FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 22. 11. 2024, svátek má Cecílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho Jeden příspěvek | Celý strom
Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 11:22
Rychlokvaška
http://www.liveleak.com/view?i=835_1344412426&p=1

Drobná připomínka všem slunečním pilotům na tady mockrát probírané téma Density Altitude. Aniž bych chtěl spekulovat o skutečné příčině této konkrétní nehody (http://www.ntsb.gov/aviationquery/brief.aspx?ev_id=20120701X65804&key=1), jako názorná ukázka důsledků létání hot & high & heavy poslouží výborně.

Létejte bezpečně, pokoušet limity se nevyplácí!

Drobný kvíz:

Předletová příprava
- letiště Bruce Meadows Airport - U63, elevation 6370ft, rwy length 1524m, údolí v kopcovitém lesnatém terénu
http://www.airnav.com/airport/U63/
- Počasí uvažujme krásné letní odpoledne na konci června, teplota kolem 30°C, bezvětří
- Letoun Stinson 108-3 - prázdný 590kg, MTOW 1089kg (cca plné nádrže 190L, 4x77kg živé váhy, 23kg bagáž), dostup 16.500ft
http://en.wikipedia.org/wiki/Stinson_108

1. Jaká je density altitude
2. Jaké očekáváte meteorologické úkazy spojené s horským terénem
3. Jaký očekáváte vliv na výkony letadla
4. Máte 3 kamarády kteří chtějí všichni letět, poletíte?
5. Na jaké přeletové úkony budete klást zvýšený důraz?
6. Letadlo pomalu akceleruje, po krátkém odlepení znovu dosedne. Co může být příčinou? Co uděláte?
7. Po vzletu letadlo nestoupá, letíte proti stoupajícímu terénu a přibývajícím stromům. Co uděláte?
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 14:11
Koprik
Teda Míro, když se do toho žádný odborník nehrne, aby se před tebou neztrapnil, tak napíšu pár postřehů já.Tos nám teda zatopil, takovou čuňárnu bych od kamaráda nečekal! Na rovinu, když se na to podívám od oka jako bývalý plachtař a trochu tralalajtista, tak bych do toho za popsaných podmínek nešel ani za zlatý prase a šel bych si raději lehnout k bazénu s jedním oroseným!

1) Letadlo s motorek "žebrák", takže žádná záloha výkonu, dostup ryze teoretický, do hor vůbec nebrat
2) Letiště hodně vysoko a hodně vysoká teplota, při této teplotě budou hrozit turbulence, klesavé a stoupavé proudy všude kolem a tenhle eroplán to nepřepere
3) Pokud do toho nějaký blázen půjde, tak kamarády nechat v hospodě a letět brzo ráno, dokud bude chládek a nebudou termické turbulence ani foukat vítr
4) Před odletem OCHUDIT SMĚS!!! kvůli altitute letiště, jináč ani neodstartuje
5) Pokud bych měl vzít 3 kamarády, tak chci éro s přeplňovaným Lycomingem))
6) A nemusíme chodit tak daleko, někdy v roce 2004 nebo 2005 špatně dopadli Češi s přetíženou C172 někde v Alpách
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   14. 8. 2012 / 22:36
Rychlokvaška
To nesmíš Kopříku brát vůbec jako žádné testování vědomostí nebo nějaké zkoušení toho, kdo toho ví víc nebo správně. Právě naopak, spíš jsem chtěl trochu rozproudit debatu na téma Density altitude a to se i celkem povedlo V letectví není zase tolik věcí úplně tak černobílých, jak by se na první pohled mohlo zdát... I na ty otázky co jsem položil jsem nečekal zásadové nebo přesné odpovědi - něco diskusi nepřipouští, něco je zase naopak o zkušenostech. Čekal jsem spíš názory - jinak se na to bude dívat takovej Radimmm, jinak Lowmick (jeho pohled mi u toho chybí! ), jinak Milan, Kuma, SONP, jinak třeba sezónní občasní piloti. V těchhle věcech najdeš občas zajímavě různorodé pohledy ostřílených bush pilotů a na druhé straně těch, co jsou zvyklí lítat rovně po krajince po Evropě...Jinak se na to dívají zásadoví piloti co si váží sami sebe a něco už zažili, jinak nováčci.

A to je právě ten důvod podobné debaty...trocha aktivní osvěty

Takže prosím, žádné zkoušení, testování, ztrapňováni, zatopování...Pérák je skvělé fórum, spektrem lidí od letecví a debatami nemá imho konkurenci, nejen mezi fóry, ale i celkově informační hodnotou obsahu, který tu pravidelně vzniká...

