| | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 13:25 | |
| | Mám tu dotaz spíše na piloty větších mašin.
Pro normální provoz je pilot obeznámen s mezními hodnotami, které nesmí (nebo by neměl) překročit. Rychlost, přetížení, použití klapek, podvozku a dalšího. A nyní předpokládám, že existují tyto hodnoty ještě v dalších číslech, kdy éro bez větší úhony ještě přežije a také hodnoty, při kterých je pravděpodobné že něco už nepřežije a nebo se celé letadlo změní na různě tvarované kusy a kousky.
Předpokládám, že takovéto hodnoty existují minimálně u výrobce, pocházející jednak z výpočtů při vývoji a možná i částečně z praktických testů . Údajně snad u bulíků ve státech mají jednu mašinu, kde pilotům předvádí jak se chová při překročení tabulkových hodnot. Ale tohle mám to jen z doslechu...
Takže - jsou takové vyšší hodnoty pilotům k dispozici a nebo jen ta první, běžná tabulka ? |
| |
|
| | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 13:47 | |
| | ..jestliže bereš třeba migy a súčka jako větší éra, tak mohu odpovědět
pouze ta první. To je svaté a přes to vlak nejede a není důvod, aby pilot kromě maximálních provozních omezení znal ještě mezní hodnoty - smrdí to průserem.
Na Su-7 se kdysi stalo, že žák vysunul klapky při rychlosti 750, ač maximální rychlost byla nějakých 550 - 600 kmh, došlo ke zkroucení mašiny a jejímu vyřazení jako neopravitelné.
Výrobce je k dispozici má (výsledky lámacích a já nevim jakých zkoušek), maximální provozní omezení jsou hodnoty spočítané z mezních s určitým koeficientem bezpečnosti pro každou danou oblast.
A chraň nás ruka termoskova aby se ta druhá tabulka někdy dostala pilotům do ruky
Peace, brothers! |
| |
|
| | | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 16:59 | |
| | No, já si myslím, že "druhá" tabulka neexistuje, neslyěšel jsem, že by se něco takového sestavovalo, existovalo... Jsou samozřejmě výsledky lámacích zkoušek a výsledky testovacích letů - a tabulka je ta, jak píše Tonde.
Samozřejmě - občas éro vydrží víc, než by se předpokládalo. Tradují se takové příběhy a nikdo neví, jestli je to pravda, nebo není.... údajně Kvočur při zalítávání nějakého prototypu MiG-29 tak plynule vybral střemhlavý let, že se mu neutrhly proudnice, ale ozvala se rána. Pilot přestal s knuiplováním a letmý pohled doprava a doelva ukázal, že křídla jsou, kde mají, jen vzepětí je kladné (pří startu ještě bylo záporné). katolicky přistál, letadlo se nerozpadlo. Zapisovače naměřily hodně přes +12g, dál už nebyla stupnice.
Je to pravda - není to pravda? Byl to Kvočur? nebo nebyl? A hlavně - kdo by to chtěl po něm zkoušet?
Béke, burárum! |
| |
|
| | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 17:11 | |
| | Civilní dopravní letadla mají uvedené jen ty "první" limity, tzn. Vne, resp Vmo, Mmo, násobky v dané konfiguraci a tak.
Samozřejmě je tam záloha bezpečnosti, ale jaká, to my nevíme. To ví konstruktéři a možná zkušební piloti.
Pak existují hodnoty, o které se smí limity překročit při provozních zkušebních letech (to nejsou zkušební lety jako ve fabrice, ale u provozovatele na prokázání funkčnosti stroje a systémů). Tam se třeba s Boeingem může chodit až na M=0,822, tedy 0,02 přes limit, aby se prověřila funkce varování překročení rychlosti. Ten samý "posunutý" limit platí i u indikované rychlosti, jen už si ho nepamatuju, zálet jsem na B 737 nedělal už nějaký ten rok. CE-680, kterou jsem naposledy "zalétával" loni v dubnu, měla pro tyto účely Supplement AFM, kde bylo přesně uvedené, o kolik se který limit smí při záletu překročit.
Pak jsou další hodnoty, které mají technici, a ty říkají, že pokud se překročí nějaký limit o tolik a tolik po takovou a takovou dobu, nemusí se dělat nic (plácnu - překročení maximálky na klapky o méně jak dva knoty po dobu méně jak 3s, nebo géčka při tvrdém přistání o tolik a tolik), pak jsou podle míry překročení nařízené určité další práce. To by ti asi víc vysvětlil MBA Kachna
|
| |
|
| | | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 17:16 | |
| | Na podobne tema kontrolni otazka - musi mit pilot pro lety s nove vyrobenym letadlem kvalifikaci TST?
