| | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 27. 1. 2012 / 13:11 | |
| | | |
|
| | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 27. 1. 2012 / 15:33 | |
| | Já to neznal...díky |
| |
|
| | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 27. 1. 2012 / 15:56 | |
| | Hezký, ale namátkou vybraná letiště (LKPR, LKZIB) obsahují stará data z roku 2003. Tak nevím, nevím...
Český aktuální AIP je k dispozici zde http://lis.rlp.cz. |
| |
|
| | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 27. 1. 2012 / 16:18 | |
| | | |
|
| | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 27. 1. 2012 / 16:20 | |
| | Oni ty weby toho eadu (a vlastně i našeho aipu) jsou , co se použitelnosti a ergonomičnosti týká, spíš pomsta úřadů uživatelům a pokud letíš, tak to na nějaké rychlé hledání jako "handbook" moc není .. |
| |
|
| | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 27. 1. 2012 / 16:24 | |
| | Tak dokonalé to není, ale je to soubor jednotlivých národních AIP na jednom místě, což je výhoda. Ještě by chlapci mohli zapracovat na sjednoceném zpracovávání údajů a bylo by to fajn... |
| |
|
| | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 27. 1. 2012 / 22:19 | |
| | však takhle funguje jeppesen Sežeň si přístup na JeppView a máš to úplně o něčem jiném.
A IMHO, nejaktuálnější mapky ti můžou být stejně k ničemu, protože ti to nemusí sedět se scenérkama (např. změněná frekvence, deklinace, označení pojezdovek, drah, atd.), takže i to má své pro a proti... |
| |
|
| | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 27. 1. 2012 / 22:32 | |
| | V zásadě máš pravdu, enroute od Jeppíků jsou skvělé, ale SID/STAR a APP už vídám často lepší v těch jednotlivých AIPech. JeppView je ale placený, nepletu-li se ?
Tam to není takový problém - enroute + SID/STAR jsou součástí AIRAC a tudíž modelu letadla, ty většinou udržuji aktuální (max. dva, tři cykly staré) takže to plně odpovídá. Letiště obvykle v destinaci taky najdu a pokud není zrovna blbé počasí, tak si alespoň užiju visual approach, případně circle-to-land. A to se taky počítá...
Ale většina letišť, na která lítám, buď odpovídá, nebo si je doplním scenerkama, takže no problemo... |
| |
|
| | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 27. 1. 2012 / 22:38 | |
| | jo, je placeny...Nevim .. mozna jsou narodni aipy (nektere) lepsi, nektere horsi. ale jeppik ma tu výhodu, že je to vcelku jednotné napříč celým světem. A oproti AIPům na mě působí i trošku víc "pilot oriented". na VFR polítání je mám mnohem raději, než aipové mapičky.. jen kdyby ty VFRové byly aspon pravidelně udržované aktuální |
| |
|
| | | | | | | | | Hedání frekvence ILS AIPy a Jeppíky 28. 1. 2012 / 11:36 | |
| | Je několik věcí, které se musí rozhodnout dopředu - pak vyplyne, co je lepší.
Velmi zhruba podle mého názoru:
1. simulátorové létání - tam nemá smysl honit poslední AIP, ale SIDy a STARy, které odpovídají verzi AFCADu tvé scenerky. Pokud někdo trvale upgraduje AFCAD, tak pak to budou ty nejnovější. Zejména pokud se lítá off-line by ale byly spíš na škodu.
2. reálné lítání IFR - podle mého názoru jsou jeppíky lepší, než národní AIPy, protože to maj všechno na jedný stránce, dobře přehledný a v přijatelném formátu, který se dá klipnout na berany. Většina národních AIPů je na A4 a na kdovíkolika stránkách. Tady by u mne Jeppesen jasně zvítězil.
