FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 28. 11. 2024, svátek má René Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor. Jeden příspěvek | Celý strom
tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   30. 5. 2012 / 16:32
MzM   
(tRtRCtHW = trochu Reál, trochu RC, trohcu HW)
Vrtulníky. Dvou až n-listé. U dvoulistých se začal používat hiller-bell. U vícelistých jsem nic takového neviděl. U RC je v drtivé většině dvoulist s hiller-bell stabilizátorem (flybar) (pokud tam není elektronika).

Otazky:
U reálných vrtulníků s dvěma listy bez hiller-bell se používá nějaká elektronická stabilizace? Třeba R22
U vícelistých vrtulníků jsem žádný stabilizátor nikdy neviděl. Je to tím, že setrvačné hmotnosti to ustabilizují?

Teoreticky nebo pokud máte zkušenosti: Když mám RC vrtulník se dvěma listy a flybarem a vyměním ho za, dejme tomu, pětilistou vrtuli. Viděl jsem, že se do toho nestrkají elektronické stabilizátory. Předpokládám, že je to díky hmotnostem. Je to tak?

Když tam mám víc listů, tak se to buď může točit pomaleji nebo můžou být kratší listy nebo pak stačí menší náběhy listů. Používat stejně dlouhé listy mi příjde nevhodné, i když by to asi bylo celé stabilnější... nevím. V každém případě to asi bude náročnější na energii, kvůli potřebě tlačit více listů vzduchem, co?

Nemáte někdo zkušenost, znmámého se zkušeností, zdroj informaci?

Díky.
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   30. 5. 2012 / 18:39
Nadomnou zem
len co si pamatam z aerodynamiky: viac listov= nizsia ucinnost , najucinejsia vrtula je jednolista s protizavazim. Co sa tyka stabilizacie onou vecou ktoru si spominal- je to podla mna vec typu a jeho vrtochov . Napriklad robin 22 44 66 ma stabilitu riesenu zas inym sposobom a to predlzenim hriadela rotora. U lietadiel je to tak ze cim mas vykonnejsiu pohonnu jednotku tym vacsiu vrtulu potrebujes na prenos energie do propulzie. Az sa dostanes do bodu ked je vrtula tak velka ze obvodova rychlost konca listu je nadzvukova - co je neprijatelne kvoli odporu a hluku. Pridas teda dalsi list , tym znizis obvodovu rychlost konca listov (zatazenim motora) .

Takze aplikovane na tvoj problem - ak tam pridas dalsie listy neviem ci tym nieco ziskas , ale podla mna sa ti zvacsi vrtulovy moment a aj aerodynamicky - cize asi bude potrebna dodatocna uprava aj vyrovnavacieho rotora (neviem). Stabilitu by to podla mna malo mat vacsiu

Ale to len tak hadam...
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   30. 5. 2012 / 21:53
MzM   
Díky za odpověď, pokud je to tak, tak bych to RC dalšími listy netrápil. Už tak to má občas problém s výkonem.
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   31. 5. 2012 / 09:11
Lukas.wz   
viac listov= nizsia ucinnost , najucinejsia vrtula je jednolista s protizavazim

Proč?
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   31. 5. 2012 / 09:26
MzM   
tipnul bych, že to bude kvůli vzduchu, který musíš přetlačit. Víc lístů větší odpor. Letadla létající rychle většinou dvou a více plošníky taky nejsou...

Jednolistá vrtule má ale kapku nesymetrický tah, takže se asi moc používat nebude. Někde jsem ji viděl na větrné elektrárně, ale tam to byl z důvodu velikosti a rozdílných rychlostí větru nahoře a dole....
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   31. 5. 2012 / 09:29
tonde   
tady nejlépe pomůže google a heslo "účinnost vrtule" a vyjede několik hezkých článků
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   31. 5. 2012 / 11:39
Lukas.wz   
Ale no tak tonde, přečíst si to sice můžu, ale já chtěl rozpoutat odbornou diskuzi..
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   31. 5. 2012 / 11:20
Nadomnou zem
http://www.youtube.com/watch?v=qk-gjCmt-vU
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   31. 5. 2012 / 13:26
MzM   
Tak to čumím.
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   31. 5. 2012 / 15:27
MzM   
akorát ta protiváha bude mnohem těžší jak list, tak nevím jestli to pak energeticky vyjde líp.
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   31. 5. 2012 / 15:35
Premek
No, myslím si, že v tomhle případě půjde spíš o moment a ten bude stejný.
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   31. 5. 2012 / 16:47
Lukas.wz   
Toto nechápu vůbec..

http://www.youtube.com/watch?v=_asb3QeLngc&feature=fvwrel
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   1. 6. 2012 / 08:13
MzM   
co je na tom nepochopitelného, ta vrtulka tam být nemusí, pak se to ve visu pomlu stáčí proti vrtuli a v dopředném letu je to kormidlo. Pokud na to bude trochu foukat vrtule a bude to mít vhodný tvar, tak se to ve visu ani nemusí otáčet...
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   31. 5. 2012 / 11:43
Lukas.wz   
Ano, ten odpor vzduchu mě taky napadl ale "ve vrtulích" jsem laik.. To co je psáno výše, že větší výkon, větší rotor, větší obvodová rychlost --> více listů, to je mi celkem jasné.. Tím je dáno to, že těžké vrtulníky mají mnoha 5ti, 8mi listé rotory.. Asi v tom budou i jiné důvodu, např. plocha listu, jeho celkové zatížení ale jak říkám, nevidím do toho..

Ale tvzení, že dvoulistá (když pominu jednolistou) vrtule je nejúčinější mě překvapilo..
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   31. 5. 2012 / 13:52
Nadomnou zem
nieje to zrovna najlepsie prirovnanie - ale ked si predstavis auto so 4 kolesami a rovnake auto so 6 kolesami tak mensi valivy odpor ma to prve a teda s rovnakym vykonom motora bude rychlejsie. Nejak si to preved na listy vrtule , je to tak trochu podobne
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   31. 5. 2012 / 11:18
Nadomnou zem
ak si dobre pamatam tak je to ciastocne kvoli tomu ze list iduci za prvym listom zcasti naraza na uplav ktory ten prvy vyrabal. No a cim viac listov mas , tym su vzdialenosti od nich mensie . No a potom este take tie drobnosti ako indukovany odpor , trenie vzduchu ---atd atd
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   31. 5. 2012 / 11:27
Tragédie v JRD
Bo je to napsané v testech (a odpovědích) na ULL
 

tRtRCtHW: dvoulistý hlavní rotor a vícelistý hlavní rotor.   31. 5. 2012 / 13:18
MzM   
...sakra, tam jsem se nedíval.
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