FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 20. 2. 2025, svátek má Oldřich Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí Jeden příspěvek | Celý strom
NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 18:43
OKMAR
Přátelé, po návratu z dovolené od bratra v Norsku mi nedá abych se nezeptal povolaných.
Před pár lety, kdy ještě lítala do Osla ČSA s AIBUSEM 320 (319)? jsem po pěkném letu vždy zažil velmi čisté přistání, jak do peřin s pozvolným dosednutím předního podvozku.
Letos s NORWEGIAN B737-NG obě přistání hladká, ale s poměrně tvrdším dosednutím na rwy jakoby "na všechny tři" podvozy současně. Zmínil jsem se o tom i bratrovi a povrdil mi, že NORVEGIAN a B737 pokaždé přistává takto tvrdě. Prý mu někdo řekl, že kvůli brzdám.
Podotýkám,LKPR téměř bez větru, přistání na rwy 06.

A tak se ptám , jak je to doopravdy, protože tato teorie mi nějak nesedí, pokud se pilot snaží o hladké dosednutí a nevyjde mu to, tak to "žuchne", ale pokud schválně přistává na "všechny tři" a nevyšlo by mu to, tak to bude mega tvrdé přistání ???

Díky za odpovědi
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 19:17
Dobby
Mno, technika popsaná Boeingem přistání na B737NG je taková, že přiblžně ve 30ft nad zemí se začínají stahovat motory a zároveň se začíná lehce tahat tak, aby v ideálním případě došlo v touchdown zoně k dosednutí hlavního podvozku a zároveň k doražení pák na volnoběh. Poté by mělo následovat aktivní posazení příďáku bez prodlevy.
Pochybuji, že Norweigian by jakkoliv měnil tento Boeingem doporučený postup. Problém je v tom, že křídlo na NG je velice nepředvídatelné v přízemní vrstvě a tak je to občas loterie. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že s NGčkem se za bezvětří a v krásném počasí přistává celkem hůř než při horších povětrnostních podmínkách.
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 21:22
AJS
To s každým letadlem s výjimkou Stearmanu. Třeba taková dlouhá ATRka sedala nejlíp v bočním větru a když ten nebyl, tak si ho někdy lidi "vyráběli".
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 21:30
Dobby
Noo, klasika seda tak nejak jisteji oproti NGcku-rekneme ze tolik neleti a diky tomu se s ni lip vyrabi "kisslanding"-aspon teda podle moji zkusenosti.
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 21:53
AJS
Není tak citlivá na travers - asi kvůli té vůli v natáčeni podvozku. U NG stačí při suché dráze sebemenší travers a rozvibruje se, to Classicy, dej jim šroťák klidné nebe, nedělaly. A mokrá dráha, ta to zamaskuje. Rychlost nevím, jestli v tom hraje nějakou roli, i sedmikila, ježto jsou proti osmistovkám takové "proudové Sluky" a svými rychlostmi mi připomínají helikopotvory, tou větší citlivostí na přistání proti CL trpí.

Mimochodem ta vůle v podvozku je důvodem, proč CL někdy pojíždí šejdrem jako když vořech běží podle plotu
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 22:02
Dobby
Jj, na tom neco bude. Mel jsem to stesti odlitat par desitek hodin i na 900ER a ty byly z hlediska pristavani a celkove citlivosti ovladani na tom velmi dobre - a tam to bylo asi zpusobeny delkou trupu a velikosti paky na vyskovce.
No a jinak voda na draze promine prakticky cokoliv
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 22:11
Koprik
Na druhou stranu 900ER není žádný obchodní trhák, takže jen kvůli tomu to asi nikdo nepořídí)).Spíš bych řekl že čím větší a hmotnější mašina - nesmí to teda být prázdná B757), tím líp to sedne, páč ji hned tak něco nerozhází. Ale jinak to bude vždycky mezi berany a židlí, na typu nezáleží a jestli má někdo volšový ruce, tak mu nic nepomůže))
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 22:16
AJS
To jsem si taky myslel, než jsem začal lítat NG. Tam mi je skutečně až líto, když vidím, že člověk udělá všechno přesně jak má, sedne na centrlajně ve středu dotykového pásma... a to přistáni je cejtit. Jindy vidíš, jak to nekdo potentuje, udělá nemetodicky, sedne někam do šípku - ale je to jako do peřin (že preferuji první variantu snad nemusím dodávat). Prostě někdy je to dílo náhody. Ale bezpečnost a elegance letu je v něčem jiném, než v "hebkosti" přistání, to jen laická veřejnost tomu přikládá větší rołi
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 22:41
Koprik
Hlavně je to taky důležitý pro sebevědomí kapitána, aby jeho cena a respekt u letušek / letušáků
stoupla) (podle vkusu každého soudruha)))) a nemusel po přistání letadlo opouštět jinými dveřmi))
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 23:12
OKMAR
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   1. 9. 2012 / 15:31
Fabo™   
(ja vim, ozivuju 3 dny stare vlakno - ale neda mi to)

