| | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 08:33 | |
| | Ahoj!
Mám čistě technický dotaz ohledně skutečného letadla - kde se(nejen u Piperu) nachází tlačítko/pedál/cokoliv na brždění kol letadla? A ještě jeden dotaz - když pojíždím tak se zatáčí normálně použitím ruderových pedálů? Jak to pozná, že to má zatáčet kolečkem, je tam nějaký mechanizmus co to pozná podle váhy dosednutého letadla? Díky moc za odpovědi |
| |
|
| | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 09:01 | |
| | No záleží na typu letadla. u některých se brzdí šlápnutím do pedálů (asi většina), u některých je ruční páčka (např. na středové konzoli, nebo na kniplu).
Když pojíždíš, zatáčí se normálně ruderovými pedály. Letadlo nepozná, jestli je vzduchu nebo na zemi a je mu to celkem jedno. Když pojídíš, zatáčíš příďovým kolečkem i směrovým kormidlem a když letíš, tak taky. Akorát to kolečko ve vzduchu jaksi nemá na funkci žádný vliv (ale zatáčí taky). U některých dopravních se zase při pojíždění zatáčí rukou, pomocí takové páky, takže těch systémů je spousta. |
| |
|
| | | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 17:31 | |
| | Já ti dám ruderový pedály! Boj s Chartistama jsem tu už kdysi prohrál (chartisti jsou ti, co mapkám, jak se tomu říká normálně v reálu, říkají charty), ale té směrovky se nevzdám! |
| |
|
| | | | | Technický dotaz na Piper Archer II 8. 4. 2012 / 15:14 | |
| | Můžu tě uklidnit, nejsem chartista, ani ruderista, ani jiný signatář a směrovku ti nikdo nebere.
Jen jsem schválně použil tazatelův výraz, aby bylo zřejmé, že mluvíme oba o stejné věci. Tedy že v letadle nejsou žádný jiný pedály, než ty ruderový. |
| |
|
| | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 09:01 | |
| | Jestli se dobře pamatuju ( mám na piperu jen pozemní přípravu a 40 minut létání ) tak jako u skoro každého letadla - ploché pedály se prošlápnou špičkami a tím se brzdí, zvlášť pravé, zvlášť levé kolo. Ruční brzdu jsme nepoužívali, takže to jsem si nezapamatoval, umístění jejího ovladače bude asi třeba najít v příručce (POH). |
| |
|
| | | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 10:59 | |
| | Ruční brzda (Parking brake) se u Archeru II nachází vpravo od pravé nohy, jde o páčku s tlačítkem pro zajištění a odjištění brzdy. Některé školy ji učí zabrzdit při motorové zkoušce, jiné zase její použití nedoporučují vůbec s tím, že hrozí následné nedostatečné odbrzdění a velké problémy při vzletu á la Jak-42 v Jaroslavli. |
| |
|
| | | | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 11:10 | |
| | a jak při motorové zkoušce brzdíš, pokud ne ručkou? tím, že stojíš na pedálech? |
| |
|
| | | | | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 11:31 | |
| | Přesně tak |
| |
|
| | | | | | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 14:14 | |
| | čeče... to bych se asi bál .. že tě něco rozptýlí, ty se povolíš .. a pipera máš na druhym konci letiště.... |
| |
|
| | | | | | | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 14:16 | |
| | V letadle tě nemá co rozptylovat, to není hadraplán, aby jsi musel mít ruční brzdu |
| |
|
| | | | | | | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 19:41 | |
| | Ja bych se zase bal, ze mi rucka sama povoli A pipera bych mel taky v..... na druhym konci letiste |
| |
|
| | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 09:31 | |
| | The nose gear is steerable through a 30 degree arc either side of center by use of the rudder pedals and brakes.
[Cherokee Archer II PA-28-181 POH]
A mimochodem to má jeden hezký postranní efekt - tím že je napevno spojena směrovka a řídící kolo tak se při opuštění letadla nemusí směrovka blokovat (zajišťovat). Teda v tom manuálu mají takové to bezpečnostní "za normálních okolností" |
| |
|
| | | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 11:27 | |
| | Jo takhle. Takže příďové kolečko se při letu nijak nezajišťuje a otáčí se vždy se směrovkou? Já právě myslel, že je vyrovnané a uzamknuté nějakým mechanismem
A jestli to správně chápu tak pedály tedy slouží jako ruderovky a jako brzdy - tzn když položím chodidlo na pedála posunuju celým pedálem tak se točí směrovka a když sešlápnu pedál špičkou chodila tak to brzdí tedy podobně jako v autě? |
| |
|
| | | | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 12:15 | |
| | Ano. Byla to tuším i jedna z variant, proč se nepodařilo onomu Jak-42 v Jaroslavli vzlétnout.
Spekulovalo se, že pilot přecházející z jiného typu letadla mohl mít nohy položené na pedálech tak, že neúmyslně přibržďoval.
|
| |
|
| | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 11:34 | |
| | Na malých letadlech (snad bez vyjímky) zatáčíš na zemi pedály a na nich jsou i brzdy. Posouváním pedálů (jeden vpřed, druhý jde vzad) zatáčíš a pokud je sešlápneš, tak brzdíš (pravý pedál pro pravé kolo, levý pro levé kolo). Řízení směrovky a příďáku je většinou spojeno. Na některých letadlech je příďák "volný" a tak zatáčíš pomocí zabrždění kola na straně, na kterou chceš zatáčet (to má tuším takhle albík, ale nezkoumal jsem to blíž, kdyžtak mě opravte).
Na velkých letadlech (dopravácích) bývá na straně takový pseudovolant, kterým se ovládá jen příďové kolo. Používá se na pojíždění a dá se s ním zatáčet větším rejtem, než pedály. Ty se pak používají pro vzlet a přistání. Brzdy jsou tam stejně - na pedálech.
A ten čudel/páčka/hýblátko na středové konzoli nebo někde na panelu, to je parkovací brzda. S tou normálně nebrzdíš, jen ji zatáhneš, abys letadlo zajistil proti pohybu (taková obdoba ručky na autě). |
| |
|
| | | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 14:12 | |
| | Jo, albik ma volny pridak... Albik, jestli se nepletu, pak nema ani klasicke brzdy na pedalech, ale paku na kniplu, vypada podobne jako brzda u jizdniho kola, a brzdni ucinek se distribuuje podle polohy smerovky.
Jinak je jeste u vrtulovych letadel nezanedbatelny ucinek ofukovani smerovky vrtuli, zejmena u letadel s ostruhovym podvozkem, ty se kombinaci brzdeni vnitrniho kola a ofouknuti smerovky otoci takrka na miste. |
| |
|
| | | | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 14:15 | |
| | K tomu prvnímu odstavci ... takže zefír ma brzdy z albíka |
| |
|
| | | | | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 14:16 | |
| | Třeba to je obráceně
|
| |
|
| | | | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 14:18 | |
| | tak jest, je to páka na kniplu, na pedálech je vzduchový diferenciální ventil, který dle výchylky pedálů pouští odpovídající množství vzduchu do pravé a levé brzdy. To samé má L-29, MiG-21 a brzdu pákou na kniplu má i MiG-23, ale ten má už příďák přímo ovládaný pedálama. |
| |
|
| | | | | | Technický dotaz na Piper Archer II 6. 4. 2012 / 17:47 | |
| | AN-2 také
Cirrus má taky volnej příďák a pojíždí se s tím načekaně parádně... |
| |
|
|