FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 28. 11. 2024, svátek má René Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-) Jeden příspěvek | Celý strom
OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 12:19
samo
Zajímavé video parádičky se silným větrem:
http://www.liveleak.com/view?i=d16_1320894540
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 12:22
Luděk Ch.
Spíš než parádička je to nezodpovědnost. Stačilo, aby se rychlost větru trochu snížila (aby vybočil nebo vystoupal z toho proudu) a padl by jako cihla.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 13:29
Lowmick   
Nejses ty nahodou zase jeden takovej, co z tepla pokoje od simulatoru radi dopravnim pilotum jak maji litat?

Zrovna od tebe bych takovy prispevek necekal.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 13:42
Luděk Ch.
??? Máš pocit, že toto bylo bezpečné? Kdo jim zaručil, jak je ten proud vzduchu široký a vysoký a stabilní a že z něj nemohli vybočit nebo že v poryvech prudce nezeslábne? Stejně si myslím, že startovali mimo povolené povětrnostní limity.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 14:03
Lowmick   
A jak ty vis, jakou maji rychlost a safety margin k stall speed? A jeste urcovat jejich povetrnostni limity.

Nezlob se na me, ale nekdy tady fakt zasnu, co vsechno dokazou z obyvaciho pokoje nekteri odbornici urcit a vhodne pilotum "poradit".
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 14:24
lotarev
pravda
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 14:39
Luděk Ch.
Mohli mít rezervu jakou chtěli, ale pokud by vítr prudce zeslábl (např. proto, že by z toho proudu vzduchu vybočili), což se rozhodně nedá vyloučit (neslyšels nikdy o střihu větru?), tak by prostě padli jako pytel s*aček, protože vůči zemi neměli skoro žádnou rychlost. A takové letadlo skokově zrychlit nedokáže. To vše navíc kousek nad zemí, takže nulová možnost nabrat rychlost prudkým klesáním.

P.S. máš recht, jsem jen "obývákový pilot" a proto si rád poslechnu od zkušeného reálného pilota, co by udělal ve chvíli, kdy by z toho silného protivětru vyletěl s téměř nulovou rychlostí vůči zemi?
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 14:41
Tragédie v JRD
Jak s tím souvisí rychlost proti zemi? jako chceš říct, ze pokud by měli dostatečnou rychlost vůči zemi a vzdušná rychlost jim klesla na 1/2 pádovky, tak je to zachrání? Nebo co jsi tím chtěl říct? .)
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 14:47
Lowmick   
Jak vis, ze nemeli rychlost? A proc to porovnavas s rychlosti vuci zemi? Myslis ze tam jen tak vlitnou a hnedka frknou padovou rychlost plus 1kt? Rezerva tam je. Navic, kdyby byl vitr narazovy, tak margin jeste o neco zvetsis. Je to naprosto jednoduchy.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 14:27
Tragédie v JRD
Kapánek FSPilotovatíš.... ten má z obejváku taky jasno hnedka o čemkoli...
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 14:34
adagio   
nojo... zato vy jste všichni mistři z terénu, co v obýváku skladují maximálně sjeté gumy... Jestli je tohle pořád ještě forum virtuálních pilotů, tak ať si tady spekuluje kdo chce, jak chce. Lejstro snad na to nepotřebuje.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 14:44
Lowmick   
No, on je rozdil, kdyz o nekom takhle z patra pri pohledu na video reknu, ze lita nebezpecne nebo ze to neumi. A kdyz se optam nekoho, kdo tady do vetsich letadel vidi (A.J., Dusinoj, Latom, Mysak,...), jakou se letoun pohybuje rychlosti, jaky ma uhel nabehu, jaka je rezerva rychlosti, co se muze/nemuze stat apod.
Jde o pristup. Ja Ludkovu praci taky nijak nezpochybnuju, protoze do ni tolik nevidim a nemam v ni odhad. Kdyz uz bych k tomu mel nejake poznamky, tak se nejdriv zeptam na detaily, a pak zauvazuju a vytvorim si na to nazor, pripadne si to sam vyzkousim, abych vedel, jake to je.

