| | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 07:44 | |
| | Měl bych prosbu, nevíte někdo, kde na Slovači mohu natankovat Avgas? Letíme do Popradu a zatím jsem obtelefonoval většinu Slovenských letišť a nikde mi ho prodat nemohou a Popradě ho prý už léta nemají. Mě to přijde docela zvláštní, protože v Čechách je to všude bez problémů. |
| |
|
| | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:02 | |
| | Slukoj lítá na AVGAS? Jinak Popradu bych se zdaleka vyhnul. |
| |
|
| | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:06 | |
| | Slukoj ne, ale letím z Kladna stodvaačtýrou, chci se po dlouhé proletět ve velkém letadle Já jsme ten POprad nevymyslel, to je tragédova práce |
| |
|
| | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:21 | |
| | A když sedneš někde po cestě (nevím kudy letíte), třeba Kroměříž a dotankuješ všechny nádrže po špunty, tak ti to nedá na další tankování zase v Čechách? Ten Poprad je krásnej, pěkný letiště (taky ho stavěl ještě Baťa) nádhernej výhled na Tatry (pokud je dohlednost), ale poslední dobou se tam trochu zbláznili co se týká tvorby cen - za všechno. |
| |
|
| | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:26 | |
| | Předběžně to mám spočítaný buď do Tater a do Ostravy a tam natankovat. Anebo v Ově natankuju cestou tam. Ale pro mě by bylo jednodušší natankovat v Popradu, abych se nezdržoval, bo nazpět budu mít docela hoňku. |
| |
|
| | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:35 | |
| | Netuším kam na Slovensko letíš, ale když to z Kladna vezmeš buď přes Ostravu nebo třeba tu Kroměříž a natankuješ i přídavný nádrže tak ti musí dát v pohodě na další tankování doma. Buď budeš mít hoňku, nebo průdu se sháněním paliva na Slovensku, nemluvě o platbě v měně o který nevíš, zda bude ještě zítra platit |
| |
|
| | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:38 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:46 | |
| | Letíme do Popradu, podívat se okolo Tater a zpět. Nádrže beru plný až po špunty, teoreticky by vyjít mohlo tam i zpět, ale nechci riskovat. |
| |
|
| | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:05 | |
| | mam dojem, ze v poprade s avgasom problem nieje.. |
| |
|
| | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:08 | |
| | Mě včera psali, že to nejde, ať se zeptám v Ružomberoku. A tam mě poslali, že nemohou prodávat V Popradu by to pro mě bylo nejlepší, ale nevím, na koho se obrátit. |
| |
|
| | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:13 | |
| | volal som - benzin je, treba sa dopredu dohodnut s vlastnikom. cena ale vysoka.. |
| |
|
| | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:14 | |
| | | |
|
| | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:15 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:19 | |
| | ty jo, to je teda ranec |
| |
|
| | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:24 | |
| | Ked som ja lietal 142 ku,a to nebolo az tak davno,tak sa do toho čapoval benzin NORMAL 78 oktanovy. Ze by podrazel na dvojnasobok od lepsich vyssie oktanovych? 95 stoji okolo 1,5 € .
Potom je ten predajca zlodej. |
| |
|
| | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:28 | |
| | Tak to v Čechách není 78 normálně v prodeji minimálně od roku 2007 |
| |
|
| | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:34 | |
| | Neni to davno,co som letel na 142,to bolo v 97 roku,haha. Kua,mne sa to zda,jak nedavno.A vtedy sa plnili normalom. Takze teraz je miesto toho nejaky AVGAS? A preco je tak drahy?Ved normal bol najlacnejsi benzin.A ako ekvivalent v sucasnej dobe by mal byt tiez lacnejsi ako automobilovy.Ved je nizsej kvality. Alebo ako to je? |
| |
|
| | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:38 | |
| | Dandee, tyhle éra musej lítat na Avgas a je tam po kokot daní, takže ne benzín je drahý, ale daně na něm jsou vysoké. U nás třeba Avgas pro cizího stojí 48 - 50 českokreditů se všemi daněmi. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:43 | |
| | A co Zlin a 95 Special ? Nepacilo by sa mu to? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:52 | |
| | Je tady pár zoufalců, kteří do Zlínů lejou automobilový benzín, ale já osobně bych do toho nesedl. Pro spoustu lidí platí, že co je schopné zahořet, tak se leje do nádrže, ale paliva jsou docela složitá záležitost a stačí malé změny poměrů složení a může to mít fatální následky pro některé součásti motoru (hlavně jejich životnost). NATURAL do letadel jednoznačně nedoporučuju, už jen s ohledem na eurodebilní nařízení na základě kterého se do něj přidávají rostlinné složky. navíc málo kdy víš jakou šarži tankuješ a mezi zemní a letní je taky dost zásadní rozdíl. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 09:08 | |
| | zabudol som , ze dnes uz je iba natural. Tak to by som tam naozaj nelial. Ale pamatam si,ked zacal fungovat Natural,tak sa predaval akysi pripravok na "doolovnatenie" benzinu do starych aut. Tiez som to kupoval,ked som mal starucku Cortinu. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 12:21 | |
| | hele, pamatuju si na Kladně to tóčo, když se někdo vydal na Slovensko a oni mu místo AVGASu nalili do křídel Natural,.... Myslím, že je tam problém s mazáním |
| |
|
| | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:43 | |
| | Pamatuju si, že když jsem začínal PPL tak jsme taky ještě standardně tankovali NORMAL a pak, když jsem začal lítat v Moravský Třebový (to byl tak rok 1998) tak už se tam lil AVGAS, taky nevím proč. AVGAS je dražší protože je kvalitnější a má vyšší oktanové číslo. Těch rozdílů je tam víc, ale tebe jako pilota asi nejvíc zajímá úměra, čím vyšší oktanové číslo, tím delší doba hoření.
Když jsem v roce 2007 sháněl NORMAL (respektive cokoliv s co nejnižším oktanovým číslem) do Avie BH 5, tak už na mně všichni koukali jako na blázna, co to chci a že to už se používá jen v Polsku. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 10:35 | |
| | Jen dodam, ze Zlinek na Natural opravdu poleti, ale neuveritelne se mu zasira uplne vse v motoru. Par vytecniku v ramci uspor zkouseji a nekteri stale letaji na Natural 95-98 na Z43 a jinych typech.
Hlavne ma motor podstatne mensi vykon, ktery proste nekdy muze citelne chybet. Nekolikrat jsem videl naprosto znicene svicky po rozebrani, cistil se motorovy filtr, ktery vypadal jak cerstve vytazenej z grillovaci party na dehtu a dalsi chutovky.
No a v neposledni rade letadlo nemam spolehlivy chod, staci spatna koncentrace benzinu, ktery tam byt nema (ala sizeni paliv vodou a dalsima sragorama) a tada, letime nouzacek, protoze nahodit ho znovu na naturalu s ohratym motorem, to je docela zazitek - zkusil sjem si to jednouna zemi, neletal jsem s tim
tak toliko jen mojich postrehu - do letadel automobilovej benzin nelejt ! Nikdy ! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 12:20 | |
| | Problém je, že podle všeho se tenhle nešvar rozmáhá čím dál víc. Spekuluje se o automobilovém palivu jako o příčině jedné z letošních leteckých nehod vlečného Zlína. Myslím, že o palivech a mazivech se v českém letectví obecně málo ví a málo mluví. Rozhodně všem pilotům nedoporučuji do takových letadel sedat i když o něco nižší cena může být na první pohled lákavá, ale přesně tak jak píšeš ty, nikdo už nevidí další náklady, které v cenách servisu mnohonásobně překročí onu původní "úsporu".
