FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 29. 11. 2024, svátek má Zina Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Pro elektrikáře :) Jeden příspěvek | Celý strom
Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 13:21
tonde   
Soudruzi,
měli jsme včera zajímací debatu a jelikož je tu pár lidí, kteří elektrice rozumí a baví je, tak dávám do fóra otázky:
- vezměme malé, nelaminátové (tedy "nějak" kovové) sportovní letadlo, které má klasické strobe lights s napěťovým měničem, leze z něj asi 400V nebo kolik na výbojky (ty samé jako jsou v piperech). Samozřejmě je to zapojené přes jistič
- představme si, že se prodře ten VN kabel, který jde k zadnímu strobu a dotkne se kovové konstrukce trupu
Otázka: může dostat pilot elektrickou ránu, když má nohy na kovových pedálech a drží se kovového řízení, které je galvanicky spojeno s celým letadlem?

Další podsituace:
- tento kabel jde okolo nádrže, která má prasklinku a lehce netěsní
- netěsnost je ale taková, že unikající palivo se neprojeví loužičkou na zemi, stačí se odpařit.
- VN kabel se prodře pár milimetrů od této prasklinky a může se dotknout kovové konstrukce letadla

Otázka: může to způsobit vznícení výparů od paliva, potažmo výbuch, pokud by byl prostor okolo nádrže uzavřený, resp. málo odvětrávaný?

Nebudu uvádět mou domněnku, abych nikoho neovlivňoval, prosím o vaše seriozní názory - není to underground, takže nehledám vtipné odpovědi. Vsadil jsem se o flašku že pravdu mám já (jak jinak, že ), ale zatím nemůžu napsat mé odpovědi
Děkuji uctivě
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 14:26
Jakub Edr
tonde, nepolemizuj a raději to oprav dřív než se něco stane
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 14:28
tonde   
...hlavně že jsem psal že nehledám vtipné odpovědi.. Děkuji
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 15:02
Jakub Edr
sorry mi to nedalo
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 14:33
Tragédie v JRD
1) pilot ránu nedostane
2) k explozi by při splnění dalších podmínek (koncetrace par paliva ve vzduchu atd) dojít mohlo
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 14:37
tonde   
můžeš zdůvodnit? dík
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 14:46
Tragédie v JRD
Ufff... zmeho laickeho pohledu (s elektrinou jsem skoncil ve tretaku na stredni ... ale pokud je konstrukce era zemi, tak se uzavre obvod v miste, kde se dotkne drat konstrukce. pilot je z obliga - klade podstatne vetsi odpor, nez kosntrukce era, proud nema duvod jit pres nej (???).

No, a kdyt ten prodrenej drat zacne kinklat kolem plechovy konstrukce u ty nadrze, tak to pri vyzkratovani pres to prodrzene misto do konstrukce muze stizhnout hezky zajiskrit, nez to jistic/pojistka rozpoji... a tak by ty pary mohly blafnout, ne?
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 16:09
kosata
S tímhle bych naprosto souhlasil.
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 15:14
Algy   
To je debata spíš pro Bořiče mýtů! (ti jednou dokonce zkoušeli vznítit benzínové výpary mobilem - to nevyšlo, tak museli vzít účinnější "rozbušku."
Já jsem pro vyzkoušet to v praxi. Jinak souhlasím s T. V JRD.
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 15:29
FSPilot   
To jakože tragéda posadíme do éra, tonde mu přeřeže ten drát a prodiraví nádrž, celé letiště uzavře sázky a tragéd obletí pár okruhů? Hmmm
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 15:53
Tragédie v JRD
Původně jsme to chtěli nabídnout tobě - uvažovali jsme i o tom, že bychom se ti na ty tři okruhy složili, ať se taky jednou za rok do toho vzduchu dostaneš.
 

Pro elektrikáře :)   9. 1. 2012 / 09:10
Lukas.wz   
Vidíš Ivoši, to je přesně to, o čem jsem mluvil..
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 16:34
Kachna   
uf ty mi dáváš. Sice nejsem elektrikář, ale základy mám.