Taky se mi nekolikrat stalo, ze po letove ukazce pri vystoupeni za mnou nekdo, kdo se nepohybuje primo v oboru, prijde a rika, ze tamhleto melo byt tak a tak. Nad tim muzes akorat mavnout rukou, protoze ten clovek nema ani paru o tom, jakou jsi mel v danem okamziku rychlost, vysku, jak jsi byl blizko vedoucimu, jake byly dalsi okolni vlivy atd.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 15:04
adagio   
Ale no tak... přece tady nevypracováváme nějakej odbornej posudek, kterým se bude večer řídit televize Nova do svých zpráv... Naznačoval jsem, že na rozdíl od jiných, kteří SIM nikdy neviděli nebo ho pustili naposled v r. 2007, je tu virtuál "doma" a může si tady diskutovat, jak chce. To, že sem občas zabrousí i někdo z reálu je přínosem do té doby, pokud předává zkušenosti nebo fundovaně odpoví na konkrétní dotaz.
Tady se ale nikdo na nic neptal, nikdo neočekává odborný výklad. Jen se tu diskutuje na zajímavým videem. Toť vše. Mlátit se tu za nějaký názor snad nemusíme. Na foru Need for speed snad taky nemusej kvůli každýmu názoru zvát "Niki Laudu", aby odpověď posvětil. Pokud si tady chce nějaký chytrák jen mastit triko nad ubohými a naivními virtuály, měl by si jít diskutovat do jiného fora k sobě rovným.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 14:47
Luděk Ch.
Já si aspoň v obýváku dokážu dát dohromady dostupná fakta a vychází mi z nich, že to byl velký risk, protože spoléhali jen a pouze na to, že ten vítr je stabilní a že z něj nemůžou vybočit, ptotože v tom připadě by byli v ha*lu

Samozřejmě ale budu rád a nechám se případně vyvést z omylu od Radimmna nebo Míry, pokud tam uvidí nějaký faktor, který činil ten manévr bezpečným a který jsem mohl přehlédnout. Do té doby si ale s dovolením nechám svůj názor, že to by to bylo nebezpečné.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 14:51
Lowmick   
Jo, takze vubec netusis jakou meli rychlost, zasobu rychlosti, jakou meli vahu, jaky uhel nabehu, jaky byl smer a rychlost vetru... ale proste z pohybu velkeho letadla vuci zemi na videu si profesionalnim odhadem vydedukujes, ze leteli presne na minimalce v silne narazovem vetru...

ok, timhle koncim
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 15:03
Luděk Ch.
Tak znovu a česky fakta:

1) téměř nulová rychlost vůči zemi

2) rychlost a stabilitu větru v krátkodobém horizontu (sekundy) zatím ještě nikdo garantovat neumí, zvlášť pokud je to tak vyjímečně silný vítr

3) malá výška pro získání rychlosti klesáním


Kde je nějaký bezpečnostní faktor? Co to letadlo udělá, když ten vítr prudce změní rychlost nebo směr?
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 15:16
Tragédie v JRD
Z čeho usuzuješ téměř nulovou rychlost vůči zemi? To éro rozhodně nulovou rychlost nemá. Zajímalo by mě, jak proti bílému pozadí bez orientačních bodů poznáš , že stálo na místě?

Na záběrech, kde jsou referenční body viditelné, je naopak vidět, že zas tak pomalu (ani vůči zemi) neletí.