Jinak tvoje odpovědi se mi pochopitelně líbí. Éro jako takové zase není tak moc žebrák, 160bhp motor vůči té hmotnosti není zase taková slabota, jednomotorák co pobere plnou kabinu i nádrže zároveň zase tak moc nenajdeš. Na druhou stranu zase ale ani turbo nemusí být všelék...se Senecou jsem si na pár vysoko položených letišť ve strašným pařáku zalítal a ani 2x200 přeplňovaných bhp není dost...

Ale hlavně vždy platí, že to je všechno jen papírově....když se někdo rád pohybuje na mezních hodnotách, musí počítat s tím, že jakýkoliv problém navíc ho dostane ZA ony mezní hodnoty. Může to vyjít stokrát, ale jednou na něco zapomene, nebo tam bude silnej klesák, nebo bude z jakéhokoliv důvodu chybět výkon motoru (na vrtulovém písťáku se toho může "drobně" pokazit celkem dost) a pak je vymalováno. Proto se v létání všechno zálohuje, počítá s rezervami, plánuje s horší variantou, vytváří ve vzájemně redundantních vrstvách, které je co nejtěžší naskládat za sebe jako ony pomyslné plátky ementálu.

Jenom bych si prostě přál, aby s podobnou zodpovědností a uvědomováním si základních leteckých pravidel lítali všichni piloti. Když jde posunout let nebo divertovat dopravák s pětistovkou lidí, u výletu 4 kamarádů musí být podobné rozhodnutí samozřejmost.
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   14. 8. 2012 / 23:03
AJS
Ty drzý čerte, ty sis dovolil nám pokládat otázky z opičí dráhy!

A teď vážně - nejsnáze se rozhodnutí o odložení letu či divertování dělají na velkých mašinách, důvody jsou nasnadě, a pak u čistě privátních letů, kdy nikdo nikam nespěchá. Tohle, pokud jsem pochopil správně, nebyli čtyři kamarádi, ale tři, kteří si pronajali letadlo s pilotem. Statistiky bohužel hovoří jasně, tohle je kategorie nejvíc nehodová. Po zkušenostech, které jsem získal ve světě bizjetů (a před dvanácti lety v provozu aerotaxi) si troufnu tvrdit, že bych jako zákazník byl setsakramentsky opatrný, u koho a s kým si takový let zaplatím, zejména v případě tzv. freelance pilotů, kteří nejsou ustáleni v jedné konkrétní společnosti ale střídají různé na různých typech a/nebo podle různých SOP. Choroba get-there-itis je v tomhle odvětví strašně rozšířená, statistiky jsou neůprosné
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   14. 8. 2012 / 23:24
Rychlokvaška
Jó, já si dovoluju, to je nechutný...a ještě přitom tuhej, jako nikdo druhej!

Přesně tak...problém tzv. freelance pilotů já právě v oné různorodosti a taky v tom, že něco jako SOP nebo MCC jim třeba ani nic neříkají. Ostatně ani nemusí, několik let v single pilot "konfiguraci" to kdekoho spolehlivě odnaučí, charakterních poctivců kteří takoví zůstanou i bez kontroly a pravidelného přezkoušení znám i v letectví málo...

Důvod proč tam jsme u velké dopravy dva, proč máme SOP, MCC kurzy, pravidelný výcvik a přezkoušení, proč nás sleduje Flight data monitoring a proč se snažíme problémům předcházet a ne je řešit ex-post není v tom, že bychom byli hloupí, neschopní a životu nebezpeční. Důvod je právě v oné smutné a nepříjemné historii a v zájmu s tím něco aktivně dělat. Kvalita pilota se pozná v tom, že si tyhle věci uvědomuje, stejně jako svoji omylnost. Doby egoistických superpilotů "kteří umí lítat se vším" a na "první pohled poznají dobrého pilota" jsou naštěstí dávno pryč, lidských životů to stálo poměrně dost...Kéž by to samé platilo i v jiných oborech...

