| | | Kdo řídí při T/O? 27. 8. 2012 / 08:01 | |
| | Kdo je zodpovědný za udržení letadla na RWY při T/O? IMHO Cpt, protože FFO nemá na své straně ten půlvolant, a to do "80 knots", kdy to přebírá pilot letící.
Je to tak správně? |
| |
|
| | | Kdo řídí při T/O? 27. 8. 2012 / 09:08 | |
| | Záleží na typu letadla. U ATR, kde se příďák nedal řídit nohama, to tak bylo a řídil kapitán, při 70kts předával druhému pilotu, byl-li letící.
U jiných letadel, kde jsou pedály spojené (byť v omezené míře) s příďákem, řídí rovnou od začátku rozjezdu F/O, je-li letící. (z těch letadel, co jsem létal, je to L-410, CE-680, 737, ale má to drtivá většina eroplánů). Nejenom, že ta výchylka příďáku bohatě stačí, ale dokonce se použití volantu nedoporučuje, kvůli hrozbě neadekvátních zásahů.
|
| |
|
| | | | Kdo řídí při T/O? 27. 8. 2012 / 10:20 | |
| | Ono už to asi při vyšších rychlostech je poměrně dost citlivé, ne? myslím ten volantík, kdyby za něj vzal kapitán při větší rychlosti. |
| |
|
| | | | | Kdo řídí při T/O? 27. 8. 2012 / 10:41 | |
| | No, predstav si co asi udelaji kola auta kdybys otocil volant o celou otacku v 150ti... |
| |
|
| | | | | | Kdo řídí při T/O? 27. 8. 2012 / 10:49 | |
| | | |
|
| | | | | | | Kdo řídí při T/O? 27. 8. 2012 / 11:10 | |
| | No, nejak tak. A ted to same, ale ma to 70 tun |
| |
|
| | | | | | | | Kdo řídí při T/O? 27. 8. 2012 / 11:22 | |
| | uuuppsss?! |
| |
|
| | | | | | | | Kdo řídí při T/O? 27. 8. 2012 / 12:42 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Kdo řídí při T/O? 27. 8. 2012 / 13:40 | |
| | No - já si nemyslím, že by to bylo tak hrozné - teda dle úhlu pohledu.
Předně záleží na vstupních podmínkách. U silně kontaminované dráhy by, vzhledem k momentu setrvačnosti, pokračoval v přímém směru bez ohlednu na příďák.
No a za normálních podmínek - auto při troše štěstí obrátíš na střechu a budeš válet sudy, u letadla (zase vzhledem k momentu setrvačnosti) IMHO stáhneš gumu, urveš příďák a dobrousíš to na čumáku. Nic tak dramatického a efektního. Akorát škoda bude mnohem vyšší, než u totálně zrušenýho auta (pokud to zrovna nebylo Bugatti Veyron)
Ale to vařím z vody - chtělo by to nějaký příklad z praxe, kdy někdo (Cpt. - kdo jinej) při startu omylem zabral za půlvolant. Nebo to může vyzkoušet Radimmm a pak napsat, jak to dopadlo. Vlastně psát ani nemusí, pak si to přečteme v novinách. |
| |
|
| | | | | | | | | Kdo řídí při T/O? 27. 8. 2012 / 14:01 | |
| | Ani by psát nemohl, za to by ho nejspíše zavřeli do blázince nebo do vězení - podle příčetnosti...
Tam je otázka, jak rychle se to otočení provede - jde o to, jestli se podaří přenést boční přetížení pneumatiky přes její trakční mez, pokud se to podaří dřív, než začne nějak výrazně zatáčet, tak je vyhráno - pneumatika se bude chovat jako při smyku / brždění, ztratí velkou část tření a letadlo se bude dál hrnout původním směrem. Riziko je ve dvou věcech - pokud bude natočení celkem malé - odhadem tak do 60-70°, tak by se mohla pneumatika znova chytit, ale to by měly ustabilizovat aerodynamické prvky letadla. Nad nějakých 85° už naopak hrozí, že se pneumatika nebude vůbec otáčet a bude to působit jako brzda (což dělá i u nižších úhlů, ale méně) a je tam jediný problém, příďový podvozek na nic takového není konstruovaný, mohl by se zlomit...
Auto je složitější, protože má v poměru k váze větší styčnou plochu a navíc je konstruováno naopak - s přibývající rychlostí se zvyšuje přítlak, nikoliv vztlak a také podvozek obecně je na takové chování konstruován... Nicméně chovat by se to mělo dost podobně. Poslat auto do sudů sice není tak nemožné, ale obvykle je to způsobeno spíše nějakou překážkou než samotnou přilnavostí pneumatiky...