Pilot by ránu dostat neměl, protože vznikem elektrického zkratu by se měla odpálit pojistka v řídící jednotce, možná pokud ta jednotka vyhoří, tak i vypadnout jistič! Pilot tedy ránu nedostane, protože není připojený na plusový a mísový pól zároveň. Ránu by dostal, pokud by místo prodření by bylo vodivě propojeno třeba s kniplem (který by nebyl ukostřený s konstrukcí, což je z konst. hlediska nemožné, bo všechno musí být vodivě propojené) a on by se ukostřil ke konstrukci. V krátkosti řečeno. Pilot dostane ránu, stane-li se elektrickým spotřebičem, protože jedině tehdy elektříina,která prochází pilotem vykoná práci, rovnající se energii svalového třesu + energii přeměněné v důsledku nedokonalého vedení (odporu)

Pokud by prodřený kabel byl v blízkosti palivové nádrže, pak je věc jiná. Vlastně stejná Vzniklý zkrat zajiskří, případně může zahřívat konstrukci. Jak víme z povinného školení CDCCL po AML dle nařízení EK 2042/2003 palivo samo o sobě nehoří! (vhoďte vajgl do cigarety do po okraj naplněného kbelíku s benzínem a já se s váma vsadím o co chcete, že nezahoří) Ale hoří právě palivové páry. Čili, pokud by místo, jak ty píšeš nebylo odvětrávané a v něm by se hromadily palivové páry za určité teploty a nasycenosti prostředí by došlo k samovznícení. Nebo při zážehu od jiskry k zahoření. A že případy samovznícení PRÁZDNÝCH palivových nádrží v letectví jsou známé a nedávno vznikla i nová ATA, tuším číslo 48 (ale ruku do ohně za to číslo nedám) kdy se má za použití nějakého systému plnit během spotřebovávání paliva do nádrží požadované množství dusíku, aby se zabránilo vznícení. Ale i EASA nařídila proškolit všechny AML na tzv. bezpečnost palivových nádrží ve zktratce CDCCL, kde je tato problematika vysvětlována

Samozřejmě, pokud potřebuješ někoho v práci proškolit, jak na EWIS, tak CDCCL, což je vyžadováno ÚCL od MRO, tak se mi ozvi na mail, uděláme zajímavou a velmi konkurence schopnou cenu
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 16:42
tonde   
nene, díkym nešlo o školení, šlo jen o debatu.
Díky za názor, třeba se ještě někdo přidá. Zatím mám flašku
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 16:48
Kachna   
OK, tak jí pak spolu vychrupneme
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 17:15
Balooo   
Mohl bych si dát tu flašku, aniž bych vymýšlel vtipné odpovědi?
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 21:14
Spitfire IX
ve vašem případě bych na to moc nespoléhal
čert ví kdo všechno chodí na ty vaše SimBíry (jen počkejte až mi bude osmnáct plantážnici )
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 17:45
smiglovec
Elektroinstalaci u letadel neznám, ale jsem si téměř jistý, že napájení té výbojky nepůjde kostrou, ale oba "fousy" po svým vlastním vodiči. Takže v případě prodření proti kostře nebude oněch cca 300, 400V, ale daleko méně. Pilot v bezpečí, to mají kluci pravdu. Jak moc by to jiskřilo aby to zapálilo netuším. Otázkou zůstává co by se stalo, kdyby se prodřel vodič pro zapalovací elektrodu (cca 4000V), to už by mohlo pěkně prsknout, ale opět, proti kostře to bude méně, a navíc to je velmi krátký impuls. Toť můj názor.
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 18:33
Biker
Je zapotřebí rozlišovat několik případů. I když předesílám, že pilot by něměl být ani v jednom případě ohrožen na životě, pokud není kardiak. Přestože může být napětí 400V (elektroinstalaci letadel neznám), ale i kdyby bylo napětí vyšší, tak zabíjí proud, protékající tělem postiženého. A baterie, resp. i alternátor (tam je to o něco horší), jsou hodně měkkými zdroji a při zkratu u nich klesá napětí.
1. případ - pilot stojí na zemi a dotýká se letadla v okamžiku prodření izolace, druhý pól se ve stejném okamžiku dotýká země (hodně nepravděpodobné) - pak pilot dostane jenom ránu, pokud je se zemí dobře spojen.
2. případ - pilot sedí v letadle a dotýká se kovových částí - pilot neucítí nic, neboť celá kovová konstrukce je na stejném potenciálu (napětí) a pilotem neprotéká žádný proud.