Ostatně "karierních" freelance pilotů je celkem prokazatelně zoufale málo. Těm skutečně dobrým, od Aljašky po Botswanu smekám. Drtivá většina ostatních to ale dělá z donucení, protože prostě potřebuje hodiny, jinak má smůlu, což je smutná realita současnosti, zejména v severní Americe.
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   15. 8. 2012 / 08:53
Lowmick   
A podle me jste oba s Radimmmmem drzi a asi napisu Priskacovi, aby to tu trochu promazal!!
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   15. 8. 2012 / 09:36
Tragédie v JRD
No, ja se divim, ze to uz nesmazal
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   15. 8. 2012 / 09:52
AJS
Hele, ale teď jste drzý čerti vy dva. My si děláme bžundu z publikační činnosti nakladatelství Hácha a Moravec, kdežto vy ze slušného kluka
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   15. 8. 2012 / 00:33
Koprik
... víš že jsem vtipálek, ale představoval jsem si, že se kždej bojí jít k tabuli, když zkoušíš zrovna ty, tak jsem ti odpověděl po svým!
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 17:00
Balooo   
1. Podívám se nad vrata hangáru, bývá to tam napsaný.
2. Highland cattle, ovce, kozy, bačové, borovička a tak.
3. Sluka se ovcí nebojí
4. Jasně, ale já letím první, abych byl první v hospodě.
5. Výběr kamaráda, který mi nahodí motor.
6. Zvolil jsem příliš krátký okruh. Příště poletím delší.
7. Začnu stoupat a lesu se vyhnu.
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 21:28
AJS
ad 1) vypočtu dle vzorce 6370x1524U63 (umocněno na 63tí)
ad 2) vichr z hor, vlčí mlhu, a taky mraky
ad 3) výkony se zlepší, řídký vzduch zajistí, že letadlo dříve nabere potřebnou rychlost ke vzletu, vzduch mu totiž bude klást menší odpor. V ideálním případě zvolím vzlet s větrem v zádech, protože vítr éro ještě urychlí
ad 4) rozhodně ano, bylo by proti pravidlům slušného chování tam někoho nechat
ad 5) podvozek! Hlavně kola...
ad 6) budu více tahat, ať je to co nejdříve ve vzduchu
ad 7) podle rychlosti buď souvrat, nebo překrut. Zvrat ne, to by se v dolní části éro moc rozjelo
ad 8) v případě jakýchkoliv nejasností zavolám pro správnou odpověď etalonům do UK, jen nevím, jestli rychlokvašenejm nebo vzduchomužoloďovejm

P.S. pro ty, co nežerou maso a nerozuměj vtipu, v tomto příspěvku je nutno brát vážně jen to číslování a odpověď číslo 8
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 21:50
com304
Já se jen tak mimochodem kouknu, jestli už bylo reagováno a ejhle, vono jóóó Vzduchomužoloď nikdy nespí!
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 21:54
AJS
Ty vago to je reakční doba!
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 21:58
AJS
Jo a pozór, ještě další článek jsem si vysloužil! Pane Brskovský, kdybyste to tu náhodou četl, nereagoval jsem na Vás, ale na vykousnutou klapku na 737 Alaska Airlines To se tam pouze panu "šéfredaktorovi" jaksi přichomejtla jeho polívčička, kterou si přihřává
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 22:06
Balooo   
To čumím, furt šmíruje na péráku a c-n-c frézky stojí...
A já bych tak chtět tento model! http://www.youtube.com/watch?v=Wrw3xzKbH3w
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 22:13
AJS
Roztočme kola pětiletky, roztočme C-N-C frézky! Postavme vrtulníčky ve tvaru šéfredaktora! Postavme létajícim pomník šmírákům internetových fór! Akorát pozor na ochranku, ten sestřel byl fakt dobrej
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 22:17
Hermann   
pekny model .. to je ten vzduchomuzolod?
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 22:26
AJS
Hermanne! Je to TA vzduchomužoloď, nikoliv TEN vzduchomužoloď! Skloňujeme podle slova loď, nikoliv muž! A to i v případě Airwomanshipu, alias vzduchoženolodě.
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 22:29
Fabo™   
Urcite to neni TO vzduchomuzolod? Nebo TO sefredaktor?
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 23:18
Kachna   
Hmm, skloňování mi nikdy nešlo, vždycky říkám ta 737ma, ta 526tka, ta dvoustovka,... ten, hmm ta citejšna,... Ta 154řka,.... no,musím jít, neboť předpis hovoří, že před letovou akcí musím spát 8 hodin a to ještě musím složit Pipera a udělat motorovku před záletem, který bude příští víkend,....
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 23:31
AJS
Ta Citejšna, Kachno, já tě postavím s Víťou Ženíškem vedle sebe ke zdi a zastřelím vás špuntovkou za prznění jazyka.

