| | | ...to má logiku 2. 11. 2011 / 12:14 | |
| | http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/249184-pilot-letadla-s-hokejisty-bral-leky-s-nimiz-se-letat-nesmi.html
...Posádka byla podle Morozova nedostatečně přeškolena ze starších typů Jak-40, kde jsou na podlaze kabiny pilotů opěrky pro podpatek. V novějších typech Jak-42 takové opěrky nejsou, a pokud některý z pilotů ze zvyku nohu o neexistující opěrku opřel, vyvolal brzdný efekt.
To neustálé zkoumání a hledání viníka je v podání tiskových prohlášení neuvěřitelné: opření nohy o neexistující opěrku vyvolá brzdný efekt..., no, to je logické, to lidi pochopí.. |
| |
|
| | | ...to má logiku 2. 11. 2011 / 12:16 | |
| | | |
|
| | | | ...to má logiku 2. 11. 2011 / 14:26 | |
| | ...to mě nepřekvapuje
Ale na začátku je odkaz na celý příslušný veřejně prezentovaný článek |
| |
|
| | | | | ...to má logiku 2. 11. 2011 / 14:49 | |
| | No, ale pořád nechápu, o čem vlastně píšeš a s čím (ne)souhlasíš nebo tak .) |
| |
|
| | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 11:42 | |
| | omlouvám se, že reaguje až dnes,včera jsem už neměl čas. Jde o to, že opření nohy o neexistující opěrku a vyvolání brzdného efektu může předvádět snad jen mim v pantomimě a ne pilot v reálném letadle, a tu logiku jsem tedy asi měl dát do úvozovek , ale to už je dnes jedno. Myslím, že jedinou pravdu jejich ministr, který to nazval bordelem... |
| |
|
| | | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 13:32 | |
| | V tom není problém.
Problém je změna tvaru pedálů (včetně soupáči brzd) u staré a nové verze Jak-40 a zvyk z Jaka-40 nechat nohy volně položený na pedálech, což u jaka-40 nebrzdí, ale u Jaka 42 to brzdit může - a může to být průser (jak vidno a jak tady taky bylo hafo příspěvků a příkladů z jiných letadel, nezáludnou cessnou konče !!!) Prostě když si na ty nové pedály položíš nohy (což přímo svádí), nemáš patu na zemi a zapřeš se, tak zabrzdíš, ať chceš nebo nechceš.
Problém je, jak tohle maj napasat a "srozumitelně a stručně popsat" novináři, kteří si pod tím sami nic nepředstaví....
Obrázky:
1) pedály a brzdy v Jaku-40
2) pedály a brzdy v jaku-42 stará verze
3) pedály v Jaku-42 nová verze |
| |
|
| | | | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 13:45 | |
| | Mezi variantami 1, 2 a 3 nevidím rozdíl, kromě toho, že varianty 1 a 2 jsou uprostřed s výřezem a umožňují lepší větrání a chlazení podrážek pilotových bot. |
| |
|
| | | | | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 14:13 | |
| | i když znám tvůj humor tak jsem nyní v pomykově, či to myslíš vážně nebo ne Praktický rozdíl je veliký, psal jsem tu před časem že jsem brzdil na cessně právě s pedály var 3 a byl jsem přesvědčen že nebrzdím... |
| |
|
| | | | | | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 15:17 | |
| | Já tam nevidím rozdíl, možná mezi variantou 1 a 2+3, které mají dolní rantl na odložení paty. Prostě dopředu-dozadu celou nohou řeším směrovku, kolíbkou, tj. špičkou nohy dopředu potom brzdím. Jaký je rozdíl v tom, že ta třetí varianta je celý vana a ty předchozí dvě mají podporu pro patu a špičku? Dle mého laického názoru člověka, co brzdí v letadle páčkou od přehazovačky na kniplu, nebo řadící pákou, nevidím praktický rozdíl, ale nechám se rád poučit.
Nebo je to tak, že u varianty 1 můžu šlapat špičkama za tu spodní část a patu mít na podlaze? Teoreticky to je ale možný u všech tří, prakticky to IMHO vylučuje délka dráhy pedálů. |
| |
|
| | | | | | | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 15:33 | |
| | až přijedeš do bene tak ti to názorně ukážu, resp. si to vyzkoušíš sám, nedokážu to popsat. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 16:48 | |
| | ok, flašku vezmu |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 19:23 | |
| | Pak dej vedet, jak to teda je. Sam tomu moc nerozumim. Protoze spickama se poradne neda ridit ani jedna varianta. Takze pri obou se musej pouzivat paty a tim je to tedy vsechno stejne. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 19:48 | |
| | No, tak o tom přemejšliám - patama se dá řídit u pedálů, který maj tvar jako u Siebela, Storcha a podobných. Ale ani tam to není patama, ale že jsi patama opřenej vë šlapce, kde stejně šlapeš celou nohou...
