| | | Anti-ice a de-ice pa ruski 30. 6. 2012 / 20:11 | |
| | http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=925MgqyU2NA
Normálně bych si řekl - idiot, ale ojedinělý. Poté co ale DFO a Safety Manager dali po poradě do světa větu "It's clear from the video that there were no violations," Aeroflot said in a Twitter message. "The snow was instantly blown away at the start of takeoff and therefore definitely didn't affect aerodynamics and safety. Safety is our top priority!" tak nějak zírám s otevřenou pusou.
SONP promine, ale jestli se takhle lítá u Aeroflotu, tak můžou děkovat bohu, že nakupují u Airbusu... |
| |
|
| | | Anti-ice a de-ice pa ruski 30. 6. 2012 / 22:04 | |
| | no, to se to ale krasne odfoukalo...
ty prvni dva komenty sedej:
"Teaching Russans about de-icing is like teaching the French how to make love."
"De-icing is for pussies..."
|
| |
|
| | | Anti-ice a de-ice pa ruski 30. 6. 2012 / 22:27 | |
| | Přemýšlím co bych dělal být na palubě, ale pořád mi vychází líp udělat scénu a mít co dočinění s ruskou policií, než tohle riskovat.. |
| |
|
| | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 30. 6. 2012 / 22:53 | |
| | Já ti nevím, ale vidět takhle zasypané éro, tak do něj radši ani nelezu |
| |
|
| | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 30. 6. 2012 / 22:55 | |
| | +1, Kdo má poznat, kolik je pod tím ledu? |
| |
|
| | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 30. 6. 2012 / 23:15 | |
| | Co kdyz to bylo jen po turaroundu? Vim ze se na letadle muze udelat led i ve 30 ve stinu behem chvilky na zemi, ale tohle mi neprijde, jakoby to celou noc stalo, snezilo na to a pak s tim leteli. Na to se to odfouklo moc rychle a jednoduse...tak to treba neresili. |
| |
|
| | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 30. 6. 2012 / 23:33 | |
| | A320 FCOM SUPPLEMENTARY PROCEDURES - ADVERSE WEATHER - COLD WEATHER:
EXTERIOR EXPECTION
[...]
SURFACES....CHECKED FREE OF FROST, ICE AND SNOW
All surfaces of the aircraft (critical surfaces : leading edges and upper surfaces of wings, vertical and horizontal stabilizers, all control surfaces, slats and flaps) must be clear of snow, frost and ice for takeoff.
Thin hoarfrost is acceptable on the upper surface of the fuselage.
Note: Thin hoarfrost is typically a white crystalline deposit which usually develops uniformly on exposed surfaces on cold and cloudless nights; it is so thin that a person can distinguish surface features (lines or markings) beneath it. |
| |
|
| | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 2. 7. 2012 / 07:52 | |
| | Třeba to je na ruské poměry "acceptable hoarfrost". |
| |
|
| | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 30. 6. 2012 / 23:34 | |
| | Teď jsi plácl pěknou blbost.
Jsi mi připomněl jednu paní co se divila, když jelo éro na deicing, proč nejeli do myčky před nastoupením cestujících.
Na letadle v zimě, když sněží nebo právě dosněžilo, je vždy sníh v době kdy do něj polezeš.
Takže jak říká Halina Pawlowská, dobrá rada na závěr: nelítat v zimě. |
| |
|
| | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 30. 6. 2012 / 23:42 | |
| | Jsou i letiště Tome, kde odmrazují ještě na stojánce před nástupem cestujících, dokonce k tomu mají kompetence i technici. |
| |
|
| | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 07:56 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 16:11 | |
| | Na vetšině letišť v UK například. Přijdeš do éra, to je pěkně vytopený, po křídlech už teče zelenej sopel a na pedestalu leží účtenka od de icing company. Letiště má vybavení na to odvádět ten humus rovnou od stání u gejtu a naši technici mají dispenzaci rozhodnout ráno, jestli je de-ice / anti-ice potřeba sami za sebe. Ušetří to spoustu času. |
| |
|
| | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 21:13 | |
| | no, ale ty pak musíš do 30-ti minut odletět,... |
| |
|
| | | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 21:57 | |
| | To záleží na teplotě, kontaminantu a typu kapaliny. V UK se např. hojně používá KILFROST ABC-K PLUS Type II. Pro místní typické zimní kolem nuly je při 75/25 mixu pro mrznoucí mlhu holdover 1:40-2:30 nebo freezing drizzle 1:25-2:00. Tahle "předpříprava" je navíc hlavně pro odstranění noční jinovatky + jakejsi sichr co kdyby. Většinu dnů to v pohodě stačí. Pokud sněží, apod., tak se samozřejmě odmrazuje až těsně před pushback. |
| |
|
| | | Anti-ice a de-ice pa ruski 30. 6. 2012 / 22:53 | |
| | | |
|
| | | Anti-ice a de-ice pa ruski 30. 6. 2012 / 23:56 | |
| | Ale už se to "vyřešilo", Aeroflot přiznal pochybení a z cpt. je F/O... |
| |
|
| | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 00:12 | |
| | To je sice pravda, ale z ostatních commentů a hlavně z reakce papalášů AFL to vypadá, že to nebude zdaleka ojedinělá záležitost. Z kovbojů za beranama/joystickem se mi chce blejt... |
| |
|
| | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 05:58 | |
| | Sice jsem se zařekl, že nebudu komentovat nic, jen FS, ale aby jsi si udělal obrázek, že svět není jen Europa a přidružená kolonie US.
