|  |  | Velmi zajímavá letová hladina (flightradar24.com) 24. 3. 2012 / 22:30 | |
|  | Ahoj,
nestačil jsem se divit, když jsem viděl na radaru Cessnu 525B CitationJet ve FL450. Je standardní taková hladina a které další letadla tohoto typu mají další zajímavé dostupy?
díky za konzultaci.  |
| |
|
 |  |  | Velmi zajímavá letová hladina (flightradar24.com) 24. 3. 2012 / 22:55 | |
|  | Však je to jedno z nejrychlejších dopravních letadel, pokud si dobře vybavuju z manuálu Cessny od Wilca, tak maximum je nějakých FL510. |
| |
|
 |  |  |  | Velmi zajímavá letová hladina (flightradar24.com) 30. 3. 2012 / 18:07 | |
|  | Není Citation jako Citation.
Citation je každá proudová Cessna, ale obsahuje to asi šest modelových řad, vzájemně naprosto odlišných. Opravdu rychlá a opravdu hodně vysoko umí lítat jen Citation X, což je 750. Ta má Mmo=0,92, modernizovaná má mít snad 0,925
Pak ještě docela dobré byly Citationy III,VI a VII, což byla 650, s Mmo=0,82
Sovereign, tedy 680, stála kdesi mezi, Mmo=0,80
Zbytek, tedy 500, 510, 525, 550, 560 a 560XL, mají přezdívku "Slowtation"
Takže pro 525B je hladina 450 docela výkon! |
| |
|
 |  |  | Velmi zajímavá letová hladina (flightradar24.com) 24. 3. 2012 / 23:04 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Velmi zajímavá letová hladina (flightradar24.com) 25. 3. 2012 / 01:44 | |
|  | A případně se dá zkusit dohledat nějaké informace i tady na fóru, Radimmm s něčím podobným lítal (snad 550 ? jestli to pletu tak se moc kaju... ), dokonce tu měl i povídku, jak to tahal na dostup a zřejmě je to pro dobrodružné povahy...  |
| |
|
 |  |  |  |  | Velmi zajímavá letová hladina (flightradar24.com) 25. 3. 2012 / 03:02 | |
|  | 680 Souvereign  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Velmi zajímavá letová hladina (flightradar24.com) 25. 3. 2012 / 03:20 | |
|  | Alespoň do Cessny jsem se strefil...  |
| |
|
 |  |  | Velmi zajímavá letová hladina (flightradar24.com) 25. 3. 2012 / 01:41 | |
|  | Ahoj,
víc pravých bizjetů (tzn. ne upravené linkové letadla, jako Embraer Legacy, Lineage, nebo třeba BBJ) má dostup i výše, mnohdy do hladiny 510. Krom toho, že v tom je jisté soutěžení typu "Můj bizjet umí výš", má to zejména výhodu toho, že se do těhle výšek nešplhá běžný linkový provoz, tudíž je jednodušší dostat třeba zkratku.
mj. se často dočteš, že těmto hladinám nad RVSM prostorem se říká "Learjet Country". |
| |
|
 |  |  |  | Velmi zajímavá letová hladina (flightradar24.com) 25. 3. 2012 / 01:48 | |
|  | Domnívám se, že to bude především konstrukcí - ten relativně malý trup se dá snáze tlakovat...  |
| |
|
 |  |  |  |  | Velmi zajímavá letová hladina (flightradar24.com) 25. 3. 2012 / 08:00 | |
|  | A taky bych si tipl ze to bude tou o hodne mensi hmotnosti letadla, v porovnani se sice mensim, ale stale dostatecnym vykonem motoru, oproti dopravakum. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Velmi zajímavá letová hladina (flightradar24.com) 30. 3. 2012 / 18:19 | |
|  | Hmotnost sama o sobě takovou roli nehraje, spíš poměr mezi ní a tahem. Bizjet, který nedá alespoň FL430, je z důvodů, které uvedl Fabo, dnes téměř zabitý.
Krásně to bylo vidět na přístupu klientů k jednotlivým typům letadel (diskuze na to přišla dost často). Třeba Embraer Legacy, u nás tolik oblíbený, byl pro "hardcore bizjet klienty" ze hry, protože byl překopaný z regionálního jetu, nedostal se do 430 a výše. Říkali mu "bizjet pro chudé". A teď nemluvím o našincích, ale o "zápaďácích"
Pode mě to bylo vůči Legacy nespravedlivé, je to hezký a dobrý bizjet, znám lidi, co s ním létali či létají a chválí si jej, ale skutečně, "bizjetová šlechta", se na něj dívá skrze prsty
Jinak přetlakování na bizjetech je, už z důvodu menšího průměru trupu a díky tomu vyššímu dosažitelnému rozdílu tlaků, nesrovnatelně lepší, než na velkých mašinách. Mám vypozorováno, že pro průměrného člověka z nížin, neaklimatizovaného na vyšší polohy, je zlomem asi 6000ft, do té doby je v klidu. Pak se zvyšuje, i v klidovém stavu, únava. A 6000ft je max kabinová výška Sovereignu, i na dostupu. 737 jede na 7-8000ft. A na dlouhých letech je to fakt cítit na únavě
|
| |
|
 |  |  | Velmi zajímavá letová hladina (flightradar24.com) 25. 3. 2012 / 08:36 | |
|  | Uplne bezna hladina pre bizjety 
Ja na IVAO lietam s Dasasult Falcon 7X a jeho pocitocna hladina pri plnom nalozeni je cca FL400 pokial ides nejaky longhaul.