J E T O T E N C I T A T I O N !!!!!
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   12. 8. 2012 / 10:57
Vita Zenisek
No to je krása, jak se mi ta Citejšna pěkně ujala, viď
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   12. 8. 2012 / 12:13
leonell
Na druhou stranu, pořád lepší ten Citation než ten Cessna
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   14. 8. 2012 / 22:40
Rychlokvaška
Můžu taky ke zdi? Já tomu odjakživa říkal ta Citejšna...koneckonců, spousta letadel je v angličtině "she" a "her"
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   14. 8. 2012 / 22:48
AJS
Ve jménu republiky vytahuju bambitku a bác bác - ani se nehni Rychlokvašenej Strojníku, jsi mrtvej!
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   14. 8. 2012 / 23:07
Rychlokvaška
Cí voe a mám ji...
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   15. 8. 2012 / 10:05
Jeeloo
Tak mě napadá, když teda jsi ten rychlokvas, tak tam se chytnu toho "rychlo" a vzhledem k tomu, že nic na světě nekvasí věčně, notabene ne rychlokvašák, tak bys měl býti na konci, ne-li po konci svého kvasícího cyklu, ne? Jakožto dokvašený pilot bych tedy doporučil pro proces následující:

- Strojník kvašený v ušlechtilém sudu s nápisem OAA se po 1000-2000 rychlohodinách s přísadou Boeing vyndá a nechá v klidu fermentovat s druhou přísadou ETOPS
- pokud došlo k přílišnému rychlokvašení, které vedlo k předčasnému opuštění sudu, doporučuje se přidat zpomalovací přísadu Gulf Stream 550

Nejsem si úplně jist jak ve tvém případě, nicméně klasický proces kvasení se uzavře klidně i po 24 hodinách (burčák) a nebo maximálně po 2 letech u ležáků (ne ta vesnice:} ), ale tebe pořád nemůžu zařadit do správné kategorie, neb už bys měl dávno býti ušlechtilým ležákem, protože např. Mušketýr je opravdu "rychlokvas", aby si zachoval hořkou příchuť
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   15. 8. 2012 / 21:57
Rychlokvaška
Já mám takovej pocit, že básník tím chtěl říci, že u toho kvašení záleží především na přísadách a kvasnicích...a pak už je jedno do kterýho sudu to šoupneš, co do toho přisypeš a jak to fermentuješ, pořád to bude stejná sračka, jenom bude holt x-letá a bude mít víc klíčových slov na štítku

Život je holt těžkej, ať se snažíš jak chceš, ten správnej, dokonalej a jedinečnej nikdy nebudeš!
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 23:40
AJS
Dost bylo srandy, zase jsme se pobavili "původní tvorbou" leteckého Fámyzdatu a Srandakapsu, pojďme se ne to podívat vážně. Hot&High jsem zažil hodněkrát při našich výpravách po jihozápadě USA, mým osobním rekordem je letiště Leadville ve 9927ft. Mooney s tím ale problém nemělo, to spíš my lapali po dechu

1) Za daných podmínek při standardním tlaku a suchém vzduchu je Density altitude kolem 9600ft (!)
2) Při silnějším větru, zejména nad 20kts, turbulenci v závětří, horskou vlnu, rotory, střídání stoupavých a klesavých proudů. Jinými slovy veškeré pamlsky, které nám dokáže příroda navařit
3) Prudká degradace
4) V závislosti na výkonech letadla, dle POH. U tohoto stroje za daných podmínek ne
5) Správné ochuzení směsi před vzletem. To byl ústřední bod mého "vysokohorského" výcviku, který jsem v Arizoně dostal. Dále určení bodu rozhodnutí, při kterém přeruším vzlet, nedosáhnu-li předem definovaných parametrů. Říkali mi mít v polovině dráhy alespoň 70% rychlosti odlepení, jinak přerušit.
6) Nedostatečný výkon. Přeruším vzlet
7) Bezpečnostní přistání, dokud je kam. Rozhodně se nebudu snažit se otočit zpět, to je za daných výkonových poměrů pokus o sebevraždu
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 23:41
Fabo™   
Doplnek k 7 - dost lidi si to neuvedomuje, ale polomer zatacky se s vyskou zvetsuje - coz je taky vec na kterou si je potreba ve vysokohorskych oblastech davat pozor.

Jinymi slovy, spravnou zatacku na pristrojove rychlosti treba 100 uzlu udelate v 10 000ft s vetsim polomerem nez na hladine more - polomer zatacky (kdyz odmyslime snos vetrem) zavisi od prave vzdusne rychlosti, ne od indikovane.
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   11. 8. 2012 / 23:43
AJS
To určitě, ale hlavní problém je v tom, že pokud máš problém udržet se v přímém letu, tak zatáčku bez ztráty výšky prostě nedáš...
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   14. 8. 2012 / 23:44
Rychlokvaška
Přesně tak...

