| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 14:32 | |
| | Na včerejším simbeeru kdosi vzpomínal, že se tu již delší dobu neprobírala klasická simptácká anketa. Nuže zvedám tedy hozenou rukavici.
Situace: letíte na dovolenou jako kaštan. Během klidného letu se v uličce objeví vyděšená vedoucí kabiny z dotazem, zda mezi cestujícími není někdo, kdo by dokázal přistát s letadlem, jelikož přišlo o posádku.
Otázka tedy zní: troufli byste si přistát s dopravním letadlem plným lidí, za pomoci vědomostí, nasbíraných létáním v MS FS, či jiném simu?
Letadlo je libovolné dopravní, momentálně je cca v půlce cesty, letí v hladině na A/P. Povětrnostní podmínky normální. V původně plánované destinaci není ILS. |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 14:37 | |
| | Když to bude Érbas, tak to bych zvládnul. Zmáčkl bych "přistání" a pak "enter" A ono to přistane. Ale když to bude letadlo, tak Ti nevím. Takhle z hlavy... |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 14:38 | |
| | Sežeň si jedno vydání blesku z období, kdy spadl Helios letíci z Prahy. Byl tam návod, jak přistát s dopravním letadlem. |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 14:40 | |
| | Blesk nečtu, Mateřídouška to nepsala? |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 14:44 | |
| | Zkus ABC |
| |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 14:45 | |
| | No dobrá, ale jsem línej to hledat. Najdete mi to někdo???? |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 14:58 | |
| | zkus čtyřlístek, "Pinďa" v něm představoval i kreslenej "4homecocpit" |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 15:15 | |
| | Neletel ten Helios, kterej myslim, z Larnaky do Aten? A potom mel namireno do Prahy...? |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 23:05 | |
| | Ano, už jsem to chtěl taky napsat, bylo to tak. Ta mašina měla letět nach Prag až potom. |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 15:56 | |
| | Podle toho Blesku bych to asi dalJen nevím pod jakým úhlem a na jakou plochu |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 16:12 | |
| | Ak použiješ 3° - mohlo by to výjsť ...
Vyžiadaj si asistenciu "priateľ na telefóne". Letisko určenia nemeň ... Mám aj zlú správu: Nezabudni, že je potrebné avizovať aj TV, regionálnu tlač, regionálnyh funkcionárov, možno aj asistenciu záchranných služieb, ... |
| |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 16:33 | |
| | Třeba zavolám Tragédovi a on mě řekne ať si ty postupy najdu na googlu no ne ??? |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 14:49 | |
| | Pokud to bude mít palcové ovládání v módu 2 a dobitou baterku, tak bych to možná zvládnul. . Jinak bych se pokusil hledat George Spencera. |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 15:03 | |
| | ale jo, kdyby tam už fakt nikdo jinej zkušenější nebyl a letuška by házela "psí bulvy" tak bych hodil ručník za krk a šel si za to sednout celej posranej strachy a s vědomím, že mi bude někdo napovídat z tower. Ovšem, neručil bych za to, že bych s tím skutečně sednul. |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 15:10 | |
| | jásné já taky jen doufám že ta letuška by byla i fakt hezká bo bych chtěl platbu předem
no a pak hurá změnit destinaci na místo ktere je fakt blízko nemocnice |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 18:59 | |
| | Čemu říkáš platba předem? Bys byl posranej strachy, že bys byl myšlenkama a tím druhým taky někde úplně jinde. |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 22:24 | |
| | Ty, ale to není zase tak daleko... |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 15:34 | |
| | Hmmm...
Myslím, že dost z nás je přesvědčeno, že "by to teda v tu chvíli zkusilo" - ale jen málokdo to napíše a přizná. Já spíš zkusím změnit anketu na otázku:
Spíš bych se zeptal, jestli exiistuje pro podobnou situaci nějaká směrnice, návod, postup, co a jak by ty letušky vlastně měly říkat - protože si dovedu představit letušku (-ky) které by v tu chvíli nebyly tak jisté otázkou "Není mezi přítomnými náhodou nějaký pilot?" |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 15:35 | |
| | | |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 15:38 | |
| | ak by bola na palube dobrá kávička a čírou nahodou nejaky redaktor s foťákom ktorý by ma pri mojom hrdinskom čine nafotil a potom ma vyznamenali za hrdinu s doživotnou penziou za ktoru by som sa nemusel hanbiť tak by som to možno aj skusil. |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 15:43 | |
| | Jenom pokud je letuska hezka a sedne si na prave sedadlo. Potom by jsem to nejak mozna zvladnul |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 15:48 | |
| | ... nepozeráš filmy ... ! ...
V každej posádke je niekoľko schopných letušiek, ktoré už s veľkým dopravným lietadlom perfektne pristáli aj bez manuálov, check listov, atď. Ja by som zostal kľudný ...
... alebo pozri si "Spomienky na Afriku".
Na perfektné zvládnutie pilotáže dvojplošníka, Róbertovi Redfordovi stačil jeden deň. Na zvedavú otázku Meryl, kedy si sa naučil lietať, skromne odpovedal: Včera.
|
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 15:50 | |
| | ja dost casto cestujem s ryanairom, a pochybujem ze letusky su schopne |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 16:23 | |
| | No Hauptmann Rumpelstoss to v Báječných mužích na létajících strojích dal podle příručky, ačkoliv nikdy neletěl. Jako správný německý důstojník. |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 15:50 | |
| | No mně se jednou ve snu zdála tahle situace a přistál jsem.Byla to sice "jenom" Cessna,ale upocenej jsem byl,jak po erotickým sádlomáslo snu......... |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 15:58 | |
| | Teoreticka odpoved na tuto modelovou situaci (alespon jak to vidim ja) by byla:
Pokud letado je 100% v pohode a jen posadka je disabled a cilove letiste neni vybaveno ILS tak nejjednodussi a nejlogictejsi reseni by byl divert na letiste s prislusnym pristrojovym vybavenim a autoland. Nakrmit FMC i s pomoci 'pritele na telefonu' by nemel byt takovy problem...
Pokud by nebyl mozny vyse uvedeny postup, tak sam za sebe rikam, ze na to nedokazu odpovedet, protoze jedna vec jsou stovky hodin u FSky s addonama od PMDG a podobne v klidku a s kafickem, ale uplne neco jineho je v tom letadle realne sedet - stres, panika pasazeru masirovaych medii a pod.
Ale v pripade, ze by mezi ostatnimi pasazery opravdu nebyl nikdo kvalifikovany tak potom asi clovek, ktery ma alespon ty stovky hodin na FS je asi neco jako jednooky mezi slepymi kralem a sance na uspesne pristani by v takovem pripade nemusely byt uplne mizive...
Samozrejme pokud by se armada jak vime z Hollywoodu nerozhodla takoveto letadlo smazat z oblohy nad neobydlenou oblasti jen tak pro jitotu neb predstavuje potencialni hrozbu coby nerizena strela v pripade ze by to spadlo nekam kam by nemelo...
Takze asi tak...
Z. |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 16:20 | |
| | Osobně jsem přesvědčený, že průměrně zdatný simpták, pokud bude vědět, jak se ovládá rádio a bude alespoň elementárně ovládat angličtinu, nebude-li teda nad ČR, a odolá pokušení vypnout autopilota a provede místo toho autoland, tak to na zem schopný přivést je. Pokud se tedy nebudeme bavit o dalších komplikacích, jako jsou závady, počasí, či nedostatečná vybavenost letiště a bude-li dotyčné letadlo vybavením alesoň B737/A320 a výše.
Kdysi jsem to zkoušel na trenažéru B735 s jedním známým, nebyl to tedy simpták ale aeroklubák, dělal jsem mu jakoby rádce ze země, ale jen verbálně, všecko si musel najít sám, a v pohodě to přivedl do 1000ft v ILS, správně nakonfigurované na autoland, takže by to dopadlo dobře za předpokladu, že udrží po přistání směr (což napoprvé, z oleje, nemusí být taková sranda). V těch 1000ft si to odpojil, že si zalétá, a ten zbytek už byl tristní a nedali jsme to. Roli v tom ale určitě hrála vizualizace trenažéru, kdo na ní není zvyklý, může mít zpočátku problém letět "vizuálně", v reálu je to lepší |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 16:42 | |
| | Otázka je špatně položená. Jestli by si někdo sednul či nesednul za volant je jedna a jestli by dokázal přistát bez fatálních důsledků je druhá.
