Kolegové polétavci,
využiji fóra a dovolím si upozornit na "banální" závadu, která může způsobit pilotovi nepříjemné chvilky ve vzduchu na všech érech, která mají instalovaný motor Rotax 912.
Na karburátorech motoru je úchytka, k níž je přichycena pružina, která napíná ovládací lanko plynu a při eventuelním přetržení lanka otevře přípust naplno atd, funkce je jasná Pružinka je uchycena v maličké silonové průchodce (viz druhá fotka, je to blbě vidět, má tak 2 - 3 mm v průměru). Na jednom motoru se tato průchodka rozpadla, následně pružinka dřela kov na kov, až prodřela úchyt a vypadla. Každý karburátor měl tudíž jinou polohu, došlo k poklesu výkonu, třesení motoru atd. Pilot to v tomto případě vyřešil zdárně - lehce nastoupal, bezpečně se otočil a přistál.
Doporučujeme kontrolu těchto průchodek, za těch mnoho let, co se u nás Rotaxy provozují je toto první případ. Průchodky i páčky v případě potřeby obratem dodá firma Teveso 
Součástka doslova za pár korun, navíc jí v údržbovém manuálu není věnována nějaká zvláštní pozornost či zmínka o kontrole atd a přesto se může pilot dost zapotit, když se mu to stane po vzletu. U nás je už všech 14 letadel po kontrole a doplňujeme tento bod do našeho checklistu na revizi, přičemž by nebylo špatné, aby si to pilot zkontroloval při předletové prohlídce. 
Peace, brothers! |
|