To nevadi, tvrde pristani muzes okecat autolandem, letusky to trochu znaj, a pak cestakum vykladaj "omlouvame se za tvrde pristani, zpusobene mlhou" (nedelam si prdel, fakt jsem to zazil - presne tyhle slova )
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 23:23
OKMAR
Díky za Tvůj čas Radime - jo, je mi jasné, že v "hebkosti" přistání není nezpečnost letu , jako Ivaáckej Tupolevista toto nedokážu posoudit a maximálně se snažím o pěkná přistání

ještě jsem dnes slyšel názor, že pokud s tím podvozkem pilot trochu "netřískne" o zem, tak může na mokré dráze dojít k tomu, že se pneumatiky nechytnou a letadlo se velmi snadno může dostat do smyku.
Marian
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 23:09
Rychlokvaška
A to si ještě představ, že máš vozíkovej podvozek. Tam je pak každej traverz jak zemětřesení

Jinak k tomu NG/CL - mám takovou zkušenost ze 757my, že ty s wingletama jsou u země trochu nepředvídatelný...záleží jak fouká, ale bočák to šoupe bokem víc než bez wingletů a když to fouká v ose zase to někdy dost plave, dokud neklesne hodně rychlost a pak si to najednou sedne hodně zprudka. A protože wingletový máme jen třístovky, nedá se s tím kvůli tailstriku ani nijak nemetodicky cvičit Bez wingletů mi přijde, že nad tím mám v poslední fázi mnohem větší kontrolu - když je na to dráha a počasí, dá se to udělat hezký i pro laiky, když je potřeba precizně, dá se to po Beingovsku umístit na pětník.
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 23:30
OKMAR
Davide, díky, už jsem byl smutný, že jsi zmizel z Péráku jako "Dušínoj", až mi kolegové řekli, že jsi změnil "volačku"
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 23:57
Rychlokvaška
Hehe, změna volačky...No jak se říká - je třeba nazývat věci pravými jmény A tak abychom si nalili čistého vína, bylo třeba rozčísnout, jak to vlastně bylo s tím výcvikem! Žádné natahování trika, prostě pravá a nefalšovaná investigativně z osobní složky vytažená nevzduchomužoloďová realita...

Jinak k tomu přistávání - trochu pozitivnější přistávání je doporučované, na mokrou a kontaminovanou dráhu bych řekl až přímo nutné - hrozí aquaplaning, antiskid začne fungovat až se pořádně roztočí kola, je potřeba pozitivní kontakt aby se vysunuly spojlery a začaly být účinné brzdy (se zbytkem vztlaku skoro nebrzdí), atd. Jemné přistání je kontraproduktivní, někdy i nebezpečné. Nechá se s tím vyhrát když je hezky (i když by se nemělo) moc nefouká a máš před sebou 3 kilometry grooved runway (česky já nevědět, asi vroubkované?). Zkoušet tohle stejný někde v Řecku, kde to klouže i za sucha, dráha je krátká a úzká a všelijak vlnitá a do toho fučí tak nějak všelijak, to je zaděláno na malér a je to zbytečný a neprofesionální hazard.

