| | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 19:54 | |
| | Pánové, dnes jsem měl debatu s kamarádem RC modelářem a má problém: postavil si RC Gripouše na dmýchadlo, včetně ovládaných kachních ploch a při letu to málem rozštípal Nechci psát jak mu plochy fungují, neb nechci navádět, ale prosím někoho znalého, zda by mohl osvětlit jak fungují kachní plochy gripenu - alespoň základní informace. Let při malé rychlosti, let při velké rychlosti, když přitáhnu výškovku jak se pohybují kachny atd. tedy pokud to jde nějak obecně zjednodušeně popsat, předpokládám že počítač s tím bude dělat psí kusy.
Děkuji zuřivě
Peace, brothers!
P.S. samozřejmě jsem mu doporučil, aby je udělal fixní a namixoval si diferenciální výchylku na výškovku, ale to "už není ono, to se musí hýbat" |
| |
|
| | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 20:06 | |
| | Znalec sice nejsem, ale měl sem tu možnost se bavit s pilotem Gripenu a ten akorát říkal to, co se píše skoro všude. Tzn to, že letoun nemá stabilní těžiště a výchylku kachen řídí počítač. |
| |
|
| | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 20:10 | |
| | ...takže se dá říct, že se kachny nepodílí na řízení, ale spíš na stabilitě? |
| |
|
| | | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 20:22 | |
| | Čoveče z titulu mého nicku je jasné, že se k tomu vyjadřovat nemůžu, ale já bych řekl a to je můj názor, že když pajlot přitáhne k sobě, tak pošle impuz do počítače, ten mu to zcenzůruje a natočí kachny pro stoupání, tzn přední částí nahoru. Vycházím z toho, že při pozorování Géčka na vzletu je jasně vidět jak se těsně před zvednutím příďového kola kachna pohne ve smyslu stoupání...
Pokud to tak skutečně je, nastává otázka jak se chová mechanizace křídla...
Ale co já vím... Já rád větráky |
| |
|
| | | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 20:24 | |
| | 50:50 a při nízkých rychlostech tomu ještě pomáhají klapky, které také vysouvá počítač dle situace. Pilot od Gripoušů mi řikal, že počítač to všechno hlídá. |
| |
|
| | | | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 20:25 | |
| | A Gripen má klapky Jo?
|
| |
|
| | | | | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 20:27 | |
| | | |
|
| | | | | | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 20:28 | |
| | | |
|
| | | | | | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 20:30 | |
| | Delta křídlo poskytuje dostatek vztlaku, takže je ani nepoužívají |
| |
|
| | | | | | | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 20:41 | |
| | Ten člověk říkal, že jo, ale spíš teda ne no... ale počítač si s tím prý dělá co sám uzná za vhodné |
| |
|
| | | | | | | | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 20:41 | |
| | ...což tedy problém mého kamaráda opravdu neřeší
|
| |
|
| | | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 20:27 | |
| | Tak na řízení se částěčně podílí. Na nějakých videích můžeš vidět, že když přitáhne, tak se plochy vychýlí. Ale do RCčka bych to nejspíš dal napevno, kor u dmychadla |
| |
|
| | | | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 20:40 | |
| | no právě, on dal výchylky tak, že při přitažení výškovky se kachny hnuly jak psal ten protivný soudruh helicopter pilot a dělalo mu to psí kusy... |
| |
|
| | | | | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 20:43 | |
| | Protože tam nebyla ta počítačová cenzůra asi ne? |
| |
|
| | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 20:53 | |
| | Výhody koncepce kachna
Kachní koncepce přispívá ke zvýšení vztlaku. Těžiště letounu leží před působištěm vztlaku a při klasickém umístění VP v zadní části letadla musí aerodynamická síla vyvozená VP působit proti celkovému vztlaku letadla tak, aby bylo dosaženo rovnovážného letu. V případě umístění VP vpředu musí aerodynamická síla působit naopak nahoru a přispívá tak k celkovému vztlaku.
Při letech na velkých úhlech náběhu (pomalý let) vpředu umístěná VP příznivě ovlivňuje proudění okolo hlavní nosné plochy (křídla) a zvyšuje tak ještě výrazněji celkový vztlak (až o 30 %).
Letoun v kachním uspořádání je navíc poměrně odolný vůči pádům ze ztráty rychlosti (například při přetažení při stoupání) a nechtěným přechodům do vývrtky. Kachní VP totiž ztrácí v krizově nízkých rychlostech vztlak dříve než nosná plocha a při následném poklesu přední části letounu způsobí snížení náběhu na křídle a případně zvýšení rychlosti.
Kachní koncepce umožňuje lépe aerodynamicky tvarovat zadní část trupu a nepřímo tak přispívá ke snížení odporu.
