| | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 11:20 | |
| | | |
|
| | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 11:28 | |
| | Mně moc není jasné jak se mu to povedlo. Kdybych si do kniplu vrazil kolenem a ono se to vyplo(pokud teda chápu dobře) tak jako první se ozve alarm vypínání A/P, okamžitě se otočím a koukám co to dělá, opravuji a nečekám. Ono je to "jen" blbých 15 vteřin, ale i tak asi stihli použít všechny blicí pytlíky... |
| |
|
| | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 12:32 | |
| | já bych se nerad mejlil jooo ale pokud se dobře pamatuji, tak v NGčku je hned poblíž knoflíku, kterým se vpouští do kokpitu, i knoflík vyvážení. takže pokud F/Očko vzal za knoflík vyvážení a otočil jím vesele a vší silou doleva... ale to spíš asi potvrdí Radim |
| |
|
| | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 12:39 | |
| | Kdybys vrazil do kniplu kolenem, tak se vypne AP, ale zůstane +/- ve stejné poloze nebo nějakém náklonu. Jenže když místo přepínače na otvírání dveří ovládáš přepínač, kterým se ovládá trim (předpokládám trim aileronů, ne trim směrovky jak se někde píše), to už je trochu jiná legrace. Pokud je to u 737 jako u 757 (Radim mě určitě rád opraví), tak použití aileron trimu okamžitě odpojuje autopilota a jak všichni víme - konstantní výchylka konstantně zvyšuje klonění...a ve velkých výškách tyhle věci nejsou jen tak taková legrace....
Otázkou zůstává, proč někdo dal stejný nebo podobný ovladač vedle aileron trimu, ale tak to někdy chodí, kokpity jsou plné podobných radostí. A taky proč se pak pilot nepodíval, kam šahá...ale nechci soudit, svou ruku už jsem taky párkrát nachytal někde jinde než měla být |
| |
|
| | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 13:07 | |
| | ...ale nechci soudit, svou ruku už jsem taky párkrát nachytal někde jinde než měla být
Jojo, to se mi též stává, zatím jsem dostal jenom facku |
| |
|
| | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 21:25 | |
| | správně se kliká pouze na "myšku" pane, na myšku a pod záštitou slov, že jsi z Microsoftu a hodláš instalovat program zvaný "pinďours". Mě to zabírá vždycky a ještě sem se nesplet. |
| |
|
| | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 03:10 | |
| | To se teda divim, ze ti to s tim, ze si z micro-softu, prochazi |
| |
|
| | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 10:08 | |
| | zena tohoto typu musi bejt opravdu "NECO" |
| |
|
| | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 10:48 | |
| | ber to s nasázkou, jde o vtip |
| |
|
| | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 16:19 | |
| | Jen tak, pro doplneni...
Celkem by me zajimalo, do ceho se vlastne trefil... |
| |
|
| | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 20:14 | |
| | To na prvním a posledním obrázku je už nepoužívaný systém z "předpancéřové" doby, kdy se papundeklové dveře zamykaly tlačítkem. Dnes používaný systém je ten s otočným knoflíkem z prostředního obrázku, a viděl jsem i snímky, kdy to bylo blíž sobě. |
| |
|
| | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 20:38 | |
| | Prostě vstával a opřel se o berany, jinak si to nekážu představit,... |
| |
|
| | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 20:39 | |
| | aha, tak Radim odpověděl,... |
| |
|
| | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 20:12 | |
| | U 737 použití trimu křidélek A/P neodpojí, průšvih je v tom, že se tím pouze přestaví Centering Unit na vychýlenou hodnotu, a to se projeví až po odpojení autopilota tím, že berany vystřelí do nové neutrální polohy. Proto se se zaplým AP nesmí používat.
V tom Japonsku to prý opravdu byl trim od směrovky. Je to divné, stát se může všechno, pochopím i, že si někdo vyhasí živý motor, ale tohle mi nějak hlava nebere, stejně jako ten případ z Indie, kde si F/O při přestavování sedačky drbnul to beranů, potlačil (asi v režimu CWS) a neuměl to vybrat... |
| |
|
| | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 20:52 | |
| | Diky za upresneni pane
Me napadlo, jestli poslepu nehrabl misto na zamek dveri na trim a otocil s nim o tech 45 stupnu doleva, jako kdyby odemknul... Jenze to z obrazku nejsem schopnej nikdy poznat...
