| | | letové vlastnosti stejných typů letadel 20. 1. 2012 / 14:55 | |
| | možná otázka, která nemá smysl, ale jako neznalý problematiky předkládám tento dotaz:
máme dvě stejná letadla vyrobená v jedné serii, stejně vybavená, stejné pohonné jednotky atd atd, stejně naložená... A nyní - pozná pilot, že je v jednom či druhém podle jiných (třeba i minimálních rozdílech ) v řízení a reakcích nebo ne ? U auta je to známo, že každý kus i za uvedených podmínek se chová jinak. |
| |
|
| | | letové vlastnosti stejných typů letadel 20. 1. 2012 / 14:59 | |
| | Imho jsou u všeho dány rozdíly souhrnem působení jednotlivých tolerancí. |
| |
|
| | | letové vlastnosti stejných typů letadel 20. 1. 2012 / 15:22 | |
| | No to bych neřekl, že někdo pozná rozdíl mezi dvěma kusy auta stejného typu, výbavy a stáří. Není k tomu technický důvod. A totéž i u letadel. |
| |
|
| | | | letové vlastnosti stejných typů letadel 20. 1. 2012 / 15:27 | |
| | Technický důvod k tomu není, ale provozní je. Jedno auto může být provozováno od začátku třeba ve slunečném Španělsku, nějakým ho*adem který jezdí přes retardéry 180, jiné zase v mrazivé skandinávii kda si ho staříček šetří a přes retardér jede 10km/h.
Asi takto to myslel tazatel ? |
| |
|
| | | | | letové vlastnosti stejných typů letadel 20. 1. 2012 / 15:38 | |
| | Samozřejmě pokud se jedná o starší auta, záleží hodně na tom, jak se s nimi zacházelo. Pokud jde o nová auta, rozdíly v tolerancích jsou tak malé, že to nikdo nemá šanci na chování auta poznat. A je dost pravděpodobné, že u letadel to bude podobné. |
| |
|
| | | | letové vlastnosti stejných typů letadel 20. 1. 2012 / 22:40 | |
| | no, rozdíl bude vždycky a je k tomu právě technický důvod. Protože letadla jsou vyráběna po většinou ručně a tak ti vždycky bude docházet k nějakým odchylkám. |
| |
|
| | | letové vlastnosti stejných typů letadel 20. 1. 2012 / 15:39 | |
| | Zkušenost s reál letadly moc nemám, s autem zatim taky ne, ale podle mě je to úplně stejný.
U nového letadla jsou dané tolerance ve výrobě, které podle mě chování ovlivní jenom opravdu minimálně. Rozhodně to pilot nejspíš nepozná.
Rozdíly vytvoří, jak už tu zaznělo, až provoz a zacházení, což může způsobit například menší či větší závady, které jednotlivé kusy odlišují. |
| |
|
| | | letové vlastnosti stejných typů letadel 20. 1. 2012 / 15:40 | |
| | z vlastní zkušenosti na několika typech mohu potvrdit, že drobné odchylku jsou. Na migách to bylo poznat třeba v zatáčkách s velkým náklonem, některé mašiny byly klidnější, některé nespokojenější, na přistání rozdíly plus mínus 10 - 15 kmh, rozdíl chování na vysokých rychlostech byl taky znát, hlavně na starých MiG-21F, které měly u školního pluku nalétáno hafo hodin, akrobaček, rozhonů a nezvyklých poloh, kdy dostaly fest do těla. Ale to byly mašiny celkem hodně namáhané, každá byla jinak aerodynamicky zkroucená. Slovenská legenda display nebe plk. Ivan Hůlek dokonce jednou někde psal a doložil i videem, že jeden MiG-29 byl tak zvláštně zkroucený, že mu při vstupu do kobry "zahla a upadla" což novináři hodnotili jako super manévr a Ivan to rozdýchával Při jakémkoli jiném prvku to nedělala, jen při kobře. Na ULL jsou drobné rozdíly při přistání taky znát, zhruba plus mínus 5 knotů, ale jsou to školní letadla, lítá s tím hafo lidí a každý jinak. A Cessny jsou kapitola sama pro sebe
Peace, brothers! |
| |
|
| | | | letové vlastnosti stejných typů letadel 20. 1. 2012 / 17:29 | |
| | Já jsem zatím neviděl 2 stejné cessny, ty jo? Na LKMT je 6 C172 (jestli teda v poslední době nějaká nepřibyla) a co kus, to originál Jiné profily, motory, přístroje, řízení, atd.