Troufnu si odpovědět, že na první by asi simptáci odpověděli ANO, o tom, že by byla druhá také ANO si dovoluji velmi pochybovat. Proč?
Strávil jsem kdysi také hodiny na SIMu, dokázal jsem po dlouhém tréningu v podstatě s číkoli téměř za jakéhokoli počasí. Jakmile jsem ale poprvé při výcviku sednul do reálného stroje, zejména konečná fáze letu byla úplně o něčem jiném (sestup, podrovnání, výdrž) Dynamické síly působící na letadlo, jeho odezva na zásah do řízení, vyplavání... nemá se sebelepším HOME simem nic společného. V určité situaci na SIMu stačí jen lehoulince přitáhnout, v reálném éru za to pořádně vzít či naopak a to nemluvím o záležitostech jako vylučování snosu větru a přistání s bočákem či situace kdy je do toho nutné v reálu "chirurgicky" manipulovat s přípustí, versus klesání versus správná rychlost.
Spíš bych položil otázku jestli majitel PPL či ULLa papírů s dostatečnou praxí by měl šanci takovouto velkou plechovou krabici z patra v ruce bez mrtvých posadit na zem - t.j. jak extrémní je rozdíl v pilotáži "malého a velkého" (samozřejmě s přihlédnutím k tomu, že ze simu má v maílku PMDG a shodou okolností by seděl také v 737NG) a dejme tomu za předpokladu ideálních povětrnostních podmínek.
Obávám se, že názor na toto můžou vyjádřit pouze Ti, jenž "plecháče létají" |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 16:52 | |
| | Já nevím, při výcviku jsem v Letňanech na simu nalétal pár hodin a je to úplně něco jiného něž domácí sim, a úplně něco jiného něž malé letadlo. Síly jsou úplně jiné, pohled je jiný, podrovnáváš o několik metrů výš, atd atd. Za sebe hlasuji, že bych to nedal. Ale mám velmi malou praxi. Ostatní mohou říct něco jiného... |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 17:02 | |
| | V podstatě jsem na tohle odověděl v sousedním příspěvku - ano, pomocí autopilota a autolandu v tom při správné funkci přístrojů není zásadní problém.
Pokud jde o ruční let, není to taky nic těžkého, jen je to trochu jiné z hlediska sil, setrvačnosti a odezvy řízení jako takové. U větších krav je díky tomu snadné dopustit se "overcontrollingu", tzn. přílišných zásahů do řízení, jež se míjejí účinkem a mají za následek destabilizaci letadla. Pak je všechno špatně. Snadným lékem na to je naopak řízení uvolnit a řídit plynulými změnami a čekat na správnou odezvu. S tím by mohl mít člověk, zvyklý na okamžitou reakci letadla a minimální strvačnost, problém. Stačí však velice krátký trénink, doslova pár minut s instruktorem a pár přistání, aby to letec malého éra dostal alespoň elementárně do ruky a získal cit a odhady, ale tento luxus by dotyčný zachránce neměl, a tak by to bylo komplikovanější. Neříkám nemožné, ale nejisté. Je to nastejno, jako by někdo, kdo dvacet let lítá jen dopraváky, skočil rovnou do Zenairu. To by asi taky nedopadlo dobře... |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 20:17 | |
| | Pravdu má, náčelník! Když jsem měl možnost zkusit simulátor ATR, tak jsem spotřeboval cca 3 stroje, než se mi to podařilo posadit tak, že bych odešel po svých.
K odpovědi - jestli bych to zkusil? Asi ano, protože jak už tu poznamenl Pips, je lepší se aktivně zapojit než sedět nečinně vzadu a čekat na náraz.
Ale pokud bych do toho měl sahat ručně, asi by to nijak slavně nedopadlo.
Vita |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 21:45 | |
| | Také jsem zkusil ATRko pod dozorem známého. A na poprvé jsem sednul. Ale jestli bych to dal bez něho,.... |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 21:04 | |
| | Osobně bych asi očekával nejvetší problém setrvačnými silami, bez předchozího osahání je těžké určit jestli je lepší malá výchylka na delší dobu nebo za to vzít pořádně na kratší dobu.
Průběh přistávacího manévru bych viděl asi takto:
Vidím, že budu dlouhý, tak trochu stáhnu motory fain... jde to ok, kouknu na rychloměr... ok, upravím klesání, ouvej, začala padat rychlost, tak přidám, nic se neděje, znervózním, musím upravit kurz, vemu za to doprava reakce nic moc, tak trochu víc, hele motory zabraly rychlost stoupá, náklon taky, sakra, už jsem moc rychlej, plnyny dolů dávám kontra protože už to musím srovnat, sakra to bylo moc, kontra doleva, už jsem zase moc nízko, přidám pořádně, protože už musím podrovnavat, sakra než se to roztočí to to trvá, navíc nejsem v ose a náklon velkej... zase kontra... a bulík bude předvádět tanec divokého prasete... V lepším případě je-li dost paliva druhý pokus... Možná by si člověk při troše štěstí osahal reakce té obrovské hmoty a nakonec by to vyšlo...
Asi se pokusím dostat do opravdického SIMu abych to zkusil. Radimmme, jak moc rozdílné chování je mezi reálem a simem na kterém trénujete? |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 21:17 | |
| | Rozdíly tam jsou. Ve skutečném letadle je to jednodušší a ty negativní vlastnosti daného éra, jako u 737 třeba změna klopivého momentu při změně tahu motorů, jsou trošku zvýrazněné. |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 00:40 | |
| | Budu pesimista -180 mrtvých a ero na sračky.
Hlavní roli bude hrát stres, neuvážené a chaotické zásahy do řízení, dřív než přijde odezva v domění, že se nic neděje na impuls. 100% naděje, že něco zapne blbě , nebo vůbec atd.
Už se to tu kdysi řešilo a je nebetyčný rozdíl FS sim - real sim a realita. A představa, že tam sedí sám a když to nevyjde je konec, nepřidá na klidu.
A pak nastupuje ještě zákon domina efektu.
|
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 00:57 | |
| | | |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 10:04 | |
| | S tímto se stotožňuji - ve všech předchozích vláknech na toto téma jsem vždy psal něco v tomto smyslu - a byl jsem převálcován frajírky, co si po 300 hodinýách v 737 dreamfleet nebo PMDG mysleli že s tím sednou a odejdou jako hrdinové .)
S Radimem nicméně souhlasím - na autoland by při troše štěstí mohla akce vyjít relativně rozumně (možná by éro skončilo někde v trávě vedle letiště (a nebo v terminálu ...) - nedovedu odhadnout, nakolik je náročné udržet jedoucí letadýlko velikosti 737 (nemluvě o větším) ve směru, v jakém by bylo záhodno)... ale jinak - nedávám tomu moc šancí (sám skončit ve scénáři "mít to v prackách" ... nedávám si moc šancí). |
| |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 10:38 | |
| | Mě tak napadlo, nešla by domluvit nějaká skupinová akce na profi simu? Že by se to vyzkoušelo v praxi Když nás bude víc, tak by to nemuselo být tak drahé a kdo s tím dokáže sednout, tak může všem večer na Simbíru koupit ferneta |
| |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 10:42 | |
| | Jinými slovy: jsi nás chtěl poprosit, jestli bysme se ti na to jako nesložili, aby sis to mohl zkusit? |
| |
|
| | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 10:44 | |
| | To ne, já bych se jen díval A večer bych konzumoval Já sponzora na lítání nepotřebuju. Ale docela by mě to zajímalo. |
| |
|
| | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 10:57 | |
| | Vzít Zdenála, tak se vsadim, že to dopadne stejně, jak s tim Albíkem v LKVO. Eště by s tim lítal akrobačku! |
| |
|
| | | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 11:00 | |
| | Na LKVO bylo fajn, ne? A sim je na to, že je to "skoro home made" docela slušnej.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 11:07 | |
| | No bylo. Jenom nám spadla čelist když si za to sednul Zdenda, kterej s tim nikdy nelítal. Ale jak říká Pawlick - to není klasický případ simptáka. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 11:00 | |
| | To je fakt, ale on není klasický případ simptáka S jeho náletem a výcvikem IR, by to asi nebyl problém přistát |
| |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 10:45 | |
| | někdy bych si nějaký "velký" sim chtěl prubnout.. o tom žádná .) |
| |
|
| | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 10:46 | |
| | Já jsem byl na An 28 v Letňanech a je to síla Až na tu grafiku, ta je trochu slabší. |
| |
|
| | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 10:57 | |
| | Já všude čtu o grafice toho simu ale nikdy jsem neviděl jakékoliv fotky.. Nemáš? |
| |
|
| | | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 10:59 | |
| | To bohužel, ale na Youtube jsou nějaká videa. Je to zhruba na úrovni FS98 a méně Ale jinak je to supr. Díky tomu, že je full motion, tak jsem měl opravdu pocit, že letím. A když mi tam pan Koberle dal dohlednost 300 m, tak mě ani nějaká grafika moc nezajímala |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 11:25 | |
| | | |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 16:57 | |
| | | |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 21:38 | |
| | | |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 17:40 | |
| | Jestli bych se měl zabít, nebo čekat v tom samým letadle na to až chcípnu, tak bych si asi zkusil před tou smrtí ještě s něčím zalítat |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 23:56 | |
| | Jo, tohle se mi líbí, cejtim to podobně...
