FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 16. 11. 2024, svátek má Otmar Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
OT: Zvuk stihačky Jeden příspěvek | Celý strom
OT: Zvuk stihačky   18. 9. 2011 / 13:41
Johnny pilot   
Pěkný den přeji, chtěl bych se zeptat, co přesně způsobuje typický pištivý zvuk u warbirdů z druhé světové války? Přikládám na ukázku P-51D http://www.youtube.com/watch?v=Ys7QqNTASWk&feature=player_embedded
 1x  

OT: Zvuk stihačky   18. 9. 2011 / 14:21
Stew
Turbokompresor.
 

OT: Zvuk stihačky   18. 9. 2011 / 14:25
Lejzy
Turbo? Nemelo to klasicky preplnovani pres hridel (supercharger - jak se tomu sakra rika cesky?)
 

OT: Zvuk stihačky   18. 9. 2011 / 14:33
Stew
Třeba V-1710 se dělaly i s turbem, ale i klasický supercharger dělá tento parádní zvuk.
 

OT: Zvuk stihačky   18. 9. 2011 / 14:37
Johnny pilot   
Moc díky, chlapi!
 

OT: Zvuk stihačky   18. 9. 2011 / 17:06
Lowmick   
Tohle extra hlasite pisteni (jestli myslis to pri pruletech) je specificke snad jen pro Mustanga, dela to tusim sani pod brichem.

Nadherne je to slyset na tomhle videu z Milovic, snad pujde spustit...
https://www.facebook.com/video/video.php?v=1091518021726
cas napr. od 4:10
 

OT: Zvuk stihačky   18. 9. 2011 / 17:58
Swordfish   
To dělá to sání a podobnej zvuk má na průletu i mezek.
 

OT: Zvuk stihačky   18. 9. 2011 / 18:32
Swordfish   
http://www.youtube.com/watch?v=6EaY4qVsDP4&feature=results_main&playnext=1&list=PL658C1CA3EAD6530C
 

OT: Zvuk stihačky   18. 9. 2011 / 18:59
Johnny pilot   
Není to ale tak výrazny, jak ú toho Mustanga.
 

OT: Zvuk stihačky   18. 9. 2011 / 19:07
Swordfish   
To ne,ale je to znát takyMám dojem že jsem to slyšel i u P40.
 

OT: Zvuk stihačky   18. 9. 2011 / 20:29
dandee
Robi to hlavne pri zvysenom uhle nabehu ak si si vsimol.To znamena ked taha do stupania alebo do zatacky.Pri vodorovnom lete to nerobi. Zrejme to je ten tunel pod trupom.
 

OT: Zvuk stihačky   18. 9. 2011 / 20:58
Priskac   
no, mozno blbost, ale nebude to tym nasavacim otvorom co je pod trupom? Ono je celkom hlboky a zjednodusene ci to nieje v podstate efekt pistaly, co v podstate ten otvor je. Mas to asi tak ako by si fukal napriklad do sklenenej flase vzduch a ono to zacne piskat. Mozno sa mylim, ale z hladiska akustiky si to viem predstavit...
 

OT: Zvuk stihačky   18. 9. 2011 / 21:19
dandee
Ja som to nazval tunel. A je to to,co si myslis ty. A ked pilot pritiahne knipel a zvacsi sa uhol nabehu,tak je to ako na flaske a zacne to piskat. Presne ako pises.
 

OT: Zvuk stihačky   19. 9. 2011 / 09:19
kuma   
Už jsem tu kdysi psal, že zvuk "stíhačky" má nejméně 4 hlavní složky, které se kombinují. Jsou to:
1) výfuky - "rachot" motoru, závislý na uspořádání, počtu válců, otáček v daním režimu
2) vrtule - zvuk závisí na počtu listů, ale hlavně na tvaru jejich konců. Zapomíná se na to, ale je to jeden z hlavních zvuků vrtulových letadel - například když slyšíme bručení dvoumotorového turbopropu z hladiny (4-6km výšky) - jsou to výlučně jen vrtule, co na zemi slyšíme.
3) kompresor - zvuk slyšítelný hlavně z blízka
4) sání - velmi podceňovaný zvuk (jak je vidět z diskuse tady nahoře tak ne mezi lidem leteckým - zase jak známo, dragstery s otevřenými hrdly sání dělají rachot právě tím sáním, určitě to je významná složka.