Jinak, IMHO, by se mělo o pedály opírat tím místem, kde se napojujou prsty nohou (odborně je to Chopartův kloub, metatarsofalangeální linie - to je to místo, odkud vozy Ferat cucaj krev) Tam je nejlepší kombinace citu a síly. A pokud si takhle zvykneš, moc špiček ti nezbývá - a ani není riziko, že budeš nechtěně brzdit... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 20:06 | |
| | Je to asi otázka zvyku - mě na Z-142 naučili si nohy ze špiček pedálu na vzlet a přistání sundavat úplně a řídit spodní část pedálu právě někde místem pod prsty, teď zjišťuji, že je to Chopartův kloub (u pedálů řady Z-4x to jde velmi dobře, poněvadž tam je díra, kam strčit přední část boty, u Cessny to s trocho grifu jde taky) - Při pojíždění např. kolem překážek ovládám špičkama brzdy a patou kolečko/směrovku a zdaleka to (aspoň pro mě) není tak přesné. Ale chápu, že na velkých eroplánech, kde se musí při přerušeném vzletu dost intenzivně a okamžitě brzdit, nelze tuto techniku dobře praktikovat.
A jinak vaší pozornosti doporučuji též video se záznamem z CVR - vyvrací se tam různé nesmysly z médií, jakože borťák nebyl v kokpitu atd. http://mak-yak42.s3.amazonaws.com/Ra-42434.avi |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 21:19 | |
| | Co kdyz mam letadlo, kde potrebuju hodne vyrazne slapat a sem tam do toho s citem brzdit?
Spickama (Chopartovym kloubem) jsem naposled ridil max. Vivata |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 22:10 | |
| | ...potom použiješ nohy jak máš, jelikož o tom víš a jsi tak naučený a znáš materiálku letadla atd. Pilot o tom nevěděl (údajně) a další průser byl, že jak viděl že se to nerozbíhá jak má, tak jak přitahoval víc a větší silou ve snaze zvýšit úhel náběhu a éro urvat od země, zapíral se nohama víc do pedálů a nevědomky víc brzdil. Údajně snad měl ještě špatně nastavené sedadlo - víc vzadu než měl mít, tím pádem ten průser na pedálech a potažmo brzdách byl ještě větší.
A od doby co jsem přesně takhle přibržďoval cessnu tak jsem si zvykl řídit tak všechna éra - teda těma chopinovejma kloubama, nebojaksejmenujou Jenže já měl tehdy kliku že jsem byl ve dvojím a se zkušeným instruktorem...
A ty jsi naučený takhle používat nohy předpokládám ze čmeláka |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 23:33 | |
| | Z anduly spíš, tam se navíc brzdí rukama
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 23:35 | |
| | Ja ti ani nevim. PPLko jsem delal na letadle s ostruhou (105) a tak nejak jsem si zvyknul na to, ze pokud neletim s vyvazenym letadlem rovne, tak nohy holt vysej v lufte a paty se nedotykaj podlahy. Cmelak, Brigadyr, Andula, Finist a dokonce i Meridous s pridovym podvozkem to akorat podporily.
PS: tyjo ted jsem mel zas napsanej nejapnej dotaz na Twina, ale smazal jsem to. Ze se zlepsuju? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 23:50 | |
| | Můžu ti ale říct, že "nohy v luftě" na pedálech na Trenéru můžou způsobit pěknou paseku, v posledním půl roce mi nechtěné brzdění při rozjezdu předvedli hned dva lidi ze tří, které jsem na 326 přeškoloval. A přestali s tím poté, co dali nohy na podlahu tak, jak má být.
Naopak já lítal jen jedno letadlo, které vyžadovalo mít nohy pořád "v luftě", a to L-60S. Nechtěné brzdění vlivem špatné polohy nohou na pedálech jsem však při vzletu zažil na CE-680 i B 737...!
A jak se tu někdo ve stromě vyjádřil, že podle něj je závěr komise s ohledem na brzdy blbost, tak já říkám, že blbost to není, protože možné to skutečně je |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 4. 11. 2011 / 07:11 | |
| | Mám podobnou zkušenost pane kapitáne. Od prvních letů mě učí lítat zásadně s patama na podlaze a má to svoji logiku. Když potřebuješ brzdit (což je speciálně u velkých mašin rozhodně méně často, než řídit), tak je prostě posuneš.