Vždycky mě udivuje kolik (i pokročilých) pilotů si neuvědomuje tak základní věc, že prostě při náklonu musí rozložit vztlak na svislou a vodorovnou složku a že ta svislá v onom náklonu nebude nikdy tak velká jako celková. A jestliže ta celková stačí ve vodorovném přímočarém letu sotva pro udržení výšky, jakákoliv zatáčka prostě znamená klesání (lepším případě) ať je pilot jakej chce...

Jestli to neletí rovně, v zatáčce to nepoletí tím tuplem.
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   14. 8. 2012 / 23:50
AJS
To jsem se prosím pěkně dočetl v brožuře Instantní Airmanship snadno a rychle, XVIII. vydání, nakladatelství Hácha a Moravec
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   14. 8. 2012 / 23:56
Rychlokvaška
Nedávno jsem četl o Airmanshipu cosi v češtině, teda tak nějak se to jmenovalo, byl to dlouhý seriál plný kvalitního a poučného textu. Jen o tom Airmanshipu tam nebylo ani slovo...
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   15. 8. 2012 / 00:52
Fabo™   
Jo, tohle samozrejme k tomu taky patri. Ja jen, ze v horach (tedy v udolich) neni zeme jen tam dolu, ale i po stranach

ostatne nejake zasadi letani v udolich sem psal Radimmm u povidani o Samedanu a spol, veci jako neletat po stredu udoli, ale po stranach, bychom taky mohli pripomenout.
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   14. 8. 2012 / 23:05
Rychlokvaška
Skvělé odpovědi, jak jinak Na jihozápadě USA jsem si taky užil 6 měsíců nádherného lítaní a i když jsem zažil "jen" Prescott (pamatuješ Love PRC? ), letadlovku v Sedoně, Grand Canyon a Flagstaff, bylo to za to ve velmi výživných 40 stupních Arizonského léta v plném proudu a někdy to stálo opravdu za to, "vysokohorský" výcvik nevýcvik. Počítat pořádně každý vzlet byla nutnost a i přesto jsem pak v praxi občas mezi půlkama stříhal trojku drát...

K bodu 5 jen drobně - ta půlka dráhy je asi ideál, ale obecně je dobrý mít u každého letiště go/no go bod, něco jako takový vzdáleností určený "V1 malých letadel" a nebát se přerušit vzlet. Závisí to na spoustě věcí, nejen dráze a počasí, ale taky okolí letiště...Viděl jsem spoustu lidí co do toho jdou za každou cenu a víc se modlí, že to vyjde, než že by aktivně počítali s horší variantou. Jednou to může být motor, podruhé nesprávně provedené úkony, jindy karburátor, příliš vysoká tráva, trochu víc kaluží nebo bláta než jindy a všechny rezervy jdou do háje. Taky jsem ale viděl lidi co to mají naopak skvěle v ruce - dobře rozumí tomu jak správně provádět vzlet z krátkých nezpevněných ploch, jak používat klapky pro délku rozjezdu a následné fáze stoupání, nebo třeba i takové "pikošky" jak příďákem nadskakovat nad kaluže, nebo využívat plytké hladiny potoka pro vzlety a přistání po jinak nerovném kamenitém dně...

Zpátky ale k základnímu tématu - Hustota vzduchu (nadmořská výška, teplota a tlak budiž hlavními vlivy) je prostě alfa a omega, platí to u velkých letadel (viz http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=445131&lan=0), platí to dvojnásob u těch malých, nepřemotorovaných.
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   14. 8. 2012 / 23:26
AJS
Love PRC, na to nikdy nezapomenu, jak jsme na podzim 1999 s Eugenem koukali do mapy a říkali, že tam musíme přistát stůj co stůj. A vyplatilo se to, Bill Modes tam dělal vývozy na AT-6D, tak jsme se na tom svezli... v roce 2003 s Márou ještě jednou... a teď máme jednoho doma Warbirdí semínko bylo zaseto na letišti Presscott, Ernest H. Love, KPRC

Jinak v Presscottu žil pan Vít Angetter, stíhač 312.perutě RAF. Jednou koncem října 2009 jsem (prozatím naposled) navštívil PRC a když jsme po vzletu s Bonanzou přelétávali kolem města, napadlo mě, že by stálo za to jej navštívit, a přemýšlel jsem, jak by na to reagoval. Asi za měsíc jsem zjistil, že tentýž den v tom městě zemřel... zvláštní shoda náhod. Nejhorší je, že si člověk uvědomí, jak je na některé věci najednou pozdě...
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   15. 8. 2012 / 00:32
Koprik
Myslím, že tohle tady ještě nebylo a snad k tomu není ani co dodat. Vždycky mě připadalo divný, že do drtivé většiny dvoumístných ULLa se 2 chlapi a palivo nevejdou ani výpočtem....pokud by to nebyl žokej Váňa s bráchou)) No a vypadá to, že přetížení může mít konsekvence které by ne každému došly....
http://www.laacr.cz/index.php?Action=View&ARTICLE_ID=2181
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   12. 8. 2012 / 15:09
kuma   
Hezké, hezké !!!

