BINGO!

ještě zbývá napsat, o co jde.
Nejdřív pár slov ke komputoru MK.III. Ne všichni historici jsou si tím jistí, ale předpokládá se ponejvíc, že tento komputor (bakelitová krabička, kde se pod otočným slídovým okénkem s větrnou růžicí na dvou válečcích posouvá nekonečný pás s vykreslenými kruhovými úsečemi pro rychlost a rozbíhajícími se čárami pro úhly snosu, přičemž na mosazném niklovaném víčku je kruhové počítadlo s logaritmickými stupnicemi a stupnicemi pro opravu výšky a opravu rychlosti) "vynalezl" autor známé E6-B, Phillip Dalton. Někteří tvrdí, že autorem je kapitán Phillip Weems, ale protože ti dva spolu roky spolupracovali, není to tak podstatné.
Podstatné je, že v době, kdy tahle hračka vznikla (bylo to nejspíš 1931), žádná složka v USA o komputor neprojevila zájem. Autoři nabídli komputor Britům - a ti jej shledali velmi potřebným, koupili výhradní licenci - a pro A.M. - královské ministerstvo letectví - bylo postupně vyrobeno ve velké Británii a Kanadě více než 400.000 (čtyřista tisíc!!!) těchto komputorů.
Dalton v r. 1934 patentoval v USA plastový kmputor Mark VII, od kterého byl jen krůček k E6-B, která se pak stala standardní pomůckou na palubách všech amerických malých i velkých letadel.
MK.III existoval ve dvou verzích - MK.III C - označený "Isothermal Calibration" - a pak MK.III D, označený I.C.A.N. calibration (jak taky má Stew na fotkách své správné odpovědi). Co to ale znamená?
Pro zobrazení barometrické výšky (tak jak všichni známe barometrické výškoměry) je třeba mít nějaký matematický vztah mezi výškou a tlakem vzduchu, ten matematický vztah se pak vtělí do převodů mezi barometrickou stupnicí a náhonem na ručičky (ručičku... ) , tak se vyrábějí výškoměry dodnes.
V počátcích létání byly k dispozici měření pouze z nižších vrstev atmosféry a tak se předpokládalo, že vztah mezi výškou a tlakem vzduchu je rovnoměrný, používal se takzvaný isotermický model zemské atmosféry.
Už v roce 1925 začaly USA prosazovat složitější model zemské atmosféry, který kromě tlaku a výšky bral v potaz obvyklé (průměrné) teploty v různých výškách. I teplota ovlivňuje tlak vzduchu v konkrétní výšce, takže tento model atmosféry byl o něco přesnější.
Všeobecné rozšíření tohoto modelu atmosféry v USA lze vyčíst i z dobových reportů NACA (viz Summary na str. 3):
http://naca.central.cranfield.ac.uk/reports/1927/naca-report-246.pdf
Tento model atmosféry byl základem modelu atmosféry, který se využívá dodnes - tedy MSA - mezinárodní standardní atmosféra. její aplikace byla prosazována Mezinárodní komisí pro leteckou navigaci I.C.A.N. a tepve v roce 1952 byla prostřednictvím I.C.A.O. přijata jako mezinárodně platný (a závazný) standard.
Tak se stalo, že v době 2. sv. války byly v severoamerických strojích standardně montovány výškoměry kalibrované podle standardní atmosféry, zatímco ve strojích z jiných koutů světa (tedy britské a kanadské... bohužel o kalibraci ruských a německých výškoměrů té doby se mi zatím nic najít nepodařilo, zacházení s výškou se v anglosaských zemích dost lišilo od filosofie ruské a německé) - tedy v letadlech britského commonwealthu byly standardně výškoměry kalibrované isotermicky a s postupem času také současně víc a víc výškoměrů kalibrovaných podle MSA, tedy podle doporučení I.C.A.N. Aby se nepletly s těmi staršími, měly v té době na sobě tyhle výškoměry vždycky zřetelný nápis ICAN (viz obrázky níže).
Protože se tehdy nelétalo v hladinách, jako dnes, tak to nikomu nevadilo - stejně každý navigátor počítal "opravenou výšku" svým komputorem, tedy amíci pomocí E6-B - a briťáci (ale taky Kanaďani, Austrálci i "kiwi") pomocí komputoru MK.III C nebo D.
A tady je ta finta. Pokud byly v letadle výškoměry kalibrované podle isotermíckého modelu atmosféry, měl navigátor v ruce komputor MK.III C, pokud byly v letadle výškoměry kalibrované odle ICAN, musel navigátor používat komputor MK.III D .
Když se vrátíte k tomu prvnímu kvízovému obrázku, je tam trochu vidět, že George má v ruce MK.III C - pro isotermickou kalibraci výškoměrů. Což zcela správně a přesně odpovídá tehdejším "veloušům", na kterých naše 311. peruť létala.
Jak říkají francouzi, "chapeau!" - "klobouk dolů!"

Béke, burárum!
PS: obrázky dole mají popisky v "pop-upu" - když na obrázek najedete myší. |
|