Kdyby se zvedl nějaký zkušený pilot, tak bych se těžko cpal dopředu a děkoval bych bohům, že se tam někdo takový našel.
Čistě teoreticky - pokd by ale moje zkušenost byla ta na palubě největší ( ), tak proč ne. Možná by se mi hodily i ty 4 hodiny na profi simu ATR a určitě i těch 19 minut na full-motion A320, dva okruky na LKPR, přistání na ruku a vizuál - a pochvala od instruktora za odbré přistání...
Ve skutečnosti je to ale něco jiného, ten stres si asi představit moc neumíme. Nikdo z nás neví, zda by v takové chvíli v chodbičce mezi záchodem a kokpitem nakonec nedostal infarkt.
Béke, burárum! |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 17:54 | |
| | tahle otázka už mě taky párkrát napadla. A moje odpověď je, že bych to alespoň zkusil. Jak by to dopadlo si netroufám odhadovat, ale fakt je ten, že jako simptáci máme mnohem víc zkušeností a znalostí, než průměrný pasažér. A tak když ne my, kdo jiný? |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 18:10 | |
| | uz davnej jsem se nekde docet ze teroristi co sundali dvojicky se naucili letat na simulatorech. jestli clovek porovna kvalitu simulatoru v roku 2001 a dnes, tak uvidi dost velky pokrok. Rekl bych, ze by se to dalo. |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 18:59 | |
| | No to není zrovna košer příklad, myslíš, že na těch simulátorech se učili i přistávat? |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 19:18 | |
| | noo, tak to uz asi ne |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 21:24 | |
| | A košer nebude i můj přízpěvek i když anketa nabrala jiný směr.
Myslím, že vzhledem k tomu jak to dopadlo nebylo bohužel přistání zrovna předmětem jejich zájmu!
|
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 20:21 | |
| | Ono je dost zasadni rozdil s letadlem 'letet' (coz je v podstate totalni brnkacka a zvladne to i nepoletavec) a pak s letadlem pristat - ato at uz dobre (tzn. vsichni z toho odejdou po svejch), a nebo perfektne (coz pak znamena, ze je letadlo po danem pristani opetovne pouzitelne).
Nejsem realmy pilot a mam naletano pouze na simulatorech, ale i tak tvrdim, ze pristani je nejproblematictejsi cast letu (kdyz nepocitam mimoradky jako ztratu vykonu motoru ihned po vzletu a pod.)
Z. |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 23:07 | |
| | Heh, asi takhle:
1) troufl bych si tam sednout, pokud by to byl nějaký bulík (nejlíp 737NG nebo 744, které konkrétně lítám)(případně ATR), a dovedl bych to s radami manuálu a frq nastavit tak, aby to někam doletělo a samo přistálo. 777 či 787 by mohla být přímo ideální, protože ty dovedou sednout na A/P i s jedním motorem a držet směr i na rwy.
2) kdybych mohl udělat tak pět koleček na ruku (s 737, ničím větším), mohla by se šance, že se při přistání nezabiju zvýšit na 50% (uvažuji azuro, cavok, všechno fachá). Co si ale nedovedu představit je, že tam v tak vypjaté situaci budu půl hodiny / hodinu kroužit. A to i kdybych musel, třeba kvůli vyčerpání paliva...
3) Pokud by se přihlásil nějaký GA pilot, šel bych mu tam klidně dělat poradce systémů a byl rád, že se beranů ani v nejmenším nemusím dotýkat a stále mám svůj osud nějak v rukou...
4) při jakémkoliv jiném stroji bych zůstal sedět a přihlásil se jedině poté, co by ani po půl hodině nikdo nezvedl ruku... |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 14. 2. 2012 / 23:09 | |
| | Tak jako šel bych do toho B737-800NG už mám zmáknutou docela dobře ale teď vážně...simulátor je simulátor a realita je realita. Záleželo by na podmínkách atd. ale určitě bych do toho šel |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 01:18 | |
| | Stará dobrá otázka
Mám (pouze ze simu) navrčený PMDG 738/NG/NGX a asi proto jsem si zapamatoval už před delším časem jednu Radimmovo hlášku, že pokud by si simpták nehrál na frajera a šel na autoland, možná by to vyšlo.. Včera dávali Přelet nad kukaččím hnízdem? Film je o něčem jiném, ale princip mojí odpovědi na otázku mi napadl stejný:
"..ale zkusil jsem to, ne? Krista Boha! Aspoň jsem to zkusil..."
http://www.youtube.com/watch?v=QAnpj2dfgRw#t=2m30s |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 03:03 | |
| | Ja zostanem u toho co hovorim na podobne otazky uz dlho - natukat tam autoland, a modlit sa aby nevyskocil po selfchecku NO LAND flag. A potom nech sa deje vola bozia. |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 07:57 | |
| | Což o to, já bych si troufl, ale jen na to, jak tu psali ostatní - sednout ti před FMC a poslouchat "napiš LKPR -> stiskni 1L -> stiskni DEP/ARR -> zvol ILS24 -> atd."
Bojím se však, že při mé "neprůraznosti" by se dřív do kokpitu nahlásili jiný "zkušení" ve smyslu - dejte to sem, já jsem king, já to určitě zvládnu, viděl jsem "Boeing 747 v ohrožení" apod. |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 08:19 | |
| | no, nedávno jsem porovnával náš MFTD2D na A320, co máme v práci a všechny letadla, co seženete do FS-2004 a FSX. Mohu jen řici, že v těch letadlech nefunguje indikace, jak má, natož chování systémů. Takže si myslím, že jenom FSka by nestačila. Jediná hloupá modifikace kokpitu, nebo MCDU a nadrcenej FSkář, kterej neví, co kde hledat v reálu a je z toho několikrát vyhašenej. Šanci by měl, kdyby vedle něho seděl někdo, kdo to letadlo zná z realu, ale to by pak byl zbytečnej, že. |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky - opravdu nutné úkony před přistáním 15. 2. 2012 / 08:43 | |
| | Mám takový dost laický dotaz, který se mi dlouhou dobu honí hlavou a týká se výše uvedeného tématu - podotýkám, že jsem si na fs9 na moderní dopravní stroje zatím nijak vážněji netroufl.
Je mi jasné, že dopravní letadla jsou vybavena spousty "udělátek", která se před přistáním vypínají, spínají atd.
Co by tedy bylo bezpodmínečně nutné dle checklistu zapnout/vypnout aby se dalo jakž takž sednout a lidé mohli odejít po svých, tedy když pominu podvozek, tah motorů a klapky a naopak, co by se dalo pominout. |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky - opravdu nutné úkony před přistáním 15. 2. 2012 / 08:51 | |
| | Hlavni je descent a landing checklist. u 737y to mas vytistene na volantu |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - opravdu nutné úkony před přistáním 15. 2. 2012 / 09:05 | |
| | Dobře. ale dá se něco z toho pominout? |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - opravdu nutné úkony před přistáním 15. 2. 2012 / 09:11 | |
| | Neni to dlouhe, ale pokud by nebyl cas, tak hlavni je dat dole podvozek, klapky, a potom kdyz dosednes tak aspon normalni rychlosti a ne na bricho. |
| |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - opravdu nutné úkony před přistáním 15. 2. 2012 / 10:23 | |
| | A na flétnu se hraje tak, že se fouká do jedné díry a po ostatních se pohybuje prsty sem a tam.
