| | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 31. 10. 2011 / 22:43 | |
| | Všude v chytrých příručkách kolem simulace se píše, že pod FL100 se nesmí létat rychleji než 250kt. Pak se kouknu na Flightradar a tam nenajdu jediný éro, které by to dodrželo. Tak jak to tedy je? |
| |
|
| | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 31. 10. 2011 / 22:50 | |
| | Zdravim,
dost casto sa pilotom dava povolenie bud "free speed" alebo "no speed restriction" (pokial pocuvate sem tam nejake frekvencie (ATClive.net)). Toto rozhodnutie robi ATC, pilot pokial viem tak moze o to poziadat, ale v tomto pripade je pokial ja viem tak posledne rozhodnutie na ATC ci to povoli alebo nie... |
| |
|
| | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 31. 10. 2011 / 22:52 | |
| | Opravdu má ATCčkovo "no speed restriction" vyšší prioritu, než předpisem omezená rychlost v prostoru dané třídy? (nepolemizuji, ptám se .) ) |
| |
|
| | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 31. 10. 2011 / 22:59 | |
| | stretol som sa s tym, resp. s "high speed approved" aj tam kde mali ist podla map max 205kts. David, Radim, Lukas, Marky ci Eproucnik by asi vedeli podat fundovanejsiu odpoved... |
| |
|
| | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 12:57 | |
| | ...zatím se nepovažuji za znalce, který by mohl zodpovědět frundovaně (koneckonců jsem v kurzu 2 měsíce...).
Nicméně z toho mála co zatím vím...je rozdíl mezi pokynem "no speed restrictions" a "no atc speed restrictions" (L-frazeologie)
Zatím jsme vážně v začátku, ale chápu to takhle...no speed restriction...ruší i pravidlo FL100/250kts.
No ATC speed restrictions...chápu to tak, že pokud mi třeba na APP přiletí s omezením od oblasti, tak tímhle ruším omezení od oblasti, ale omezení např FL100/250 kts zůstává.
O těch ostatních instrukcích bych řekl, že to je ta krásná realita, která v předpisech není.
|
| |
|
| | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 12:58 | |
| | ještě mě napadá třeba Speed limit point...to by to asi taky mělo rušit...nebo ne? |
| |
|
| | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 15:21 | |
| | Áno má. Akurát fráza no speed restriction je v istom ohľade trošku nešťastná. Môže sa tit kľudne stať, že éro namiesto zrýchlenia spomalí. |
| |
|
| | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 31. 10. 2011 / 22:50 | |
| | Ono není dáno přímo omezení na FL100 a 250kts. Je to dáno kombinací výšky a vzdušného rpsotoru, a v jednotlivých státech se to může měnit.
Nepíšeš, kde a v jaké fázi letu se to éro vyskytovalo - v ČR je toto omezení platné jen v prostorech třídy D, E, G. V prostoru třídy C se omezení na 250kts pod FL100 neuplatňuje, takže pokud je to éro např. v pratžském TMA (které je třídy C), tak mu teoreticky letět 250 kts a víc nic nebrání ...
|
| |
|
| | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 31. 10. 2011 / 22:54 | |
| | Aha, sledoval jsem situaci kolem LKPR |
| |
|
| | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 31. 10. 2011 / 23:49 | |
| | Kolem LKPR je prave jeste vyjimka, tam neplati 250KTS pod FL100, ale 250KTS v okruhu 28NM OKL. Cili, pokud budes i ve FL80, ale stale treba 35NM od VORu OKL, muzes letet jak chces rychle. Doufam, ze to jeste plati, takhle to byvalo. |
| |
|
| | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 00:28 | |
| | Nemáš pravdu (a nebo jo, a radimm me opraví ).. Já si onu větičku v AIPu vykládám trošku jinak. Kdyby to bylo tak, jak píšeš, tak by letadlo letící do Prahy mohlo kdekoli v českém FIRu i v prostoru třídy "E" mohlo letět rychleji, než 250 kts. Což je IMHO bejkovina.
V Aipu je toto:
MAX 250 KT IAS ve vzdálenosti 28 DME OKL pro letadla
letící mimo STAR.