A ještě jsem zjistil, že strašlivě moc udělá jen blbá sedačka - stačí ji nastavit jinak (výš/níž, víc dopředu/dozadu) než obvykle a člověku to změní pocit z řízení ) |
| |
|
| | | letové vlastnosti stejných typů letadel 20. 1. 2012 / 15:43 | |
| | ahoj, každé starší letadlo se chová jinak a jsou citelné rozdíly u stejných typů ... jak u větroňů, tak u malých motorových letadel ... Radek |
| |
|
| | | letové vlastnosti stejných typů letadel 20. 1. 2012 / 16:03 | |
| | Pokud jsou ta letadla opravdu nemlich stejna, tak v rizeni se to az zas tak moc nepozna (predpokladam ze zadne nema zavadu, ze by nekde neco drhlo apod.). Nejvic se rozdily daji pozorovat na motorech. Ty si ziji kazdy svym zivotem. |
| |
|
| | | letové vlastnosti stejných typů letadel 20. 1. 2012 / 16:25 | |
| | Hodně bude záležet o jaké hmotnostní kategorii letadla je řeč. Velký rozdíl bude u letadel, kde máš táhla a velký rozdíl, tam kde máš lana - tady opravdu stačí málo a rozdíl může být dost velký. Nejsem žádný expert, ale už jsem poznal 326, která letěla "nějak divně" a opravdu to nebylo nohama (mejma) ale tím , že s ní někdo jednou přistál aniž by vytáhl podvozek A tady jsem ten rozdíl mezi normální 326 poznal i já. |
| |
|
| | | letové vlastnosti stejných typů letadel 20. 1. 2012 / 17:45 | |
| | Pohledej v historii pár let zpátky v příspěvcích dušínoje a radimma. Vedli tu debatu právě na tohle téma a bylo to velmi zajimavé a poučné (a pokud to nebudeš hledat, tak odpověd zní "ano"). |
| |
|
| | | letové vlastnosti stejných typů letadel 21. 1. 2012 / 04:16 | |
| | Nedokážu posoudit (ale myslím si to), jestli člověk pozná rozdíly u novotou vonící mašiny ještě z fabriky, nejmladší éro co jsem zatím letěl mělo 8 roků a na tachometru nějakých 20 tis. hodin.
Letěl jsem ale mockrát na všech 20ti kouskách 757-200 co tu prošly za 4 roky firmou a musím říct, že rozdíly (někdy i dost zásadní) mezi nimi rohodně jsou.
Pominu teď ty systémové - horko těžko se najdou 2 naprosto shodná letadla, pokud jde o avioniku, systémy, o kabině ani nemluvě. Totéž pochopitelně platí i pro rozdíl mezi -200/-300 a winglety. Dodávky z jednoho "balíčku" jsou si podobnější, pozdější jednotlivé doplňky flotily někdy i dost odlišné (platí hlavně o mašiny ze zemí bývalého Sajůzu a nově teď původní British Airways éra co si odsloužily pár krušných let u Číňanů).
Pokud jde ale o pocity z řízení a chování za letu - tam je co éro, to individuum.
