FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 24. 11. 2024, svátek má Emílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
VOR navigace Jeden příspěvek | Celý strom
VOR navigace   4. 4. 2012 / 16:31
dan21
Ahoj,

kratka otazka:

Chapu, ze je to asi zakladni znalost, ale proc se zadava (koleckem OBS) kurz VORu? Proc se nelita jedoduse VOR to VOR (kde je kurz jasny a stacilo by se ridit jen vychylenim CDI?

Je to kvuli prikazum ATC (letet k VORu kursem...)?

A taky kdyz stojim napr na LKBE a chci letet na VLM (zadne instrukce od ATC), tak proste odhadnu zhruba jakym kurzem se chci priblizit, zadam OBS a je to?

A jeste doplnujici:

Preletim napr. VLM a chci dal na VOZ, tak odhadnu kurz, ktery pak zadam?

diky diky
 

VOR navigace   4. 4. 2012 / 16:40
Tragédie v JRD
No .. tim OBS kolečkem tam nastavuješ právě ten kurs, kterým k němu máš přiletět .) Kdyby jsi jen letěl (po vzoru NDB) prostě "směrem k voru" a měl jsi boční vítr , tak k tomu voru nepřiletíš přímo, ale s elegantním obloučkem, což není žádoucí.

k tomu přidej takové věci, jako že třeba při přiblíženích/odletech často narazíš na pípady kdy máš letět nějakým směrem a po dosažení určitého směru k/od voru máš letět (třeba) k tomu voru a podobně ...
 

VOR navigace   4. 4. 2012 / 16:49
dan21
ach soo takze nedelam obloucek, ale letim ve tvaru V popr. L

oukej, chapu, diky.

A co ten priklad letu od VLM na VOZ? Po Preletu VLM prepnu na druhou freq. VLM, ale jaky zadam kurz? Podle oka, cili VLM je zhruba timto smerem?

diky diky
 

VOR navigace   4. 4. 2012 / 16:52
Tragédie v JRD
no, zadas ten kurs kterym k tomu voru chces priletet. bud ho mas spocteny v navitgacni priprave a nebo ho mas v mape (pokud mezi nimi vede cesta)
 

VOR navigace   4. 4. 2012 / 16:58
dan21
ok, rozumim.

diky za vysvetleni

d.
 

VOR navigace   4. 4. 2012 / 16:47
Priskac   
Cau,

dovod je jednoduchy. Lebo VOR narozdiel od NDB je smerovy majak. Rozumej to tak, ze vysiela smerovy signal, je to upraveny signal po 1° cize dokazes letiet v presnom uhle od / k danem majaku (hovori sa tomu tiez radiala). Pokial (a v sucastnosti sa to vacsinou aj pouziva) je VOR majak spojeny s DME (merac vzdialenosti), tak vies letiet trate, napriklad ze letis 30NM pod uhlom 306° od majaku a podobne (pouziva sa to pri priletovych a odletovych tratiach, ale volakedy, ked este nebolo gps sa takto lietali aj cele trate).

Ak chces, skus si prejst toto:

http://en.wikipedia.org/wiki/VHF_omnidirectional_range

pripadne si pozri nieco o pojme "radiala".

Peto
 

VOR navigace   4. 4. 2012 / 16:51
dan21
Ahoj, jj diky, Princip chapu. Jen me zajimal ten kurz, prip. jaky zvolit kurz (samozrejme pokud neni urceny ATC, mapu atd.)

diky
 

VOR navigace   4. 4. 2012 / 18:03
Balooo   
Ten důvod je, že máš většinou zadaný kurz (resp. radiál), tedy cílem není dostat se nějak k VORu, ale letět k němu po dané trati.
Příkladem budiž např. VOR/DME approach na LKPR dráhu 31 (existuje ještě vůbec?), který definuje přiblížení kurzem tuším 300° na OKL, který protože není instalován přímo na dráze (bývala 305°), ale vlevo, tak letíš radiálem 300° a na určitém DME (vzdálenost od majáku) víš, že jsi protnul osu dráhy, uhneš pět čárek doprava a při troše štěstí tp posadíš na dráhu.
Zajímavější to je pro větší vzdálenosti, kde už je důležité vědět, že radiál je vztažený k poloze majáku. Takže pokud jsi od něj třeba několik set km a letíš hodně na severu, tak nastavíš dle trasy např. radiál 270, ale letadlo letí kurzem třebas 285, který jak se přibližuješ k VORu, tak klesá, až dosáhne těch 270 (viz velká kružnice).
Takže ještě jednou - nejde o to jak se dostat na daný VOR (kterým směrem je), ale po jaké trati na něj mám letět.
Pro zvědavé doporučuji ještě trochu složitější téma, a to RSBN, které dokázalo navigovat na jakýkoliv bod v dosahu majáku, nebo po trati, na které samotný maják nemusel ležet.
 

VOR navigace   4. 4. 2012 / 18:27
com304
Jak už bylo napsáno, nejde jenom letět VOR to VOR, ale po určité trase a přes VOR ani nemusíš přelítnout, prostě se v nějaké vzdálenosti od něj přeladíš na jiný a letíš zase tam. Pokud letíš skutečně VOR to VOR, předpokládám že letíš IFR a potom máš v mapě (českého firu najdeš na http://lis.rlp.cz/ais_data/www_main_control/frm_cz_aip.htm ENR 6.1.1 a ENR 6.1.3) napsáno jakým kurzem letět
 

VOR navigace   4. 4. 2012 / 19:02
dan21
Rozumim

diky vsem za vycerpavajici vysvetleni

d,
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