Ta věta v AIPu slouží IMHO k něčemu jinému. Prostor TMA Praha je prostor třídy "C", který podle našich národních předpisů znamená, že v něm bez ohledu na výškové omezení můžeš letět rychleji, než 250 uzlíků.
Pokud letíš po přibližovací trati, tak máš příslušné rychlostní omezení součástí STARu (SLP1, SLP2), takze je o tvou rychlost náležitě postaráno.
Pokud ale letíš mimo STAR (ostatně , zminuje to i tento paragraf), tak body SLP nemáš a tato pasáž předpisu tě omezuje tím způsobem, že i přesto, že jsi v prostoru třídy C, jsi omezen na 250 kts, a nikoliv, že když letíš do Prahy, tak můžeš v prostoru třídy "E" létat rychleji, než 250 kts.
Troufám si tedy tvrdit, že pokud letíš do Prahy, a budeš ve FL80, tak můžeš dělat ledasco, ale ROZHODNĚ NEMŮŽEŠ letět jak chceš rychle, ale pouze 250 kts . |
| |
|
| | | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 00:44 | |
| | Jo, zapomnel sem napsat, ze se to tyka letadel priletajicich na LKPR. STAR/mimo STAR mi nedoslo, na STARu to bude presne jak rikas pres SLP, ale prave mimo ten STAR podle te vety z AIPu to chapu tak, ze muzes letet klidne 340 knotu, ale v bode 28nm od OKL musis mit uz 250. |
| |
|
| | | | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 00:59 | |
| | Vykládáš si to špatně.
Zkusím to vysvětlit jinak.
To, že tě LKPR AIP omezuje na to, že v 28 OKL můžeš letět maximálně 250kts, je tam proto, že TMA LKPR (jeho hranice cca odpovídá právě 28mílím od OKL) je prostor třídy "C" , který neomezuje rychlost letadel pod FL100 (všimni si, že u menších letišt máš prostor třídy "D", který ze své podstaty rychlost pod FL100 na 250 kts omezuje).
ALE NIC VÍC!
Nemůžeš si to vykládat tak, že dál od Prahy si můžeš letět tak rychle, jak chceš - ano, nad FL100 můžeš (třída "C"), ale (navážeme na tvůj příklad z prvního příspěvku) ve FL80 jsi v prostoru třídy "E", a jsi tudíž vázan rychlostním omezením třídy "E" pod FL100 , a tudíž můžeš letět maximálně 250kts. A to bez ohledu, jestli letíš do Prahy , nebo někam jinam. |
| |
|
| | | | | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 07:53 | |
| | Hmm, no ja si to ani nevykladam, takhle mi to bylo kdysi vysvetleno, a bylo to i primo tady Zkusim pohledat... |
| |
|
| | | | | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 07:58 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 09:04 | |
| | Pamatoval jsi si dobrý příspěvěk, ale chybně jsi ho interpretoval. I v tom odkazovaném Lukášovu příspěvku máš konstatováno, že to, že i pod FL100 můžeš letět rychleji, než 250kts platí jen a jen za předpokladu, že jsi v prostoru třídy "C". |
| |
|
| | | | | | | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 09:18 | |
| | Coz ale na priletu do Prahy prave ses, ne? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 09:32 | |
| | Ne (i ano).
Do třídy "C" se dostaneš až vlétnutím do TMA Praha. Jenže v tu samou chvíli začne platit omezení na 250kts ve vzdálenosti 28mil od OKL. TMA tuto vzdálenost +/- kopíruje (na pár místech je v menší vzdálenosti, na pár místech ve větší vzdálenosti, ale většina hranice je na těch 28 mílích).