3. A ano, JeppWiew je placený - ale ne zrovna levný, zejména prodlužování licence podle mého dost eze do peněz (obdoba aktualizací). Moct si nastahovat a vytisknout bezprostředně před letem aktuální jeppíky - a jen ty co potřebuješ, je úplně ideální - ale nevěřím (!!!) že si ho někdo kupuje mýrnyx-týrnyx za svý, pokud k němu nemá přístup "z výkonu povolání". Navrhovat to tady civilním simptákům je pak ale nefér.
4. VFR v reálu - je píseň sama pro sebe. Pak je třeba hledat zdroje kde se dá. Když jsou mapy v Jeppessenu, jsou docela přehledné, ale není jich tam moc. Tady je ohromným zdrojem eurocontrol a národní AIPY, pokud VAC (VOC) mapy vydávají, je asi nejlíp si je stáhnout - a kidně i vytisknout, pokud se letí někam do ciziny , furt lepší, než nějakej průser. Problém ale je, že některý státy (Německo, Rakousko) malá letiště a vůbec VFR provoz nepovažují za součást eurocontrolu (který by měl sloužit hlavně pro bezpečnost velkého loetectví) - a VFR malých letišť do databáze Eurocontrolu vůbec neposkytují (!!!). Takže něco, jako je náš AIP-4 pro Německo, Rakousko (atd.) existuje jen jako samostatný soubor (Botlang Manual) a ten je teprve mastný. Hledat lokální mapy na stránkách konkrétních aeroklubů je ošidné, bývají staré a neaktuální.
Takže asi tak...
Béke, burárum! |
| |
|
| | | | | | | | | | Hedání frekvence ILS AIPy a Jeppíky 28. 1. 2012 / 11:42 | |
| | Bacha bacha pane, v jeppiku jsou VFR mapy pro kazdé letiště v evropě , které je pro VFR použitelné k tomu v některých zemích (tuším itálie, francie) tam mají i ne-icao VFR letiště.... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Hedání frekvence ILS AIPy a Jeppíky 29. 1. 2012 / 17:26 | |
| | No já myslím, že to je právě Botlang - Jeppesen - a to je to "pěkný, ale docela mastný"...
Rozhodně na civilní poletování po Evropě je to pro našince dost drahej špás.
Nebo na to máš někde nějakej levnější legální (!) kanál? |
| |
|
| | | | | | | | | | Hedání frekvence ILS AIPy a Jeppíky 28. 1. 2012 / 13:01 | |
| | K rozboru bych doplnil ještě podbod:
1.b. - simulátorové létání na online sítích. Tam je celkem žádoucí udržovat všechno aktuální, aby se piloti s řídícími nějak rozumně domluvili a neletěl každý jinam. |
| |
|
| | | | | | | | | | Hedání frekvence ILS AIPy a Jeppíky 28. 1. 2012 / 19:52 | |
| | Chjo, zlatý USA, kde jsou všechny mapy skvělý, zadarmo a pro všechny. Takový věci EU neumí, jenom samý pi*oviny, kterýma všechno dělá dražší a složitější.
Jenom doplněk k bodu 2 - existují další zdroje dat (AERAD, LIDO, ... ) a musím říct, že Jeppik je sice super, ale má co dohánět, zejména pokud jde o zobrazení terénu a vůbec prostorovou orientaci. Jinak k AIPům - s těma se opravdu lítat nedá ani náhodou. Krom toho že každej pes jiná ves a přebytku zbytečných informací, jsou jejich minima konstrukční (OCA/OCH) a se skutečnými minimy provozovatele závislých na firemních postupech a typech letadla mají pramálo společného.