Tady už jsme hodně mimo téma simulátorů, ale pokud by to někoho zajímalo, zkusím vyhrabat nějaké moje učebnice a sešity ze školy a dát něco do placu. Na užitné vlastnosti paliv má nečekaně velký vliv způsob a délka skladování, aktuální teplota, množství přísad, ale to z které rafinérie to, které palivo je.
Smutná skutečnost je, že u nás už se ani AVGAS nevyrábí a do dvou let budeme fungovat jenom na francouzský. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 13:09 | |
| | Tak to by mě docela zajímalo, protože jsem taky řešil co a jak plnit do Sluky (už je to tu zase a Natural obecně není problém ani pro skladování (nebavíme se o tom řepko-E85). Rychle ucpaný filtry a zanesený motory mi přijdou divný, proč by se to neprojevovalo u aut?
AVGAS je olovnatý a to je hlavní problém – pokud je konstrukce motoru stavěná na olovo, je třeba přidávat příměsi. Dlouhodobé skladování v poloprázdné nádrži zase znamená kondenzát vody, ale to paradoxně naváže ta lihová příměs v naturalu. Údajně(!) není problém skladovat benzín půl roku přes zimu v nádrži. Na ultralajtích diskuzích jsem našel návody jak před zimou natankovat plnou nebo po zimní přestávce nalít do nádrže k benzínu panáka denaturovanýho lihu a protřepat, nemíchat. U dvoutaktů ještě platí neskladovat dlouhodobě směs, ale dávat olej až před použitím. Olej snad degraduje rychleji. Někde jsem našel i veselý historky jako našel jsem ve stodole barel benzínu/nafty starý x let, tak jsem to namíchal s čerstvým a prolítal/projezdil/prosekačkoval.
Biosložky a podobný humus v N95 můžou degradovat hadice, filtry, těsnění a případně čerpadla. To je potřeba vyměnit, nebo ověřit. (Hint: na Sluce se dá kompletní palivová instalace vizuálně kontrolovat i za letu, vot těchnika!) Skutečný problém s naturalem tedy může být, že to je dnes neskutečná směs, kdy se hraje jen a pouze na základní parametry pro automobilový provoz a vše se dohání různými aditivy, což není super extra power plus záležitost, ale slouží to jen a pouze k udržení kvality daného kapalného materiálu v požadovaných tolerancích dle automobilové normy. AVGAS by měl snad být ještě frakcí ropy. Jaké je srovnání dalších parametrů jako vapor lock, rychlost zápalu, teplota hoření a kdo ví co ještě, to netuším, ale tam asi může být schovaný problém, proč nelítat ve velkých letadlech na N95. Kdyby někdo vymyslel a certifikoval aditivum na úpravu N95 pro AVGAS motory, tak má asi vyděláno.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 13:21 | |
| | No jde hlavne o to, ze napr. letecky motor ve Zlinku ma uplne jiny kompresni pomer a i pracovni "rytmus" motoru je uplne nekde jinde, nez jak je treba u auta. Proto dochazi k nedokonalemu spalovani, protoze na tohle motor neni serizen.
Avgas je take tzv. unleaded, ale jeho horeni je podstatne "chladnejsi" nez automobilovy benzin a proto dochazi k nadmernemu niceni motorovych soucasti, jako jsou tesnici O-Krouzky na ventilech, prehrivani vyfuku (CHT je prakticky za rohem) a v neposledni rade jsem i videl na vlastni oci, jak vypadal jeden nejmenovany Z42 pred lety, kteremu to diky explozi ve vyfuku udelalo dost slusnou diru na potrubi.
Tak to byla trocha z praxe |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 20:13 | |
| | Reagujem na tvoju poslednu vetu,ze po zavedeni N95 na benzinkach sa predaval nejaky sajrajt pre stare auta,ktore jazdili na olovnaty benzin,ja som to osobne tiez pouzival,bo som mal starucku Cortinu.
/o nejake poschodie vyssie alebo nizsie som o tom uz pisal/ |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 13:13 | |
| | On se totiž podle nějakých zelených norem musí přestat vyrábět AVGAS 100LL kvůli olovu. I přes označení LL - low lead - je tam olova docela dost. Dokonce tolik, že se do toho našeho Pučmelouda doporučuje ředit 100LL a bezolovnatou automobilovou 95ku v poměru 25/75, a teprve pak je obsah olova na úrovni benzínu, na který byl PW 1340 kdysi konstruován. Oktanové číslo problém není, co je ale průser číslo jedna je líh, benzín s jeho obsahem je do toho výslovně zakázán. A bez lihu se automobilový benzin už téměř nedá sehnat. Další potíží je odolnost proti parnímu zámku, která automobilní benzín diskvalifikuje hlavně v letadlech létajících ve větších výškách.
A tak dříve či později budou naše letadla muset papat AVGAS 91UL nebo 96UL, bezolovnatý, a budem do toho dávat přísady. Jsem zvědavý, jak se to těm motorům bude líbit.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 13:55 | |
| | Co je prosím parní zámek? Ať neumřu blbej... Dík. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 14:08 | |
| | Když se palivo začne měnit skupenství na plynné ještě v palivovém systému. Třeba vlivem zahřátí od motoru a snižování teploty bodu varu s rostoucí výškou... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 14:18 | |
| | Tak to jo. Já myslel,že je to nějaká fičura na motóru. Dík. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 17:31 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 17:33 | |
| | It is not bug... It's feature |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 13:57 | |
| | Jo, tribologie, to je holt sranda.
Spousta dohadů, fám a bludů....
Já bych si přisadil, že zásadou č. 1 je nedávat do letadla jiný benzin, než je určen výrobcem (motoru).
Krom prostého selského rozumu je dobré si uvědomit, že nic nepoteší pojišťovnu tak, jako když vzorky odebrané z nádrží neodpovídají tomu, co tam má být. Pak jsou najednou ta maličká šedá písmenka ve smlouvě tááááákhle veliká - a pojistka jaou jen vyhozené peníze.
Zdravý rozum samozřejmě říká, že pokud výrobce motor s nečím zkoušel, zkouší, seřizuje, jsou na to tabulky a režimy, neměl bych tam lít nějakou srágoru jen proto, že je o pětikačku levnější na litr (pozor - to neplatí pro sovětské či americké ponorky - jak je známo z mnoha filmů, sovětské jezdí na vodku, americké na whisky či bourbon!).
Je třeba si uvědomit, že je veliký rozdíl, když na jedné straně místo AVGAS/LB100 dáme do zlina LB78 - to se zas tak moc neděje, požadavek výrobce motoru "letecký benzin s oktanovým číslem >75" je splněn, rozdíl je jen v okamžiku vzplanutí a rychlosti hoření - tedy - skoro jen v seřízení předstihu. Zlin (walter) by tohle schlamstnout měl.