Jedna z velkých připomínek jak je to vlastně důležité se stala jednomu mému kolegovi ještě onehdá na Warrioru. Přistával traverzovou technikou a se směrovkou zároveň intenzivně brzdil. Skončilo to érem v taxiway značce, našťestí jen vylomeným podvozkem z křídla, velkou kaluží paliva okolo a pořádně pochroumaným sebevědomím... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 4. 11. 2011 / 09:47 | |
| | Jo, tomu neumyslnemu pribrzdovani stopro verim.
Ja mam jenom problem tam dolu dopredu nejak rozumne nohy namackat, takze pokud je nemam "v lufte" (cili cele chodidlo zabere cely pedal), tak nejsem schopen slapnout plnou vychylku a jeste si do toho v pripade potreby s citem pribrzdit. A bohuzel nektere typy letadel me naucily, ze fraze "tak si kdyztak rychle preslapnes" dost dobre nefunguje |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 4. 11. 2011 / 12:26 | |
| | Že tady někdo zmiňoval Vivata... právě s ním se docela často lítá (lítala...) vývrtka - a tam ty svižné prošlapy až na doraz jsou, jaksi, samozřejmostí. Přesto jsem tam měl vždycky patu na zemi a s rychlým "šup sem- šup tam" (tedy uvedení - vybrání) problémy nebyly... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 4. 11. 2011 / 12:56 | |
| | Toho Vivata jsem zminoval ja. A prave v kombinaci s tim, ze to bylo posledni letadlo u ktereho jsem mel paty na podlaze a jenom kyval spickama Viz. par prispevku vyse. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 4. 11. 2011 / 13:02 | |
| | Aha, pravda. Už jsem to taky našel
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 4. 11. 2011 / 06:55 | |
| | trošku jo a na tvůj nejapný smazaný dotaz odpovídám že twin brzdy má |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 4. 11. 2011 / 08:27 | |
| | Tak to ja hnaty přesouvám. Jakmile zaberou kromidla, tak jdou spicky z brzd dolu, pak po odlepeni zase nahoru kvuli brzdeni kol a pak zase dolu. Akrobacku litam taky "tim kloubem" .
Kuma: U Anduly je to jedno, ma brzdu jako MiG-21 na ruce. Tam spis clovek uvykly brzdam na noze tlaci na pedal a divi se, jak to, ze se nic nedeje
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 4. 11. 2011 / 09:00 | |
| | No vždyť píšu - že u anduly je jedno, jak tam ty hnáty máš, protože brzdíš rukama.
Já jsem rád, že se tady tahle diskuse rozvinula a že tu někteří zkušenější dávaj k dobru tyhle drobnůstky, protože já jsem si na začátku výcviku PPL připadal jak trotl, než jsem na tenhle fór (po instruktorském pojebu) přišel. Zpětně si myslím, že jsem do té doby - aniž bych si to uvědomil -i párkrát odstatroval s "přibržděnými" koly, protože jsem tam ty pačmáky prostě mnechal líně položené (a rozběh byl nečekaně dlouhý...).
Fór je ten, že aby člověk nebrzdil, když má "paty na pedálech a špičky na brzdách" musí pomocí (tibiálních) svalů aktivně (!!) v té poloze držet špičky nahoře. A ty se po nějaké době unaví - a špičky nevědomky spadnou. Zkuste si to... Takže poloha patama na podlážce na chodidlem na pedálu je nejen bezpečnější (nižší riziko nevědomého brždění), ale taky pohodlnější.
Samozřejmě to závisí na konstruzkci toho pedálu - jak už se tu psalo - pedály u L-60, C-3 atd. jsou samozřejmě konstruovány k tomu, aby na nich pilot nechal celé chodidlo položené po celou dobu letu, tam se o podlážku neopírá. Problém může být tam, kde tvar pedálu k takové "úlevové poloze" vybízí, ale není na ni konstruován (Jak-40 novější provedení)
Což je to, co, myslím, psali v tom protokolu MAK a co se ti novináři snažili neuměle reprodukovat. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | ...to má logiku 4. 11. 2011 / 12:51 | |
| | Tak tomu už rozumím, jsa poučen. Já jsem doteď žil v tom, že paty nejsou na zemi vždy, pokud jsou brzdy na na pedálech. Proto jsem nechápal ten rozdíl mezi těmi typy pedálů. To by mě ale zajímalo, jestli pro jednotlivé typy hlavně těch větších strojů existuje rukavodstvo jak mít správně nohy, např. paty na zem povoleno/zakázáno, povoleno při startu/přistání, apod., nebo se to nechává na umění páně pilota.