K bodu 4 - Pro celou Evropu s certifikovanou správností, kvalitou a pravidelnými updaty nic kompletnějšího než Bottlang bohužel nenajdeš. Pro pár zemí (ČR, SR, Denmark, France, Germany, Hungary, Ireland, Italy, Poland, UK) vydává docela dobré manuály Pooley's, ale taky to není nic levného. Mají ale nově iPadovou verzi (iPlates) a to je moc šikovná věcička, byť zatím jen celkem tupý PDF viewer a cenově paradoxně dražší než papírová verze. Kdo má ale pořád a sebou tahat ty kila map
Ale obojí je záležitost reálu, pro simptáky hlavně ty VFR manuály opravdu nemají smysl. |
| |
|
| | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 28. 1. 2012 / 11:39 | |
| | Jo a ještě k rozhodování zda národní AIPy a Jeppík:
jeppíky jsou uspoiřádány všechny stejně, takže když budu hledat výšku a úhel nalétnutí IAF, bude na stejném místě těch listů, ať půjde o Prahu, St.Marten nebo Barsufoss. U národních AIPů je to - co národ, to vlastní folklór (ono stačí porovnat náš AIP a Slovenský - a není to dlouho, co byl úplně stejný - a už není! ) |
| |
|
| | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 29. 1. 2012 / 00:55 | |
| | No ono to má ještě jeden problém. AIP totiž neuvádí výšku rozhodnutí ani MDA/H, jen OCA/H a zbytek je na provozovateli. Jeppík a další firmy na výpočty DA/H a MDA/H mají svojí metodiku, a provozovatel to může převzít, příslušný letecký úřad to schválí a pak už provozovatel nic neřeší, neb přejal vše od Jeppíka. Létat podle AIP bez dalších úprav, jako třeba určení minim, je tedy vlastně v praxi nemožné.
Jinak já k tomu dodám další - jsem sice Jeppessenem odkojený, ale už bych si přál, abychom přešli na něco jiného. Jeppík je primárně pro všeobecné letectví, pro "větší létání" tam spousta informací není, nebo jsou popřeházené jako budíky v ruském aeroplánu. Zrovna u Jeppíku se o nějaké standardizaci moc mluvit nedá. Typickým příkladem jsou protihlukové postupy, aby člověk zjistil, že se v Portugalsku musí dělat určitý postup, musí jít do všeobecné části... Když jsem viděl LIDO, tak jsem si úplně chrochtal blahem
Pro MD: podle jaké dokumentace lítá Tomáš Kuchař? |
| |
|
| | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 29. 1. 2012 / 01:44 | |
| | Radime Tomas Kuchar lita, nebo alespon pred nejakym rokem, dvouma, lital podle Jeppessenu.
Kdo vlastne lita podle LIDO (krome LH group), nebo treba Navtechu?
mimochodem oba tito poskytovatele davaj pro iPad nejakou tu demoverzi jejich EFB - to bude asi spis pro Davida. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 29. 1. 2012 / 02:21 | |
| | Viz výše - k celé LH group teď přidej celou Thomas Cook group |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 29. 1. 2012 / 04:17 | |
| | Ještě podle LIDO lítaj přinejmenším AirBerlin, ukazovali mi to a nemůžou si to vynachválit
Já si koupil ten iTentonoc 2, zatím jsem z toho trochu rozpačitej, asi třikrát už jsem ho chtěl postavit k popelnici, protože zatím jsem přišel jenom na to, že je dobrej na čtení dokumentů v pdf a hry, jinak je naprd stejně jako většina "úžasnejch" aplikací. Po chvíli používání "nepostradatelných" aplikací na fuel uplift check jsem se radši vrátil ke svý kalkulačce v mobilu.
Ale ještě jsem mu dal šanci, pokud totiž bude ToDC, který máme na výpočet výkonů, i ve verzi pro iPad, nebo pokud přejdeme na jinej software, o čemž občas proletí fáma, pak by to nemuselo být špatný. V tomhle těm skopčákům závidím, mají iPad jako EFB a to komplet sakum prdum se vším
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 29. 1. 2012 / 04:57 | |
| | Ty seš člověče s tím IT větší nepřítel, než většina šedesátníků u nás
No aspoň žes to koupil, tak si aspoň nestěžuj...to není aplikacema, ale rukama ) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 29. 1. 2012 / 06:13 | |
| | Ale kdeze, tisic lidi mi rikalo, jak jsou ty aplikace super, ale jeste jsem nevidel nikoho je smysluplne vyuzit. Leda byt neustale online, aby ses podival treba na radar, jenze neznam nikoho, kdo by si platil roaming treba na Kube. Vyjimka je, jak rikam, v pripade ze to pouziva spolecnost jako EFB, ale to ma zatim malokdo. Pak to vezmu na milost.