... ale naopak, když do letadla místo LB100 dáme BA98 či BA95 - oktanové číslo sice je skoro stejné, ale to ostatní - hanba! !!!!
Nejde jen o rozpadlé palivové hadice (první následek nešvaru cpát "levnější" řepkonatural do letadel), jde o mnoho dalšího, jak taky bylo zmíněno - přísady, líh atd. atd a především - tolerance normy složení.
Zatímco benzin do aut má toleranci poměrně velkou, letecký benzin má toleranci normy mnohem menší. Laicky řešeno - jeden avgas je jako jiný avgas. Proti tomu BA95 od jedné pumpy vůbec nemusí být jako BA95 od jiné pumpy (a to už vůbec nepočítám s pumpami, které "křtí" benzin - spolehni se, že jsi zrovna u takové nenatankoval - na webu ČOI jich je dost!) Auto pouze škytá, v letadle si ale kvůli tomu můžeš nabít hubu.
Proto představa, že do avgasového letadla budu lít automobilní benzin - brrrrr !!!! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 14:49 | |
| | Opakuji, já neříkám lít 95ku do letadla, co má schválený AVGAS. Mně (a určitě i celou redakci) by jenom zajímalo, co je konkrétně ten technický problém.
Oktanové číslo si pamatuju, že musím dodržet minimální, ale maximální není principielně problém, tzn. pokud mám kompresi motoru na 84, tak můžeš lít 95, 98, 100, ale plýtvám. Pokud mám 78, tak můžu dát avgas 100. Svíčka to prostě v pravý čas zapálí. Nesmím ale do auta s min. 98 dávat 95, případně musím ladit předstih, ale motor může mít limit viz další bod. Ještě bacha na to, že okt. číslo se měří ve dvou jednotkách, věděcká a motorová, takže BA95 (95 ROZ) je 85 MOZ. Rotax 447 vyžaduje minimálně 83 MOZ / 90 RON. AVGAS by měl mít >99,5 MOZ!
Teplota hoření - čím je to dáno? Nesouvisí to přímo s oktanovým číslem? Laicky vyšší teplota = vyšší výkon, ale pokud na to motor není stavěn, tak problém - písty, ventily, svody,... Teoreticky vyšší oktanové číslo = pomalejší/pozdější hoření vůči nárůstu tlaku = vyšší teplota hoření. Když ale motor žere 100LL, tak by neměl mít problém s teplotou hoření a zápalem BA95ky.
Lihová složka žere hadice, těsnění,... takže teoreticky kdybych to vyměnil za moderní eko-bio-friendly super makrobiotický plast, tak by to neměl být problém. Pokud to žere i pumpu a karbec, tak je to horší, ale i to se dá teoreticky přemateriálovat.
Olovnatý sajrajt - jde snadno doplnit aditivem.
Vapor lock - vyřeší ta lihová příměs
Kvetoucí biosložku v nádrži - vyřeší pesticidy |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 18:41 | |
| | Je to ještě trochu komplikovanější. Ve stručnosti co už tu bylo napsáno - lít tam něco jiného než tam napsal výrobce je úspora jen na první pohled. Hodnota oktanového čísla, čím výš, tím vyšší výkon, také není v přímé úměře. Je to na delší debatu a nechci to sem moc rozepisovat, protože se bojím, že je to natolik odborné téma, že by si z toho mohl někdo vytrhnout jen ten význam, který mu potvrdí jeho domněnky a pak se nebude stačit divit. Klidně to s tebou projdu u konkrétního motoru a kokrétního paliva třeba na některém dalším simbeeru. Nebo pokud by to zajímalo víc lidí není problém, v rámci přednášek o údržbě motorů na Dni letiště 2012 můžu přivést někoho, kdo se palivům na rozdíl od mne věnuje celý život. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 18:54 | |
| | OK, rád. A kdy bude ten slavný den?
Já mám dávné info od spolustudenta z výcviku ve FFF, pracoval asi v Neratovicích a právě se poměrně s despektem vyjadřoval o místním BA95 a naftě, FFF v té době bral nějaký "letecký benzín" z Itálie, byl krásně světle modrej a moc hezky voněl |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 19:36 | |
| | To s těma přednáškama zní zajímavě.
Přednášky odborníků, tedy myslím skutečných, na odborná témata, co se údržby a provozu letadel, zejména historických, týče, to je to, co jsem vždycky hrozně záviděl v zahraničí, pokud možno i s praktickou ukázkou. Třeba půlden věnovaný údržbě Tiger Mothu nebo Harvardu v muzeu v Ottawě, ten mě utekl a moc mě to mrzelo. Nadpoloviční většina účastníků jsou lidé, kteří jsou fandové a ač daná éra neprovozují, chtějí se o nich něco dozvědět. Kdyby se tohle podařilo i u nás, bylo by to parádní. Jedno takové muzeum vlastně kdesi vzniká, že jo?
Podzimní a zimní víkendy, to je ideální čas na takové akce.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 20:12 | |
| | Balooo, máš nějak seřízený motor. Naleješ tam jinej benzín a musíš motor znovu seštelovat. AVGAS má přísnější normu a nemáš tedy takový problém s kolísáním oktanového čísla a výhřevností. Navíc pro konstrukčně staré letecké motory je použití benzinu bez olovo, nebo jejich náhražky cestou do pekel. Do ULL jej lít můžeš, protože Rotax není původně letecký motor, a byl na Natural stavěný. No, do vaší Sluky jsem vám říkal používat nějaký Shell (je sice dražší, ale vyzkoušený), už si nepamatuju jakej,....
Jinak to je asi všechno, co jsem schopnej o písťácích říci, protože se přeci jen zabývám jiným druhem motorů,.... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 22:22 | |
| | To jako nějaké vé-power? K čemu to na sekačku??? Jinak shell bere stejný směsky, jako ostatní. Nevěřím tomu, že by si to vozili někde z Rakous. Beru v ONO, protože to mám po cestě a cisterna tam nemůže zůstat déle, než týden. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 22:28 | |
| | benzín si tam lej jakej chceš. Já myslel volej, ne,.... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 23:50 | |
| | Kachno, olej je ta samá story, jde akorát o specifikaci API-TC, takže místo frikulínových super ultra Shell nebo Hrnec Power 1 Racing 2T máme nakoupeno Mogul TSF. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 09:52 | |
| | Mogul? To není dostatečně cool ... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 12:56 | |
| | Doktore, reaguji na tvoji větu:
Já bych si přisadil, že zásadou č. 1 je nedávat do letadla jiný benzin, než je určen výrobcem (motoru).