A v příštím díle si povíme, jak zavlažit Saharu, a ja by mohli černí a bílí žít navěky v míru.
Blíže viz http://www.youtube.com/watch?v=tNfGyIW7aHM
|
| |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - opravdu nutné úkony před přistáním 15. 2. 2012 / 10:49 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - opravdu nutné úkony před přistáním 15. 2. 2012 / 11:40 | |
| | Flétna je ještě dobrá, tam ti to vyloudí alespoň nějaký tón a ani se nemusíš moc snažit. To do takového didgeridoo jsem foukal půl hodiny a nic, prostě vůbec nic... |
| |
|
| | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - opravdu nutné úkony před přistáním 15. 2. 2012 / 11:41 | |
| | zkus do toho prdět pusou Jako když hraješ na hřeben nebo na kazoo |
| |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - opravdu nutné úkony před přistáním 15. 2. 2012 / 15:18 | |
| | | |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 08:56 | |
| | Moc dobrá otázka, dík
Vzhledem k tomu, že už jsem si ji sám několikrát položil a přemýšlel nad tím, tohle vlákno je pro mě v podstatě něco jako sezení Anonymních Aviatiků. A když už to tu bylo zmíněno, chtěl bych k tomu něco říct, sestro Ratchedová
Úplně nejdřív - je jasné, že člověk má strach, aby se do toho netlačil, kdyby to náhodou uměl někdo líp, ALE - napadlo Vás někoho, že největší sebevědomí by měl maník, kterej má nalítáno deset (slovy deset) hodin v Microsoft Flight na XBoxu? (vynechání slůvka Simulator je záměrné)
Ano, jak tu zaznělo, každý by to raději přenechal komukoliv jinému, jenže, když se někdo zvedne - jak poznám, že to není právě onen místní geometr? Na tuhle otázku odpověď neznám.
Jediný co vím, že kdyby onen odborník se ptal letušky něco ve smyslu "a stačí, když sednu na tu hlavní dráhu nebo mám dojet až chobotům?", tak se mám začít modlit...
Na druhou stranu, vzhledem k počtu mých virtuálních hodin, ani bych se rozhodovat nemusel, měl bych to jednoduchý. "Otče náš" totiž umím... |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 09:19 | |
| | Tož já tu rukavici zvednu...
O něčem podobném jsme kdysi napsal článek Náhodou jsem se před pár lety dostal nepřipraven na sim L-410 - zalítat si jen tak pro srandu Seděl vedle mně zkušený pilot, za zády jsme měli výborného instruktora a první přiblížení jsem podle ILS netrefil dráhu, druhé přiblížení jsem už trefil, ale stále mi radil instruktor a o plyny se mi staral druhý pilot. Nesedali jsme, dělali jsme nízký průlet, asi bych z toho nesedl, netuším. Pak jsem si jen tak pro srandy zkusil pustit FS a zalítnout to samé s L-410 od PWDT a bylo to ve FS něco úplně, ale úplně jiného. Ve FS brnkačka, na tom simulátoru jsem se celkem i zapotil - a to jsme se bavili
Osobně si myslím, že pokud by to nešlo napráskat do autopilota na autoland, tak s tím simpták nesedne a jelikož v zadání je že letiště nemá ILS.....
A jestli bych si troufl? Pokud bych tam byl jediný kdo viděl FS, tak možná jo, třeba bychom se rozplácli blíž letiště a rychlejc by záchranáři identifikovali těla a pojišťovna by to měla rychlejc vybavený
Peace, brothers! |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 10:08 | |
| | Můj názor je, že při bezchybné funkci autolandu s tím sedne spíše simpták s praxí na konkrétním virtuálním typu letadla, než GA pilot se zkušenostmi pouze z malých eroplánů (tomu by trvalo nepřiměřeně dlouho se se systémy letadla seznámit, zejména pokud nemá téměř žádnou IFR zkušenost).
No a pokud by si situace žádala to vzít "do teplejch", tak to dle mého napoprvé roznesou oba, pokud bude možnost nějakého tréninku (nějaké zatáčky na menší rychlosti, vystrkování klapek, podvozku apod., prostě jako chudák Spencer v Letu do nebezpečí), bude mít GA pilot šanci to roznést jen tak, aby letadlo a pasažéři byli co nejméně rozlámáni.
A když už tu tonde psal o simu L-410, tak já jsem na ruském simu (bez full motion) TU-154M stroj nerozsekal až napotřetí. |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 18:09 | |
| | Kdyz uz je rec o letu do nebezpeci, tak schvalne, kolik z vas si zadovazi PMDG DC-6ku uz jen kvuliva letu z Winnipegu do Vancouveru? |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 18:42 | |
| | Tak to byla DC6? Nečetl jsem knihu, mám to jako rozhlasovou hru na LP a tam se hovoří o staré Empresse. Nikde jsem se o takovém typu nedočetl. |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 20:35 | |
| | Doslova to měla být "stará adaptovaná Empressa", ale taky tam jsou zmínky o čtyřech motorech, takže to opravdu vypadá na skrytou DC-6 (Ostatně "Kanadská společnost příležitostných letů" byla také fiktivní. Knihu jsem nečetl taky, ale první byl stejně televizní film z r. 1956, kniha byla jen adaptace scénáře. |
| |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 21:30 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 21:55 | |
| | Už si nepamatuji, jestli je tam uveden počet pasažérů. Mohlo by to být také vodítko.
Radimme, prosím Tě, jak je to s těmi systémy? Dá se něco při klesání z FL na přistání vynechat nebo je nutné jet přesně podle checklistu? Vracím se ke své otázce opravdu nutné úkony před přistáním. Chtěl bych jen vědět, zda by se dalo soustředit pouze na řízení, tedy kromě rádia. Dík za odpověď. |
| |
|
| | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 22:04 | |
| | Hlavně kola
Teď vážně, co je důležitý, je konfigurace letadla, tzn. klapky, kola, zaarmovat speedbrake, i když ty by šly vytáhnout i ručně a navíc to není otázka života a smrti. Pak navigace, aby autopilot měl z čeho žít. Zbytek už je o pilotáži. Ale nebrat za slovo, je to opravdu zjednodušení na absolutní minimum.
To vlastně platí pro většinu soudobých letadel. "Kola klapky máme, zbytek vokecáme", říkali na finále blahé paměti někteří staří pardálové, a svým způsobem měli pravdu |
| |
|
| | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 22:11 | |
| | Děkuji. Dušička má už pokoj. |
| |
|
| | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 22:36 | |
| | Jenom bych dodal, že v současné době už je z filozofického pohledu většina checklistů za letu challenge-response nikoliv read and do. Díky tomu jsou velice krátké - 4-5 položek a hotovo. Ten přistávací u nás je třeba jen opravdu speedbrake, podvozek, klapky, kabina. Co je ale potřeba zdůraznit, že to jsou CHECKS - kontrola provedení mnohem většího spektra úkonů, které nejsou součástí checklistů, ale SOP a výcviku pilotů. Třeba takové klapky - celý několika minutový proces zpomalování letadla, žádosti o klapky, kontrola rychlosti, změna klapek, kontrola zajištění a indikace, finální nastavení Vref+x, finální klapky (nemusí být vždy plné) - to je vše v landings checklistu sdružené pod otázku "Flaps" a odpověď "xx". To jen aby nedošlo k omylu, že je to jen pár jednoduchých položek. Je to jen finální kontrola mnohem širšího spektra úkonů. |
| |
|
| | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 16. 2. 2012 / 09:09 | |
| | Dík za odpověď. Zcela určitě teď nebudu přesný, mě šlo hlavně o takové systémy jako odmrazování, tlakování, pomocná palivová čerpadla- tedy jestli u proudových motorů něco takového ještě existuje a t.d.
Myslím si, že kdo není seznámen s konkrétním typem, tak by to stejně všechno nenašel. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 16. 2. 2012 / 20:09 | |
| | Většina systémových věcí je u moderních letadel automatická - palivo je jenom ON/OFF (případně RICH při startu motorů), tlakování se sice nastavuje elevation letiště pro přistání, ale po dotyku se stejně otevře outflow valve a tlaky se rychle vyrovnají, takže se krom pár nepříjemných pocitů taky zase tak moc nestane....