|
| |
|
| | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 21:09 | |
| | Nebo ze by do toho strcila letuska... kotnikem? |
| |
|
| | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 21:07 | |
| | A u 737 když trimuješ směrovku, tak AP automaticky nedorovná křidýlka? |
| |
|
| | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 22:51 | |
| | nedělá to spíš obráceně přes Yaw Damper? (jako Airbus/někdo to frantíci okoukat museli) |
| |
|
| | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 23:01 | |
| | No u 757 prostě když hejbeš trimem směrovky, tak AP naklání letadlo křidýlkama kontra tak, aby to letělo pořád stejným headingem. Používám trim směrovky docela často - každá mašina je nějak pokroucená, i když jsou oba motory na stejný výkon, AP to drží drobně v náklonu, aby letěl rovně (poznáš to podle beranů i EADI)...stačí nepatrně doladit směrovkou, letí pak bez náklonu, má menší odpor a menší spotřebu...Poznáš to ostatně už ve stoupání, když letíš ručně...pořád to někam uhejbá i když máš řízení (a tím pádem ailerony) v neutrálu.
To je vpodstatě totéž jako když vysadí jeden motor - AP to umí jenom křidýlkama, tak s tím letí jako prase, dokud to pedálama a/nebo trimem nedorovnáš. |
| |
|
| | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 23:06 | |
| | Čoveče, zajímavé téma na pondělní ranní kávu před typovkou,... |
| |
|
| | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 23:09 | |
| | Nicméně A320cítka si na autopilota řídí jak yaw damper tak i trimování směrovky, dokonce i při vysazení motoru,... Čím víc do toho playstationu pronikám, tím víc se mi to systémově líbí,... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 23:15 | |
| | Jojo...Autobus umí autotrim všeho. Což je pak MOC zajímavé sledovat, když se posádky přeškolují zpátky na Boeinga ;o)
Ani nevíš jak jsem vděčnej, že začínám na normálním letadle
Jinak je to ale velmi šikovný letadlo, spousta systémů má velmi dobře promyšlený vychytávky, různé drobnosti se časem doladily...když tomu člověk rozumí, tak se s tím dají dělat šikovné věci. Hlavně to má oproti starším Boeingům mnohem chytřejší navigaci, hlavně tu vertikální.
Co jim ale nikdy neodpustím je sidestick a hlavně nepohybující se throttles...FBW jde udělat i s klasickým řízením a že to může nádherně fungovat je poznat na 777 i 787. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 09:04 | |
| | No, ten sidestick je zvěrstvo, to je pravda. No, tu vertikální navigaci měly prej už i A310ky. No, pokus o "nepohybující" se páky máž i na ATRu. Na Vrtuli vůbec nešaháš a na plyn jenom při sestupu a přistání. Navíc počítám, že -600 už bude jako playstation. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 09:13 | |
| | Jinak to málo kdo ví, ale A320 má taky starou a novou generaci,... Ale pojmenovali je Classic a Enhance |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 09:21 | |
| | Jinak ale souhlas s Dušínovic, 777 lítá 15 let, má FBW, ale "soft", chovající se jako normální letadlo, a neměli kvůli tomu žádný větší průser. Embraer(170-195) je na tom s FBW podobně (má ho jen v podélném smyslu) a taky žádný průsery.
Troufnu si říct, že Boeing s Embraerem našli optimální cestu středem |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 09:26 | |
| | No, po pravdě, Aibus se rošířil hlavně tím, že měli 321čku. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 09:29 | |
| | Jinak mezi Classic a Enhance je takovej rozdíl, jako 738 a 739,... I když u Airbusu hlavně v počítačích.
no nic, jdu na E-Day, než mi tam všechno vyprodají,.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 10:19 | |
| | Takže je mezi nima dvaapůl metru rozdíl? (entschuldigung, já mušela)
Jestli jsi myslel CL a NG, tak mi věř, že tam je rozdíl daleko větší, než mezi A320 Classic a Enhance. Jiný křídlo, jinej ocas, jiný verze motorů, jiný systémy... a samozřejmě jiný počítače. To až A320NEO bude znamenat rozdíl jako bylo NG pro 737 |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 17:48 | |
| | No, počkej, pro nás, jako pro mechaniky je 800/900 dost velikej rozdíl spousta jinejch systémů,... Dokonce jednu dobu EASA požadovala na 900 jinou typovku,... Pak se ovšem Boeing domák o verzi Enhanced a zas se to vrátilo.
rozdíl mezi CL/NG a Airbusama, bych si troufl tvdit jako A310 a A320, pominu-li velikost |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 19:49 | |
| | Já mam teď pocit, že mluvíme každej o něčem jiným. 737-800 a 900 (pokud se nebudeme bavit o verzi ER) se liší jenom délkou trupu. Jinak je všechno, včetně vah, počtu sedadel, a samozřejmě zbytku letadla, shodné... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 21:44 | |
| | No, já si to taky myslel. Pokusím se sehnat rozdíly,... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 21:48 | |
| | Tohle je seznam "fyzickych" rozdílů mezi těmito, tak jak je zjistila EASA, když pro UK XL airways řešila, jak s těma typovkama.