V podstatě tu rádoby přesné závěry zkoušíš vynášet na základě neznámých vstupních údajů - neznáš IAS, neznáš jeho pádovku, neznáš směr a sílu větru, neznáš aktuální meteorologickou situaci.... nevíš nic. Jen vidíš letadlo, které dílem díky větru, dílem díky vzdálenosti zdánlivě stojí na místě.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 15:37
Luděk Ch.
To je tvůj názor, neberu ti ho. Já jsem si z toho videa udělal jiný. Za ty roky co dělám na letišti už jsem "pár" vzletů v různých podmínkách viděl, takže s dovolením mám aspoň trochu s čím srovnávat.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   12. 11. 2011 / 14:41
Jirka Kallasch   
tu druhou vetu si napsal ale trosku ne uplne vazne ze jo ??
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   12. 11. 2011 / 18:20
Lubson LKJI
Netoužím vytvářet další flame, ale měl jsem osobně tu čest sedět v Brigoušovi při přistání, když nás vedle dráhy na trávě předjížděl pilotův kamarád s vysílačkou na Simsonovi , abychom si udělali jasno kolik máme "GS" a ten po mokré trávě opravdu víc jak 65 km/h nejel. Práskli jsme sebou tak ze 2 metrů jak šutr, nic příjemného a pilot se smíchy málem neudržel. Nedokážu si představit pád z 5 - 6 metrů (nejspíš bych tento příspěvek psal z vozíku).
Takže se domnívám, že téměř prázdná A330 se 125 tunami, při tom úhlu náběhu na pravděpodobné minimálce s výškou 150 až 250 metrů - výš nebyla, by při ztrátě protivětru, což se nám s tunovou L-60S stalo byla 100% bez nároku.
Jinak video úžasné a pilot zcela jistě musel vědět co dělá.
HOWGW Domluvil jsem
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   13. 11. 2011 / 09:27
kuma   
Hehe, pár dní jsem v prostoru bez internetu - a kned po návratu taková krásná žabomyší bitka!

Nevím proč se do ůdi navážíte, vždyť má vcelku pravdu - konec konců jen ji nedovedl do úplného konce, pokud by normálně v bezvětří letící airbus s rychlostí kolem 240 KIAS prolétl rozhraním stříhu větru, kdy by mu najednou fouklo zezadu takových 200 KT větru - tak taky spadne jako cihla, že jo...

A jestli taková situace může nastat, to je moc složité, po tom nebudeme bdat. Prostě letadla padají, no, zvlášť když nejsou dost vysoko, aby vybraly stall, že jo, a jak bylo v nějakých zprávách napsáno, airbusy občas nevyberou stall ani z 11 kilometrů... takže bezpečná vejška na takovýhle hokuspokusy je aspoň 12 km....

Ne... neberte mne vážně, jen jak jsem si přečetl všechny příspěvky shora dolů, je to (až na ojedinělé výjimky) zas záhul....

béke, burárum!
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   13. 11. 2011 / 11:10
Mike2811
Doktore, 200 uzlů by byl pěkný průvan, zřejmě ten největší, jaký kdy byl zaznamenán...
Luděk celkem pravdu má, akorát ostatní nevěří (a já jsem k tomu videu taky skeptický), že se dá z toho videa něco objektivního vyvodit. A bez toho jsou ty závěry pouze tlacháním do větru, i když dobře míněným...
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   13. 11. 2011 / 13:41
Štěpán Obrovský
Mne zase prijde, ze jste zbytecne hystericti , s vasi logikou by nemohlo odstartovat zadny letadlo, protoze tesne po vzletu je taky nizko, vysoky AoA a pri silnym celnim vetru je taky GS o hodne nizsi nez ISA.

Nehlede na to, ze letadlo, aby letelo, opravdu GS nezajima. Pokud fouka stabilni silny vitr, tak behem sekundy neprestane foukat ani se neotoci o 180stupnu. A ano strih vetru existuje, ale ten se objevuje u urcitych jevu a da se predvidat.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   13. 11. 2011 / 14:11
Luděk Ch.
Ale jo, sohlasím s tebou a rozhodně nehysterčím. Jen se mi to prostě nezdá bezpečné v takovém větru. To je všechno.