Ke vznícení paliva: Pokud je instalace provedena tak, že při prodření izolace kabelu vzniká zkratový proud a tím i jiskření na přechodovém odporu, tak může dojít ke vznícení paliva. V tomto případě nemusí napětí dosahovat vysokých hodnot, stačí klidně i 6V. Samozřejmě, pokud jsou v místě jiskření výbušné páry. Zkrat by mělo vypnout jištění (pojistky nebo jistič). Elelktroinstalace ale může být provedena i tak, že od měniče na 400V jdou izolované vodiče přímo k výbojce a ani jeden pól není spojen s kostrou letadla. Pak při prodření jednoho vodiče na kostru je světlo funkční a jištění odepne obvod až v případě, že se prodře izolace druhého vodiče a spojí se též s kostrou. Toto platí, jen pokud je primární a sekundární strana měniče galvanicky oddělena.

Problematika je obsáhlejší a výše uvedené je jenom krátký popis. Ještě dodám, že životu nebezpečných nebylo ani 6 kV v katodových trubicích - CRT obrazovky v TV. Opět se jednalo o "měkký" zdroj. Tam bylo horší se dotknout 230V přímo ze sítě, to bývalo smrtící.
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 18:54
tonde   
uctivě děkuji za vyčerpávající odpověď
Vůbec mi nedošly dva vodiče, tedy separátní "zem", jak psal první šmiglovec a teď i ty. Debatu v práci uzavřu návrhem na remízu
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 19:26
Biker
Není zač. Napadla mě ještě jedna doplňující poznámka. To, co jsem psal o zdrojích platí pro malá letadla. Předpokládám, že Boeingy, Airbusy ale i TU-154 má baterie i ostatní zdroje natolik mohutné, že u nich může hrozit nebezpečí úmrtí v případě, že pilotem (ale i jinou osobou) dojde k průchodu proudu tělem.
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 22:02
Aldaran
S výše uvedeným nezbývá než souhlasit, jen bych to pro zvídavé laiky zkusil zasadit trochu do souvislostí, které někomu nemusí být zřejmé.

Je pravdou že "zabíjí" (i kope proud*) Ale proč nás nekopně tužková baterie, když dokáže dát 12A a víme, že 0.02A je smrtelných? Záleží také na tom, zda se jedná o stejnosměrný nebo střídavý a pak také na kmitočtu a částech těla, kterými proud prochází - nejnebezpečnější místa je srdce a mozek (docílit uzavření obvodu přes mozek je těžko proveditelné) Pro řízení letadla ale stačí leknutí a k tomu stačí aby proud prošel jakoukoli částí těla.

velmi zhruba jsou účinky takovéto:

Porovnání účinku střídavého proudu 50 Hz a stejnosměrného proudu:

0,6 – 1,5 mA: střídavý – práh vnímání, pocit průchodu proudu, chvění prstů,
stejnosměrný – žádný pocit,
2,0 – 3,0 mA: střídavý – silné chvění prstů,
stejnosměrný – žádný pocit,
5,0 – 7,0 mA: střídavý – křeče v rukou,
stejnosměrný – svědění, pocit tepla,
8,0 – 10,0 mA: střídavý – bolest v prstech, v zápěstích a pažích, lze
pustit elektrodu,
stejnosměrný – větší pocit tepla,
20,0 – 25,0 mA: střídavý – silná bolest, ztížené dýchání, ruce zvolna ochrnují, nelze pustit elektrodu,
stejnosměrný – ještě větší pocit tepla, neznatelné zkrácení svalů na ruce,
50,0 – 80,0 mA: střídavý – ochrnutí dýchacích orgánů, bezvědomí, počátek chvění srdečních komor,
stejnosměrný – silný pocit zahřívání, křeče, ztížené dýchání,
90,0 – 100,0 mA: střídavý – ochrnutí dýchacích orgánů, zastavení krevního oběhu, chvění srdečních komor, oblast smrtelných proudů,
stejnosměrný – ochrnutí dýchacích orgánů, tepelné a elektrolytické účinky na nervový systém,
500 mA a více: střídavý – počíná přehřívání svalstva,
stejnosměrný – ochromení srdeční činnosti, popáleniny zesílené účinky elektrolytické.