The Boeing 737-900ER is 2.7m longer than the Operators current -800 fleet.
2 x MID emergency exits with integral slide fitted just aft the wing trailing
edge. The right exit has a cabin crew seat that must be manned.
The -900ER lift off attitude is 0.5° lower than the -800 series.
The -900ER is a performance category D (The -800 is performance category
C)
At Flap 30 settings the flare body angle between the -800 and -900ER is
negligible at 0.2° lower.
At Flap 40 settings the landing body attitude is 1° difference between the -800
and -900ER.
At Flap 40 settings the landing body attitude required is 1.6° difference
between the -900 and the -900ER.
At Flap 30 settings the landing body attitude required is 1° difference between
the -900 and the -900ER.
The emergency exit lighting at MID exits is type specific to the -900ER.
The minimum use height for autopilot single channel use is 140ft agl on the -
900ER and 158ft on the -800.
There are separate wind limitations published for use with autopilot and flight
director on the -900ER of HWind32 kts, TWind 28kts and XWind 27kts.
There is an ILS & GLS annunciator on the overhead panel on the -900ER (XL
have declared that they do not have GLS fitted on their aircraft).
There is a separate entry for GLS approaches in the FCOM (see 13 above).
There are flap load limiter differences between the -800 and -900ER.
The mid exit door area heater system is a new feature on the -900ER.
The -900ER auto speed brake system differs to the –800.
The -900ER has differing speed brake load alleviations.
The -900ER is fitted with two tail skid protection devices which is similar to the
-800SFP variant.
The -900ER has performance limitations attached during tail skid retraction
mechanism failure.
The APU drain mast has been repositioned to account for the rear bulkhead
repositioning.
The leading edge slats are sealed during Take-off flaps settings 10, 15 and 25.
The -900ER has increased spoiler deflections on the ground.
The -900ER has modified speed brake handle detent.
Revised placard speeds for the -900ER. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 22:07 | |
| | To je 900ER-ko. To je skutečně zejména díky nouzákům a o dost větším vahám odlišné. Já mluvím o 800 vs 900.
Jinak mimochodem třetina toho, co je tam uvedené, má i 800SFP, a ty ve firmě máme asi čtyři a rozdíly, o kterých se tam píše, ani většina lidí nezaznamenala. Tak jaképak copak. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 22:09 | |
| | ach . Malé přehlédnutí .) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 23:20 | |
| | (ja tim nechtel polemizovat na tema, ze tam ty zmeny jsou , ci nejsou )
Tak ted jiny EASA lejstro ( co ti tam nemaj - ti tam urcite maj i otázku k odpovědi 42) , ktery by melo porovnavat cistou -800 a -900
- Towing - wider radius
- Jinej (novější) A/T compjůtr
- jinej (novější) yaw damper / stall management compjůtr
(což není mnoho) ...navíc ty dva compjůtry jsou zpětně kompatibilni a jdou napchat i do -800 a nižších
a pak hromádka "změn", který jsou ale obecné pro celou NG řadu, a nepatří mezi -900 specific, a společně s -900 byly nacpány i do menších NGček. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 2. 10. 2011 / 10:44 | |
| | Tak, ale jenom tyhle dva kompjůtery máš min 2-3 dny typového školení,... A ve starčí mašině se budu chovat, jaky starý, protože v tý 900 budou mít jinej "pin program" |
| |
|
| | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 23:40 | |
| | Jo, je to paráda, dokud se některý z těch systémů nevysere a piloti zhýčkaní všema těma vychytávkama pak mají co dělat, aby se "dostali do situace" a začli problém řešit. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 09:08 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 09:15 | |
| | Koukám, že ses do toho zamiloval, tak než se to zvrhne, rád bych uvedl poznatek, že počet kraksen a incidentů způsobených na klasických letadlech, "které by se na Airbusu nemohly stát", jsou zhruba srovnatelné s počty kraksen a incidentů na Airbusech, které by se pro změnu nemohly stát na klasických letadlech. Rozdíl je jen v tom, že se mírně posunou příčiny, shodné je však poznání, že každá technika může selhat a člověk podělá cokoliv, má-li k tomu příležitost |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 09:23 | |
| | To neříkám, ale mám rád hi-tech hračky Ale jo,všechno má svoje a spousta pilotů se s Airbusem bojí létat,... Jako jeden pán (nebudu jmenovat), co nechtěl jít do důchodu na Tu-154M |
| |
|
| | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 08:50 | |
| | To víš, dělali to technici tak, aby se jim to líbilo a hezky s tím lítalo... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 09:09 | |
| | no, učit se je to masakr. Ale pak si s tím hrát je super,... |
| |
|
| | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 08:48 | |
| | No to jo, ale to nemá s křidýlkovým trimem nic společnýho |
| |
|
| | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 1. 10. 2011 / 21:55 | |
| | No to nemá, jen jsem poukazoval na to, že se mi nezdá, že by "drbnul" do rudder trimu...Ten by přece jen autopilot dolaďoval křidýlkama a neodpojil se a už vůbec ne dělal podobný brikule. Taky není bůhvíjak rychlej...proto jsem psal, že bych to spíš tipoval, že dveře otvíral trimem křidýlek... |
| |
|
| | | | | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 2. 10. 2011 / 10:47 | |
| | Tk, pokud to dělal trimem, tak AP by se chvíli snažil to udržet a při určitý síle by se odpojil, protože by to už neuřídil,... A pak by mohla tahle evoluce nastat. |
| |
|
| | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 12:50 | |
| | Prostě si spletl kliku od dveří s volantem řízením. Co je na tom nepochopitelného???
