FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 8. 1. 2025, svátek má Čestmír Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
střídání posádek Jeden příspěvek | Celý strom
střídání posádek   8. 1. 2012 / 22:09
LubosN
má někdo informace, jak fungují turnusy pro dopravní piloty ?
uvažuji následující možnosti:
a) na jedno letadlo je přiděleno několik posádek, které pak podle daných turnusů nastupují do služby na přidělený stroj
b) v rámci předepsaných turnusů se dostanou postupně na všechna letadla daného typu, takže například během cca dvou měsíců poletí na všech 737 v majetku dané společnosti, to znamená že nemají přidělen jeden letoun
c) je stejný počet kapitánů a FO a létají spolu a nebo na každý let je posádka jiného složení ?
d) za předpokladu, že platí bod a), jak to pak funguje při pohotovosti, to se pak může dostat i na jiný letoun daného typu, než je standardně přidělen ?
díky za odpovědi
 1x  

střídání posádek   8. 1. 2012 / 22:25
Luděk Ch.
a) neplatí, všichni lítají se vším (stejného typu) podle potřeby společnosti a s ohledem na dodržení délky služby a přestávek, takže jak to vyjde

b) není to pravidelné, viz. a)

c) posádky se skládají dle potřeby, viz. a) a s dodržením pravidel o sestavovaní posádek. Tedy nemůže letět nwzkušený kapitán s nezkušený F/O. Vždycky jeden z nich musí mít ve své pozici více zkušeností.

d) jelikož a) neplatí, je otázka bezpředmětná. Pohotovost prostě letí s tím, co je potřeba, stejně jako v běžné službě.
 

střídání posádek   8. 1. 2012 / 23:10
Rychlokvaška
Ahoj Luboši,

Napíšu jak to funguje u nás (Thomas Cook Airlines UK), ale tohle je hodně individuální záležitost u každé aerolinky - v závislosti na předpisech, pracovních smlouvách a jejich Scheduling Agreementech, struktuře destinací, letovém parku, kdo má na co výcvik, apod.

Než odpovím individuální otázky jenom drobný obecný pohled na téma:

V naší flotile máme A320, A321, A332, B752, B753 a B763. Lítáme short, medium i longhaul destinace. Drtivá většina pilotů má rating nejen na konkrétní typ, ale celou skupinu letadel (tzv. common rating). Pro Boeingy 757 a 767 je rating kombinovaný a v rámci licence může člověk létat bez omezení obojí (jen náš interní předpis např. určuje, že piloti musí projít přeškolením a dělat střídavě roční simchecky a dvojitý line training + minimální počet přistání na dané variantě), pro Airbusy pak pokud se nepletu je rating dvojitý a předpisy pro přezkušování stanovuje přímo výrobce/úřad (vpodstatě se dělá pro obojí zároveň). Jen opravdu minimum pilotů má rating na rozdílné typy (Boeing i Airbus) a ti pak musí natvrdo dělat každý půlrok kompletní LPC/OPC a Line Check pro daný typ.
Jako v každé flotile pak existují různé drobné odlišnosti v rámci jednoho typu a varianty (např. jiná avionika, ETOPS certifikace, vybavení kabiny, ...), ale to už je na aerolince a každém pilotovi aby se s odlišnostmi seznámili a znali je...

Letadla máme rozmísténá po cca 10 základnách po UK + teď ještě přes zimu na dalších místech po světě (Kanada, Indonésie, Kanáry). Kde je které letadlo je dáno většinou základnou ke které je dlouhodobě přiděleno, ale stejně se podle potřeby přemísťují i jinam.

Výsledkem obojího je, že všichni piloti můžou létat (a taky létají) na všech letadlech flotily jakéhokoliv typu, které mají v licenci a jeho subvariantách a z jakéhokoliv letiště (s drobnými výjimkami na některá extra letiště nebo třebas ETOPS lety, pro které je potřeba speciální výcvik, který nemají třeba úplně všichni).

K otázkám:

a) Na jedno letadlo jsou přidělení defacto všichni piloti a střídají se podle toho, jak jsou naplánované lety. Neexistují tak skupiny pilotů a k nim přidělené letadlo, pokud neuvažujeme častější výskyt určitého letadla na určitých základnách. Pokud jde o počty lidí na jedno letadlo, počítáme cca 10 lidí na jednu shorthaul a 14 lidí na jednu longhaul mašinu, ale to je jen pro orientaci nutný počet lidí pro provoz pro dané spektrum letů, není to přidělená skupina, může to být kdokoliv. Výjimkou jsou speciální akce, jako např. naše zimní lítání mezi Kanadou a Havají, kdy z důvodu extra náležitostí na výcvik a nutnosti být 4 měsíce mimo UK provádí lety jen jedna mašina a k ní přidělených 10 posádek.

b) Ano, nikdo nemá přidělený jen jeden letoun (s výjimkou akcí jako Kanada, viz bod a). V rámci provozu je pravda, že některá konkrétní letadla létáme častěji, ale to je dáno jen tím, že jsou častěji na dané přidělené základně (ty menší mají míň letadel a tím častěji se potká stejná posádka i letadlo).