A teď se dostávám k jádru pudla. Jelikož je velikost proudu závislá na odporu obvodu, musíme napětí zvyšovat do té doby, než tímto obvodem začne kýžený proud procházet. (druhá varianta je snižovat odpor - když to s někým mlátí a trápí se v křečích chrstněte na něj kýbl vody ať to má dřív za sebou)

Aby to nebylo tak jednoduché, různé části organismu mají různý odpor a to ještě hodně závisí na konkrétní situaci. (suchá pokožka, mokré ruce, sliznice...) Tato hodnota se pohybuje v rozmezí cca 500 Ohm až 3000 Ohm (někdy i více - čím starší člověk tím vyšší odpor pokožky) Toto vše platí pro případy, kdy uzavřeme obvod přímo t.j. jeden drát do jedné ruky, druhý do druhé. Pakliže stojíme na koberci přičítá se k výše uvedenému odporu ještě odpor koberce, podlahy a všeho ostatního co je mezi v případě 220V mezi fázovým a nulovým vodičem. (Prakticky vzato, budete-li stát v pantoflích na koberci, klidně si můžete rukou sáhnout na fázový vodič a ani o tom nebudete vědět. (NEZKOUŠEJTE TO) V koupelně na mokrých dlaždičkách je to však smrtelná kombinace.)

z toho vyplývá, následující:

budu li mít spocené ruce, stejnosměrný proud budu znatelně registrovat při cca 20 mA. Ze vzorce U=R*I [V,Ohm,A] kde R=1000 I=0,025 vyjde napětí 25V. Pakliže budou ruce suché (3000 ohm) na vyvolání stejného pocitu musíme sáhnout na 75V

Tak že proč si můžeme sahat na tužkovou baterii i když dá 13A? protože I=U/R t.j. 0,0005=1,5/3000 , protéká námi SS proud 0,5mA kterého si ani nevšimneme.

HOWGH

* proud sám o sobě neexistuje, vždy musí být přítomno nějaké napětí
 6x  

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 22:46
tonde   
super popis, ten si uložím dík
 

Pro elektrikáře :)   8. 1. 2012 / 05:31
ulitej
....V koupelně na mokrých dlaždičkách je to však smrtelná kombinace...

I v koupelně ,která v současné době je vybavena předpisovým chráničem jsem se to já sám neodvážil vyzkoušet jak ta ochrana zafunguje , jsem prostě SRAB i když tvrdej že to člověka ochránní , ale co kdyby selhala technika ....
 

Pro elektrikáře :)   8. 1. 2012 / 09:58
Aldaran
Chrániče musí být pouze u nových instalací či rekonstrukcí. V současné době je zcela v souladu s legislativou "nemít" chrániče. Předělání soustavy TN-C(společný ochranný a střední vodič (PEN)) na TN-S (samostatný ochranný (PE) a střední vodič (N)) totiž není taková sranda, obvykle to znamená vytrhat úplně všechny dráty ze zdi v celém objektu. Umístit chránič jen pro koupelnu je možné, ale bohužel aby to bylo v souladu s normou, musel by jen pro ni být speciální rozvaděč, kde by se TN-C na TN-S rozdělilo.