Když to porovnám s auty, tak je to trochu hraběcí rada. Dobře si pamatuji, že v okamžiku, kdy euroúřednící nařídili povíinné a stále se zvyšující přimíchávání biosložek do nafty a naturalu, tak řvali všichni slušní výrobci aut s tím, že na to nejsou všechny motory konstruované a nedělá jim to dobře.Takže všichni dostali shora z Bruselu befélem nařízeno používat jiná paliva, než na jaké byly motory zkonstruované!!! Jo a bylo jim řečeno že paliva s bisložkou jsou OK.NEJSOU a bež se na to zeptat někam do slušného servisu.Eurohujeři prostě rozhodli, a nikoho se neptali. Nikdo nemůže zakázat lidem provozovat staší auta (a nejden veterány), nicméně paliva, která byla pro motory kdysi schválená a běžně dostupná už bohužel nejsou na trhu kvůli nikým nevolené úřednické holotě v Bruseli. Bohužel zničený motor kvůli palivu svedeme na řidiče, pumpu, nekvalitní díly a auto na rozdíl od letadla nespadne, ale jen se zastaví....
Jsem zvědav, jak se to bude s tím AVGASEM řešit, protože na globální úrovni jsou majitelé GA letadel s pístovými motory docela silná zájmová skupina a snad se je úředníkům, nepodaří vyhubit.HOWGH!
Jo a konečně se tady věcně diskutuje o zajímavém tématu. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 09:37 | |
| | Dík za reakci, ale myslím, že u letadel je to trochu jinak než u aut - u auta přemýšlíš o výkonu, spotřebě, životnsoti, ale je to v zásadě fuk.
U letadla máš oficiální udržbový režim - a jakákoliv změny by měla být odsouhlasena držitelem oprávnění, výrobcem nebo certifikovaným servisním orgánem. teprve pak ji můžeš používat.
Nařízení eurobyrokratů samozřejmě mohou mít podobnu "L-13 Blaník" - ale většinou (co se týče motorů...) mívají hlavu a patu, takže tak je taky potřeba vidět moji radu o respektování předpisu výrobce.
Setkal jsem se opakovaně s někým, kdo si do letadla (s walterovským motorem) lil BA95 s tím, že "je to vlastně jedno" - jakkoliv se to zdá exotické, takových "provozovatelů" je asi dost. Na druhou stranu je zde jasná iniciativa Zlin Aero, která (z důvodů zjevně veskrze mrzce komerčních) mhouří až zavírá oči nad realitou kvality toho, co se všechno vejde do zkratky "BA95". |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 16:01 | |
| | Tak on ten motor jde upravit na BA95 kdyby to bylo az tak spatny tak predpokladam by to nedelali. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 19:41 | |
| | Ale jo, jde, ale na druhou stranu, tahle konverze se podle meho nevyplaci. Par lidi se me na to jeste za dob Aerotaxi ptalo, ale nikdo to nakonec neudelal.
Podotykam, ze existuje treba i Cessna na klasicky Diesel, jedna tusim leta v Aviatickem Klubu, ale nikdy jsem v tom nesedel. Nicmene kolega z prace si ji pochvaluje, ze to leta dobre, ale vykonove to je jinde, nez klasicka C172 se 180 HP motorem |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 21:49 | |
| | Nejen u nás byl Jára Cimrman.....hledači slepých uliček se dali i do leteckých motorů, zkoušeli wankel, v Rakousky diesely u Katany / Dimony, divím se že eště nikdo nezkoušel LPG / CNG.....)) a nakonec se přijde na o, že je lepší do písťáků nešťourat, oni u Walterů / Lycomingů / Continentalů / PW a Wrightů věděli, jak to udělat)) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 21:58 | |
| | I když moderní vznětové motory v letectví za slepou uličku nepovažuju. Už proto, že problémy s budoucností paliva tihle JET A jedničkáři narozdíl od nás, AVGASáků 100LLáků nemusí řešit |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 22:07 | |
| | Budoucnost asi jo (ale kdy), drtivá většina GA světa je Piper / Cessna a buď Lycoming / Continental....to by to museli výrobci něch nových dieselů platit ze svého.Je poptávka? No a doufám, se nedožiju chvíle kdy nějaký blbec nařídí ve zbývajících Spitfirech vyměnit hlučné a neúsporné Merliny za nějakého tichého a úsporného ropáka.....(((((( |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 08:55 | |
| | Nebo rovnou za elektromotor :-/ |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 09:23 | |
| | No, taky zajímavé téma - dám otázku - jaký motor pohání drtivou většinu warbirdů (včetně Me-109 Bouchonů) - a proč?
Odpověď - americký Merlin-Packard (!!) (nejen ve spitech, ale i v P-40, Jak-3, Me-109..
a proč?
Nejen protože jich je ještě pár k mání, ale hlavně protože letecký úřad (britský, americký) vyžaduje k letadlu kompletní údržbovou dokumentaci a certifikovanou sadu servisních přípravků a nářadí (mimo další lahůdky). Jinak CA (certificate of airworthiness - potvrzení o letuschopnosti) nevydá.
No a na ty Packardy to k dispozici je, na jiné motory není. Jednoduché...
Docílit výjimku (např. motor Klimov do právě rekonstruovaného unikátního Jak-1) je absolutně výjimečné - a jen za cenu, že se vše výše zmiňované (dokumentace, bulletiny, servisní systém, přípravky, nářadí atd. atd podaří zrekonstruovat z oficiálních zdrojů (!) a do kompletní podoby, odpovídající současným standardům (!) A to zas taková sranda není... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 12:29 | |
| | To platí (stejně) i pro kategorii Experimental? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 16:25 | |
| | Zrovna do Jak-3 se ale dává Allison V-1710 a v P-40 podle verze, Merliny mají jen Fka, zbytek taky Allison. Ale na podstatě věci, o které hovoříš, to asi nic nemění
Ve 109kách jsou i Daimlery, Merliny jsou jen jen v některých a to ještě v těch, co se narodily jako Buchón. I když mě napadá, že jiné snad ani nejsou, včetně těch přestavěných na Daimlery |
| |
|
| | | | | | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:28 | |
| | avgas je drahy sam o sebe a ten clovek to nema na kseft.. bere malo, tym padom to ma drahe a nechce to niekomu nechavat so stratou..
|
| |
|
| | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 08:34 | |
| | | |
|
| | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 09:15 | |
| | aby to s tou bolerází nebylo jak s čechama jezdícíma tankovat do polska kvuli usetrený koruně na litru jsou schopní jet 50 kilometrů tam a 50 zpátky |
| |
|
| | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 09:17 | |
| | ...otázka zněla kde se dá natankovat AVGAS |
| |
|
| | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 09:18 | |
| | ...a na Slovensku do Rakuska...... |
| |
|
| | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 13:00 | |
| | Cesta je někdy důležitější a zajímavější než cíl))) |
| |
|
| | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 09:22 | |
| | Děkuji velmi pěkně pane debil Už jsem to vyřešil, natankuju v Mošnově. A pak už mi to vyjde až do Kladna Boleráz si nechám na další výlet |
| |
|
| | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 09:20 | |
| | Ono je to tamm volake čudné. Když jsem hledal info k tomu, jak je to tam s naturálem, když ještě byla vehře tralala varianta, tak jsem narazil na nějaký "fámyzdaty", že s naturalem je to tam totalně na pikaču kvůli daňovejm a celním předpisům... Možná to s tím ten avgas bude taky souviset..