Problem som maval s pravidlom max FL430 pri svetovej LH ture, ked som potreboval ist az do hladin FL470 resp. FL480.
Staff, co ma nastaorsti svetovu LH turu proste nema rada "bizjety" 
Ale to som uz OT 
|
| |
|
 |  |  |  | Velmi zajímavá letová hladina (flightradar24.com) 30. 3. 2012 / 17:58 | |
|  | Až tak úplně běžná taky ne. FL 430 ještě jo, je to nad RVSM a nad linkovým provozem, a přitom ještě to ještě není tak moc. Ale šplhat o moc výš se už nevyplatí. Tah proudových motorů klesá s hustotou vzduchu a roste s klesající teplotou. Proto je do jisté míry pokles tahu s výškou kompenzován poklesem teploty vnějšího vzduchu. Jak se ale letadlo dostane do výšky, kde dál teplota neklesá, ustane tato kompenzace, a doposud relativně mírný pokles tahu se prudce zrychlí. Dojde k tomu, že rychlost letadla, vyjádřená Machovým číslem, začne prudce klesat, spolu s tím i TAS, pravá vzdušná rychlost taky, a byť mírně klesá spotřeba za jednotku času, tak na jednotku vzdálenosti začne růst. U každého typu letadla k tomuhle zlomu dojde trochu jindy, ale rámcově se nad FL 410/430 létat moc nevyplatí, 450 více méně jen tam, kde nelze letět v protihladině a 410 je zase moc nízká. Za celých cca 1100h na CE 680 jsem potkal snad dvacet dalších bizjetů ve FL 450, a ani jednoho ve 470. Sám jsem tam byl asi šestkrát, a vždycky jen při výcviku nových pilotů nebo při záletu s hodně lehkou mašinou a v podstatě jen pro demonstrování chování letadla v blízkosti "rohu rakve", při záletu to bylo kvůli kontrole přetlakování, což vyžadoval program záletu. Kdesi v historii fóra bude můj příspěvek, kde jsem chování éra na dostupu popisoval
Jinak jako zajímavost - stejnou roli jako motory hraje na dostupu aerodynamika křídla. CE 680 jej měla v tomhle ohledu velice dobré, kdyby měla silnější motory, mohla by i výše. Opakem byl Boeing 737 Classic, ten dříve dojel na křídlo, než na motory, ty ještě zálohu na dostupu měly. Dobře vyladěná je v tomhle ohledu 737NG, té za normálních podmínek dojde dech zhruba ve stejný moment z hlediska tahu i aerodynamiky, pokud tedy není přiliš velká odchylka od ISA, myslím tím teplý vzduch.
Nevím, jestli je to tímhle, ale u 737CL se vyplatilo stoupat do optimální hladiny a případně i nejakou tu stovku feet nad, zatimco u 737NG je lepší být dvě, dokonce i čtyři hladiny pod OPT, než jednu nad |
| |
|
 |  |  |  |  | Velmi zajímavá letová hladina (flightradar24.com) 30. 3. 2012 / 18:23 | |
|  | Diky za vysvetlenie. Beriem si k srdcu.
Ono ale predsalen v tom simulatore (hre? ) je trochu iny "vzduch" ako v reale.
Takze cim som bol vyssie, tym som mal mensiu spotrebu (fuel flow).
Letel som raz KSFO-LZIB a keby som nebol na FL470, urcite nedoletim 
|
| |
|
 |  |  |  |  |  | Velmi zajímavá letová hladina (flightradar24.com) 30. 3. 2012 / 18:31 | |
|  | Ale to radim nijak nerozporuje Fuel flow je v necem / hodinu . ta klesá stále. Ale ona pak v určitý okamžik začne klesat rychlost. takže sice spotřeba je pořád nižší, ale rychlost taky - takže letíš dýl. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Velmi zajímavá letová hladina (flightradar24.com) 30. 3. 2012 / 18:56 | |
|  | Ono možná v tom mém příspěvku mělo pro větší jasnost zaznít, že s rostoucí výškou př stejném Machově čísle do určité doby TAS roste, pak ale začne klesat. A do toho začne kvůli klesajícímu tahu klesat i číslo M
Moc si to teď z hlavy nepamatuju, ale na CE-680 jsme za standardních podminek byli schopni letět maximálním Machovým číslem, tedy 0,80, tak do FL 390/400. TAS byla tak 440-460kts a 800-900lbs
Ve FL430 jsme na cestovní režim letěli už jen .74-.76, a to při TAS 420-440kts při 660lbs/hod/motor
Ve FL450 to bylo tak .72 a 400-420kts při 600lbs
Ve FL470 0.69 a třeba jen 380kts TAS 570lbs
takže ano, hodinová spotřeba, jak jsem psal výše, klesala, ale s ní pak nejen tah, ale hlavně i TAS, takže spotřeba přepočtená na uletěnou vzdálenost mírně rostla
Na ta čísla si patent nedělám, v neděli uplyne od mého zatim posledního letu na CE-680 rok, tak to začíná mizet v propadlišti paměti
|
| |
|
|