Když si zkusíš chránič shodit rukou, kousne to celkem přiměřeně, textil obvykle zůstává OK (vyzkoušeno). Nicméně to není všespasitelné, jak jsi psal technika (i chránič) může selhat a jsou li v domácnosti starší spotřebiče nezřídka kdy to znamená, že je bude nutné je vyhodit protože budou chránič shazovat. (staší tatramatky, průtokové ohřívače) Jejich izolační odpor s časem klesá a konstrukčně nebyly tak dobře řešeny... Nicméně byť to stojí peníze, občas to je k vzteku tak jsou chrániče velmi užitečné a dokážou zachránit život. I když to člověka kousne, tak nedojde k svalové křeči a situaci, kdy se nedokáže zařízení pustit.
 

Pro elektrikáře :)   8. 1. 2012 / 12:57
ulitej
TN-C a TN-S
tyto dvě věci mi jsou jasné vždy jen pár minut po výkladu - samozřejmě myslím ve vztahu kdybych to měl vysvětlovat teoreticky dalšímu človeku - nedej bože bez elekrických znalostí.
Ale to sem více méně nepatří.
 

Pro elektrikáře :)   9. 1. 2012 / 09:00
MzM   
"* proud sám o sobě neexistuje" ...
tady se samozřejmě musí zvídavý čtenář zarazit a nesouhlasit. Proud sám o sobě samozřejmě existovat může a existuje. A to, jak už všem jistě došlo, právě v supravodičích, které vykazují nulový odpor, tudíž tam může téct proud bez napětí.

Např. v supravodivém matnetu v UPT Brno je cívka ze supravodiče (uzavřená smyčka) z 0,3mm (tuším) supravodivého drátu, kde je indukováno 30A. A ten tam běhá a běhá a běhá....
 

Pro elektrikáře :) už OT...   9. 1. 2012 / 09:15
kuma   
Běhá dokolečka? a jen tak?
Perpetuum debile !!!
 

Pro elektrikáře :) už OT...   9. 1. 2012 / 09:31
MzM   
Jen tak ne, je indukován a nemá odpor, a tak mu nezbyde nic jiného, jak běhat. Tak mi to bylo vysvětleno, právě na UPT.
 

Pro elektrikáře :) už OT...   9. 1. 2012 / 09:44
MzM   
... asi žiju v bludu... přiživovat se musí.
 

Pro elektrikáře :) už OT...   9. 1. 2012 / 09:54
kuma   
Tys byl na UPT ??
Nevím jak v Brně (Bohunicích či USA), ale ve všech nemocnicích, kterejma jsem prošel to byla zkratka pro "umělé přerušení těhotenství"...

Jinak z tápavého přístupu k impulzu vyvolávajícímu trvalé kroužemní proudu v supravodiči soudím, že neznáš prostonárodní píseň, začínající "Pojď ke mně můj rádiovej panici..." - protože tam je v refrénu (a k zapamatování i po 4 pivech) příčinný vztah mezi napětím a proudem docela dobře vysvětlen..
 

Pro elektrikáře :) už OT...   9. 1. 2012 / 11:37
OKMAR
já jsem z toho taky debil , a co Ohmuv zákon ?
nebo u supravodičů je to jinak
 

Pro elektrikáře :) už OT...   9. 1. 2012 / 12:29
kuma   
Myslím, že právě Ohmův zkon je to, odle čeho to jede:
I=U/R
tedy pokud se R blíží limitně nule (samozřejmě R musí být nenulový, aby to šlo spočítat), tak pro získání nekonečně velkého proudu I stačí zcela minimální napětíčko U.

Teda - aspoň takhle to viděj doktoři, třeba fyzici to viděj jinak...
 

Pro elektrikáře :) už OT...   9. 1. 2012 / 13:01
tonde   
...za předpokladu velmi tvrdého napájecího zdroje. Spočítej si potřebný výkon zdroje
P=U * I
předpokládej, že chceš dosáhnout proudu 1000 A při napětí 0,1V, dosaď a zjistíš, že zdroj musí mít výkon 100W. Pro stejný proud a napětí 1,2V, což je nabříklad dobíjecí tužkový akumulátor, by to byl zdroj 1200 W a to je už pořádný toroid Klasický trafo by mělo hezkých pár kilo... Samozřejmě kdyby ses chtěl přiblížit "nekonečně vysokému proudu" přiblížíš se ke zdroji s nekonečným výkonem
Samozřejmě neuvažuji ztráty.
 