Když rusaci před nějakým časem posadili 154 mimo dráhu a měl tím letět jeden známý - naštěstí letěl jiným- a potřeboval jsem vědět, zda je na seznamu cestujících, tak zástupce Aeroflotu zcela v pohodě prohlásil Vovzduch je vovzduch a tím to pro něj bylo vyřešený. |
| |
|
| | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 06:10 | |
| | Jojo pane, díky za heads up od zkušenějších, za to jsem vždycky rád. Tak trochu už představu mám...něco jsem přečet, něco slyšel, něco i zažil, kupodivu i v Evropě. Zatím jsem šťasten, že outfit kterej jsem si vybral je pořád na té pomyslné safety minded špičce a věci jako palivo navíc, goaround, deicing, diversion nebo MEL no-go nikomu nemusím vysvětlovat ani obhajovat.
Asi tohle kritérium bude vždycky jedno z prvních, když budu vybírat v budoucnu (pokud bude z čeho vybírat Co se děje v některých aerolinkách mě opravdu hlava nebere...
Vím, jsem srab ) Ale živej a šťastnej! |
| |
|
| | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 06:42 | |
| | Prdlajs zkušenější. Pouze starší. A mám se taky rád a tak jsem vybíravej taky i když tady to je někdy mazac. Zrovna teď nás matka příroda bombarduje pískem. |
| |
|
| | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 07:25 | |
| | Koukám že jste se rozjeli.Odborníci. Poslední slovo v odmrazení má vždy kapitán a De-icing supervisor může pouze doporučit tu či on odmrazovací metodu a kapalinu. Předpokládám že mohli udělat De a Anti Ice a než se dohrabou na RWY zasypala je přeháňka. V tom případě se stačí podívat na buffer a dle typu kapaliny a meteorologických podmínkách je dána doba účinnosti ANTI-ICU. Jistě víte že anti ice vytváří díky dlouhým molekulám filtr na povrchu křídla a při rychlosti +/- 80kts se sváží i s případným ledem s povrchu křídla. |
| |
|
| | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 07:56 | |
| | To víš, dej strojníkovi klávesnici.
Nicméně jak píše Radimm -", Aeroflot přiznal pochybení a z cpt. je F/O...
Takže to nebylo uplně košer. |
| |
|
| | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 08:29 | |
| | Nejsem odborník ale migářovu příspěvku nerozumím.
Zdá se mi dost zjevné, že vrstva sněhu kopíruje plochy při zasunutých klapkách a po "odfouknutí" ještě docela dost bordelu na křídle zůstalo - i v luftě. Takže "zasypání přeháňkou při pojíždění po ošetření křídla na zemi" si představuju jinak...
Ale jak píšu, odborník nejsem. |
| |
|
| | | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 08:47 | |
| | nic si z toho nedělej, dogdore, podle stylu příspěvku migář odborník taky není, jen si asi ráno sedl na dudlík a potřeboval to někde vyventilovat. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 22:28 | |
| | Tonde mám tě rád ale zrovna v tomhle bych mu věřil |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 23:02 | |
| | mám tě taky rád, ale podívej se pořádně na video - pojížděčky, křídlo atd. A pak mně docela zvedá určitý styl psaní a oslovení. A při lítání se nepředpokládá.