Tolik moje teoretické bláboly na základě středoškolské fyziky a pozorování aut, kdykoliv a kdekoliv... |
| |
|
| | | | | | | | | | Kdo řídí při T/O? 27. 8. 2012 / 14:10 | |
| | Jen drobně z praxe - na suché dráze i zatáčení pedály dokáže při rozjezdu spolehlivě rychle dostat letadlo mimo dráhu a i drobné výchylky se projeví hodně prudkou změnou směru. Držet to rovně je někdy větší dřina, než zatáčet. Je to nutné - pedály musí stačit na udržení na dráze při vysazení motoru, což je HODNĚ velká síla ze strany, speciálně pokud ten běžící musí dál běžet na vzletový výkon. Navíc tomu od určité rychlosti pomáhá směrovka.
NWS je v tomhle ještě dramatičtější, ale zase díky rychlosti otáčení příďáku a maximální výchylce ztratí mnohem rychleji trakční schopnosti. Což je pak hodně velký problém třeba na mokré dráze, nebo nedej bože kontaminované - tam se rychlý zásah volantíkem taky vůbec nemusí projevit na změně směru putování letadla s příslušnými důsledky. Ostatně nedávno tuším i tady bylo pár videí s trochu nepovedeným lineup, kdy jel příďák bokem... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Kdo řídí při T/O? 27. 8. 2012 / 14:14 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | Kdo řídí při T/O? 28. 8. 2012 / 10:35 | |
| | Tak si říkám, jestli je v pořádku, že s tím jen tak odletěl. To by se divil, kdyby mu ta pneu praskla při rozjezdu. |
| |
|
| | | | | | | | | | Kdo řídí při T/O? 27. 8. 2012 / 14:26 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | Kdo řídí při T/O? 27. 8. 2012 / 15:33 | |
| | jee, tak uz se konecne nemusim tolik stydet za moje vzlety v FSce ) |
| |
|
| | | | | | | | | | | Kdo řídí při T/O? 27. 8. 2012 / 15:38 | |
| | Hehe, to je hezký
A to ještě moc nefouká, když fouká, tak je to ako keď hada bijů! |
| |
|
| | | | | | | | | | | Kdo řídí při T/O? 28. 8. 2012 / 09:30 | |
| | Ta skupina červených světel vlevo na ranveji, to je vyznačení pojezdové dráhy? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Kdo řídí při T/O? 28. 8. 2012 / 09:43 | |
| | Ano, to vyznačuje centrlajnu pro odbočku, nicméně ač se to z videa zdá, není to červené, ale žluté |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Kdo řídí při T/O? 28. 8. 2012 / 10:01 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | Kdo řídí při T/O? 28. 8. 2012 / 10:11 | |
| | Tohle jsou konkrétně RETIL (Rapid Exit Taxiway Indicator Lights), ne přímo ještě ta centrlajna. Mají amber barvu (jako caution v kokpitu, žluto-oranžová, znám jenom základní barvy ) a jsou něco jako indikátor k vlakovému přejezdu na silnici - jenom místo cedule po straně jsou přímo na rwy. Tři světla, dvě, jedno a pak odbočka na rapid exit twy kde se střídají na centrlajně pojížděčky amber a green až do místa, kde je rwy vacated. Slouží k tomu, abychom si mohli tak nějak regulovat brždění, abychom stihli konkrétní rapid exit. Třeba při LVP je to velmi užitečná věc. Na 08R/26L na Gatwicku jsou z každé strany 2x - pro první a druhou RET. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Kdo řídí při T/O? 28. 8. 2012 / 10:35 | |
| | Jo a na třetí je to bílá čelovka pojišťováka promiň já mám dnes hravou |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Kdo řídí při T/O? 28. 8. 2012 / 11:53 | |
| | Hehe, a hned je tam pokladnička na pokuty, otevřeš okýnko a hodíš pytlíček
Nojo, oni se tu s tím provozem můžou zbláznit, abychom nebyli na dráze náhodou o sekundu dýl, než si vyměřili v plánech na separace
Ale já je chápu, jsou tu kluci šikovní, tak jim to taky musíme dělat snazší no...oni na té jedné chudince dráze zvládli 895 pohybů za den (!!) a 251.067 za rok, hodinovej rekord mají 60 pohybů, to zase jako smekám, to jo. |
| |
|
|