Kuma na to, co už jsem tu kdysi (víckrát) psal (naposled u té zmínky o turboandule). A teď to tu přede mnou napsali i další...
1. dakota pro staromilce přichází do úvahy prostě jedině s hvězdicovýma motorama. A je fuk, jesti Wright, Pratt and Whitney anebo Švecov, což všechno dakotí drak nosil (nosí). Což s sebou samozřejmě nese zvýšenou spotřebu mechaniků, letadel, pilotů a posádek, protože tak to s takovými oldtimery prostě chodí. Ve stísněném kokpitu dakoty, kde vše vibruje, popelníčky drnčí a záclonky se chvějí v rytmu záznějů obou motorů si člověk ani nemusí představovat, že je hrdina "Operation Vittles", takový pilot JE hrdina, že s tím vůbec vzlétne - a letí.
2. Turbodak je důkaz absolutní nadčasovosti draku této staré dámy. Do rozpadajícího se přívěsu nemá smysl konvertovat nové (turbo) motory - a na rozdíl od Beaverů a dalších "konvertovaných" (a nemýlím-li se, tak i Čmeláků) - dakota je jediné letadlo, u kterých se konverze provádí v rámci generálky starobylého draku. U všech jmenovaných typů byla provedena konverze typu - a s turbomotorem se prostě dělají nová éra. Takže o nadčasovosti konstrukce tohoto létajícího soumara, u kterého se tohle všechno pořád ještě vyplatí (!!) a výsledkem je spolehlivé a certifikovatelné letadlo, nemůže být pochyb. Takže z pragmatického lediska a na to, aby se éro samo uživilo (což by normální éro mělo), je to pozitivní cesta k prodloužení života dakotího genetického kmene (a takto s tím i souhlasím a podporuju to)
3. Můj soukromý názor na turbodaky (jako jestli bych si takovou dakotu koupil) je ale negativní - jednak jsem staromilec a druhak tvar trupu ztratil šmrnc, protože je (z důvodu zachování centráže a aby pilti nebyli přímo v rovině vrtulového disku) prodloužená část trupu před náběžnou hranou. Sice jen o dvě stopy, ale na siluetě je to sakra znát... (a to nepočítám špičatý čumák, který má většina Baslerových konverzí...). Takže - koupit jen v absolutní nouzi.
Béke, burárum! |
|