Ahoj Luboši,
Napíšu jak to funguje u nás (Thomas Cook Airlines UK), ale tohle je hodně individuální záležitost u každé aerolinky - v závislosti na předpisech, pracovních smlouvách a jejich Scheduling Agreementech, struktuře destinací, letovém parku, kdo má na co výcvik, apod.
Než odpovím individuální otázky jenom drobný obecný pohled na téma:
V naší flotile máme A320, A321, A332, B752, B753 a B763. Lítáme short, medium i longhaul destinace. Drtivá většina pilotů má rating nejen na konkrétní typ, ale celou skupinu letadel (tzv. common rating). Pro Boeingy 757 a 767 je rating kombinovaný a v rámci licence může člověk létat bez omezení obojí (jen náš interní předpis např. určuje, že piloti musí projít přeškolením a dělat střídavě roční simchecky a dvojitý line training + minimální počet přistání na dané variantě), pro Airbusy pak pokud se nepletu je rating dvojitý a předpisy pro přezkušování stanovuje přímo výrobce/úřad (vpodstatě se dělá pro obojí zároveň). Jen opravdu minimum pilotů má rating na rozdílné typy (Boeing i Airbus) a ti pak musí natvrdo dělat každý půlrok kompletní LPC/OPC a Line Check pro daný typ.
Jako v každé flotile pak existují různé drobné odlišnosti v rámci jednoho typu a varianty (např. jiná avionika, ETOPS certifikace, vybavení kabiny, ...), ale to už je na aerolince a každém pilotovi aby se s odlišnostmi seznámili a znali je...
Letadla máme rozmísténá po cca 10 základnách po UK + teď ještě přes zimu na dalších místech po světě (Kanada, Indonésie, Kanáry). Kde je které letadlo je dáno většinou základnou ke které je dlouhodobě přiděleno, ale stejně se podle potřeby přemísťují i jinam.
Výsledkem obojího je, že všichni piloti můžou létat (a taky létají) na všech letadlech flotily jakéhokoliv typu, které mají v licenci a jeho subvariantách a z jakéhokoliv letiště (s drobnými výjimkami na některá extra letiště nebo třebas ETOPS lety, pro které je potřeba speciální výcvik, který nemají třeba úplně všichni).
K otázkám:
a) Na jedno letadlo jsou přidělení defacto všichni piloti a střídají se podle toho, jak jsou naplánované lety. Neexistují tak skupiny pilotů a k nim přidělené letadlo, pokud neuvažujeme častější výskyt určitého letadla na určitých základnách. Pokud jde o počty lidí na jedno letadlo, počítáme cca 10 lidí na jednu shorthaul a 14 lidí na jednu longhaul mašinu, ale to je jen pro orientaci nutný počet lidí pro provoz pro dané spektrum letů, není to přidělená skupina, může to být kdokoliv. Výjimkou jsou speciální akce, jako např. naše zimní lítání mezi Kanadou a Havají, kdy z důvodu extra náležitostí na výcvik a nutnosti být 4 měsíce mimo UK provádí lety jen jedna mašina a k ní přidělených 10 posádek.
b) Ano, nikdo nemá přidělený jen jeden letoun (s výjimkou akcí jako Kanada, viz bod a). V rámci provozu je pravda, že některá konkrétní letadla létáme častěji, ale to je dáno jen tím, že jsou častěji na dané přidělené základně (ty menší mají míň letadel a tím častěji se potká stejná posádka i letadlo).
c) Obecně je trochu víc kapitánů (cca o 10%), protože tak umožňují větší flexibilitu (u nás mají všichni kapitáni Right Hand Seat Check, takže můžou lítat i jako FO). Kdo a kdy s kým lítá je ale naprosto náhodné a čistě na plánovacím oddělení. Občas se stane, že třebas měsíc potkávám 5 stejných lidí, nebo že mám 2-3 lety se stejným kapitánem, ale to jsou spíš výjimky, že to tak vyjde. Někdy se takové situace plánují schválně - např. v průběhu úvodního výcviku lítá člověk s výcvikovými kapitány, pak je na pár letů snaha plánovat zkušenější kapitány s nováčky FO, apod. Obecně je ale snaha o různorodost a optimální hodností gradient (ani příliš zkušený kapitán s naprostým nováčkem FO, pokud to není výcvik, ani nováček kapitán třeba na typu a k němu hodně zkušený FO). Ale to je jen snaha, ne vždycky to tak vyjde.
d) Viz a) - standardní přidělení neexistuje, v rámci pohotovosti letíš na tom na čem je potřeba.
Snad to bude stačit, kdyžtak se ptej. |
|