PS: ale čekal bych, že to bude lepší. Ale tímhle se SVK řadí na úroveň leteckýho řecka, kde taky avgas nekoupíš :/ |
| |
|
| | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 09:27 | |
| | Mě to taky překvapilo. A když by byl, tak za strašný peníze. Zlatý Čechy, tady ho seženeš všude. |
| |
|
| | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 21:27 | |
| | chlopi,
avgas stovka býva normálne u nás na letisku - LZPT, teraz nie je, čaká sa dodávka, neviem cenu v ČR, ale u nás stál liter od 2,25 do 2,50 €, okrem toho viem že majú stovku v LZTN...
A ešte k tomu leteckýmu řecku a benzínu do motorov českej produkcie - ak máte kontakty, skúste sa spýtať na čom v tejto dobe skúšajú a nastavujú motory v Malešicích, budete veľmi prekvapený! ja odpoveď poznám...
No a o tomto asi tiež viete: http://www.zlinaircraft.eu/cz/podpora záložka "Úprava na benzín" |
| |
|
| | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 07:47 | |
| | Tak a je to jasne vsetko.Sudruhovia v Zlin service nespali a uz davno problematiku vyriesili,takze o com ta debata? Stacilo sa opytat v znackovom servise...... |
| |
|
| | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 08:48 | |
| | O tomhle se ví už několik let. Teď jen drobnost, a to ten čistý BA95, tedy bez biosložky (lihu) sehnat. Všude už je ze zákona přimícháván v rafinérii a sehnat jej "čistý" je v současnosti téměř nemožné. A někteří poskytovatelé STC pro provoz motorů na automobilní benzín (tedy jinak - všichni, s výjimkou výše uvedeného) obsah biosložky výslovně zakazují, a docela bych věřil, že i Zlin service tam ve finále nějaké omezení má.
Stejný problém, tedy současný bezolovnatý benzín s přísadami a lihem versus staré motory, mají mimochodem i automobiloví veteránisti, při hledání řešení jak používat BA95 do PW 1340 jsem dokonce narazil na jejich stránky, kde si doporučují používat do veteránů AVGAS 100LL, čímž se pomyslný kruh uzavřel a vrátil jsem se do bodu nula.
Takže veškeré úvahy na používání BA95 ať už v Trenérech či v Harvardu vzaly za své. A kdo přesto bez rozmyslu leje do svého éra BA95, který koupil do kanystrů dole u pumpy, je... odvážnej.
Takže líh, to je to, oč tu běží. Ze sekce FAQ jednoho poskytovatele STC na automobilový benzín v leteckých motorech:
Q:May I use fuel containing ethanol?
A: No. Go here! |
| |
|
| | | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 12:36 | |
| | Ja som pochopil na tej stranke Zlin service,ze upravuju motory prave na to,aby sa dal pouzivat normalny benzin z pumpy pre auta,ten BA95 ,a teda vedia,ze obsahuje lieh/ak obsahuje/.Ze tam ide o tu usporu financii a pohodu pri zhanani paliva,ze zase nebude clovek zhanat benzin bez liehu alebo co. |
| |
|
| | | | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 18:07 | |
| | Ono to tak ale bohužel není. Donedávna se ten automobilový benzín bez biosložky sehnat dal, ale teď je to u nás problém, snad jen jedna firma to pro svoji síť letištních pump dováží snad z Rakouska. Problematice automobilního benzínu do letadla jsem letos na jaře věnoval poměrně dost času a skutečně je to problém. A standardní benzín od pumpy na silnici do letadla opravdu NELÍT! |
| |
|
| | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 18:35 | |
| | Tak například soudruzi v SSSR také nespali a do takové Su 25 umí lítat na JET ale v nouzi i na automobilovou naftu - jen ten motor má potom výrazně jiné výkonové charakteristiky a životnost. Soudruzi v Japonsku do svých lodí v roce 1944 dokonce tankovali surovou ropu a taky jim to chvilku jezdilo ....
Zvláštní u té konverze ze Zlín service je to, že je možné ji aplikovat pouze na letouny řady 42/43 nikoliv například na letouny Zlín Trener, kde se motory příliš neliší. Osobně dám víc na zkušenosti lidí z praxe jako je Jeeloo než na něco co mi nabízí továrna, kde se ani neuměj posekat trávník, nebo keře přes který neviděj ven z oken. |
| |
|
| | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 07:34 | |
| | Jojo,o tych suckach nieco viem,ale mas velice pragmaticky nazor a to sa mi paci,ze na vzhlade,prvom dojme zalezi a ked je nieco zanedbane zvonka,tak ake to moze byt vo vnutri....
Takze toho zlinka si asi nekupim... |
| |
|
| | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 13:04 | |
| | ...taková malá místní úprava uvnitř Schengenu jak se zbavit nepohodlných návštěvníků!Protsě kdykoliv přileťte, palivo ale nedostanete.....čímž je u GA vyřešeno!Ale v Popradu nikdy neměli podnikavého ducha, žijí tam v hlubokém socialismu, takže je každé nehlášené letadlo navíc nepotěší......v tom to celé je.Kdyby tam dělali fadové a na svém,tak tam bude zajímavý provoz a s ním i peníze.Podobně je mrtvý Mošnov, tam taky pro jistotu nic nelítá....kromě letadel na servis a charterů. |
| |
|
| | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 10:52 | |
| | No přicházím pozdě, koukám, že má pawlick pořešeno.
Ale před necelým rokem jsem měl domluveno tankování (a přespání, parkování letadla atd.) v AK Spišská Nová Ves, byli velice půřátelští a ochotní, jen množství bylo limitováno objemem (čemuž jsem nerozuměl, ale nevadilo). Z cesty nakonec (zatím) sešlo, ale kdybych to opakoval, určitě bych tam zas zavolal. V nouzi by se to mohlo hodit - a je to z toho PP blíž než do Bolerázi pod Košice... |
| |
|
| | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 20:29 | |
| | Kolego,ale Boleraz neni pri Košicoch na vyhodze. |
| |
|
| | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 09:03 | |
| | Omlouvám se za brutálně povrchní zeměpisné vyjádření, to víš, pro "severozápadočecha" jsu orientační body Brno, Kroměříž, Bratislava, Lomnický štít, Košice, Minsk, Moskva a Bajkal |
| |
|
| | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 13:23 | |
| | Letecký benzín byl na Slovensku problém vždycky, co tam lítám - minimálně tedy od roku 1999. Kdo nemá povolení, tak benzín prodávat nesmí, proto je to na sportovních letištích otázka jen známostí a to omezeně. Prodávat se směl na snad jen šesti letištích a to za cenu, kdy už před asi šesti lety jsem do dvoustovky bral v Popradu stovku za peníze, který to stojí u nás teď.
Udělej to tak, jak ti radí Milan, já to od té doby nedělám jinak.