2 dny jsem mimo net - a tady taková podnětná témata!

Jsem vděčný za názornou ilustraci k mým povídáním o komputorech, kde jsem upozorňoval, že na E6B okénko na "density alt" nechybí nikdy, zatímco na NL-10/NLP-56/DR2 nic takového ani nenajdeme... Což ale neznamená, že by u nás taková situace nemohla nastat !!!

Takovýchhle "mikroškolení" není nikdy dost - a jak jsem psal dřív a jinde - tohle je zrovna kapitola, která je v našich leteckých osnovách (zvyklých na přemotorované dvěstěpětky) zmíněna jen velmi chudě a okrajově - zatímco amíci zrovna tohle berou dost vážně (ale jak je patrno z videa, ne tak všichni améričtí pajloti.... )
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   12. 8. 2012 / 16:43
Koprik
Což ale neznamená, že by u nás taková situace nemohla nastat !!!
Mám k tomu doktore malé poznámky
1) Přiznám se že jsem eště neviděl českého AK i mimo AK pajlota, který by computor používal a hravě zvládal.... ale třeba jsem jen blbě koukal.....a nechci křivdit výjimkám...
2) Takový běžný pluh na vzduch, Z142 lítá v létě blbě i nulové výšce, takže pak není třeba density altitide vůbec řešit....
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   12. 8. 2012 / 17:36
kuma   
Pluh na vzduch je náhodou docela dobrý éro, záleží na tom, co od něj čekáš - a s čím ho srovnáváš. Zrovna při běžném aeroklubívém létání se Z-142 tě DA (density alt.) tak moc brát nemusí,protože přebytek výkonu tam valnou většinu dní je, stenjě jako když létáš s dvěstěkoulí.,

Ale (!) jak už sedláš Z-43 a nandáš si tam cestujících a benzínu obojí "po špunty" - a to už nemluvím o cessnách, které mají očas jen 140k motor - a o Metasokolech, které miluju, ale taky zrovna nebyly přemotorované - tak tam už aspoň podvědomě o DA uvažovat musíš.

U nás je situace jednodušší, protože nemáme mnoho "horských letišť. Na masivní většině našich letišť "stačí nezapomenout", že v teple to neletí a nestoupe.

Ale stačí trochu popoletět - nad Vrchlabí ke Sněžce anebo nad Karlovy Vary ke Klínovci - a tam už ztráta výkonu způsobená horkým počasím (a k tomu skutečnou nadmořskéou výškou v nízké výšce nad terénem) je pbčas sakra znát.

A jak jsem psal ve článcích o komputorech, PPL tě opravňuje létat od Khatmandů až do Ohňové země - a tak by to piloti fakt měli znát, nebo aspoň vědět, že něco takového existuje a v jaké situaci si vzpomenout, že to je potřeba - a připomenout si to.

Máš pravdu, že aeroklubových a skoukromých pilotů, co jsou takového výpočtu schopni (anebo aspoň vědí, kde v příručce svého letadélka najdou tabulky s patřičnými limity) není tolik a, není to mezi nimi pravidlem (jak je vidět z videa, tak ani v USA... ). Ale třeba můj instruktor mi to při výcviku do hlavy vtloukal tak, že si na to vzpomenu pokaždý,k když sedám do letadla. A kdybych do plně naplněné cessny v létě posadil 4 lidi, dostanu od jejího najitele dost citelného zaracha (pokud bych let přežil )
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   12. 8. 2012 / 19:00
FSPilot   
"Pluh na vzduch je náhodou docela dobrý éro, záleží na tom, co od něj čekáš - a s čím ho srovnáváš."

No, já bych ho třeba srovnával s letadlem a třeba i čekal, že to poletí a vzhledem k tomu, že to moc neletí (stejně jako kyssna), tak to asi moc dobré není
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   13. 8. 2012 / 10:56
kuma   
A kdes čet, že neletí? Lítáš to? A myslíš jako že jiný takový éro stejné kategorie (Beagle..) letí líp?
Znám dost lidí, kteří zlíny lítaj a lítaj je rádi (včetně Z-142). To jsou asi duševně méněcenní, ža maj rádi něco, co neletí... ?
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   13. 8. 2012 / 11:01
Tragédie v JRD
To jsi zase nepochopil vtip
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   13. 8. 2012 / 14:44
kuma   
Když koukneš na původní kopříkův vstup, tak jsem skutečně nepochopil, o jaký vtip jde, i když jsem ho tam původně čekal (a hledal)
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   13. 8. 2012 / 11:47
SONP   
Mě se zdá, že Z142 a Z43 jsou trochu ne vlastní vinou nepopulární eroplány. Přitom když je člověk dostane pod kůži, tak se (aspoň mně) s nima lítá výborně. A že se třeba naložené Z43 nechce letět v horku, nebo ve stejných teplotách nechce Z142 vlekat, to není chyba eroplánů, ale uživatelské chybu pilotů uživatelů.