Ta je totiz definovana jako must have pro lety, kde se zkousi nova netestovana cast letadla (jiny motor, jiny druh klapek, jiny tvar kridla, konstrukce ocasnich ploch apod.). Proto bych si z toho odvodil, ze pokud byl eroplan jednou zalitan, tak uz je jeho chovani zname a pouze se overuje funkcnost jiz vyzkousenych veci. Cili kdyz vyjede novy eroplan z fabriky, tak by ho ciste teoreticky mohl zaletnout kazdy, s patricnyma kvalifikacema, hej? |
| |
|
| | | | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 17:26 | |
| | Kvalifikace pro Test piloty mají doposud v pravomoci jednotlivé národní úřady a dost se to liší. Rámcově jsou tři základní levely:
- zálety úplně nových či modifikovaných letadel
- produkční zálety
- provozní zálety
Všude se to jmenuje jinak a každý stát to jinak řeší, nicméně podstatné je, že to, na první dva doložka test být musí, na třetí jak kde. U nás třeba jo, byť můžeš dostat výjimku. A i tak máš v průkaze TST s omezením na provozní zálety. To je to, co jsem dělal, a ve světě se tomu Test flight vůbec ani neříká a kvalifikace se na to nevyžaduje, protože limity stroje, s výjimkou výše uvedeného, nepřekračuješ.
Pokud se týká záletů nově vyrobených strojů, tak TST určité třídy potřebuješ, u nás určitě a ve světě myslím taky. Přeci jen, typ letadla je ozkoušený, ale leccost se mohlo nepovést při výrobě |
| |
|
| | | | | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 17:36 | |
| | Hmhm, ja jsem se prave procital EU OPSem a na TST pani urednici vymysleli nove pozadavky (vyhodili ACR, pridali IFR). Plus popis par kategorii... no jeste se v tom vic prohrabnu, ale aspon ty pozadavky me trochu potesily... |
| |
|
| | | | | | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 17:42 | |
| | No to už podle nového Part FCL má přejít v blízké době (duben? květen?)do jurisdikce EASA, ale mluvím o stavu, co platil doposud podle JAR-FCL |
| |
|
| | | | | | | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 17:44 | |
| | Jezis ja jsem uz mimo... pisu EU OPS a myslim samozrejme Part FCL... boze boze...
Samozrejme v Part FCL jsem se docetl o tech jinych pozadavcich. |
| |
|
| | | | | | | | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 17:48 | |
| | Já se přiznám, že v té letecké legislativě EU už mám taky guláš. Pozvolna jsem přišel na to, že ve srovnání s předpisy FAA a Transport Canada to není až tak špatné, jak jsem doposud myslel, v čem jsou však daleko horší naše předpisy, je jejich srozumitelnost. FAR je brožurka, kterou přečteš od začátku do konce jako pohádku o Hloupém Honzovi, na Evrposké, abys měl kurs na právnické fakultě. Za to bych tvůrce nakopal někam |
| |
|
| | | | | | | | | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 18:33 | |
| | To jo, a taky nejakou dobu zabere nez si skoly upravej osnovy. I kdyz to TSTcko tusim tvori primo instruktor.
To je jedno, uz se stejne vidim klepajici na dvere pana H. na UCL s dotazy... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 18:43 | |
| | Bacha ještě na jednu věc, ale to možná už víš. TST ať už v jakékoliv podobě ti nikdo neudělá "jen tak", do výcviku tě musí poslat organizace, pro kterou pak budeš danou činnost vykonávat. Máš na to nějakou práci? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 19:13 | |
| | Organizace by byla. Moc jsem se do toho predtim nehnal kvuli ACR. Sice chapu, ze nejake ne-uplne-standardni polohy je potreba nacvicit/zopakovat, ale tech x hodin akrobacky uz mi prisly zbytecne (a taky drahe). |
| |
|
| | | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 17:19 | |
| | ..je to tak,nedávno nám při akrobacii přetáhl gripena (záleží na max.hodnotě a době trvání jak píšeš) a museli jsme přetahovat momentem všechny upevňovací šrouby na křídle a směrovce. |
| |
|
| | | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 17:28 | |
| | ... a nezabudni mu zdôrazniť, že medzné hodnoty sa "lietajú" v kľudnom ovzduší. Pozri si v dobrej učebnici Aerodynamiky, tému: "obálky".
Lietať medzné hodnoty je ako "bozkávať tigra".
Nezabudni, že skúšobní piloti spolupracujú s konštrukčnou kanceláriou a lietajú testovací program. A majú v zápisníkoch "veľký počet hodín".
Azda najdôležitejšie je, aby prechod do normálneho letu bol plynulý, teda rečou matematika: aby si bol stále vo vnútri obálky.
Prosím neskúšať, zabudni na takéto experimenty !!! |
| |
|
| | | | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 17:40 | |
| | Já bych teď nerad, aby to vyznělo, že tu mluvím o nějaké "černotě", já na ty zálety chodil jako F/O na 737 po absolvování výcviku pro zkušební lety provozní u ČSA, a jako kapitán na CE-680 po schválení ÚCL, podle jimi schváleného programu, v souladu s AFM |
| |
|
| | | | | Mezní hodnoty 3. 2. 2012 / 17:49 | |
| | ... ešte ma napadla stará príhoha:
Do jednej nemenovanej leteckej fabriky vraj doniesli alebo doleteli to už neviem, Z-142 s reklamáciou, že sa "trhá kabína". Starým leteckým mechanikom sa zdalo, že lietadlo má menšie vzopätie krídel ...
V takomto prípade, teda po nepodarenom akrobatickom výkone mladého junáka - ak sa podívame mladému pilotovi priamo do očí - vidíme, že jeho oči sú podozrivo červené ...
Technici rečou úradnou tomu hovoria: Pilot doniesol lietadlo s trvalými deformáciami ... |
| |
|
|