Treba psat s hackama a carkama je na tom utrpeni |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 29. 1. 2012 / 08:30 | |
| | OK, tak pár tipů pro letecké, prozatím neEFBčkové využití
- GoodReader - všechny firemní manuály a obecně jakékoliv jiné dokumenty - můžeš v nich snadno hledat, dělat si v nich záložky, poznámky, doplňky, apod.
- AeroWeather Pro (existuje i free verze) - bezkonkurenční věcička na aktuální METARy, TAFy a NOTAMy - nejen pro jejich snadné stahování, ale také dekódování, doplněné o řadu dalších užitečných "letištních" informací, radar, apod.
- Airports - informace o letištích (primárně offline, online včetně linku na orthofoto), frekvence ATIS a VOLMET stanic, dekodér SNOWTAM a MOTNE a chytré udělátko na temperature correction
To jsou všechno věci které používám už dávno od doby co mám iPhone a denodenně, užitečné mi přijdou dost. Jinak v tuhle chvíli nám taky firma posílá kompletní briefing pack e-mailem (a připravím se tak na let doma před odjezdem na letiště nebo cestou z hotelu) a můžu tak jít rovnou na gate a neřešit až papíry v letadle.
Atd....
Pořád ještě nepřesvědčivé?
Co třebas Air Navigation Pro na GA lítání? S možností zobrazení dat zdarma, nebo zakoupení digitálních ICAOvek...
A nebo spousta leteckých časopisů, co se dá koupit v elektronické verzi a číst na iPadu? Flying, Flyer, Pilot, Airliner World, Air International, Airliner Classics, Loop, P1 Magazine, Flight Test, ... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 29. 1. 2012 / 16:54 | |
| | Tak kromě těch Airports tam všechno mám.
GoodReader - ano, na čtení dokumentů je iPad fakt nepřekonatelnej, první elektronická potvora, která se vyrovná papíru.
AeroWeather Pro - ano, ale musíš být on-line. Což v těch hlavních momentech nejsem. Možná tak "na domácí půdě", ale jak říkám, takový nadšenec, abych si platil přenos dat na Kubě či v Hondurasu nejsem, jsou to neuvěřitelné pálky. A wifi v letadlech nemáme
Ještě tam mám dekódovač SNOWTAM a MOTNE, ale to je v týhle zemi na nic, protože na to jdou jinak, dávají CRFI a/nebo "150ft 75% bare and wet, 15% slush up to 1/8 inch, 10% ice. Remaining 75% dry snow, 25% slush up to 1/2 inch"
Briefing si taky stáhnu doma a projedu si ho, ale je to pořád jen určitá duplicita, protože ať už je to doma nebo tu, tak máme normální briefing room, tudíž se k přípravám dostanu dostatečně dlouho před příchodem do letadla
Air Navigation Pro taky mám, stáhl jsem si tam americké Sectionals, ale zase - na pořádné přípravy je lepší Flite Star, jenže ten mám na PC. Za letu je to k ničemu, pokud na to nemáš pořádný držák. Ten zatím nemám. A beztak je to stále jen duplicita ke GPS v letadle. Takže to používám jako sofistikovanou prohlížečku map.
Pořád nepřesvědčivé. Už teď vím, že se to ale zlomí a to přesně v tom momentě, až to budeme moci používat jako EFB, jako má Air Berlin. Budu místo PC nosit do éra malou jednoúčelovou placku, ve které budu mít všechny firemní dokumenty, snadno čitelné, mapky, program na výpočty performance apod. Pak jo, pak se nad tím taky budu rozplývat |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS - iPad 29. 1. 2012 / 21:16 | |
| | OK, já už nebudu rejpat, však je to koneckonců Tvůj iTentononc a Tvoje lítání , já jsem holt do těch technologií trochu větší nadšenec a i s naším IT řeším tyhle projekty, tak se tak trochu snažím to prosazovat...