"Pokud fouka stabilni silny vitr"

Jenže ta stabilita je právě to, co ti nikdo nezaručí Navíc se vítr často dost výrazně mění s výškou, kolikrát v 1000m může být klidně i o 90° vůči přízemnímu větru. A navíc letadlo zpočátku stoupá hodně rychle, takže se může dostat skokově do oblasti s jiným směrem/rychlostí větru a to dost podstatně. Nevím tedy, jestli existují i rychlostní limity větru pro start co se týče čelní složky nebo jestli jsou jen vzhledem k bočním složkám?
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   13. 11. 2011 / 18:10
FSPilot   
Hysterčíš a zbytečně Prostě ten vítr se nebude měnit o 100kt, ale jen v řádech jednotek a to ti takovou mašinu rozhodně neohrozí, protože těžce pochybuju o tom, že by někdo letěl na hraně pádovky... jestli to mělo pádovku 110kt IAS, tak žádný rozumný pilot s tím ani za běžných podmínek nepoletí 111kt IAS. A to natažení může být dost zkreslené úhlem pohledu Navíc Ačka lítají o dost víc natažené než Boeingy (když jsi viděl těch vzhletů tak moc, tak jsi možná viděl i dost přistání a zcela určitě jsi někdy viděl na přiblížení A321, kde je úplně krásně vidět to, jak to éro lítá "natažené").

A jen tak na okraj k pocuchání nervů dva známé videa

http://www.youtube.com/watch?v=bPSElw8qEsI
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=dAx8BT6vcBw
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   13. 11. 2011 / 18:31
Luděk Ch.
Tys ještě nezažil větší změny větru, než v jednotkách kt? Já tedy ano a většinou právě při silném větru. Ale OK, já jsem jen napsal, že se mi to nezdálo bezpečné, pokud vám ano, tak mi to je úplně jedno Až mi Radimmm nebo Míra napíšou, že to bylo bezpečné, tak to vezmu na vědomí.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   13. 11. 2011 / 21:00
FSPilot   
Tak aby se vítr měnil skokově např. o 50kt, to jsem skutečně nezažil (max. si pamatuju tak možná 10, kdybych tomu dal, tak 15 - podle METARu), ale nevylučuju to.
Prudké změny směru nebo síly nejsou přímo spjaty s rychlostí větru, ale spíš s atmosférickými jevy, jak už to tu někdo psal (např. bouřka - microburst). Prostě tu změnu musí něco vyvodit, ať je to už turbulentní proudění za kopcem, silná termika nebo třebas ta bouřka...
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   13. 11. 2011 / 21:48
AJS
Tak to vem na vědomí, už jsem tu jednou měl něco na to téma napsané, pak jsem to smázl. Pro tentokrát souhlasím s FSPilotem a dalšími, vítr ti skutečně naráz neustane, s výškou se měnit může, třeba před hodinou v CYQB jsme měli v 4000ft 41kts tailwind, ve 3000 37kts, 2000 20kts, v tisíci už pět do čumáku a u země 15, ale to je pořád příliš malá změna na to, aby tě "shodila". Pokud nebudeme brát v potaz kopcovitý terén, ale rovinu (to v tom videu byla), tak nad určitou výšku nad zemí taková ta běžná nárazovost, kterou známe, už nebývá (tvoří jí víry u země, je to jako s vodou), a nebudeme-li v potaz brát silně termické jevy (na ty to tady taky nevypadá), tak vítr ti zničeho nic neustane a zničeho nic z něj ve výše uvedeném případě nevylétneš. Já v tomhle kousku, co předvedli, žádné nadměrné riziko nevidím, nota bene s A330, jeho ochranami a velkém přebytku tahu při prázdné mašině.

P.S. 1 běžná turbulence, kterou už lidi vnímají jako nepříjemnou, je způsobena změnami rychlosti proudění vzduchu, ať už horizontálně, či vertikálně, skutečně v řádu jednotek knotů...!