Jedině to odmrazování může být drobný problém - pro velké jety není většinou námraza něco dramatického, ale pokud by se jednalo o hodně námrazové podmínky a nezapnul bys engine antiice, mohl by být problém...to třeba máme v checklistech jen před vzletem, zbytek je podle námrazy až když je potřeba "z hlavy" (+10 stupňů TAT a níže při visible moisture). |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 16. 2. 2012 / 20:54 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 16. 2. 2012 / 01:10 | |
| | Počet pasažérů je uveden jako 56, co může ukazovat jak na DC-4 tak 6...
Severní hvězda to asi nebude, je nazvána jako jedno z jiných letadel v okolí. |
| |
|
| | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 16. 2. 2012 / 08:10 | |
| | No, ale právě tahle se jmenuje "Empress of Vancouver" - a je "modifikovaná" (motory...) to je docela nápadná shoda, ne?
|
| |
|
| | | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 16. 2. 2012 / 08:59 | |
| | Tak to by mohlo být opravdu dobrá stopa. Já jsem našel pouze DC6 Empress of Suva. |
| |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 23:08 | |
| | Ja mam dojem ze v knizke bol uvedeny typ Empress C-6... vezmem ju o chvilu do ruky opat po par rokoch, uvidime.
Inak v slovenskom preklade islo o "Letecku spolocnost Javorovy list" (orig. Maple Leaf Airlines) a "Transkanadsku letecku spolocnost" (orig. Cross Canada Airlines, mozno alegoria na Trans-Canadian? Ktora mimochodom prevadzkovala spominane Canadair North Star)
Povodny film hladam po internete, ale kde nic tu nic, len hollywoodsky remake sa obcas vyskytne (Zero hour!) |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 12:44 | |
| | Já bych si na IFE pustil nějaký pěkný film, ty vždycky končí happyendem. |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 12:47 | |
| | pokud by ti ten trouba ovšem nevypnul PES |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 14:15 | |
| | | |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 14:31 | |
| | Ou sorry, Tragéd byl rychlejší, samozřejmě si přeji aby vše dopadlo dobře. Nicméně to tak nějak zapadá do této diskuze. |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 14:44 | |
| | | |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 14:45 | |
| | | |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 15:05 | |
| | Teda.. o odborářskejch sra*kách z ČSA mám to nejnižší mínění už pěknou řadu let, ale
Prezident Českého sdružení dopravních pilotů ČSA CZALPA Peter Žmolík míní, že na tragédii mohl podepsat také dlouhodobý stres, který piloti v Českých aeroliniích zažívají.
to celý posouvá na úplně jinej level. |
| |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 16:31 | |
| | To už by byla polovina TVS pod drnem. Jsou to kecy, který si Žmolda mohl odpustit
Jarda byl takový normální člověk, který nikomu neubližoval, nikoho netrápil, dělal dlouhý leta svoji práci, která ho bavila, na netu je i spousta fotek od něj, takovej ten tichej dříč.
Je mi líto, že se tohle stává zrovna lidem jako je on. Ačkoliv letectví i "letectví" je prolezlý tolika hajzlama... |
| |
|
| | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 16:41 | |
| | No, měl jsem ho rád. A jeho slova "Kluci dneska dobrý, Lízinka nezlobila" či dokonce "Lízinka dneska zlobila" asi málo kdo zapomene. |
| |
|
| | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 17:09 | |
| | Právě, zrovna na tohle jsem si před chvíli vzpomněl a byl jsem z toho lehce na měkko. On měl ty ATRky opravdu rád, taky na nich dobrovolně zůstal skoro 20 let... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 19:04 | |
| | taky jsem při tom psaní vyměk,... Byl to vážně srdcař. Zas na druhou stranu nebylo možná ani lepšího místa k jeho odchodu,... |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 14:50 | |
| | Tak to je mi moc líto a omlouvám se všem za ten můj nejapný pokus o žert |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 16:00 | |
| | Čest jeho památce.
Nedokážu si představit, že sedám s plným érem kaštanů a vedle mne umírá kolega a nemůžu mu dát ani mokrý kapesník na čelo a nijak mu pomoct.... Na klidu by mi to teda nepřidalo, já myslím, že i když je na to druhý pilot školen, tak to s ním určitě zacvičilo. |
| |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 16:03 | |
| | Nechci být pověrčivý, ale příště bych žádnou anketu nevyhlašoval.... |
| |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 16:42 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 17:42 | |
| | To je blbost. Na co bys to svedl, kdyby tady ta anketa nebyla? |
| |
|
| | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 17:55 | |
| | Rozum to vi, ze je to blbost. Ale ten zbytek si jistej neni... To je to same, jako pravidlo tri. Taky je to blbost, ale vetsinou funguje. Tak vas prosim, priste bych se na takove ankety vy... |
| |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 18:52 | |
| | Nejhorší na tom je, že i když zavoláš posádku a ta ho třeba zkouší oživovat, tak víš že dřív než za 10-15 minut to stejně neposadíš a žádná skutečná pomoc do éra nevleze...
Čest Jardově památce...aspoň to bylo při tom co dělá rád a ne někde v domově důchodců nebo v nemocnici.... |
| |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 16. 2. 2012 / 08:19 | |
| | K téhle "procesní" poznámce - kromě stresu toho FO, kterej si to uvědomuje a přitom ví, že na to zbyl sám (skláním se před profesionalitou toho FO, který byl zrovna v tomhle letadle) - tak jinak časově to není rozdíl proti podobnému případu v terénu. Jsou lokality, kam rychlíci ani s nejdivočejšíma houkačkama dřív, než za 15-17 minut nedojedou (proto teď taky ministr změnil zákoné ustanovení o maximálním povoleném dojezdovém čase). V terénu nevíš, za jak dlouho tam budou a co bude dál, ten pilot zas ví, že na něj budou rychlíci čekat nažhavení přímo na RWY.
Takže pokud na to nejbližší letiště nemáš půlhodiny letu (a i takový dojezdový čas se na zemi v terénu může přihodit, když maj rychlíci zrovna kšeft u jiného pacienta... ), tak to časově vyjde nastejno. |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 19:54 | |
| | Vobec si nemyslim, ze tato otazka hypoteticka otazka nema miesto na diskusnom fore. Vzdy, ked si sadam do lietadla prezenie sa mi hlavou mnozstvo myslienok i ked vobec nemam strach, nemam zdravotne potiaze, a naopak si let vychutnavam a ked mam prilezitost beriem si so sebou JEPPESEN mapy a sledujem trasy ako letime, robim si zapis casoveho rozvrhu a parametrov letu, aby som potom mohol (pokial vlastnim prislusny add on) preletiet kontrolne celu trasu na sime. take bezne trasy ako LOWW – LTAI sa mi podarilo zvladnut s rozdielom oproti realu 6 minut. Mam priatela linkoveho pilota s ktorym navyse mozem vsetko konzultovat /lieta B737/.
To je uvod. Moja odpoved bude rozvetvena do dvoch oblasti:
Prva. Ked sa venujete problematike lietania od skolskych casov, ste navyse VS technik, ste schopny nazhromazdit pri fanatizme hobby simistu obrovsky teoreticky potencial. Ked sa bavime s priatelmi pilotmi, hodnotia nase simacke vedomosti celkom vysoko. V debate pouzivame odborne vyrazy a nehovorim podla nich ziadne excesy, naopak. Debatu povazuju za zaujimavu a skor im pripomíname exotov, ktori sa naucili nejeke netradicne umenie. Je to podobne ako ked sa dnes niekto uci rucne pofarbovat textil pomocou razidiel a pocuval by ho starucky majster, ktory sa tomu venoval cely zivot. Uvedomuje si, ze prax je prax, ale vedomosti oceni.
A teraz ide druha vetva. Vobec ale vobec si nemyslim, ze teoreticke vedomosti su postacujuce na elegantne pristatie, pobozkanie letusky a vystupenie pred objektivy ako nova celebrita. Vsetci sa vsak na to pozerate z pohladu techniky, technologie, alebo osobnych kompetentnosti.