Ono to mimochodem s palivem není snadné ani u nás. Kolik je u nás letišť, kde může člověk ve všední den natankovat za rozumnou cenu? Pokud se nebavíme o řízených, kde to v součtu s poplatky udělá díru do peneženky? Z těhle důvodů mám při letech na Moravu rád Olomouc, tam navíc jezdí dokonce tramvaj skoro až na letiště. |
| |
|
| | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 13:36 | |
| | Já už to tak mám naplánováno. Natankuju v Ově a pak už to vyjde až do Kladna zpět. Ale docela mě to nemile překvapilo. Buď není, nebo stojí strašný peníze. |
| |
|
| | | | | Avgas na Slovensku 17. 7. 2012 / 19:51 | |
| | Když jsme nedávno letěli do Prievidze s meťákem, tankovali jsme ve Frýdlantu nad Ostravicí (na fakturu na AK). Tak bys to měl imho nejjednodušší. |
| |
|
| | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 09:08 | |
| | Kdyz jsem naposledey tankoval v OSTRAVE!!! tak jsem se nestacil divit. Pristavaci poplatky jak na Ruzyni a benzin stoji asi tolik, co turisticky pivo na Staromaku (neplest se Stodolni, tam je cena vcelku prijatelna). Ja osobne delam tankovaci zastavky v Olomouci. |
| |
|
| | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 13:09 | |
| | Takže jak vidím, letiště pro letecé výlety není to nejdůležitější, nejdůležitější je vědět, kde se dá natankovat.Databázi letiště je třeba zgruntu předělat. |
| |
|
| | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 13:40 | |
| | Ostrava a přistávací poplatky jak na ruzyni?
Sorry, aleto se mi nezdá (mírně řečeno). Zatímco ruzyně 1800 / přistání (s tralala), ostrava necelých 600ek (telefonický dotaz na handlingu, třeba je realita 3x vyšší). |
| |
|
| | | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 14:17 | |
| | Byl jsem tam s 3 tunovym letadlem, tralalajtisticky poplatky nevim.
Zapatral jsem v archivu a zari 2011:
Cesta z Ovy do Chorvatska, 3 cestujici, poplatky: 4032,- CZK
Prilet do Ovy z Chorvatska: 2520,- a za litr AVGASU bez spotrebni dane chteli 48,- CZK.
Poplatky z Ruzyne jsem si nezapsal, ale pokud si dobre pamatuju, bylo to taky nekde mirne pod 5000,- (ale v Ruzyni driv je/byla nekdy po obede happy hour za polovic)
Asi bych nekde i nasel naskenovany doklady, pokud bude zajem |
| |
|
| | | | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 14:20 | |
| | Tak to jo priste uvest hmotnostni kategorii .. Tak nejak tu automaticky v "realnych" zazitcich s GA predpokladam letadelko káně (čili neco velikosti 172 .) |
| |
|
| | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 09:10 | |
| | Tak to bacha, pane, tohleto tvý "káně" už se účtuje za dvě tuny, žádná sranda!
A nejen "přistávací" jsou poplatky, taky "parkovací" a taky "úředně řízeně letovo-provozní" za průlet prostorem (tzv. "luftné"). Přistávací a parkovací poplatky (handling) platíš na zemi, za "luftné" ti přijde faktura domů (přesněji - přijde provozovateli, který to ale od tebe pochopitelně bude vymahat).
A všechno tohle se počítá podle "započatých tun" - pokud tedy hmotnost (MTOW) c-172 je cca(podle typu, modelu výbavy) 2400 lb, jako na potvoru je to pár kil přes tunu. A spolehni se, že si těch 90 kilo navíc všichni nechaj vesele zaplatit. jak v Německu, tak na Slovensku. |
| |
|
| | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 09:56 | |
| | Tak to bacha , doktore. Pokud se budeme bavit o ČR, tak VFR v ČR luftné neplatí (za průlet prostorem apod). Na slovensku též ne. Nevím jak jinde, ale v řadě zemí také ne.
Co se přistávacích poplatků týká - tak (pokud zůstaneme v čr), tak se 99,9% běžných GA letadel vejde na všech našich řízených letištích do flat rejtu, a platí tak stejně, jak 450kilové tralala (Praha má flat rate do 9tun, Ostrava ma flat rate do 100tun, Brno má flat rate tak nějak obecně, Karlovy Vary mají flat rate do 2t). Na Slovensku v popradu třeba jo (nějakých 15E za započatou tunu).... Proto jsem se i vedle ve vlákně Habla ptal, co do těch poplatků vše započítal. Neb ta čísla byla.. někdy dost divná. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 11:10 | |
| | Na Slovensku průlet prostorem samozřejmě platíš, minimálně pokud se šmrncneš o nějakuý řízený prostor. To je taky důvod, proč (na rozdíl od ČR) musiš při komunikaci s řídícím srozumitelně uvádět i provozovatele letadla (!) a proč ve FPL kromě "provozovatele" vyplňuješ kompletní adresu a spoustu dalších podrobností (které u nás nikdo nechce a v Německu jim stačí jméno provozovatele - ti si ho najdou sami) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 12:06 | |
| | Pokud jsme (velikostně) stále v oblasti kysen a zlínků, tak letadla do 2t MTOM jsou na Slovači od placení navigačních a terminačních poplatků osvobozena. Čili i ta naše kysna (a nejen ta, ale opět naprostá většina "běžných" GA letadel). Slovak AIP ENR 4.2 odstavec 4.2.1.7. (přibližovací služby) a 4.2.2.8 (traťové služby).
A to německo, když už ho zmiňuješ - tam jsem nebyl, ale podle jejich AIPu tě nezkásnou za průlet řízeným prostorem apod. a traťové poplatky (u těch IFR do 2t, VFR bez ohledu na váhu), ale na několika řízených letištích (vesměs ta hooodně-moc veliká ála frankfurt, hamburg, dus, apod.) tě zkásnou za navigační služby při přistání resp. odletu.
Jasně, že to všude není stejný, a je třeba kouknout do toho AIPu. Ale to tu nikdo netvrdil - jen jsem jnapsal, že ve většině evropy je to dost podobné .) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 17:33 | |
| | No, Dresden zas tak velký letiště nejsou - přesto handling 13 EUR, řídící poplatky dalších 16 EUR (plus mínus drobnůstky, v neděli sleva).
I tak se vyplatí si tam občas zaletět na oběd, posledně ty šparglový hody - to jsme se místo chůze jen odvalovali...
|
| |
|
| | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 11:21 | |
| | Jo - a jen připomínáím, že jsem primárně psal o Německu (kde se mne nikdy nikdo neptá, kolik lidí je na palubě) a o Slovensku, kde v AIPU nic takového taky není.
Zkušenost z ČR - nebyl jsem v Ostravě ani jiných podobně exotických destinacích, ale třeba ve Varech nikoho nezajímá, kolik lidí je na palubě - ani když "cvičný let" nešlo z různých důvodů uznat.