To mi ještě připomíná, že v tehdá ve Varech v Dekáči vzadu mi ty pedály přišly hrozně blbý a já si debil neopřel paty o podlahu a neřídil těma chopper-kloubama No kdybych se nebál, že si ukousnu jazyk, tak bych ze zeptal a potom už jsem na to zapomněl |
| |
|
| | | | | | | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 19:10 | |
| | Na první pohled vypadaj sice stejně (a fungujou stejně) a ta verze 3 je jen jaksi "kapotovaná" (jako jsou pedály v cessnách třeba), ale na druhej pohled u těch prvních pedálů je každýmu i v bagančeti jasný, kdy má nohu opřenou chodidlem pod prsty o pedál a kdy musí šlápnout výš na brzdu - zatímco druhá varianta nenásilně svádí k položení celého chodidla na plochu pedálu - jakože patama kormidluješ a propínáním špiček brzdíš - a v ten moment ztratíš kontrolu a brzdíš, když nehceš. Což za letu nevadí, ale při startu a přistání je to vo hubu. Ono totiž když je páka brzdy spojena kapotou s pedálem kormidla, pak to brzdí i když se špičkou bezděky opíráš "na půl cesty" - a ani si to nemusíš uvědomovat.
Chápu to tak, že nohy na pedálech Jak-40 a staré varianty Jak-42 byly samozřejmé (opěrka pro patu je, myslím, jen podložka z měkčí gumy, nanýtovaná na plát podlahy) a nemusely se nijak trénovat, ale při přechodu na novější verzi Jak-42 se pilotům muselo zvlášť říkat:
Nech ty paty na pdlaze, jó? Šlapej jen do pedálů a NEBRZDI při tom !! - což si s vlastními zkušenostmi z cessny fakt dovedu docela dobře představit !!! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 19:53 | |
| | Výborně, pane kolego, tak takováto diskuse se mi líbí , je vidět, že když se na to člověk podívá z " čistě odborného hlediska ", je k tomu co říci a to nemálo. A k tomu by fórum mělo taky sloužit. |
| |
|
| | | | | | | | | | ...to má logiku 4. 11. 2011 / 23:06 | |
| | Teda to jsou mi problémy.... My Mixeřisti/Větrákysti máme hen také oné, dvě zahnuté trubky jako bedajle a hlavně žádné problémy s brzdama |
| |
|
| | | ...to má logiku 2. 11. 2011 / 12:48 | |
| | No ono to logiku fakt má Zvyk je sviňa. |
| |
|
| | | ...to má logiku 2. 11. 2011 / 13:35 | |
| | Je potřeba číst oficiální prohlášení, ne spekulace vypatlaných novinářů Bohužel se to často směšuje. Ale ta příčina mi připadá naprosto reálná. Pokud fungovaly motory, letadlo nebylo přetížené nebo špatně vyvážené, fungovalo správně řízení, nenapadá mě žádný jiný důvod, proč by letadlo nebylo ochotno se zvednout. |
| |
|
| | | ...to má logiku 2. 11. 2011 / 13:41 | |
| | Jen na okraj - pokud soudní patologové skutečně prokázali v krvi některého pilota fenobarbital, je to dost průšvih... I kdyby to bral pravidelně, je to jako kdyby byl pod vlivem alkoholu... |
| |
|
| | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 13:46 | |
| | feno-barbie-tal - nedokážu si představit, proč by to měl chlap užívat. |
| |
|
| | | | | ...to má logiku 3. 11. 2011 / 19:17 | |
| | Fenobarbital je prostě lék. S fenama, barbínama a jánevím co tě ještě napadlo - to fakt nesouvisí.
Používal se dřív v civilizovaném světě na epilepsii, vyvbolával ospalost, pomalé reakce. Na co to bral ten nešťastník nevím, vypadá to, jakoby měl nějakou periferní polyneuropatii - ale to se samozřejmě z těch písánek poznat nedá. Co je ale jisté, že po fenobarbitalu ae nedá kloudně řídit auto, natož letadlo. Na co se používá v Rusku teď nevím, není tomu dlouho, co se v lékárnách v Moskvě prodával jako regulérní lék i prach z egyptské mumie.
To co zprávy naznačují je tragická kombinace - jestli měl ten pilot polyneuropatii, měl asi zpomalené periferní reflexy, změny v čití a možná poruchu jemné koordinace pohybů (!) Už to by samo stačilo. Pokud se nazobal fenobarbitalu, aby měl "jistější úchop", pak k tomu pouze přidal ospalost a prodloužení centrální rekační reflexní doby. Výsledek se skutečně dá přirovnat k "trochu jiné" opilosti - z hlediska toxikologie jde samozřejmě o něco jiného, ale z hlediska létání to vyjde na stejno. |
| |
|
|