c) Obecně je trochu víc kapitánů (cca o 10%), protože tak umožňují větší flexibilitu (u nás mají všichni kapitáni Right Hand Seat Check, takže můžou lítat i jako FO). Kdo a kdy s kým lítá je ale naprosto náhodné a čistě na plánovacím oddělení. Občas se stane, že třebas měsíc potkávám 5 stejných lidí, nebo že mám 2-3 lety se stejným kapitánem, ale to jsou spíš výjimky, že to tak vyjde. Někdy se takové situace plánují schválně - např. v průběhu úvodního výcviku lítá člověk s výcvikovými kapitány, pak je na pár letů snaha plánovat zkušenější kapitány s nováčky FO, apod. Obecně je ale snaha o různorodost a optimální hodností gradient (ani příliš zkušený kapitán s naprostým nováčkem FO, pokud to není výcvik, ani nováček kapitán třeba na typu a k němu hodně zkušený FO). Ale to je jen snaha, ne vždycky to tak vyjde.

d) Viz a) - standardní přidělení neexistuje, v rámci pohotovosti letíš na tom na čem je potřeba.

Snad to bude stačit, kdyžtak se ptej.
 1x  

střídání posádek   8. 1. 2012 / 23:49
AJS
No a co ty, už jseš v Calgary, nebo to padlo?
 

střídání posádek   9. 1. 2012 / 00:19
Rychlokvaška
Ahoj,

no bylo to trochu hektičtější, ale nakonec to dopadlo dobře, jsme v Calgary i s Hankou až do konce dubna. Až budu mít chvilku, odpovím v SZ a nějak se domluvíme na tom pivku
Měli bychom mít sby letenky s WestJet, takže si skočit do Mon-reál by neměl být občas problém, blíží se sem konečně pořádná -20 a studenější zima, takže do tepla východu se může hodit

D.
 

střídání posádek   9. 1. 2012 / 00:30
AJS
Dobrá, uděláme "nejvzdálenější simbeer"

My máme týdenní pobyty, které začínají a končí v Montreálu a "pinkají" se mezi Karibikem, Calgary, Mexikem a Edmontonem, bohužel v Calgary je jen hodinový průlet a spí se v Edmontonu
 

střídání posádek   9. 1. 2012 / 00:39
Rychlokvaška
My lítáme na Havaj (Honolulu a Kahului) a vždycky je to jen trip tam a zpět (24 nebo 48 hodin tam) a pak volno. Nekteré lety z Calgary, nekteré z Edmontonu. Pokud je to z YEG, tak nás tam posílají den předtím a den potom, takže tam máme taky vždycky noc (budu tam 14.1.) a nebo dopoledne (18.1. a 12.2.). Třebas se takhle někdy potkáme i v YEG.
 

střídání posádek   8. 1. 2012 / 23:57
LubosN
děkuji, naprosto vyčerpávající. O některých věcech, co uvádíš, jsem neměl ani tušení.

A ještě k mojí úvodní otázce - před chvílí jsem mluvil s kolegou na dané téma a zmínil se o věci, která se mi ve zmíněných souvislostech zdá dost divná. Prohlásil, že u CSA je snad zavedena metoda aby se kapitáni a FO často nesetkávali, že je nastaven nějaký režim rotace aby se pravidelně měnili. Má to být opatření, aby si na sebe nezvykli a pak se nedopouštěli chyb. Nevím co na tom je pravdy, zdá se mi to divné. Ví o tom někdo něco ?
 

střídání posádek   9. 1. 2012 / 00:27
Rychlokvaška
Za málo....

U nás je to nastavené vpodstatě taky tak....ale z logistického pohledu to ani při zapojení automatických nástrojů není zase tak snadné vyrobit. Plánovači se o to snaží, ale ne vždycky to vyjde. Proč je to dobré - to má spoustu důvodů. Každý nový člověk je jiná studnice vědomostí a zkušenosti, poznávat nové lidi rozbíjí rutinu, apod. Já vidím různorodost posádek veskrze pozitivně.

Ona je ta variabilita dobrá taky z takového toho lidského pohledu, každý letový den je dobrých 12 hodin s jedním člověkem (longhaul i třeba 4 dny v kuse) a to zase není potřeba opakovat víckrát po sobě ) Někteří kapitáni jsou fajn a nevadilo by mi to, ale přece jenom člověk nežije jen prací a každý máme taky svůj život...
 

střídání posádek   9. 1. 2012 / 00:27
AJS
Nevím, tohle jsem nikdy nevypozoroval. Na 737 jsem u ČSA létal v dobách vrcholu, těsně před příchodem A320, kdy bylo ve flotile snad 30 Boeingů a 150 posádek. S někým jsem neletěl vůbec, s někým jednou za celou dobu, a s někým nám to vycházelo častěji. Jestli v tom byl nějaký systém, tak jsem si ho nevšiml.

U TVS to je tak, že při běžném létání z Prahy to vychází stylem jiný let = jiná posádka, ale při delších pobytech to naopak bylo tak, že jsem na celé tři týdny vyfasoval jednoho copilota a čtyři holky a s těmi jsme celou dobu prožili, někdy více, jindy méně družně, jako jedna "rodina". Na tyhle akce jsme se zpravidla dopředu s F/O dohodli, takže jsem měl možnost lítat třeba s klukama, se kterýma jsem jako dítě házel modely nebo na Memoriálu Zdeňka Běhounka měřil časy na otočňáku
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