Jen mě trochu zarazilo ono "jinak je naprd stejně jako většina "úžasnejch" aplikací" a stavění k popelnici
Pokud jde o to bytí online v letadle (aspoň na zemi) - používáte papírovej nebo elektronickej TechLog? Pokud elektronickej, tak pak máte v nějakým tom laptopu klasickou sim kartu, přes kterou komunikuje interní modem. U nás plánujeme tuhle simkartu dát do MyFi (mobilní WiFi hotspot velikosti telefonu) a tím vznikne možnost se na internet připojit kdykoliv a kdekoliv že všech oprávněných WiFi zařízení v dosahu - datové tarify ve všech zemích kam lítáme se platí tak jako tak kvůli tomu TechLogu. Má to svoje zádrhele, ale tam směřujeme v tuhle chvíli. Zkus to ve firmě navrhnout
Briefing Room máme taky normální, ale výhoda té elektronické přípravy cestou je v tom, že můžu rovnou do éra, ušetřím dobrou půlhodinu a papíry si vyzvednu až na gate. Mám raději Crew Room a klid, ale přicházíme postupně na Gate Checkin a už jsem si zvyknul. V iPadu mám koneckonců víc věcí co k přípravě potřebuju, než v kanclu nebo na firemním pc
Air Navigation je sice duplicitní, ale z hlediska rychlosti použití a přehlednosti díky velikosti displeje u mně osobně vede nad Garminem 430 i 530, snad jenom G1000 je vhodnější. Držák to chce, to ano, ale je jich plnej internet Od nákoleníků po montáže. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS - iPad 30. 1. 2012 / 01:40 | |
| | Tech log i Journey log mame u TVS papirovy, a SWG jsou v technologiich jeste o dalsich sto let za nama, tam se i performance delaji z papirovejch tabulek... Ale jo, rikam, technologie uz na to jsou, aby se dal iPad vyuzivat se vsim vsudy na 100%, ale v mnoha spolecnostech k tomu doba jeste nedozrala, a tam je pak vyuziti omezene, proto ta moje rezervovanost a "nenadseni" |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 31. 1. 2012 / 03:39 | |
| | Ještě drobný update k Air Navigation Pro - právě uvolnili novou verzi, která umí něco jako synthetic vision - ADI se zobrazením 3D terénu.
Další zajímavou věci je možnost propojení na AHRS G mini od LEVIL Aviation - taková šikovná věcička, co umí měřit a bezdrátově posílat pitch, bank, magnetic heading, inclination, gravity load a yaw rate. AW model navíc IAS a barovýšku.
Je tahle krabička drahá jako sviňa, ale stává se z kombinace iPad / AirNavigation Pro / BT GPSka / AHRS G slušná avionika do malých letadel. Skoro bych si uměl představit éro, kde budou základní budíky, rádio a USB socket pro připojení napájení s nálepkou "Vaše palubní iPad avionika" ) |
| |
|
| | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 29. 1. 2012 / 02:20 | |
| | Tomáš Kuchař lítal léta pod Džepíkem, od loňska máme v rámci celé group Lufthansácké LIDO, upravené na míru pro naše potřeby (v tom jsou pěkně flexibilní, dokonce nám vyrobili radar vectoring charts podle informací od ATC v Turecku, byť nejsou ani v AIPu). LIDO u nás bylo přijato s všeobecným odporem páprdů, byť jsem si já osobně potají chrochtal blahem. Teď si chrochtají všichni
LIDO má jednu obrovskou výhodu a to jsou terénní data a všeobecná prostorová orientace. To co má džepík třebas jen u Approach charts, to má LIDO i u přehledové mapky letiště, SIDů a STARů. U nás je terén a zdůvodňování bezpečnosti výšky na MCP alfou a omegou SOP a v tomhle je to úplně nesrovnatelné. Detailní data, odstupňované kontury vrstevnic, na základě terénu dané minimální výšky tratí a segmentů přiblížení, MSA nejen v 25nm výseči, ale také v rámci lat/lon sektorů mnohem dál od letiště...Jediné co mi chybělo byl briefing strip, který má Džepík hezky strukturovaný, ale to si člověk zvykne snadno až ví co kde hledat a aspoň jsou ty briefingy různorodější Plně to ale vy nahrazuje LIDO zobrazením runwaye a příslušných informací o světlech přímo na Approach chart.