Hlavním faktorem je různá úroveň zkroucení konstrukce - rozdíly už jsou v tom jak vychází z fabriky, ale ty hlavní rozdíly nastávají provozem - speciálně díky tomu, jak se s ním zachází a čím v životě prošlo (spektrum nasazení, destinace, hmotnosti, hard landings, crosswind landings, "drobné" incidenty jako tailstrike, vyjetí z dráhy, atd. ). Úroveň "opotřebení" letadla je vidět (krom pohledu zvenku např. na rippling trupu za křídlem) na tzv. drag factoru, který se zadává do FMC. Je to zjednodušeně procentuelně vyjádřená extra spotřeba paliva, způsobená např. nepravidelnostmi povrchu, aerodynamickým zkroucením a z něj vyplývající nutné potřeby letět pořád drobně "šejdrem", apod. U většiny letadel co máme se hodnota pohybuje kolem 3%, ale najdou se i 7% kousky (naštěstí se to u velkých manintenance checků většinou podaří trochu "poladit"). Hodnota ale není vidět jen na tom čísle v FMC, ale taky na tom jak se to chová - každý éro nějak uhýbá na stranu a neletí rovně. Pokud to není nevycentrovanými křidýlky, tak to Boeing doporučuje řešit trimem směrovky za letu, někdy je to celkem i o dost, hlavně ve stoupání (takové 3 unity, to už je skoro jako bez jednoho motoru po vysazení). Lítám hodně na ruku a je to cítit docela dost. Autopilot to pak řeší jen křidélky a letí v náklonu (je to hodně vidět na beranech a taky EADI), tak aby se vycentrovaly křidélka (a tím pádem berany), taky se to ladí trimem směrovky. Já osobně si dávám do klipu na beranech kus papíru (nejlíp mapu) i když ji zrovna nepotřebuju v cruise - na beranech je hned vidět, že je něco v nepořádku (nevytrimovaná směrovka, rozdíly ve výkonu motorů,... ) a pohled na bílý kus papíru v nepřirozené poloze ten efekt celkem zdůrazní. I takové vysazení motoru v cruise - které není zas tak úplně dramatická událost jak by se mohlo zdát - se nějakou dobu ničím jiným než snahou autopilota letět rovně pomocí křidélek neprojeví.
Dalším dost znatelným rozdílem mezi jednotlivými letadly jsou rozdílné výkony motoru při stejných otáčkách nebo pomalejší náběh jednoho motoru oproti druhému - z idle to jsou občas řádově i sekundy (většinou příznak závady na fuel metering valve). Zažil jsem i případ v dost kritické fázi, kdy éro točilo do lokalizéru, zároveň jsme nalítavali glide a dávali klapky na 15 a v tom okamžiku autothrust začal přidávat výkon a chytl se nejdřív na pár hodně dlouhých sekund v zatáčce jen ten vnější motor - pohled na berany a následně na motorový budíky a následné rychlé odpojení autopilota předešlo poměrně dramatické situaci... Většinou jsou rozdíly jen malé, na FB jsem dával dokonce onehdá fotku, kde přesně seděly skoro všechny hodnoty obou motorů, včetně teplot. Ale pokud jsou, jsou znát, přece jenom je to spousta výkonu.
No a v neposlední řadě je tu různá tuhost řízení a to všech osách. Většina mašin co máme jsou vesměs podobné, ale ty dvě nové z Číny, to je docela zápřah, síly hlavně v klopení bych si tipnul i dvojnásobné - při vzletu a přistání to není úplně nejpříjemnější.
Suma sumárum - rozdíly jsou znatelné, někdy i poměrně dost. Zašel bych i tak daleko, že třebas nějaký 2-3 mašiny poznám pocitově i registračku ) |
| |
|
| | | | letové vlastnosti stejných typů letadel 21. 1. 2012 / 06:01 | |
| | Ja mel nekolikrat moznost letet uplne nova era z jedne serie, a rozdily tam jsou ve... krivosti. Ano, i nova era jsou zkrizena, a pokud me nekdo posadi do OM-TVR a OK-TVS, nerekne mi ktere je ktere, ale necha to na me, tak to proste poznam (pro zvidave - eSka je krivejsi)
Omlouvam se za hacky a carky, jsem u pocitace, co to numi
|
| |
|
| | | | letové vlastnosti stejných typů letadel 21. 1. 2012 / 08:59 | |
| | Ahoj "Dušínoj", tvoje odpovědi čtu pečlivě a velmi rád - díky za ně. Dodám tedy jen laicky že tyhle rozdíly byly patrně vždy a matně tuším že Osolsobě v knížce "Zbylo nás devět ?" popisuje jak nerad létal některé Wellingtony obzvláště záložní. Protože například jednoduše nedostoupaly tam, kam to jiné kusy zvládly bez problémů. Takže co kus to unikát.
A když jsem byl kdysi dávno v Letovu na tom malém dvoumotorovém simulátoru, tak mě tam dokonce říkali, že slušnější letecké simulátory jsou nastavovány nejenom na typ , ale na určitý konkrétní kus podle kterého jsou finálně doladěny. Zda je to ale skutečnost a nekecali to vážně nevím, jenom je to takový malý střípek co mě uvízl v hlavě |
| |
|
| | | | | letové vlastnosti stejných typů letadel 21. 1. 2012 / 20:20 | |
| | Přesně tak, bylo to popsáno v "Zbylo nás devět"... |
| |
|
|