|
| |
|
| | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 12:52 | |
| | Kdyby všechno fungovalo tak jednoduše, jak tu nastoluješ, tak máme % leteckých (a i dopravních) nehod asi tak o 99% níž |
| |
|
| | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 21:15 | |
| | Přiznám se, že jsem netušil, co přesně se myslí tím pouštěním do kokpitu. Jestli prostě otočil špatný čudlík a pak valil bulvy na to, co to dělá, tak se moc nedivím. Tím se i vysvětluje celkem kostrbatá dráha letu, protože se to nejspíš snažil několikrát vybrat a ono se to chovalo úplně jinak, než očekával. Takhle to vidím sice taky jako blbost pilota, ale danou tím, že jindy blbuvzdorné letadlo mi v tomhle přijde velmi neergonomické... |
| |
|
| | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 21:20 | |
| | Už si viděl rákosníka valit bulvy?? |
| |
|
| | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 12:12 | |
| | Nikoliv o výkrut, ale nedotočený zvrat.
Když kritizujem novináře na i-dnes, tak bychom aspoň my měli používat ty správné "termiti"!
|
| |
|
| | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 30. 9. 2011 / 12:51 | |
| | Bral jsem to spíš tak, že se jedná o nedotočený klesavý výkrut, pro zvrat by mi tam chybělo přitahování výškovky, v poloze na zádech, ale jelikož mám praxi jen s modelem, tak se nechám rád poučititi. |
| |
|
| | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 3. 10. 2011 / 09:46 | |
| | Neviete, ci to malo nejake nasledky pre toho pilota? |
| |
|
| | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 3. 10. 2011 / 10:24 | |
| | Proč by měl? Spíš by to mělo mít následek pro Boeing, protože asi nebyl šťastný nápad umístit zámek dveří vedle trimu směrovky. Pilot je v tom podle mě v podstatě nevinně, protože se nechystal provádět žádný důležitý úkon (pouze otevíral dveře), takže se asi nedá čekat, že tomu bude věnovat nějakou vysokou pozornost. A když už se to stalo, podařilo se jim to vybrat, takže je to spíš na pochvalu. Piloti by na to jen obecně měli být více upozorněni, že hrozí přehmátnutí. |
| |
|
| | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 3. 10. 2011 / 14:36 | |
| | To už se nedozvíme, v neděli jakmile se nad obzor vyhoupl rudý kotouč nového slunce přečetl svou poslední báseň o krystalcích mrazu na sakurové větévce a pak spáchal seppuku.
(bad joke) |
| |
|
| | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 3. 10. 2011 / 15:11 | |
| | not so bad |
| |
|
| | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 3. 10. 2011 / 15:20 | |
| | tož včíl v sobotu kluci na stretávce z výšky co lítaj všude možně říkali, že prý pár hodin po incidentu už jaksi zaměstnán nebyl.... S lehkou nadsázkou prý přistával už jako nezaměstnaný. |
| |
|
| | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 3. 10. 2011 / 15:23 | |
| | Myslis, ze uz mel jinou praci a chtel si zkratit vypovedni lhutu_ |
| |
|
| | | | | | Akrobacie s B 737 nad Japonskem 3. 10. 2011 / 17:04 | |
| | Tak , tak Jeho akrobatická vložka pro spestření nudného letu , byla oceněna výpovědí a bude následovat soudní dohra. |
| |
|
|