Celkově mě po tom roce přijde LIDO mnohem přehlednější a přitom obsahuje mnohem víc potřebných informací. Rozhodně bych neměnil.
Jinak pokud jde o ty aplikace co oba nabízejí - používám obě a zatím nejsem úplně spojonenej. Džepík je hezky rychlej a příjemnej, ale pořád je to spíš papír v počítači (což není zas tak ůplně na škodu). LIDO jde funkcionalitou dál, ale zase je příšerně pomalý vykreslování. Zatím u mě vede LIDO na PC, hlavně kvůli možnosti si vyfiltrovat co chci vidět (např. jen jeden konkrétní SID) a propojení enroute chartů s letištníma, ale zase na těch našich ToughBookách je to příšerně nemotorný a pomalý. Čekám napjatě na nové iPad verze a všeobecně úřednické přijetí iPadu jako EFB. Pak budu šťastnej jako blecha |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 29. 1. 2012 / 14:40 | |
| | Tak jsem se na vas popud na to LIDO podival, a taky Navtech.
Mapy jsou to moc hezky, zejmena to LIDO se mi taky libi (treba zrovna jak rikas prostorova orientace),
ovsem tedy Jeppessen ma pro virtualni letani proti LIDO jednu velkou vyhodu - jsou vsude Pro me osobne je az zarazejici jak jednoduche je dostat se k jeppesen mapam pro prakticky cely svet. Proti tomu treba ty LIDO mapy jsou docela narocny k sehnani, a kdyz uz, tak jen nekde. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 29. 1. 2012 / 17:50 | |
| | OK, dík za rozvedenéí témat, ale to je právě to co mne zajímá - je to LIDO někde alespoň k nahlédnutí (jinak, než za kupu peněz, kterou zaplatí firma a už těžko jendotlivec) ?
Dík!
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 29. 1. 2012 / 17:58 | |
| | LIDO je jako základní aplikace zdarma, ale jen na iPad, a jsou v tom jen nějaké mapy na nahlédnutí. Za obsah se už mastně platí.
Na PC nevím, jestli to taky jde |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 29. 1. 2012 / 21:24 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 29. 1. 2012 / 21:56 | |
| | Hele, kdyz uz te tady mame, co znamenaji ty ruzove pojizdecky na AGCckach? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 29. 1. 2012 / 22:26 | |
| | Ty jsou z nějakého důvodu nedostupné - buď pro nikoho (třeba nějaké stavební úpravy), nebo pokud jsou mapy customizované pro operátora a konkrétní letadlo, tak když je není možné použit například z důvodu wingspan nebo únosnosti, apod. To se občas dost hodí - podle mapky kterou mám v éru hned vím kam můžu jet, bez komplikovaného hledání v textové části.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 30. 1. 2012 / 00:52 | |
| | Jo, to dava smysl, dik. Akorat teda netusim na jaky letadla je ta mapka co mam k dispozici delana ale to se v realu sotva stane |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 30. 1. 2012 / 00:55 | |
| | V reálu co máš v letadle je pro daný letadlo |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 30. 1. 2012 / 09:13 | |
| | Když už jsme u toho - na kom je zodpovědnost při pojíždění s érem velkým jako kráva a GND řídící tě pošle na pojížděčku, která - řekněme - nemá dostatečnou únosnost? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 30. 1. 2012 / 18:32 | |
| | Zodpovědnost za konečné provedení letu ve všech jeho fázích od zahájení pohybu vlastní silou po vypnutí motorů je vždycky na kapitánovi.
