Určitě uskuteční...v letectví sice všechno strašně dlouho trvá, ale to neznamená, že se nic neděje.
Pár věcí funguje už dnes, například "low noise" approaches - díky CDA sestupům, optimalizaci příletovek a přiblížení a lepšímu ATC. Nový éra jako např. 787 a jejich motory mají třeba i nižší idle speeds, díky absenci bleedů na klimatizaci (která je elektrická) a tím pádem produkují menší hluk a emise. I startér je elektrický ve velmi šikovné kombinaci s generátorem.
Další významný krok nás čeká za pár let díky aktivitám kolem Single European Skies a Nextgen v USA. Globální nasazení a hlavně povinnost vybavení ADS-B se blíží a tohle samotné bude znamenat v letectví tak trochu malou revoluci, které se osobně nemůžu dočkat, ve všem od GA po dopravu. Konečně nebude poloha letadla a parametry jeho letu známá okolí jen díky desítkám let staré radarové technologii s kvantem omezení, ale přesně, rychle a vzájemně díky GPS a datalinku. Tohle otvírá dveře spoustě možností - sníženými rozestupy a inteligentním TCASem na mapě počínaje, přes složitá nepřímá přiblížení podle ANP AR, až po různé trailing a formační lety. Nebude to trvat dlouho a letadla mezi sebou vzájemně budou vědět všechno co potřebují pro "auto-separaci", i bez účasti ATC. Technologie už je tady dávno, zbývá legislativa. Koneckonců o formačních letech se mluví už hodně dlouho, pamatuju si před 15 lety konferenci na téma Galilea, kde to byl jeden z důvodů pro jeho budování pro využití v letectví.
Využití biopaliv je za dveřmi, díky pokrokům v bateriích a palivových článcích je blízká doba elektrického pohonu, speciálně pro GA a regionální dopravu.
A pokud jde o ty zlepšní na zemi - Airbus už testuje svoji 100kW Fuel Cell, což je taková perspektivní náhrada APU v podobě vodíkového palivového článku. Krom energie pro elektrické systémy letadla se uvažuje i o využití pro elektricky poháněné pojíždění. Zajímavé jsou i "vedlejší produkty" - např. voda, která se dá využít na palubě místo vody v zásobníku a ušetřit tak na hmotnosti, ale třeba taky na hašení (a tím pádem by odpadly separátní halonové hasící nádrže). Moderní elektrická klimatizace pak taky může běžet kompletně bez vzduchu od motorů, které pak mají menší spotřebu, generují menší hluk a taky mají větší výkon.
Když už se to objeví na internetu, buď si jistej, že to pokročilo z výzkumáků, prken konstruktérů a debat v zasedačkách |
|