| | | VOR navigace 4. 4. 2012 / 16:31 | |
| | Ahoj,
kratka otazka:
Chapu, ze je to asi zakladni znalost, ale proc se zadava (koleckem OBS) kurz VORu? Proc se nelita jedoduse VOR to VOR (kde je kurz jasny a stacilo by se ridit jen vychylenim CDI?
Je to kvuli prikazum ATC (letet k VORu kursem...)?
A taky kdyz stojim napr na LKBE a chci letet na VLM (zadne instrukce od ATC), tak proste odhadnu zhruba jakym kurzem se chci priblizit, zadam OBS a je to?
A jeste doplnujici:
Preletim napr. VLM a chci dal na VOZ, tak odhadnu kurz, ktery pak zadam?
diky diky |
| |
|
| | | VOR navigace 4. 4. 2012 / 16:40 | |
| | No .. tim OBS kolečkem tam nastavuješ právě ten kurs, kterým k němu máš přiletět .) Kdyby jsi jen letěl (po vzoru NDB) prostě "směrem k voru" a měl jsi boční vítr , tak k tomu voru nepřiletíš přímo, ale s elegantním obloučkem, což není žádoucí.
k tomu přidej takové věci, jako že třeba při přiblíženích/odletech často narazíš na pípady kdy máš letět nějakým směrem a po dosažení určitého směru k/od voru máš letět (třeba) k tomu voru a podobně ... |
| |
|
| | | | VOR navigace 4. 4. 2012 / 16:49 | |
| | ach soo takze nedelam obloucek, ale letim ve tvaru V popr. L
oukej, chapu, diky.
A co ten priklad letu od VLM na VOZ? Po Preletu VLM prepnu na druhou freq. VLM, ale jaky zadam kurz? Podle oka, cili VLM je zhruba timto smerem?
diky diky |
| |
|
| | | | | VOR navigace 4. 4. 2012 / 16:52 | |
| | no, zadas ten kurs kterym k tomu voru chces priletet. bud ho mas spocteny v navitgacni priprave a nebo ho mas v mape (pokud mezi nimi vede cesta) |
| |
|
| | | | | | VOR navigace 4. 4. 2012 / 16:58 | |
| | ok, rozumim.
diky za vysvetleni
d. |
| |
|
| | | VOR navigace 4. 4. 2012 / 16:47 | |
| | Cau,
dovod je jednoduchy. Lebo VOR narozdiel od NDB je smerovy majak. Rozumej to tak, ze vysiela smerovy signal, je to upraveny signal po 1° cize dokazes letiet v presnom uhle od / k danem majaku (hovori sa tomu tiez radiala). Pokial (a v sucastnosti sa to vacsinou aj pouziva) je VOR majak spojeny s DME (merac vzdialenosti), tak vies letiet trate, napriklad ze letis 30NM pod uhlom 306° od majaku a podobne (pouziva sa to pri priletovych a odletovych tratiach, ale volakedy, ked este nebolo gps sa takto lietali aj cele trate).
Ak chces, skus si prejst toto:
http://en.wikipedia.org/wiki/VHF_omnidirectional_range
pripadne si pozri nieco o pojme "radiala".
Peto |
| |
|
| | | | VOR navigace 4. 4. 2012 / 16:51 | |
| | Ahoj, jj diky, Princip chapu. Jen me zajimal ten kurz, prip. jaky zvolit kurz (samozrejme pokud neni urceny ATC, mapu atd.)
diky |
| |
|
| | | | | VOR navigace 4. 4. 2012 / 18:03 | |
| | Ten důvod je, že máš většinou zadaný kurz (resp. radiál), tedy cílem není dostat se nějak k VORu, ale letět k němu po dané trati.
Příkladem budiž např. VOR/DME approach na LKPR dráhu 31 (existuje ještě vůbec?), který definuje přiblížení kurzem tuším 300° na OKL, který protože není instalován přímo na dráze (bývala 305°), ale vlevo, tak letíš radiálem 300° a na určitém DME (vzdálenost od majáku) víš, že jsi protnul osu dráhy, uhneš pět čárek doprava a při troše štěstí tp posadíš na dráhu.
Zajímavější to je pro větší vzdálenosti, kde už je důležité vědět, že radiál je vztažený k poloze majáku. Takže pokud jsi od něj třeba několik set km a letíš hodně na severu, tak nastavíš dle trasy např. radiál 270, ale letadlo letí kurzem třebas 285, který jak se přibližuješ k VORu, tak klesá, až dosáhne těch 270 (viz velká kružnice).
Takže ještě jednou - nejde o to jak se dostat na daný VOR (kterým směrem je), ale po jaké trati na něj mám letět.
Pro zvědavé doporučuji ještě trochu složitější téma, a to RSBN, které dokázalo navigovat na jakýkoliv bod v dosahu majáku, nebo po trati, na které samotný maják nemusel ležet. |
| |
|
| | | | | VOR navigace 4. 4. 2012 / 18:27 | |
| | Jak už bylo napsáno, nejde jenom letět VOR to VOR, ale po určité trase a přes VOR ani nemusíš přelítnout, prostě se v nějaké vzdálenosti od něj přeladíš na jiný a letíš zase tam. Pokud letíš skutečně VOR to VOR, předpokládám že letíš IFR a potom máš v mapě (českého firu najdeš na http://lis.rlp.cz/ais_data/www_main_control/frm_cz_aip.htm ENR 6.1.1 a ENR 6.1.3) napsáno jakým kurzem letět |
| |
|
| | | | | | VOR navigace 4. 4. 2012 / 19:02 | |
| | Rozumim
diky vsem za vycerpavajici vysvetleni
d, |
| |
|
|