P.S. 2 tohle nemám vycucané z prstu, ale před časem o tom vyšel krásný článek v časopise Professional pilot
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   14. 11. 2011 / 08:33
Luděk Ch.
OK, to jsem chtěl slyšet Tak jsem rád, že jsem se pletl a piloti neriskovali, to by mě mrzelo.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   13. 11. 2011 / 20:16
Štěpán Obrovský
Mas pravdu, ze se vitr meni i s vykou, ale da se to predpovidat, napr na inverzni vrstve. A jeste jeden aspekt zde nepadl, ty zabery jsou evidetne z nejake airshow, tzn. ze to letadlo bylo s nejvetsi pravdepodobnosti prazdny a lehky.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   13. 11. 2011 / 20:31
Luděk Ch.
Jasně, já to nijak nedramatizuju, napsal jsem jen svůj názor, že se mi to nezdálo zrovna bezpečné.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   13. 11. 2011 / 20:51
FSPilot   
Jeden kapča z ČSA, který nás na škole učil nám ukazoval OFP kde měl spočítaný vítr pro konkrétní hladiny pro přelet přes velkou louži a říkal nám, že se nezřídkakdy stávalo, že to sedělo na chlup s tím, co v těch hladinách skutečně bylo.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   13. 11. 2011 / 20:57
Lejzy
No jo, v hladině ti v podstatě stačí rovnice pro gradientový vítr, ale v mezní vrstvě (spodní 1km) to je trošku jiný oříšek. A čím větší vítr (u země), tím větší vertikální střih a tím větší turbulence.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   13. 11. 2011 / 17:56
Tragédie v JRD
Tak. Z toho videa je prd poznat. Ostatně, kolikrát tu už byly různý videa a fotky, kde to vypadalo, že letadýlko letí metr nad zemí a realtia byla dost odlišná. Jsem si skoro jist, že to éro ani zdaleka nezastavilo, a jen to tak shodou okolností vypadalo (a následně se to kapku rozmázlo).

Ale dokud se někde na webu neproflákne, kolik foukalo, jak rychle se hejbalo letadýlko a další údaje, je to jen akademická debata (a tak trošku hysterie).

PS: a argumentovat tím, že jsem v Brně viděl x letadel po vzletu ... to je argument jak noha
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 15:33
dandee
Ono risk je uz posadit sa do masinky.Nemusi ani odstartovat a uz je pruser./vid red arr/To nemozes tak brat. Riskujes aj ked vyjdes na ulicu a nejaky kokot ozraty za volantom usiluje o tvoj zivot.
Aj v baraku moze na teba spadnut strop.
Airbusom moc nerozumiem,ale urcite tam mal hromadu prebytkov, ako tahu tak aj vztlaku a nejaky poryv by mu urcite neublizil.Ked ma nieco silne motory a velku plochu,ktorou moze hrnut vzduch pred sebou,tak to asi tak nebezpecne neni. Je to iba nezvykly pohlad. Proste normalni piloti tento prvok nemaju vo vycviku.Robia to zasadne iba skusobni a taki vselijaki vyvoleni pajloti.
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 14:53
FSPilot   
Za jak dlouho ti tohle vyhodil gůgl?
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 12:56
Matt
Čumim
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 14:36
Jirka Kallasch   
na co ?
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   11. 11. 2011 / 15:45
Matt
No ještě sem nic takového neviděl...Možná to byl relativní pocit, ale pohyboval se hodně pomalu.
U stíhaček to chápu...Mají dostatek tahu a menší hmotnost oproti dopraváku.
Neříkám že to je třeba něco zvláštního, jen mě to překvapilo a čučel sem že to jde
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   12. 11. 2011 / 00:04
polda66cz   
Přízpěvek fajn, některé komenty taky.
Nicméně kam by jste mi poradili se nasměrovat,
pokud bych se chtěl dozvědět u nás doma něco z oblasti virtuálního letectví ?!
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   12. 11. 2011 / 10:31
FSPilot   
Když něco nevíš, tak se zeptej Tragéda. Ten ví všechno
 

OT-Airbusy předělávají na Harriery? :-)   12. 11. 2011 / 14:34
polda66cz   
Negative. Já vám oběma sekundanta dělat nebudu.
Doufám, že v mé otázce byl čitelný ten lehký nádech ironie.
 

VWAC
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