Je pak otázkou míra oné zodpovědnosti s ohledem na dostupné informace, ale to už je na řešení konkrétního incidentu, pokud se stane. Což v případě únosnosti nemusí být nic jiného než paper exercise jak se říká...
Pokud by šlo o to pojíždění, tak pokud ATC někam pošle letadlo, jehož posádka má v mapce danou pojížděčku jako nedostupnou, pak je to celkem jasné. To je skoro jako to samé, když ATC pošle éro do kopce a posádka do něj narazí, přesto, že má v mapách minimální výšku v daném místě o 5000ft vyšší.
Všechno má ale svoje ALE. Např. v Kanadě i USA se zcela běžně pro pohyb po apronu nevydávají povolení, ale pouze "push and taxi at own discretion" a pohyb letadla je pak nejen plně v moci kapitána, ale taky i na jeho znalosti daného místa. Nevím jestli se tak ATC zbavuje zodpovědnosti, ale když je takhle zima, nejsou vidět čáry od pojížděček, člověk musí hledat jak se dostane mezi érama kilometr někde na odmrazovací pad, to je pak někdy s velkým érem hodně o hubu. Zlatá Evropa.
Druhý příklad konfliktních povolení je třeba běžná praxe v Egyptě (Řekové a Turci už se to celkem naučili), kdy se dost často stává, že vektor a výška od ATC vede přímo do nějakého kopce. Nutno říct, že dost často i tady v severní americe - jako kdyby nikdy nezažili výpadek spojení nebo jiný problém. Tady je ale aspoň chápu, někdy to vzhledem k terénu nejde a když jsou VMC podmínky, kdo by letěl zbytečně celou proceduru.... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 30. 1. 2012 / 18:49 | |
| | Ty nerizeny aprony me serou, je to OK s malym letadlem tak do velikosti bizjeta, ale s velkou kravou, zejmena ceka-li te pushback, je to na ranu. Pokud je tam alespon nejaky Apron Advisory, tak budiz, ale neprosto nerizene aprony, kde musis vysilat na slepo, jako je v Halifaxu ,jsou na ranu. Obrazne i doslova. Jak si mas proboha zorganizovat pusback, kdyz tam na vytlaceni ceka x letadel, jsi tam poprve, a tvoje sance nejak ovlivnit kam te vytlaci je dost omezena, protoze tam ani nejsou jasne definovane starting spoty?
Priznam se, sveho casu jsem si letani po Americe a Kanade trochu idealizoval, zejmena pokud byla ma zkusenost pouze s Pipery nebo Bonanzou, maximalne se Sovereignem. Ted si uvedomiju, ze to v te Evrope neni zas tak spatne. I ten EU-OPS svym obsahem neni vubec spatny, jenom je videt, ze ho psali urednici a tak je naprosto necitelny, coz je jedina vyhoda FARu apod, ze to je psane jako detektivka na pokracovani.
Jak si se treba skamaradil s kanadskym pojetim Approach banu, snizovani minim, OPS spec 503 a podobnych? (pro ty, co to nezazili, minima uvedena v dokumentaci jsou jen "orientacni", aktualni minima si jeste posadka musi podle urcitych pravidel urcit sama. Takovy prostor pro chybu skutecne Evropa nedava) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 30. 1. 2012 / 19:48 | |
| | Tady všichni tak nějak počítají s tím, že víš kam jet a kudy, ať je to gate, spot před pojížděčkou, nebo deicing pad. Ale když je to pod sněhem, nejsou vidět čáry, natož kde je beton a kde tráva (světla tu obecně ani neřeší, bo tady nebývají mlhy a horší než CAT I podmínky), tak se proplítat mezi letadlama a stožárama světel, to mi fakt přijde občas uhozený...spolu s jejich GND ATC, všema rwy v použití zároveň, ani se nedivím, že mají neustále incursion problémy. Přejet při poježdění nějakou dráhu, to jsou nervy. A poté co jsem jednou v noci viděl čekající Citejšnu na dráze, kterou jsme přejížděli (že tam stojí letadlo bylo vidět až když jsme byli na dráze a to bylo tak 50m od nás), tak už opravdu jedu pohledem světlo po světle, jestli tam něco není...