[editovat]
Nevýhody koncepce
Hlavní nevýhodou kachní koncepce je zhoršená stabilita letadla při letu. U moderních stíhacích letounů (např. JAS 39 Gripen) ale tato přirozená nestabilita naopak pomáhá k lepší obratnosti stroje při manévrování (udržování stability ve vysokých rychlostech je ale možné pouze díky elektronice).
V některých režimech letu navíc může být účinnost (vyvozený vztlak) hlavní nosné plochy negativně ovlivněna úplavem za kachní VP.
Kachní uspořádaní je zároveň oproti tomu klasickému výrazně citlivější na polohu těžiště letounu. zdroj wikipedie |
| |
|
| | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 21:01 | |
| | já ti velice děkuji Takže až na nestabilitu jsem mu řekl vše správně Ale tohle se mi vygůůůůglit nepowedlo, asi jsem hledal jiné heslo, ještě jednou dík |
| |
|
| | | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 21:12 | |
| | neni zač. Jen pro uplnost, hlavní učel kachny je řízení v příčné ose a u tak moderního letadala kterým Gripen je věřím,že bude zasahovat i dořízení podelné osy. |
| |
|
| | | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 21:41 | |
| | | |
|
| | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 21:00 | |
| | | |
|
| | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 21:04 | |
| | | |
|
| | | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 21:04 | |
| | | |
|
| | | | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 21:05 | |
| | No kdo jinej
|
| |
|
| | | | otázka na znalce Gripenů 16. 3. 2012 / 10:12 | |
| | Tož to je náááááářez!! |
| |
|
| | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 21:45 | |
| | no, pokud to dělal z výkresu Gripena, tak bůh s nim. Protože Gripen je nestabilní letadlo, které bez řídícího počítače bude zřejmě neovladatelné. Stejně, jako např F-16 a Mirage 2000
Ale jinak, co psali nahoře s těma kachnama souhlas,.
Jinak ti teda jako nehodlám pomoci a to ani radou, jestli mi vyčpěle rozumíš,... |
| |
|
| | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 21:53 | |
| | | |
|
| | | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 22:05 | |
| | No, hlavne ze mu nehodlas pomoci, a to ani radou....
|
| |
|
| | | | otázka na znalce Gripenů 16. 3. 2012 / 02:07 | |
| | | |
|
| | | otázka na znalce Gripenů 15. 3. 2012 / 22:24 | |
| | Skus napsat na rcmania.cz . Tam ví všichni vše. |
| |
|
| | | | otázka na znalce Gripenů 16. 3. 2012 / 10:34 | |
| | ..jenom bych to doplnil,primárně k ovládání jsou určeny elevony a to jak vnitřní tak vnější,canardy během letu pouze iniciují manévr(neovládají sklon ani náklon).Hlavním úkolem canardů je vyvažovat(stabilizovat letoun v celém rozsahu letové obálky ,jak bylo napsáno letoun je přirozeně nestabilní). Canardy nikdy nejdou do opačných výchylek (střihu)pouze v jednom případě že během letu je snos letounu větší než 15 stupňů tak pomůže směrovce. V případě vzletu a přistání fungují canardy jako "výškové kormidlo ovládající příčný sklon,kdy vnitřní elevony jsou ve funkci "klapek" a vnější elevony ovládají podélný náklon "křidélka"ale v podstatě obojí si stále si zachovávají funkci elevonů.Snad jsem to popsal srozumitelně ,nejsem moc psací ani vysvětlovací typ |
| |
|
| | | otázka na znalce Gripenů 16. 3. 2012 / 11:40 | |
| | Dnes se za mnou v práci stavil jeden kamarád a povídá:člověče potřeboval bych poradit.......postavil jsem si model Gripena a nevim jak tam nastavit ty canardy.
Já mu povídám....hele neříkal jsi to Tondemu???......jo proč???? a já šel do kolen
Dal jsem mu číslo na našeho z nejlepších Jetařů R.Suka tak už to snad bude O.K. |
| |
|
| | | | otázka na znalce Gripenů 16. 3. 2012 / 13:36 | |
| | ...Honza tě pozdravuje, před chvílí přišel |
| |
|
| | | | | otázka na znalce Gripenů 16. 3. 2012 / 13:41 | |
| | Díky taky zdravím to byla zase pr...el |
| |
|
| | | otázka na znalce Gripenů 16. 3. 2012 / 12:29 | |
| | Dej dvě serva (deltamix) křížem. To je, že jedno ovládá pravý odtok a levou kachnu a druhé servo naopak. A jedno servo na směrovku. Mám to tak a funguje to výborně. Na začátek dej menší výchylky a těžiště dopředějc. (8-)) |
| |
|
|