Howgh! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 23:14 | |
| | No vidíš, já mu nevěřím. Já spíš věřím Dušínojc, Lůďovi a Kachnovi. I když jsou to podle Migáře "odborníci" - tedy diletanti, co do toho nemaj co mluvit... |
| |
|
| | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 09:50 | |
| | Máš recht, že to je jen a pouze zodpovědnost kapitána. Zodpovědnost De-icera končí kontrolou letadla, zda je odmrazené dle požadavků kapitána. Toto ale nevypadá na odmrazené letadlo, to by museli hodně dlouho vyčkávat a zcela jistě by jim propadnul hold-over time. Toto ti nenasněží za 5 minut. Nicméně odmrazovací kapalina je nekřesťansky drahá a z vlastní zkušenosti musím potvrdit, že společnosti z nepříliš vzdáleného východu často raději preferují úsporu nákladů. I když se to týká spíš nákladových velkostrojů (IL76), než dopraváků. |
| |
|
| | | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 16:05 | |
| | Já to beru tak, že těch průměrně 150 litříků kapaliny je pořád levnější než nový éro, 240 lidí a ostuda kolem |
| |
|
| | | | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 21:34 | |
| | Naštěstí to tak bere i většina posádek Jak ale známo, vyjímka potvrzuje pravidlo a párkrát jsem se opravdu bál, když jsem viděl s čím si "lajznou" někteří letci jít na odlet. Pak byly ovšem i opačné extrémy, když u nás sedli amíci s C17, kteří tam měli malinké flíčky tenké jinovatky a museli jsme kvůli nim jezdit s odmrazovákem po trávě, protože parkovali na pojížděčce a křídla nad trávou. Za trest musel do koše i mechanik od nich, aby si přesně řekl co chce pryč (shora nakonec na křídlech nebylo prakticky nic) a pěkně jsme s ním nahoře mávali, přeci jen ta tráva není nejrovnější a křídla C17 nejníž Ale i tak je mi sympatičtější extrémní opatrnost, než risk. V případě toho aeroflotu bych asi taky udělal vše proto, abych s takovým letadlem jako cesťák neletěl. Štěstí měli cesťáci, kteří tomu nerozumí, jinak by se při pohledu na křídlo museli po...t |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 22:02 | |
| | Hezký Dobře jim tak
Jsou situace, kdy stojí za to šáhnout po tom tlačítku nad hlavou. Já osobně bych při pohledu na takový křídlo vstal i za cenu osobních problémů. Tohle je ruská ruleta. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 22:12 | |
| | Asi tak, nafotit a ztropit hysterický záchvat. Po vyvedení a předložení účtu za zpoždění letadla vytáhnout fotky a pohrozit rozesláním médiím a úřadům. |
| |
|
| | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 16:18 | |
| | V případě uvedeného videa neudělali nic - prostě tam sníh nechali, s tím že to odfoukne. O tom je ta debata. Kdyby udělali co je potřeba, tak pak mohli řešit holdover time a případně si vyžádat další kolo.
Jinak ten film neslouží k tomu, aby se z ním svážel nějaký led - ten už má být dávno dole při prvotním de-ice postupu. Slouží k tomu, aby když dál sněží (mrholí, namrzá mlha, apod.) tak sněžilo do oné vrstvy, která to absorbuje, rozpustí a potom při vzletu vezme s sebou. |
| |
|
| | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 22:56 | |
| | dovolím si nesouhlasit. na De-Ice stojánku se jede s konfigurací po vzlet, tj s vysunutýma klapkama a ty očividně během zapadání sněhu byly zasunutý,.... |
| |
|
| | | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 1. 7. 2012 / 23:43 | |
| | Naopak. Na odmrazovací stojánku se jezdí zásadně v té kofiguraci, v jaké jsi éro přebral na stojánce, v drtivé většině se zavřenýma klapkama, jen když posádka před tebou je nechala venku kvůli kontaminovaným drahám, tak odmrazuješ i s klapkama venku. Ale to je výjimečné |
| |
|
| | | | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 2. 7. 2012 / 14:10 | |
| | jaj, nová informace,... Já bych si je nechal ofouknout vysunutý a stálo by mě to o nějaký pětník víc |
| |
|
| | | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 2. 7. 2012 / 15:12 | |
| | To odmrazování je všude nějak specifický.
V UK to dělají třebas tak jak jsem psal - dost často rovnou na stojánce, někdy i před příchodem posádky. Umožňuje to konstrukce stání s odvodem bordelu do centrálních zásobníků a počasí, který je většinou v zimě kolem nuly a sněží jen výjimečně, většinou je to mrznoucí mlha nebo mrholení, nebo nejčastěji jen jinovatka co se usadí přes noc.