EU-OPS - nojo, evropskej úředník. Jsem trochu optimista, protože se to dá pořád ještě připomínkovat a ladit, ale nakonec to stejně budou dělat stejní "spisovatelé", jen budou od aerolinek.
No a pokud jde o minima a další věci - máme to trochu jednodušší v tom, že jsme pořád pod Britskou AOC, takže jedeme podle vlastních pravidel. Tzn. nemáme povolené TERPS, LAHSO, apod. Taky naše LIDO charts jsou upravené podle potřeby, takže minima máme jasně daná v tabulkách. Pokud by šlo o nepublikované letiště, nebo nějakou speciální situaci, pak máme ještě company minima, ale obecně co je na chartech, to je závazné.
ATC se ze začátku trochu divili, ale jsou šikovní a flexibilní, takže si už zvykli na to, že když letí WestJet s Britskou registračkou, že je všechno malinko jinak |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 30. 1. 2012 / 20:16 | |
| | A vidis, na to jsem vlastne zapomnel, ze letate na Geckach, my na Ceckach (jezis bez ty diakritiky to vypada strasne).
No nic, jdu se voblict, v Londyne nad Temzi snezi jako krava, poletime se zlutouckym "yellow cabem" od TUIky C-FYUH na Varadero. To zase bude jak v nejakym starym nemeckym pornofilmu, SPRITZE, SPRITZE BITTE! a potecou po nas hektolitry zeleny mazlavy sracky. Ja to tak nemam rad. Doufam, ze se odtud vyhrabem vcas, mame to na zaviracku do YUL tak tak, nerad bych spal nekde v Ottawe |
| |
|
| | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 27. 1. 2012 / 17:07 | |
| | Letam s tim pravidelne a mapy ciloveho letiste lovim az za letu a normalne to zvladam. |
| |
|
| | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 27. 1. 2012 / 19:03 | |
| | Ahoj, kdo by chtěl takovou praktickou pomůcku se seznamem frekvencí radionavigačních zařízení a stanovišť ATC či AFIS, tak zde je aktualizovaný nákoleník Aerowebu: http://www.aeroweb.cz/prilohy/pril2597.pdf
Třeba se vám to bude někomu hodit |
| |
|
| | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 27. 1. 2012 / 19:05 | |
| | Nesouhlasím.
Samozřejmě - "kolem stodoly" je lepší Aerobáze.
Ala pro plánování zejména zahraničních letů je to nedocenitelné - aktuální AIP, NOTAmy, atd. všechno, co potřebuješ, abys nevlít do nějakého průseru. A stačí letět na Slovensko, to je počteníčko v cizím AIPU!
A samozřejmě - musíš vědět, co hledáš a stahuješ si jen to, co potřebuješ.
Já na tuhle aplikaci eurocontrolu nedám šáhnout!
Béke, burárum! |
| |
|
| | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 27. 1. 2012 / 19:51 | |
| | Řeč byla o virtuálním lítání a (aspoň soudě dle prvního příspěvku) potřebě "rychle najít frekvenci ILSu" .) Ne o reálném lítání ... .) |
| |
|
| | | | | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 27. 1. 2012 / 21:32 | |
| | | |
|
| | | | Web pro rychlé hledání frekvence ILS 27. 1. 2012 / 22:13 | |
| | To je nejspis zamer - zhrnovat data z FSkoveho defaultu. |
| |
|
|