Ak by taka situacia nastala a vy by ste boli jediny clovek, ktory ma take vedomosti a povedzme skromne polozrucnosti, musite prejst do oblasti etickeho posudzovania. Medzi zakladne eticke postulaty patri zabezpecenie /udrzanie/ co najviac dobra, pre co najviac ludi, po co najdlhsiu dobu. Ak je teda minimalna sanca zachránit ludi, ci uz na palube alebo na zemi /tuto zalezitost opominate/ je vasou moralnou povinnostou to urobit, lebo v tom case ste k tomu najkompetentnejsi. Aj ked nenavediete lietadlo na drahu, mozete sa pokusit o to aby nespadlo na husto obyvane uzemie – to ako simista pravdepodobne dokazete. Aj ked nedokazete pristat normalne, mozno sa vam podari dotiahnut lietadlo k letisku na miesta kde je pomoc na blizku. Aj ked havarujete a lietadlo sa rozbije na marne kusky, mozno sa zachrani jeden alebo dvaja ludia. Ked to nechate tak, zahynu vsetci. Zidia maju jedno krasne prislovie: Ked zachranis jedneho cloveka – akoby si zachranil cele ludstvo /na jeho zaklade doteraz odmenuju ludi, ktorí za vojny schovavali zidov pred koncentrakmi/. Keby ste svojim konanim zachranili jedineho cloveka – urobili ste z hladiska etiky maximum.
Zaver. Vobec si nemyslim, ze by niekto z nas vyskocil ako prvacik so zdvihnutym prstom: Ja, ja pani letuska – ja to hned zvladnem. Urcite by to bol niekolkominutovy vnutorny zapas, potom diskusia s letuskami, mozno aj plebiscit s pasaziermi. Urcite by ste ale dokazali vyladit radia, reagovat a za pomoci pokynov a mozno aj doprovodu vojenskych lietadiel, ktore by mohli poskytovat navigacny a kontrolny support by ste bojovali proti istej smrti. Sance by urcite neboli 50/50 ale robili by ste tu najlepsiu vec vo svojom zivote.
Predstavte si, ze by v tom lietadle leteli na dovolenku vase deti a zena, ktore vam spoza chrbta denne cumia, ako sa hrate na PC. Moja stara by ma asi hned vyhnala do cockpitu so slovami: Teraz ukaz co vies za tie prachy ktore si vyhodil na tvoje lietadielka a za ten cas co si kaslal na rodinu. Apropos, moje male deti prezivaju cesty lietadlom velmi pokojne a okoliu vzdy vdacne vysvetlia, ze sa nic nemoze stat, lebo ocko je pilot. Tak nas vidia, tak slepo nam doveruju.
Vratme sa vsak spat do realneho zivota a legislativy. Neposkytnutie prvej pomoci v rozsahu lajckych kompetentnosti je podla legislativy trestne. Nik vas nebude vinit ak ste zlyhali, alebo urobili nieco zle – ked rozhodovali sekundy a nemohli ste ovladnut vsetky okolnosti. Budu vas vsak trestat ak uteciete a poskytnut pomoc sa nepokusite.
Etika funguje s tzv. etickým posudzovaním cinu: Ten sa sklada z cinnosti a dosledku. Ak bola cinnost mravna (snaha o zachovanie dobra/ a dosledok zly, nehodnotime toho kto konal zle!
Prosim neukamenujte ma. Ide iba o nazor do diskusie a pridanie etickej dimenzie do uvazovanie.
Brancoj |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 16. 2. 2012 / 08:41 | |
| | Tak po precitani tvojho prispevku... by som si sadol ale vysledok by bol skor zly |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 21:23 | |
| | Tož taky přispěju troškou do mlýna.
Moje cesta k dopravním letadlům vedla přes pár let na větroních, ale zejména velkou spoustu let na PC simulátorech - od těch lítacích vojenských až po ty procedurální civilní. Ti kteří někdy zkusili IVAO/VATSIM nebo svého času SATCO a berou tohle hobby aspoň tak trochu vážně jako jsem se snažil sám vědí, jak má tohle FSkové létání blízko k realitě. Jak díky kvalitě addonů, tak díky online prostředí a aktivitám našich šikovných lidí ze staffu a za radarem. Taky díky úsilí, které většina nadšenců věnuje studiu letadel, jejich systémů, pravidlům a procedurám souvisejícím s dopravním létáním. Sám vím, kolik úsilí jsem musel vložit posléze do skutečného lítání, po zkušenostech z toho simulovaného. Speciálně teorie ATPL a type rating byly z tohohle pohledu občas celkem brnkačka Díky tomu, že jsem měl možnost zažít relativně dlouhou dobu jak to simulované, tak to skutečné dopravní lítání, troufám se říct, že průměrně zdatný simpták by bezpečně a letadlem přistát dokázal.
Rád bych ale zmínil pár podstatných ALE a taky celou situaci trochu rozdělil.
Mějme běžný moderní airliner vybavený autolandem, relativně slušné počasí - rozumná dohlednost a výška oblačnosti, vítr nějakých 10-15kt a ILS vybavené letiště. Troufám si říct, že po nějakém drobném rádiovém zaškolení a při kvalitním, klidném a systematickém vedení zkušeným a trpělivým instruktorem pro daný typ letadla ze země zpoza radaru by byl průměrně inteligentní člověk schopen letadlo nakonfigurovat pro provedení autolandu a přistát. Bylo by pochopitelně nutné celou akci provést co nejjednodušeji - v základních režimech (HDG SEL a LVL CHG, APP), pokud možno bez použití FMC nebo s minimálními zásahy (pokud ovšem u některých letadel není FMC naopak primárním vstupem, který mnohé usnadní) s radarovým vektorováním, s dostatečnými rezervami a dostatečným časem na provedení a následnou kontrolu. V případě že by tam seděl simpták by byla celá situace mnohem jednodušší, díky tomu, že by nebylo nutné vysvětlovat obšírně co k čemu slouží a kde to najde. I každý libovolně zkušený pilot, člověk pohybující se kolem letadel nebo fanoušek do létání by byl přínosem - obecně někdo komu není potřeba vysvětlovat rychloměr, výškoměr a jeho nastavení, vário, co je to heading, klapky a podvozek, jak se mluví do rádia (tzn. NE jako do telefonu) a ladí frekvence.
Podotýkám, že i pro zkušeného simptáka není nic jednoduchého zkusit dělat to samé co doma v FSce v reálném letadle. Samotný fakt, že se nejedná o tlačítka na monitoru, ale skutečná tlačítka, přepínače a jiné ovládací prvky rozmístěné různě po kokpitu dokáže drobně vyvést z rovnováhy. Stejně tak je potřeba si uvědomit, že se jedná min. o dvoupilotní éra a dělat všechno sám není vůbec nic jednoduchého - i když člověk ví co dělá. Pomůže i třeba i taková drobnost, že se najde někdo další (třeba letuška) kdo predčítá checklisty. Ale zvládnout se to dá.
Otázkou je, kdy by bylo třeba "převzít" řízení - v jaké fázi letu, s jakou zásobou paliva, s jakými problémy, které můžou sužovat letadlo. Pokud by se jednalo o fázi klesání na letiště vybavené ILS, pak je to asi nejjednodušší situace - většina systémů je nastavená, rádia a počítače nakonfigurované, Vref spočítaná a nabugovaná, letadlo většinou pod radarovým řízením. Pokud by se jednalo o cruise někde v polovině letu nebo obecně nutnost jakékoliv diverze, pak je celá situace komplikovanější o nutnost vysvětlit jak a kde překonfigurovat vše potřebné. Některá letadla to umí snadno sama, jinde je to potřeba systematicky projít, vysvětlit, nastavit a zkontrolovat. Pořád ale proveditelné.
Potud bych byl ještě optimista. Je to sice pořád krizová situace, ale zvládnutelná. Nejtěžší fází mi přijde začátek - zjistit, že je problém, dostat se do kokpitu, najít schopného člověka, navázat a udržovat spojení, přesvědčit orgány, že se nejedná o únos a letadlo nemají sestřelovat (není vtip), najít na zemi včas potřebnou podporu, aspoň na telefonu. U nás třeba letušky ví kdy se mají snažit dostat dovnitř, jak se tam dostanou, jak nám nasadit kyslík, jak nás oživit nebo odstavit, jak naladit 121.5, jak mluvit do rádia a co je to MCP. Ale ne všude to funguje stejně.