Já jsem prostě fanda čtyřkové řady, jen mi řekněte, kde to mám podepsat
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   13. 8. 2012 / 12:19
pawlick
Já třeba Z - 142 miluju, jen kdyby to lítalo úsporněji
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   13. 8. 2012 / 12:22
SONP   
Nojo, bylo to stavěno pro jinou dobu... Concordovi taky nelze vytýkat spotřebu
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   13. 8. 2012 / 12:23
pawlick
Ale létá to krásně, to FS Ali asi nepochopí A co pak teprve Meťáček, to je svezeníčko
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   13. 8. 2012 / 12:44
Tragédie v JRD
FS Ali .. to je dobrý
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   13. 8. 2012 / 14:03
AJS
Vzhled, spotřeba, hlučnost jsou poplatné době vzniku, s tím absolutně problém nemám. Je ovšem jedna věc, pro kterou Z-142 považuju za potenciálně nebezpečnou mašinu, i když za to nemůže tolik éro jako spíš piloti. Ona je totiž už na první dojem velice jednoduchá na pilotáž, poslouchá na slovo, a vzbuzuje dojem, že je to retrívr, které ho je možné tahat za uši, strkat mu prsty do čenichu, a on nic neudělá. A tak si někdy lidi k tomu éru začnou dovolovat až moc. Jenže to není retrívr, ale spíš pes, kterej dlouho dělá, že nic, a pak bez varování začne rovnou trhat (v tomto připadě proudnice). Když se totiž člověk začne jako prase chovat k jinému letadlu, tak to dostatečně předem varuje a i následky nebývají tak hrozné. Z-142 za určitých okolností "znenadání" přejde do autorotace a tak většinu lidí, zejména neakrobatů a poloakrobatů pokoušející různé vývraty s pocitem, že "na tom přeci nic není", naprosto zaskočí a je konec.

Ta dlouhá řada lidí, kteří se na tomhle typu zřítili poté, co překročili hranici, je dlouhá. A moje zkušenost z výcviku je, že narozdíl od jiných typů většina cvičenců na nečekanou autorotaci nezareaguje a zatuhne, ačkoliv je dopředu teoreticky připravena. Jiné typy, třeba Trenéry, varují, koušou a pilot dlouho dopředu ví, že za chvili se už bude trhat. Koneckonců i AT-6 se při přetažení na rychlosti dokáže rozohnit a z nepovedeného přemetu je rázem něco jako kopaný překrut, ale pilot už to chvíli předem ví.

Takže osobně neznám jiné letadlo, které by mělo takový nepoměr mezi zdánlivě dokonalými letovými vlastnosti a potenciálním nebezpečím, jako Z-142. Ukázněných pilotů dodržujícím letovou příručku, pravidla létání a hranice svých schopností se to ovšem netýká.
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   13. 8. 2012 / 14:00
Kachna   
Achjo, člověk odkojený Cessnou (která je počas letu v neustálém pádu a strašně se hrne) bude říkat něco o létání,....
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   13. 8. 2012 / 14:33
FSPilot   
zkuste se zamyslet chlapci a popřemýšlet, co asi značí smajlík " " na konci příspěvku. Ano, správně, je to naprosto vážně míněný příspěvek, který se snaží argumentací vyvrátit všechna fakta.

Achjo... když FS Ali napíše píčovinu, je mu nasypáno kamení na hlavu, že píše píčoviny. Když napíše vtip, je mu na hlavu nasypáno kamení, že vytáká píčoviny...