Pak jsou tu normálně-zimní země jako třebas ČR nebo Německo, kde to dělají často a někdy dost sněží (což je pech na holdover časy), tak mají předsunuté "myčky", kde se většinou odmrazuje až těsně před dráhou, aby se pak nečekalo. Super je v tomhle třebas Mnichov (kterej díky tomu že je na zelené louce je i v jiných ohledech takové téměř modelové letiště
No a pak tu jsou brutálně zimní země (Kanada, Skandinávie) kde to dělají tak nějak všelijak jak jim na to vyšlo místo a podle toho na jaký teploty a srážky jsou zvyklí Moje zkušenost s Kanadou je taková, že někdy člověk musel udělat napůl pushback, pak ho odmrazili a pak pokračoval (Calgary) nebo musel pushnout, nahodit motory, popojet na de-ice pad, zase to vypnout (Edmonton).
Jak už psal ale Radim, společné mají ty postupy jedno - odmrazuje se (většinou) při vypnutých motorech, téměř vždy při zasunutých kapkách (aby se nedostal bordel do dutin, kde by mohl přimrznout, na vzlet se nastaví až těsně před dráhou) a s vypnutou klimou (aby ten smrad nešel dovnitř kabiny). Někdy je to dost otrava - holdover časy jsou krátký, od odmrazování na dráhu daleko, fronty, ...no však to vidíš sám když začne zima |
| |
|
| | | | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 2. 7. 2012 / 22:43 | |
| | Člověče ale v kontinentální Evropě, na vyhrazených de-ice padech, se odmrazuje většinou s běžícími motory. Jsou na to školeni. V Kanadě jsme je mohli nechat běžet na asi pěti letištích, Montréal, Toronto, Halifax, Ottawa a ještě snad Vancouver, tam jsem ale nebyl. A to ještě jen pokud se neodmrazuje spodek křídla, protože s běžícími motory se nedostanou mezi pylon a trup. Vypínat motory je opruz, strašně to ubírá z holdover time. I když ta kanadská kapalina UG 109, nebo jak se jmenovala, měla holdover time naprosto neuvěřitelnej.
Douška pro Kachnu: klapky se nevysouvají před odmrazováním proto, že vrstva ledu, která na křídlech může být, může cokoliv, co se bude na křídle pohybovat, poškodit. Proto se nesmí hýbat nejenom s klapkami, ale i řízením a spoilery, dokud nedojde k plnému odmrazení. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 2. 7. 2012 / 22:57 | |
| | Mňo vidíš, já je zatím ale úplně všude musel vypínat (Kanada, UK, Scandi) Jak říkám, každej pes jiná ves...resp. kdo zrovna vládne na daném letišti v oddělení health&safety...
Ale opruz to byl a velkej, i když ty dvě tři minuty to většinou stejně nespasí
Jinak to s tím ledem je zajímavý, to slyším prvně. Mě zatím Boeing vždycky učil, že to je proto, že se ta břečka velmi ráda usazuje ve skulinách, který vznikají (a který jsou při zasunuté mechanizaci aspoň trochu kryté těsněním). Taky proto nevysouváme mechanizaci ani po de-ice, ale až po taxi na holding pointu. Ale dává to smysl, o důvod víc. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 2. 7. 2012 / 23:13 | |
| | To byla jedna z dobrejch věcí z našeho létání v Kanadě - skvěle zpracovanej manuál pro odmrazování i s vysvětlením. Jen jedna věc, vycházející z předpisů Transport Canada, mě nějak neseděla. Poměrně vágní formulace, že letadlo před vzletem na sobě nesmí mít "adhering" sníh a další sajrajt, a vysvětlení, že přilnavost sněhu se dá prověřit vysunutím speedbrake a pokud se sníh sveze dolů, je vše OK a není třeba odmrazovat. Jedna z kostiček mozaiky, dávající mi důvod k mému názoru, ve vedlejším stromě načrtnutém, že v té střední Evropě na tom vůbec nejsme tak blbě ( neboť takovou blbovinu v našich manuálech nenajdeš a předpokládám, že ani u vás ne) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Anti-ice a de-ice pa ruski 3. 7. 2012 / 10:49 | |
| | vidíš a my na to vždycky kašlali, protože v našem (AMM) vo tom není ani zmínka,... Asi počítají s tím, že to budeme prohlížet,.... |
| |
|
|