Co se týče "vzdušného" - ano, v ČR se zatím neplatí - zatím... (2013? 2014? - údajně se to zcela konkrétně plánuje)
Ještě - je třeba si uvědomit, že nejen každá země to má jinak, ale taky různá letiště mohou mít různou úpravu (nejen diametrálně odlišné ceny). Skutečně velmi - velmi doporučuji nahledat sio příslušné pasáže v platném AIPu daného letiště, je zbytečné se nechat něčím zaskočit, když se to dá zjistit zcela exaktně a předem. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 21. 7. 2012 / 08:54 | |
| | Psal jsem castky, ktere jsem musel realne vytahnout z kapsy a polozit jim tam na stul. Az s tou C-172 vyrazis na cesty, muzes nas prubezne zasobovat aktualnima cenama na vetsich mezinarodnich letistich. Vsadim se, ze ta cenova realita bude o dost krutejsi, nez si ted predstavujes |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 21. 7. 2012 / 10:12 | |
| | TO je sice hezký, ale právě proto jsem se tě o pár příspěvků ptal, za co všechno to bylo. Zejména když jsi tím argumentoval na důkaz toho, že ova má poplatky jak na ruzyni. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 23. 7. 2012 / 09:40 | |
| | Nevím, hable, jestli odpovídáš na můj příspěvek.
Pokud ano, tak předem předesílám, že se cenám v cizině (na malých, větších i mezinárodních letištích) nedivím, protože před letem tam či onam celkem pravidelně koukám do jejich (aktuálních) AIPů. S pomocí aplikací eurocontrolu to jde snadno a zdarma. Takže jsem pak připravenej na to, co kdo kde požaduje a cenová realita proto nemůže být o mnoho krutěšjší, než si představuju... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 26. 7. 2012 / 14:37 | |
| | Ahoj,
nebyla to odpoved na tvuj prispevek. Ale to je jedno, nemel jsem v umyslu nikomu vnucovat svoje moudra, jenom jsem vas proste chtel jemne pripravit na kruty svet tam venku
Ja ceny predem nekontroluju (nicmene si ucty skenuju a skladuju) a pak se vzdycky nestacim divit, co vsechno se nakonec musi platit.
Pod slovem "poplatky" si ja osobne predstavuju proste castku, kterou musim vysolit a je mi vcelku jedno, co se v tom skryva za zlodejiny (ktery v AIPu bohuzel nenajdes). A ver mi, ze jsou leckde lide velmi podnikavi a v oblasit vymysleni poplatku neobycejne kreativni.
Napriklad (neptejte se me, co to znamena, zadne sluzby nikde nepozaduji, pouze opisuju z mych uctu) :
handling,
centralized infrastructure ramp fee,
parking fee,
security charge,
passenger service (ano, i v plne obsazene C-172 vam nauctuji 2 pax),
CCAA pax tax,
PPR/SLOT coordination (ktery si pred tim vyridite sam),
local community charge,
disbursment charge,
VAT (a nenechaji si vysvetlit, ze letite do zahranici),
night surcharge,
weekend operation surchargen,
marshalling,
hand bags fee (!),
crew/pax transportation,
council city tax
a na italskem letisti s krivou vezi (ne ta na letisti, ale ve meste) dokonce uctuji i
Communications,
Weather info,
UTC form/mail,
jakysi APT operator charge fee for RPM (???)
a posledne tam dokonce cosi mleli o nove zavadene Luxury tax.
Potom se celkova castka leckde z nevinneho poplatku napr. 20 e za pristani vysplha na vice nez petinasobek, ci vice (letos treba chorvatsko: 21 e landing and take off, ale celkova zaplacena castka 120,5e a to jsem tam byl hodinu a nabral tam pouze jednoho nestastnika).
Toto povidani/nadavani se vztahuje na letiste ala Ruzyne atp., vetsinou lezici jizne od nas. Pak jsou ovsem jeste slusna letiste, jako je treba Portoroz, kde jsou poplatky jednoduche a prijatelne.
Pokud letis IFR s letadlem tezsim nez 2 t, tak ti pak samozrejme jeste domu prijde tucna faktura z Eurocontrolu.
Z tohoto duvodu se snazim takovym letistim vyhybat (coz se mi nedari) a urcite bych misto Ostravy navstivil Olomouc (kruh se uzavira
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 26. 7. 2012 / 14:46 | |
| | ...vlastně můžeš být rád, že ti ještě nenaúčtovali de-icing, lavatory service a catering u C-172. Je třeba si přiznat, že nejen letectví jde úplně do prdele, protože zainteresované firmy mazaně zkouší, jak ještě nebohého pilota obrat. Myslel jsem, že se to týká jen obchodní letecké dopravy, ale vidím, že už se nestydí olupovat i neštastníky z GA.Ano, jediná obrana je daná letiště "popularizovat" a lítat jinam.Držím palce! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 26. 7. 2012 / 15:00 | |
| | Pred nejakym mesicem nam v Hamburgu ke cateringu nauctovali "catering transport" za krasnych 26 EUR (prevoz nekolika tacu s jidlem na vzdalenost cca 40m). Jinak celkova suma se skladala taky asi z 12ti polozek. Od slot coord pres ruzny follow me (ktery tam bylo tusim must have na GA apron), crew pax transport a kdovico jeste. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 26. 7. 2012 / 15:05 | |
| | A to je prd. Jednou jsme dolítli s osmiklem z Belfastu do Fara a Irové měli z toho, že je vezou ruskem kovaní strojníci takový bobky, že došel toaleťák. Tak jsme pár rolí objednali. Účet: papír 9EUR, jeho dovoz pár metrů 41EUR. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 26. 7. 2012 / 15:08 | |
| | To tvoje je na prd. To moje se dalo aspon zrat. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 26. 7. 2012 / 15:12 | |
| | No a co z toho je po několika hodinách, no? Prd |
| |
|
| | | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 14:24 | |
| | btw pristavaci poplatek se stejnym letadlem v Tatrach byl 153 e.
v srpnu opet Ostrava: 3528,- (ale to jsme tam byli pres noc)
Ovsem s cenou vyhrava Sliac se sympatickymi 170e za pristani.
Vsechno stejny letadlo, jenom ruzny pocet lidi na palube.
Pripada mi, ze plati prima umera - cim mrtvejsi provincni letiste, tim vyssi poplatky. |
| |
|
| | | | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 14:29 | |
| | ono to bude spíš i tou velikostí letadla a poctu cestujicich... pokud to vemu pro tralala (a vetsinou je to na tehle velkech letistich stejna kategorie jak ero velikosti C-172 .. tak je to v Praze 1800 kacek (ciste pristavaci poplatky, pokud nevyzijes handling - pokud ano, tak to byl cca tisic navrch), Brno, Ostrava, Karlovy Vary si loni rekly o neco mezi 400 - 600 Kc (treninkovy let jeste o neco levnejsi), Poprad nejakych 15 eur (a vetsina tehle slovenskych pidi letist) .. Takze zas to nejaka tragedie není a odpovida to i vyznamu letiste
Co beres do te kolonky taxy? i prilet, handling a pripadne odletovou taxu za odletavajici PAX? |
| |
|
| | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 09:14 | |
| | Prosím nemíchejte sem nesmysle !
U GA přece nejsou žádní PAX a handling a další poplatky se vypočítávají z MTOW a nikoliv z osob na palubě. Pokud prostudujete AIP, tgak poplatky v GA maj vlastní oddíl - GA se nepočítá podle tabulek platných pro leteckou dopravu (!!!) |
| |
|
| | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 10:29 | |
| | to není tak úplně pravda. já například v chorvatsku za další dva pax vzadu platil asi 40 eurokreditů. nadruhou stranu bylo to v chorvatsku a všichni víme, co jsou chorvati zač |
| |
|
| | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 10:40 | |
| | Ja to teda nikdy neplatil (bo jsem se vzdycky deklaroval jako training flight a nebo to byl jenom prilet a hned odlet - a pri nejhorsim - oba jsme prece piloti .. ehm.. uzivatele).