Problémy nastávají, když je víc hnusně (stres, nejistota bez vizuálních referencí), víc fouká nebo existují závady znemožnující použití autolandu, nebo je nedostatek paliva, nebo nikde není poblíž letiště s ILS. Nad Evropou řekněme tak 1% situací, v některých částech světa procento nesrovnatelně vyšší. Pokud je možné letadlo někam divertovat a navodit situaci jako výše, pak je vše celkem v pořádku.
Pokud ale jediná možnost, která zbývá, je ruční přistání, pak už začínám být trochu pesimista. Pokud by byl dostatek času na vysvětlení co jsou přístroje, jaké jsou vzájemné vztahy horizontu, výšky, rychlosti, výkonu a konfigurace a tyhle režimy si vyzkoušet v bezpečné výšce nanečisto, pak bych nějakou šanci dával - přece jenom s letadlem se dá fláknout o dráhu hodně tvrdě (vpodstatě i téměř bez flare) a pořád to rozchodí. Pokud by ale čas nebyl, tak se trochu bojím, jestli je to zvládnutelné. Nemám ani tak strach o samotné řízení třeba beranama, ale spíš o současné ovládání motoru a nutnost sledovat a náležitě upravovat rychlost a současně konfiguraci. Speciálně změny v klopení na základě změny výkonu a klapek a následné oscilace jsou pro úplného laika nebo i nováčka celkem zásadním problémem.
Do jisté míry by to bylo řešitelné přivedením éra na nějaký standardní 3 stupňový sestup v ose dráhy a správné výšce pomocí autopilota a pak jeho odpojení a převzetí řízení už nakonfigurovaného, stabilizovaného éra blízko přistání s důrazem na minimální zásahy do řízení. Ale to by hodně, HODNĚ záviselo na kvalitě pozemní podpory a schopnostech dotyčného za řízením a taky hodně na štěstí...
Tož tolik ty moje dva centíky |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 21:25 | |
| | myslim, ze budes mit brzo na svedomi moje kolecko na mysi |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 21:42 | |
| | Od toho jsou tu jiní "odborníci".
Učím se psát na iPadu a učím se taky znovu "psát" Jsou lidi, co mi k tomu berou výrazně motivaci |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 21:46 | |
| | Myslíš třeba já se svojí neschopností tam najít E s háčkem?
|
| |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 21:57 | |
| | Hehe Buď podrž prst na E a pak si vyber E s čím chceš, nebo napiš E a pak háček (hned pod Enter).
Já vím, je to blbý, nejdřív písmeno a pak nabodeníčko mě taky sere. Ale ono se to ty tvoje slova časem naučí a bude to psát nabodeníčka samo... |
| |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 21:59 | |
| | Já tam právě to E mám s kdejakou pičičmundovinou, ale háček tam není. Druhou variantu jsem neznal. Ale já se to jednou naučím a pak... !!!!! |
| |
|
| | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 22:55 | |
| | A českou klavesnici tam máš?
Settings / General / Keyboard / International Keyboards
Přepínání pak na klávesnici vlevo dole vedle (.?123) |
| |
|
| | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 16. 2. 2012 / 01:03 | |
| | Mam tam nejakou mezinarodni a ta umi ėëęéēêéè
Juknu na to
|
| |
|
| | | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 16. 2. 2012 / 01:06 | |
| | ě ĚĚĚĚĚ
Eureka! Dàm to iPadu jeśtê šancí než pǔjde k popelnici |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 16. 2. 2012 / 09:25 | |
| | ja bych se na nejakej iPad vys*al a rovnou to vyhodil. Jen mi rekni do ktere popelnice a kdy tam pujdes |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 16. 2. 2012 / 09:25 | |
| | | |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 21:29 | |
| | Rád bych podotknul, že i pro piloty s nějakou sumou zkušeností není tak snadné pilotovat jiný, než ten "svůj" typ. Pro mě osobně by byl trochu problém přistát 100% bezpečně napoprvé s čímkoliv co nelítám. Troufám si říct, že s B737-787 nebo A318-380 bych to nakonec zvládl nějak přežitelně obstojně. Ale stejně tak musím říct, že s jakýmkoliv ruským nebo troj- a více-mužným érem bych asi celkem bojoval. |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 21:45 | |
| | Člověče s tím únosem to fakt není sranda, letěl jsem tuhle s klukem od Air Berlinu, lítá tam i jeho brácha a ten měl nedávno takový zajímavý incident. Letěli z Německa na Kanáry a někde u Barcelony měli nějakou závadu, kvůli které se rozhodli přistát na Mallorce, protože tam měli základnu. Oznámili to ATC, a to jim dalo chvíli standby, a pak dostali takové zvláštní povolení, něco ve smyslu:
Točte doleva o 45°, po dotočení o 30° zahajte klesání do FL 170 vertikální rychlostí 500ft/min, po minutí FL 320 točte vpravo VOR XYZ a klesejte rychlostí 1500ft/min. Tázavě se po sobě podívali a provedli, co po nich chtěli. V určité fázi ATC řeklo, ať pokračují přímo na Mallorcu a zbytek klesání je bez omezení. Psali na to samozřejmě report, a vznesli dotaz, co to mělo být, jestli to mělo nějaký skrytý význam. Taky že jo. Po čase přišlo, že se tou dobou v Barceloně konal nějaký summit a měli obavu, zda se nejedná o nějaký únos a potřebovali si ověřit, že za řízením:
A. sedí někdo, kdo ví, jak příslušné instrukce splnit
B. dali jim možnost neplněním přesných instrukcí dát nenápadně vědět, že jim někdo míří pistolí na kebuli
V obou případech mě teda překvapilo, že podobná forma identifikace nám není známa.
Každopádně je fakt, že přesvědčit v dnešní paranoidní době ATC a příslušné složky, že se nejedná o únos, může být oříšek... |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 21:52 | |
| | Hmm, uz se mi parkrat stalo, ze mi behem letu dopsala propiska a slozitejsi povoleni jsem si musel ryt do papiru... Priste si budu brat radsi dve, pac kdybych to vyryl blbe, tak muzu taky uhybat sidewinderum... |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 21:54 | |
| | To zní zajímavě. Někdy předloni zaspali kdesi nad Francií kolegové a jak už to bývá s trigger happy žabožroutama, během chvilky měli na křídle Rafalky. Říkal jsem si - oni snad posílají v rámci výcviku ostrou ke všemu co neodpoví na třetí volání. A ono jo - podle reportu údajně po druhém neúspěšném volání na Guardu startuje dvojička.
Měli pak taky trošku problém přesvědčit je, že jenom chrápali - chtěli po nich změny headingu a výšky. Asi je to ňákej novej standard, kouknu do manuálů.
Pro rejpaly podotýkám, že ten nešťastný let následoval pár hodin poté co se vraceli po vzletu v plné emergency kvůli major fuel leak. Holt únava, stres a nedostatek spánku udělaly svoje. Čímž je neomlouvám pochopitelně. |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 16. 2. 2012 / 08:25 | |
| | Musím říct, že to brancoj popsal moc hezky. Děkuji ti!
|
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 21:50 | |
| | teraz sa objavila správa na Markíze, že na Ruzyni pristávalo lietadlo bez pilota. Viac prvé správy o polnoci. Už ste sa tam môhli nanominovať, tí čo sú odvážni. |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 21:55 | |
| | Ta sprava je uz stara a pristaval druhy pilot. Nehovorime o odvahe – hovorime s respektom o moznej tragedii ale i o moznych postojoch. Nejde o odvahu. Tu by mal malokto alebo skor nikto. Ide o hypoteticku otazku, ci konat, preco konat, ci sa da vobec konat, ci ma zmysel konat?
Brancoj |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky 15. 2. 2012 / 21:59 | |
| | | |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 07:55 | |
| | Teď to trošku opepříme. Jste na ostrově a nějakým katastrofickým scénářem tam zbyla asi stovka lidí, neporušené natankované letadlo a ranvej. A navíc za hodinu se přes ostrov přežene tsunami.
