| | | ACARS v dopravácích 24. 9. 2012 / 09:09 | |
| | Ahoj,
Mám otázku z reálného letectví. Jak je to s použitím systému ACARS v dopravácích? Jaké procento letadel je systémem vybaveno (cca)? Je to standardní výbava nebo je na objednávku? Jak moc se používá? Jaký typ zpráv se typicky přenáší? Používá se ke komunikaci s řídícím nebo spíše se společností?
Teorii jsem si přečetl, zajímá mne skutečné použití tady v Evropě či v Americe (čili je to otázka na reálné piloty typu Radimmm a Rychlokvaška). |
| |
|
| | | ACARS v dopravácích 24. 9. 2012 / 10:37 | |
| | V Airbusu ATSU
Od 1.1.2015 je to nutný ve všech letadlech, které letí do Evropy. Tak že to konec všech starých letadel,... A měla by přes to komunikovat posádka řídícíma. |
| |
|
| | | | ACARS v dopravácích 24. 9. 2012 / 10:57 | |
| | Nepleteš si to s CPDLC?
ACARS jsem nikdy v praxi oficiálně nezažil, žádná z firem, pro které jsem létal, to v provozu neměla. Jen v Kanadě to letadla TUI/Thomson měla instalované, a tak jsme si s tím občas hráli. Jestli to používá Tomáš Kuchař, napíše o tom víc Rychlokvaška. Hezky, strukturovaně, v odstavcích, a na závěr bude Fimfafimfárum. |
| |
|
| | | | | ACARS v dopravácích 25. 9. 2012 / 08:33 | |
| | odstavec 1. NE
odstavec 2. BUDE |
| |
|
| | | ACARS v dopravácích 24. 9. 2012 / 13:39 | |
| | Já jsem zažil použití ACARS u dvou společností ze tří ve kterých jsem působil. Ve SkyEurope to byla jen taková osekaná verze. Systém automaticky odesílal na dispečink časy OOOI a zprávy o údržbě. Semtam jsme posílali provozní zprávy a stahovali zprávy o počasí.
U turků v Antalyi ve Sky Airlines nic takového nikdy neviděli. Hlavně flotila byla mix Classic, NGček a Airbusů, takže měli co dělat sami se sebou.
Ve Skandinávii u Primery se naopak ACARS používal zcela běžně a prakticky na vše. Počasí, domluva s dispíkem, očekávané časy příletu, údržba,...
|
| |
|
| | | ACARS v dopravácích 27. 9. 2012 / 17:52 | |
| | Ahoj, trochu opožděně a asi zklamu Radimmma - málo odstavců, ne moc dlouhý a bez sumafimfárumu! (prohibiceeee voe).
ACARS je moc šikovná věcička, hlavně pokud běží skrze satelitní kanál. Možnost snadno stahovat letové plány, dělat v nich změny za letu, aktualizovat výškový vítr, žádat si aktuální počasí na trati i o letištích a hlavně interakce s aerolinkou (závady, online monitoring, provozní informace) jsou leckdy k nezaplacení a hodně velká úspora času na všech stranách. A pokud je to dobře propojené s letadlem (skrze systémový monitoring a MCDU), hodně to zpříjemňuje a zjednodušuje denodenní provoz.
Běžné ani standardní vybavení to ale rozhodně není - u většiny letadel s výjimkou těch nejmodernějších je to "volitelná výbava" a krom toho každý provozovatel si musí platit s tím související komunikační kanál, což v případě satelitu není zrovna žádná láce.
Výsledkem je, že to v mnoha letadlech neuvidíš. Dá se říct, že čím větší aerolinka a čím větší letadla (longhaul widebody), tím větší pravděpodobnost, že u nich ACARS najdeš. V kompikovanějším provozu s velkým množstvím letadel ve flotile a při dálkových letech je to velmi užitečný doplněk, až přímo nezbytnost, pro shorthaul nad Evropou zase naopak téměř zbytečnost. My máme v managementu škudlily, takže nemáme ani ACARS ani SATCOM a někdy by se to sakra hodilo.
Jinak tohle je záležitost spíš komunikace letadlo-aerolinka nebo letadlo-poskytovatelé informací (např. počasí), případně letadlo-rádioví operátoři nad územím, kde není pokrytí radarem (třeba Atlantik).
Pro komunikaci letadlo-ATC je vhodnější a modernější CPDLC (což je to co si plete Kachna ) a to je právě záležitost, která bude za pár let v Evropě a za trochu víc pár let znamenat dost zajímavou a důležitou revoluci v letecké dopravě. A já osobně soukromě doufám, že nejenom tam. Speciálně pro onen nový detailní "TCAS". |
| |
|
| | | | ACARS v dopravácích 27. 9. 2012 / 21:36 | |
| | tyhle vaše pilotní zkratky my neznat a být šťastní. Mě učili, že to bude běhat na starejch A320 a B737NG přes ACARSem a na novějších A320 přes ATSU. To je ten blok, přes kteej to všechno teče.
A tady je citace
Today, there are two main implementations of CPDLC
The FANS-1/A system that was originally developed by Boeing, and later adopted by Airbus, is primarily used in oceanic routes by widebodied long haul aircraft. It was originally deployed in the South Pacific in the late 1990s and was later extended to the North Atlantic. FANS-1/A is an ACARS based service and, given its oceanic use, mainly uses satellite communications provided by the Inmarsat Data-2 (Classic Aero) service. |
| |
|
|