Pro elektrikáře :) už OT   9. 1. 2012 / 09:53
Aldaran
I kdyby tomu tak bylo, tak je to stejně k ho... Jelikož P=U*I kde U=0 by takováto hračka stejně nedokázala odvést žádný výkon. A když je P=0 pak je i W=0 [práce] . A jak známo, bez práce nejsou koláče.
 

Pro elektrikáře :)   9. 1. 2012 / 13:25
MzM   
No jo, máte pravdu, nic méně proud bez napětí v supravodiči funguje.
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 19:24
Aldaran
Tak že:
Když se podívám na zapojení a montážní plán od výrobce (otevřel jsem si PIPER AZTEC) dočetl jsem se následující.

Celý komplet se skládá z Strobe Power Supply který je napájen z 14 nebo 28V (7/3A) a výbojek. K power suply jde standardní kableáž jako ke každému jiném elektrickému zařízení, proto se o tom dále nebudu zmiňovat. Mezi Strobe Power Supply a výbojkami je stíněný třížilový kabel po kterém jde anoda, katoda(ground) a triger.

Pouze na vodiči "anoda" je ono vysoké napětí.

tak že: Ohrožení pilota nehrozí, protože při prodření se stínění kabelu dotkne anody a tím vypadne CB. Pravděpodobnost, že by se prodřelo stínění tak, aby se obnažil pouze drát anody takovým způsobem, že by se vyhnul stínění a dotknul se zrovna lana SOP a to by nebylo spojeno s kostrou můžeme vyloučit.

Možnost vzniku požáru je úplně stejná jako by došlo k prodření jakéhokoli jiného kabelu, jelikož při zkratu vznikne jiskra jak na 12V tak na 400V a přeskoková vzdálenost je i u 400V zanedbatelná.

každopádně v montážním listu je uvedeno:
1. The Whelen interconnecting cable shall be secured in place with
approved aviation techniques.
2. The cable shall not parallel ADF, Gyro or Flux Gate compass leads
closer than 12 inches.



 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 19:36
Biker
Když jde napájení stíněným kabelem, mohlo by stínění kabelu být pod izolací pláště kabelu. Pak bych se nedivil, kdyby se hlídal izolační stav stínění proti kostře letadla a v případě, že by dolo k dotyku stínění na kostru, preventivně by se přerušilo napájení Strobe Power Supply. Tím by nikdy nemohlo dojít k prodření na vnitřní vodiče, aniž by se to pilot či mechanici nedozvěděli. Ale to je jen teoretizování, jak provést ochranu před nebezpečným dotykem.
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 21:27
MzM   
prodřený drát (ideálně prodřený) si prskne i když je stíněný, je třeba ho prodřít tak, aby se něčeho kovového dotýkaly oba drátky. Pak závisí, jestli je to schopné blafnout. To už tu bylo rozebrané.

Pilot ránu dostat může, ale napadá mě pouze jeden případ. A to kovové pedály, plastové berany/páka/izolovaná ručka, na ručce speciálně vyvedený kablík na kovovou součást, kablík musí ležet vedle toho prodřeného nesmyslu a přivést na tu kovovou část napětí.
Na pedály bych nechal prodřením přivést druhý drát. Teď je ještě potřeba, aby byl pilot bez rukavic a bos nebo měl aspoň vodivé boty. Pak ještě musí být ono napětí dostatečně malé frekvence, aby se proud nevedl přes povrch a pilot nějakou tu ranu dostal.

Takže ranu nedostane, ale já možná jo.
 

Pro elektrikáře :)   7. 1. 2012 / 21:44
ulitej
vibírám z příspěvku:
Otázka: může dostat pilot elektrickou ránu, když má nohy na kovových pedálech a drží se kovového řízení, které je galvanicky spojeno s celým letadlem?