Řeknete si - mám cca 1% šanci že tu tsunami přežiju a začnete hledat vhodné místo nebo se pokusíte letadlo oživit a vypadnout z ostrova, či dokonce lákat ostatní, ať vypadnou s vámi? |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 10:03 | |
| | Uff, ty nám teda dáváš, teď jsme tak, tak přístáli! |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 10:31 | |
| | Na seznámení s neznámým letadlem je hoďka málo, když jsem se učil Fokkera dle tutorial příručky, tak mi trvalo skoro dvě hodiny s tím začít rolovat. |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 11:45 | |
| | Koukám, že dětské sny jsme meli všichni stejné. Tak jako tvrdím, že přistát by za určitých sterilních podmínek šlo, tak tohle už jet trochu moc. Šance, že to bez znalosti připravíš sám k letu, odstRtuješ a z opuštěného ostrova bezpečně odletíš někam do civilizace, to totiž asi bude i pěkně daleko, je minimální. Spíš změň ten sen na erotický, že má těch 100 PAX podobu nadržených dívek ve věku 22let a s mírama 60-90-60
To bude realitě blíž |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 11:49 | |
| | no tak proti gustu.. ale 60-90-60 je teda... poněkud zvláštní představa |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 11:53 | |
| | podobá se to věstonické venuši a to byl dříve idol ženské krásy |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 11:54 | |
| | To není sen, ale noční můra... |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 12:37 | |
| | Proč?
Radim se přece snažil přiblížit realitě... |
| |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 12:44 | |
| | Prestavam mu tu Kanadu zavidet... |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 13:09 | |
| | | |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 17. 2. 2012 / 04:28 | |
| | Ježiš vy jste blbý, sem to po ránu popletl, no, bylo pět ráno nebo kolik |
| |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 17. 2. 2012 / 08:37 | |
| | To musela bejt noc! Ještě že nejsi pes! |
| |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 17. 2. 2012 / 15:56 | |
| | No moc nebyla, budík před šestou ráno před linkou je mým největším nepřítelem |
| |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 17. 2. 2012 / 10:49 | |
| | tak byl kolík nebo 5 rano? |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 12:55 | |
| | Kdyby bylo na ostrově 100 dívek s parametry 60-90-60, tak lezu do bulíku a honem pryč. |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 17. 2. 2012 / 09:54 | |
| | | |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 17. 2. 2012 / 16:04 | |
| | No to je krása, Tristar, stovkový Jumbo, Sedmsetsedma, stará dvoustovka... Nádhera
P.S. a ví už někdo, co je to za motor? Taky tam je vyfocenej |
| |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 17. 2. 2012 / 16:48 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 17. 2. 2012 / 17:11 | |
| | myslíš ten z Tristara, nebo Jumba? Jinak některý modely jsou slušný, no |
| |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 17. 2. 2012 / 17:43 | |
| | No to snad není možný, já sem postnu tématický baby a pánové řeší, co je tam za motor..... |
| |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - motor 11. 9. 2012 / 18:41 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - motor 11. 9. 2012 / 19:45 | |
| | Ja bych rek, ze to je Rychlokvasky Rolls-Royce - RB211 |
| |
|
| | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - motor 11. 9. 2012 / 19:56 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - motor 11. 9. 2012 / 21:49 | |
| | Já si myslím, že když Kachna říká, že je to CF-6, tak je celkem jistý, že to bude RB-211 |
| |
|
| | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - motor 11. 9. 2012 / 20:36 | |
| | Rychlokvašky Rolls je verze -535E4 a -535E4B. Ten má stejně jako -524 co je k vidění na Jumbech mnohem větší lopatky (a tím pádem jich je míň), nemá mezi nimi ty spojnice a má cone bez zakřivení ostře do špičky.
Tohle by sice RB211 mohl být, ale spíš TriStarovská -22B verze |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 13:04 | |
| | Nevím, čemu se divíte. Pokud by byl jeden pilot - simpták a na něj dvě fotbalové jedenáctky popsaných chtivých až nadržených mladých žen - a sterilní prostředí opuštěného ostrova, bude pro simptáka výsledek zůstat s nimi na ostrově nebo odletět se strojem a tem havarovat fyzicky napsorto stejný. |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 13:08 | |
| | zejmena kdyz vime, ze se jim casem sesynchronizuji periody .. |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 13:29 | |
| | Vymluvil bych se dívkám na simpotenci a nasoukal bych se do cockpitu ladit čudlíky. |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 13:43 | |
| | Idealní míry Eskymačky Ještě chcíli v Canadě a budou to míry tučňáka. |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 12:46 | |
| | Z letadla vytáhnu záchanný člun a odjedu na něm na volné moře. |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 12:59 | |
| | Výborně!
Pro mě to má ale jednu chybu - z PMDG tuším, jak zprovoznit letadlo, ale nevím, kde bych tam hledal člun. Notabene nevím, jak bych se do zavřeného letadla vůbec dostal. |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 13:08 | |
| | ve složce Effect na to máš soubor Life_boat.fx, pokud ne, dá se vygooglit a sosnout, je free. |
| |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 13:24 | |
| | A to je jako klíček k vlezu do bulíka nebo co??? |
| |
|
| | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 14:19 | |
| | Statisticky musí být alespoň jedna z dívek s mírami 60-90-60 letuškou British Airways, nebo Lufthansy, takže se jednoduše zeptáš. |
| |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 14:59 | |
| | No statisticky ano, ale prakticky to mozna bude trochu jinak, hlavne u British |
| |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 16. 2. 2012 / 15:58 | |
| | Ale bacha! Co jsem tak jednou statisticky viděl bylo, že jedna letuška u Easyjetu byla chlap. No chlap... (spíš bejvalej chlap) |
| |
|
| | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 17. 2. 2012 / 16:31 | |
| | zapomněl jsi dodat, která je z české emigrantské rodiny. Kdo se má na ty Hildegardy koukat, že. |
| |
|
| | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 17. 2. 2012 / 16:40 | |
| | Čeče, aby jsi se nedivil .. když jsem byl naposled za dušínojem, tak jsme seděli v takový fajn putyce a za pákama tam stála kočenka jak ze slovenský pohádky... celej večer, po několik rund, jsme řešili, jestli je ze slovače, od nás, a nebo z jineho slovanstva... nakonec jsme zjistili, že je je to nefalšovaná angličanka ...
... což se projevilo i na tom, že nám celý večer odmítali točit staropramena. Nakonec jsme z ní dostali, že ho netočí, protože pění ( ) . Jestli to už nebyl jenom sen, tak jí byl způsob točení staropramenu vzápěti vysvětlen. |
| |
|
| | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 17. 2. 2012 / 16:48 | |
| | Já když jsem naposled seděl se ženou v Londýně v putyce tak asi po cca dvou hodinách se servírka odvážila a povídá nejste Česi???Já som zo Slovenska z OravyA pak mi udělala komplet ochutnávku všeho co tam točilaJooo nechal jsem tam ten večer asi 50 pounds |
| |
|
| | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 17. 2. 2012 / 17:14 | |
| | přesně ten samý problém jsme řešili na Londýnském simbeeru - český pivo pěnilo, on to furt vylíval a pak dočepovával, tak byl zjebán a poučen A najednou to šlo i s pěnou. |
| |
|
| | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 17. 2. 2012 / 17:35 | |
| | to byla ta, jak ji Dusinoj pomahal nahoru ne? |
| |
|
| | | | | | | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - celý let 18. 2. 2012 / 05:16 | |
| | Byla mrňavá no, Angličanka |
| |
|
| | | Nová anketa pro všechny simptáky - dnes večer 27. 2. 2012 / 16:18 | |
| | Navazuji na toto velmi diskutované téma. Dnes ve 20 hodin na Nova Cinema se můžeme podívat, jak to řeší v USA - film Stav nouze (podle knihy MAYDAY - co jsem našel komentáře, tak se máme na co "těšit") Já uvidím až druhou polovinu, neboť žena si nenechá uniknout seriál na ČT1 Tedy jestli neusnu |
| |
|
| | | | Nová anketa pro všechny simptáky - dnes večer 27. 2. 2012 / 16:34 | |
| | To je to super hypoer moderní letadlo, co s tím litaj přes atlantik, a sejme je ta raketka?
Jaj.. jako knížka to bylo super.. ale film stojí ... za starou bačkoru.. |
| |
|
| | | | | Nová anketa pro všechny simptáky - dnes večer 27. 2. 2012 / 17:03 | |
| | Jo jo, to je ono. Knížku jem nejprve poslouchal jako četbu na pokračování v rádiu a pak jsem ji i četl, ale film má strašné kritiky |
| |
|
|