Na malých letadlech (snad bez vyjímky) zatáčíš na zemi pedály a na nich jsou i brzdy. Posouváním pedálů (jeden vpřed, druhý jde vzad) zatáčíš a pokud je sešlápneš, tak brzdíš (pravý pedál pro pravé kolo, levý pro levé kolo). Řízení směrovky a příďáku je většinou spojeno. Na některých letadlech je příďák "volný" a tak zatáčíš pomocí zabrždění kola na straně, na kterou chceš zatáčet (to má tuším takhle albík, ale nezkoumal jsem to blíž, kdyžtak mě opravte).
Na velkých letadlech (dopravácích) bývá na straně takový pseudovolant, kterým se ovládá jen příďové kolo. Používá se na pojíždění a dá se s ním zatáčet větším rejtem, než pedály. Ty se pak používají pro vzlet a přistání. Brzdy jsou tam stejně - na pedálech.
A ten čudel/páčka/hýblátko na středové konzoli nebo někde na panelu, to je parkovací brzda. S tou normálně nebrzdíš, jen ji zatáhneš, abys letadlo zajistil proti pohybu (taková obdoba ručky na autě). |
|