Pokud jde o to přistání "na tři body" - někdy se stane, že se pilot zapomene a neřídí přiďák aktivně až do konce. Ne nadarmo se říká, že přistání končí až zastavením letadla. Zvlášť pokud přistával s attitude, kde ten přiďák nad dráhou moc nemá už ze začátku. Někdy se ale stává, že ten moment na hlavu je natolik výrazný, že se to i s velkou výchylkou nedá moc zbrzdit...a zase tahat za to nějak zběsile nejde, přece jenom to je pořád ještě řiditelný a ocas je jen kousek nad dráhou. Např. u 757 taky občas nastane ten podivnej nepříjemnej efekt, kdy to má místo klopení dolů tendenci zvedat čumák....stává se to výjimečně, podle mě to souvisí s okamžikem kdy vyskočí spojlery a jakou rychlostí, ale stává se to a je potřeba to očekávat. Přistávat na přiďák nelze - u dopraváků má únosnost tak 10% hmotnosti letadla a určitě by to nezvládl. Kozlů s tragickým koncem tu pár bylo. Většina jetů navíc už sestup letí drobně natažená a tak přistát na přiďák, to už se musí stát hodně věcí špatně... Ale dotyk rychle po sobě, to se prostě stát může...

Jinak moje zkušenost je, že čím víc podvozků a čím víc kol na nich, tím je to víc cítit Speciálně ty vozíkový můžeš položit krásně jeden pár koleček a druhej se pak zalomí a plácne o dráhu jak pytel brambor, byť zbytek přistání byl krásnej...

Už to tu padlo za poslední roky mockrát - Správné přistání je prostě do správného místa, správnou rychlostí a se správnou attitude. Zbytek je podružný, bez ohledu na názor cestujících a posádky Koneckonců takovej Boeing konstruuje éra tak, aby to přinejhorším rozchodilo i bez podrovnání - čili nějakých ILSových 700fpm.
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   31. 8. 2012 / 00:13
Koprik
...to ale píšeš Davide jako F/O Rychlokvašlka.....až budeš kapitán, bude platit tohle
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=448994&lan=0
A koukej už trénovat ten pohled, jak přehlížíš plebs a očekáváš ovace davů!!!!))
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   31. 8. 2012 / 15:15
Mike2811
Takže kdyby nějaký kaštan-amatér přistával s letadlem bez pilotů, tak to hypoteticky může nechat třísknout přes autopilota a je šance, že to všichni přežijou ? To je dobře vědět...
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   1. 9. 2012 / 00:18
Teflon_490   
No, pokud uz kastan-amater bude umet nastavit autopilota tak, aby to placlo aspon tech -700fpm a k tomu jeste na drahu, tak to uz bude umet nastavit i ILS a zmacknout APP
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   1. 9. 2012 / 11:22
OKMAR
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   1. 9. 2012 / 11:34
Mike2811
Však právě to jsem měl na mysli, ale ne všechna letadla umí autoland, že jo...
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   31. 8. 2012 / 00:09
Koprik
...jenže ty wingletovský jsou prostě hezčí a žádný jiný mašině winglety nesluší jako 757 a eště šetří palivo!
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 23:15
OKMAR
v obou případech to byla 737 NG/800
a jak píšeš o "rozvibrování" - trochu to s náma hodilo do boku, než se to zklidnilo.
Cestou do Osla nás letělo v té osmistovce jenom 20 kaštanů , zpátky to bylo plné.

Díky za vysvětlení
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 20:59
Tragédie v JRD
To se ti jen zdá .... Jen to prostě někdy sedne tvrději, a jindy měkčeji ... nějakou vědu bych v tom nehledal a že by sedal na všechny tři .. no, nevím
 

NORWEGIAN - B-737NG - tvrdší dosednutí   30. 8. 2012 / 21:56
Koprik
...no hlavně že to neposadil na všechny 4))
 

Gonzo
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