| | | 737 Před vzletem 16. 9. 2012 / 19:03 | |
| | Loni v prosinci jsem letěl s Ryanairem z BTS do CRL. Jednalo se o ranní let a pamatuji si, že bylo méně než -5 Celsia. Po odmrazování jsme byli vytlačeni a probíhalo spouštění motorů, následně piloti vysunuli klapky na max a dali dle mého názoru plný výkon motorů. Tato procedura trvala tak půl minuty, možná i déle. Nikdy potom ani předtím jsem to neviděl. Chci se tedy zeptat odborníků, proč se tahle procedura provádí, děkuji za odpověď. |
| |
|
| | | 737 Před vzletem 16. 9. 2012 / 19:53 | |
| | Nejspíš vyhnání zbytků odmrazovačky z klapek a motorů Ale plný výkon to pravděpodobně nebyl, to snad není potřeba. |
| |
|
| | | | 737 Před vzletem 16. 9. 2012 / 20:36 | |
| | Asi plný nebyl, ale kryty "vytahovacího systému" klapek se klepaly jako o život Ještě mě napadlo jestli nebylo éro po opravě a nezkoušeli jestli je vše v pořádku (co se klapek týče). |
| |
|
| | | | | 737 Před vzletem 16. 9. 2012 / 21:05 | |
| | To už by bylo dost pozdě ověřovat to s letadlem plným kaštanů a připraveným na odlet Ty klapky určitě byly kvůli odmrazování, to u nás dělá Ryanair po odmrazení standardně. |
| |
|
| | | 737 Před vzletem 16. 9. 2012 / 20:39 | |
| | Tyhle procedury se celkem liší typ od typu a aerolinka od aerolinky. Důvod bývá ale většinou stejný - protože se motory neodmrazují kapalinou, ale "jen" vyhříváním vstupu do motorů, může na něm zůstat trochu ledu, nebo taky zbytků z odmrazování křídla. Tahle "motorovka" má za úkol zbytky ledu uvolnit, odstranit a ověřit správné nominální parametry motoru na zvýšených otáčkách před přidáním výkonu na vzletový a provedením vzletu - indikace v normálu, zejména EGT a vibrace, plynulý běh, atd.
Překvapuje mě to ale hned po spuštění motorů, tohe se většinou dělá mnohem později, před vzletem, před nebo na runwayi. Jestli to v tomhle případě nebyl spíš tzv. "crossbleed start", kdy se jeden motor startuje z druhého (např. při závadě APU).
U nás na 757 kupříkladu děláme tuhle námrazovou motorovku až na rwy před vzletem, kdykoliv je venkovní teplota pod +3ºC a námrazové podmínky vyžadují použití engine anti-ice (viditelná vlhkost a teplota pod +10ºC) - nastaví se na místě na brzdách na 10 sekund N1 otáčky na 60% a poté teprve provede vzlet, za předpokladu, že je všechno v normálu..
Jak už bylo řečeno, plný výkon to ale rozhodně nebyl, většinou se hodnoty pohybují na 60-70% výkonu motoru. Ony jsou ty vibrace celkem znát na brzdách, ale plný výkon bys opravdu rozdíl poznal hned
To by mu mimo runway nebo speciální místa pro motorovky nikdo nepovolil a taky by to byl celkem hazard. |
| |
|
| | | | 737 Před vzletem 16. 9. 2012 / 20:42 | |
| | Jen se zeptám, tahle procedura se jmenuje engine run-up test? |
| |
|
| | | | | 737 Před vzletem 16. 9. 2012 / 20:46 | |
| | Jojo, přesně tak...i když klasický run-up, který se dělá např. po revizích nebo opravách motorů se dělá často až na max. otáčkách, bez cestujících, na speciálně určených plochách a taky to hlavně dělají mechanici, kteří o tom ví něco víc než že plynové páky dopředu = letí to rychleji, dozadu = letí to pomaleji |
| |
|
| | | | 737 Před vzletem 16. 9. 2012 / 21:14 | |
| | Třisedma to má stejně, a dělá se to na RWY, na 70% N1. Je vhodné oznámit to dopředu lidem, ať nejsou vyjukaní, co se děje |
| |
|
|