- neseděl jsem v éru ,ale zeptal bych se
1- berany jsou kovové předpokládá se že pilot nějak divně drží berany co?
2- pedály jsou asi určitě kovové a pilot nemá boty ....
neřeším peřchodové odpory v sedačce jen tyto dvě věci , ale předpokládal bych , že přesto by pillot neměl pocítit , podle mě by měla být ochrana na výstupu soecifického zařízení.

Přiznávám v tuto chvíli jsem nepřečetl celou diskuzi a tak reaguji jakoby "jako první"
 

Pro elektrikáře :)   9. 1. 2012 / 11:51
OKMAR
Tvůj příspěvek mi připoměl jeden velmi nepříjemný zážitek z dovolené před pár lety v Chorvatsku:

Vedro,takže chodíme pouze bosky - v kuchyni vybavené elektrickým sporákem jsou na zemi kachličky, sporák s dřezem je jeden celokovový komplet.

Šáhnu při zapnuté plotýnce na vodovod a cejtím brnění. zkusil jsem jinou plotýnku, to samý, tak všem co se mnou byly v apartmanu říkám, nesmíte se dotýkat vodovodní baterie, pokud je zapnutá plotýnka.
Volám majitelce, celá vyděšená přijde, zkouší (i když ji varuju) a nic, zavolá si nějakého přítele profesora z univerzity, taky přijde, taky zkouší prstem a rukou - nic a ještě mi vynadal, že si z nich dělám blázny, že on není hlupák, na rozdíl ode mne.

Celou dovolenou jsme byli nasraní, opatrní jak prase, naštěstí se nic nestalo, v den odjezdu jsem předával klíče synovi majitelky a říkám, že to opravdu probíjí, ať to nechají zkontrolovat, než se něco stane, byl jsem už oblečený na cestu a OBUTÝ, šáhnu na to a NIC

Tak mu říkám, ty vole, všichni co to kromě nás zkoušeli byli obutí - takže izolovaní, takže to opravdu probíjí a nedělejte ze mne hlupáka, pokýval hlavou,že to vyřídí.

Odjel jsem, za rok jsem tam chtěl jet znova. ale nedovolal jsem se, jestli se něco stalo, vůbec nevím, ale poučení pro příště - trvat na svém a nenechat se oblbnout.
 

Pro elektrikáře :)   9. 1. 2012 / 14:14
Peetrs (Robert)   
Tak to mě připomíná také historku z natáčení...

Na dovolence v Řecku jsme měli taky takový probíjející vařič. Jednou za mnou přišla žena a říka: "Vařím oběd ale je ti mě nějak blbě. Mám nějakou třesavku či co." Odpovídám "Jó to máš z toho slunka jak se pořád vyvaluješ na pláži." Nechápavě odešla zpět k vařiči. Po chvíli.. "Mě ti fakt něco je, to brnění se stupňuje.." Začal jsem mít tušení. A opravdu bum - a byl tam... Bludný... Elektrický... Proud... zrovna když se míchala polévka kovovou lžíci.
 

Pro elektrikáře :)   9. 1. 2012 / 16:02
Atarian   
Pokud se prodre kabel vedouci k zadnimu strobu a dojde ke zkratu, jistic prerusi obvod a tim vypne strobe lights. V pripade nocniho VFR letu muze dojit k prehlednuti naseho letadla jinym VFR letem, nacez muze dojit k nebezpecnemu priblizeni, ktere pilot naseho letadla zaznamena na posledni chvili a vyleka se natolik, ze u nej dojde k nahle zastave srdce.
Pokud se na palube bude nachazet druha osoba disponujici defibrilatorem, muze nasemu pilotovi poskytnout prvni pomoc ve forme kardiopulmonalni resuscitace. V dusledku defibrilace dojde k silnemu el. vyboji do tela pilota, tedy pilot dostane "elektrickou ranu".
Dekovat nemusis a to ani uctive!
 

VWAC
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