Ale kdosi mi loni tvrdil, ze i v cechach te na nekterych "velkych" letistich zkasnou (treba pri ctyrmistne kysne) kdyz tam priletis, vyrazis do mesta a pak jdes zpatky... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 10:49 | |
| | my jsme taky byli trng flight, jenže jsme byli 4. takže nám naúčtovali ještě další dva pax |
| |
|
| | | | | | | | | | | Avgas na Slovensku 19. 7. 2012 / 11:13 | |
| | Z Chorvatska zkušenosti nemám, ale z Německa jo - a to Slovensko jsem vloni četl dost podrobně... v originálním slovenském AIPu... |
| |
|
| | | | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 18:12 | |
| | To vás pánbůh trestá za to, že nelítáte do Letňan |
| |
|
| | | | | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 21:56 | |
| | | |
|
| | | | | Avgas na Slovensku - letiště Ostrava 18. 7. 2012 / 18:17 | |
| | V Ostravě sice zaplatíš víc na landing fee než v Olomouci, ale zase tě vyvěsí na ceduli příletů, a to za ty prachy stojí Teda nevím zda to ještě dělají, ale vzhledem k tomu jak na tamním letišti chcípl pes, tak mají evidentně radost kdykoliv tam někdo dorazí. Vyzvedával jsem tam někoho se Zlínem 142 tak pět, šest let zpátky a v hale na příletech jsem čučel na tablo přílety, kde se skvěl můk přílet z Moravské Třebové. |
| |
|
| | | | | | Avgas na Slovensku - letiště Ostrava 18. 7. 2012 / 18:51 | |
| | Wow |
| |
|
| | | | | | Avgas na Slovensku - letiště Ostrava 18. 7. 2012 / 19:30 | |
| | V Praze nás "věšej" taky |
| |
|
| | | | | | Avgas na Slovensku - letiště Ostrava 18. 7. 2012 / 22:41 | |
| | A to v Letňanech nemáte, což |
| |
|
| | | | | | | Avgas na Slovensku - letiště Ostrava 18. 7. 2012 / 22:44 | |
| | V Letňanech ti zas udělá Handling kočena v bikinách ... Ale když je někdo na ty cedule .. |
| |
|
| | | | | | | | Avgas na Slovensku - letiště Ostrava 18. 7. 2012 / 22:53 | |
| | Kočka v bikinách držící ceduli (dačasně) by taky šla |
| |
|
| | | Avgas - Mogas - lít či nelít, to je oč tu běží ... 18. 7. 2012 / 18:28 | |
| | Tak po dnešních konzultacích s lidma, kterých si hluboce vážím a o motorech a palivech vědí mnohonásobně víc než já, si stále stojím za svým. Automobilový benzín, tak jak se prodává na pumpách v Čechách bych si do letadla nenatankoval. Důvody jsou stále stejné.
Na druhou stranu automobilový benzín se ve Zlínech dlouhodobě používá například v Alžíru a bez nejmenších problémů. Otázkou zůstává složení automobilového benzínu v Alžíru, osobně dost silně pochybuju, že by tam do něj někdo přidával podobný srágory jako tady ve Svazu evropských socialistických republik. |
| |
|
| | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 21:34 | |
| | Mate uz datum kedy letite? |
| |
|
| | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 22:33 | |
| | | |
|
| | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 22:35 | |
| | Nezakřikni to voe |
| |
|
| | | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 23:05 | |
| | Budu se snažit
|
| |
|
| | | | | Avgas na Slovensku 18. 7. 2012 / 22:51 | |
| | Kdybyste z toho udelali akci na dva dny, nebo leteli v nedeli, tak dejte vedet. Mozna budu hnit v Ostrave na letisti... |
| |
|
| | | Avgas na Slovensku 23. 7. 2012 / 09:41 | |
| | Až to odlétnete, napiš sem stručně, jak jste kde (finančně) dopadli, bude to pro většinu z nás velmi zajímavé!
|
| |
|
| | | | Avgas na Slovensku 23. 7. 2012 / 09:55 | |
| | Zatím jsme to neodlétli Počasí bylo proti - což potěší - celej minulej tejden tam bylo hezky, a od neděle už je tam zase hezky Na den, kdy jsme tam měli být, se to počasí rozhodlo prostě ... zavřít |
| |
|
| | | Avgas na Slovensku 26. 7. 2012 / 10:21 | |
| | | |
|
| | | | Avgas na Slovensku 26. 7. 2012 / 10:41 | |
| | Ano, To se jeví jako cesta správným směrem.
Ale viděls cenu za takový motor? tedy i za celé éro (provoz, generálky...)?
Bojím se, že si na zařazení tohoto ptáka do nějaké místní flotily budem ještě nějaký čásek musët počkat... |
| |
|
| | | | | Avgas na Slovensku 26. 7. 2012 / 11:27 | |
| | Aní jsem ji nehledal. Koupi letadla v brzké budoucnosti ani nějak neplánuji .) |
| |
|
| | | | | Avgas na Slovensku 26. 7. 2012 / 14:28 | |
| | Soukromě si myslím, že geniální myšlenka k úspěšné realizaci nikdy nestačila.....K tomu co jsi napsal ještě doplním následující postřehy:
1) Stávající provozovatelé do toho asi nepůjdou, navíc tam kde lítá nejvíc GA písťáků na světě potíže s AVGASEM nemají
2) Jako potenciální nový zákazník bych se docela bál, protože s tím motorem (když pominu neznámé náklady) nejsou žádné dlouhodobé zkušenosti
3) Na našich malých letištích JET A1 většinou běžně není))
4) Českým leteckým turistům lítajícím na východ to taky moc nepomůže - protože JET A1 mají jen na velkých letištích, málokde jsou GA friendly a letištní poplatky jsou taky slušné.....
5) Pokud by se to v budoucnu přesto stalo masovou záležitostí, bdělému oku EU byrokratů to neunikne a podniknou kroky k tomu, aby se kapitalistům provozující bohulibý koníček tento řádně prodražil a určitě JET A1 dodatečně zdaní - nebo zakážou
6) Takže článek beru jako takové slušné PR plácutí do vody o ničem
7) Komentář píšu sem, protože Kuba na Ajrowebu nemá rád ironii a tam by mi to smazal))
8) Počkám si co na alternativní motor řekne pokročilý strojník Radim)))
9) Doufám že nikdo nenařídí to povinně nacpat do Spitfajrů namísto Merlinů....(kvůli emisím) |
| |
|
| | | | | | Avgas na Slovensku 26. 7. 2012 / 15:09 | |
| | Já myslím, že budoucnost to má.
Jen mě to žíly netrhá, já k životu potřebuju motory, jejichž spouštění a provoz chce fištróna a trochu snahy, ne jeden čudlík startér, druhý motorvka, třetí OFF |
| |
|
|