Jinými slovy - situace, že bys mohl přiblížení do Prahy letět více jak 250 kts pod FL100 (aniž by ti to explicitně povolil ATC) může nastat na dvou místech a to po dobu několika málo desítek sekund (směrem k vozici a směrem na plzen je TMA vystrčeno trošičku dál , než těch 28mil - cca tech 35, nechce se mi to z mapy merit presne). Takže ano, těch 6 mil můžeš letět víc jak 250 kts
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 09:45 | |
| | Takže, když se vrátíme k původnímu příkladu ...pokud b v té vzdálenosti 35mil, pokud by jsi byl v těch FL80 a letěl do prahy od Brna nebo od Plzně, by jsi mohl z 250kts (nezapomeň, než jsi doletěl do toho bodu a už jsi byl pod FL100, byls v "E"čku, takže jsi byl limitován) začít akcelerovat na vyšší rychlost (vlétls jsi do "C"), ale tak, aby jsi po těch sedmi mílích měl zase 250kts, protože tě omezí jiný předpis. .) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 10:23 | |
| | Moc to hrotíš Co takhle, kdybys zklesával a do TMA se dostal někde lehce nad FL100 a proklesával to níž? A měřit nic přesně z mapy nemusíš. Stačí si to přečíst zde http://lis.rlp.cz/ais_data/aip/data/valid/a2-pr-radv.pdf
Prostě přes ty dva okrajové TMA (7nm není na jednu stranu zas tak málo) se dá prolítnout ještě ve větší rychlosti a můžeš si tak ušetřit kousek času, popř. decelerovat později |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 10:33 | |
| | Přečti si celé vlákno a na co reaguješ. To, na co reaguješ, byla konkrétní reakce na konkrétní příklad, který tu zazněl - to, že jsi ve FL80 ve vzdálenosti 35nm od OKL. |
| |
|
| | | | | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 08:09 | |
| | Tady se na přibližně nehraje. V předpise je to dáno přesně a ne "by voko"
Většina TMAček LKPR je do těch 28nm, to jo, ale např. TMA VI a TMA VII jsou i dál (až po 35 DME OKL) a jejich hranice je od FL75 do FL165, takže tam v těch místech víc jak 250kts pod FL100 můžeš, ale IMHO je to dost malý prostor na to, abys tam moh éro rozhulákat a spíš to bude jen jakési "dobržďovací pásmo". |
| |
|
| | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 00:35 | |
| | Se tak blbě zeptám, nemůže to být tím, že flightradar ukazuje ground speed, kdežto ten rychlostní limit je udán v IAS? I když pod FL100 je rozdíl mezi TAS a IAS malý, ale zase se k tomu přičítá/odčítá rychlost větru v dané výšce. |
| |
|
| | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 08:26 | |
| | Myslim, ze jo. Navic i ten rozdil ias/tas to muze udelat, kdyz neleti pod 250 moc. |
| |
|
| | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 08:43 | |
| | Podle vzorce TAS=FL/2+IAS ti výjde při FL100 a IAS 250kts TAS 300kts, což je dost. Není to úplně přesný výpočet, ale pro odhad to stačí a když se k tomu dá ještě ten vliv větru, tak to může být výrazně jiná hodnota oproti IAS. |
| |
|
| | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 09:10 | |
| | Tak že bysme byli doma? |
| |
|
| | | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 10:14 | |
| | Je to možné |
| |
|
| | | | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 11:54 | |
| | Kolegové na to nějak vůbec nereagují a dál se vesele dohadují o prostorech různých tříd, tak jsem zvědavý, jak to nakonec dopadne |
| |
|
| | | | | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 12:33 | |
| | a tak tam vedle to už je akademická debata na téma vzdušné prostory a omezení rychlosti.
Dokud původní tazatel nespecifikuje, kde se to ero nachazelo, tak je zbytecne resit, jestli to bylo vetrem, nebo vzdusnym prostrem, nebo povolenim ATC, nebo necim jiny.m |
| |
|
| | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 12:40 | |
| | Si si úplne istý, že flightradar ukazuje GS a neberie IAS z módu S? Ja by som si vsadil práve na to. Nemám teraz čas sa však na to pozrieť. |
| |
|
| | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 12:57 | |
| | Jasně, že ukazuje GS. ale to se tu už celé dopoledne řeší - na kolik to mohlo být v této výšce ovlivněho GS atd .) |
| |
|
| | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 14:54 | |
| | Ok, Luděk má pravdu. Ja som flightradar nevidel dobrého pol roku, tak si to nepamätám. |
| |
|
| | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 13:02 | |
| | namatkova kontrola VIR401Y: alt 40000, speed 466kt - to nebude IAS. |
| |
|
| | | | | | Příletová/Odletová rychlost pod FL100 1. 11. 2011 / 13:09 | |
| | To by fakt byl hukot... M=1,48 |
| |
|
|