Aspoň jste opět dokázali, že neberete v potaz nic jiného, než vlastní názory i vtipy...
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   13. 8. 2012 / 14:38
Kachna   
Hele, Ivoši, místo, aby jsi v té srandě pokračoval a vzniklo z toho super téma u kterýho se pobavíš, tak začínáš vyskakovat,....
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   13. 8. 2012 / 16:46
FSPilot   
V jaké srandě mám pokračovat, když přítomní (jak se výše můžeš dočíst) vtip nepochopili a zmohli se max. na urážky? (pro zdejší inteligenty, toto míněno jako řečnická otáza => odpověď není očekávána)

už to radši nechám být
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   13. 8. 2012 / 18:25
kuma   
Urážky? Kde? Co? O kom? Komu? Za kolik?
Nějak tu žádné urážky nevidím, asi jsem zas o něco přišel...
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   12. 8. 2012 / 17:39
kuma   
Jen doplním, že podcenění teploty ovzduší a vzestupu denzity alt může přivést pilota do druhého režimu letu v situaci, kdy to absolutně nečeká - a pak mu jde prostě o kejhák (a všem, co jsou v tý bedně s ním).
A to platí stejně tak v Americe, jako u nás.
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   14. 8. 2012 / 23:33
Rychlokvaška
Osvěta je důležitá pane Doktore! Computor, papír neo iPhone - duležité je o tom vědět a podle toho se chovat.

Ostatně jak jsem onehdá ukazoval na příkladu 757my, Density Alt hraje obrovskou roli i v nadmořské výšce 10ft.

Amíci ostatně výcvik malého létání berou celkově tak nějak vážněji, hlavně s ohledem na základní pilotní schopnosti. Ale to je prostě země GA zaslíbená...
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   14. 8. 2012 / 23:39
AJS
To je taky taková zajímavost - my Češi (a Evropani obecně) máme někdy tendeci na amíky koukat jako na "blbý farmáře, který do nejbližšího města lítají na nákupy Cessnou 172". Přitom jedni z nejlepších a nejukáznenějších letců, které jsem kdy potkal, byli z USA. Je to právě asi i tím, jaká tam je příroda, v jak vysoko položených oblastech se létá a jak snadné je pověsit letadlo do stromů v Monarch Passu nebo se nechat spláchnout v nějakém kaňonu
 

Když už je to léto - kvízová připomínka Density Altitude - kraksna v Idaho   14. 8. 2012 / 23:53
Rychlokvaška
Jojo, v Americe najdeš, pokud jde o přírodu, téměř všechny extrémy...

Ale nejen to...jejich výcvik je mnohem víc o praktických věcech - manévry a nebo precizní rozpočty bez motoru, to by si zasloužilo klidně i mnohem víc hodin než dělají oni. Jejich CP je pak vyloženě úplně o něčem jiným než JAA CPLko...Evropa je spíš o plánování, traťování a předpisech, FAA mnohem víc o vyšší pilotáži a krizových situacích...

V tomhle jsem vděčnej za svoje FAA instruktory, kteří byť vázáni osnovami JAA výcviku, neváhali pravidelně vkládat věci navíc "po americku". Škoda jenom toho, že jsme tam nemohli být 2x tak dlouho ) Jsou moc fajn tyhle mezinárodní opičí dráhy!
 

kvízová připomínka Density Altitude - v opačném gardu   15. 8. 2012 / 00:08
Milan Mikulecky
Někdy stačí dát na rady moudřejších a zkušenějších. V opačném případě to skončí špatně, nebo je třeba mít štěstí, mluvím z vlastní zkušenosti. Pár let zpátky, ještě s mokrým MEPem v kapse jsem "házel" kamaráda na LOWZ, kdo to tam zná, nic moc letiště, relativně krátká dráha, ze strany na 08 stromy na golfovém hřišti v ose - letěl jsem tam poprvé, sedal jsem na mokrou dráhu a když jsem to dobrzdil na konci dráhy, už jsem byl mokrej i já. Chtěl jsem zpátky do pohodlí své postele za každou cenu. Když jsem byl na vyčkávacím sedal záchranářskej vrtulník a pilot mi říká, že tam jde něco ošklivýho a, že mi doporučuje počkat 30 minut. Jenže 30 na LOWZ, znamenalo s ohledem na čas a jejich hlukový omezení, zůstat tam spát. Každopádně po startu, ještě v údolí si mě začal tahat bouřkáč a i když Seneca není žádnej dravec, tak jsem zažil pocity pilota Me 163. Když mě to pustilo, tak jsem klepal ještě čtvrt hodiny. Někdy to prostě stoupá moc a to taky není dobře Takže nejen computor, příručka, weight and balance, ale taky poslouchat místní a zkušené.
Já vím, je to moc dlouhý a nemá to odstavce.
 

kvízová připomínka Density Altitude - v opačném gardu   15. 8. 2012 / 00:15
Rychlokvaška
Jojo, jsou letiště, které by mělo mít místního kronikáře/instruktora, který stráví hoďku dvě s každým, kdo se tam chce vydat...U dopraváků je to často i předpisový předpoklad, stálo by to za to i u GA...
 

VWAC
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