A právě vnímání těchhle zvuků zejména při průletech spitfirů, mustangů, hurricanů atd.. je ten nejlepší koncert (to mi asi dáte za pravdu )

A teď: co z toho je to hvízdání - babo raď, vždycky jsem si myslel, že kompresor, protože některé trucky při závodech hvízdají podobně. ALE když se vrátila jedna naše známá cessna 182 z revize vrtule - po "zaostření" kolmo useknutých konců vrtule (to je samozřejmě origo úprava a tahle c182 žádný kompresor nemá) - hvízdá za letu skoro úplně stejně !!!

Je taky dobré zmínit, že pokud má letadlo stejný motorový agregát, bude mít podobný zvuk, jako jiné letadlo se stejným agregátem. Proto taky Mustangy mají velmi podobný zvuk spitům - a némlich to samé naposled v Pardubkách předváděný Buchón - všechno je to Merlin či Merlin-Packard. Liší se jen ty vrtule (a to ještě ne zas tak moc... tady je asi větší rozdíl, mezi spitem a mustangem, než spitem a buchónem)

Co mne ale velice překvapilo, byl zvuk originálního mezka - stodevítky s origo Daimlerem - byl skoro stejný, jako zvuk spita !!! I s tím hvízdáním!

Takže - není to asi snadné určit, co to vlastně hvízdá- přesněji - z čeho všeho se to hvízdání vlastně skládá...

Béke, burárum!
 

OT: Zvuk stihačky   19. 9. 2011 / 09:38
SONP   
Tato diskuze mě trochu připomíná jinou o tom, z čeho je vlastně komponován znamý ruský letecký smrad
 

OT: Zvuk stihačky   19. 9. 2011 / 10:03
Rožérek   
Zvuk stíhačky je většinou komponován z poměrně vysokých, uší trhajících tónů s hysterickým podtextem. Velmi často vydává zvuk: "Kdes byl, s kým, jdeš pozdě!"
 

OT: Zvuk stihačky   19. 9. 2011 / 10:06
tonde   
...sice úplně mimo mísu, nicméně je to vtipné
Ale pokud máš se svou polovičkou tento problém, tak použij fintu mého kamaráda - dělá to přesně takto, cituji:
"Když jdu na pivo, tak se se starou vsadím, že jsem do deseti doma a ona je pak vždycky ráda že vyhrála ..."
Konec citátu.
 

OT: ...letecký smrad   19. 9. 2011 / 12:31
kuma   
Známý ruský letecký smrad analyzovat a proto ani definovat nelze, protože je to absolutní (!) olfaktorická kakofonie!!!
 

OT: Zvuk stihačky - aerodynamicky hluk (video)   5. 10. 2011 / 09:25
Premek
Jen pro zajimavost - dnes jsem narazil na tohle video a vzpomnel jsem si na kumuv prispevek ohledne slozek zvuku letadla.
Pokud bych nevedel, ze tuhle potvoru pohani motor z bagru, byl bych presvedceny, ze ji zene turbina a ten diesel v pozadi bych bral jako nejaky ruch. Takhle je to jednoznacne pouze aerodynamicky hluk. Clovek se porad uci...

 

OT: Zvuk stihačky - aerodynamicky hluk (video)   5. 10. 2011 / 09:47
kuma   
kde? jaký video?
 

OT: Zvuk stihačky - aerodynamicky hluk (video)   5. 10. 2011 / 09:55
Premek
Hmmm, to je syčák, ještě v náhledu bylo...

http://www.youtube.com/watch?v=Fq1vcK7KA30
 

OT: Zvuk stihačky   5. 10. 2011 / 12:33
FSPilot   
ad výfuk - tam asi nejvíc ovlivňuje zvuk tvar a konstrukce výfuku než uspořádání motoru (se stačí podívat na tuningáře, kteří při výměně výfuku dosáhnout se stejným motorem úplně jiný zvuk a nebo stačí jen, aby ten výfuk praskne nebo upade a zvuk se taky změní celkem drasticky).

U té vrtule taky záleží, co je za ní (jak blízko, jak velké a jaký tvar to má) - nejvíc je to podle mě ovlivněno sacím otvorem pro turbínu. Jednu dobu jsem dost experimentoval s modýlky a různě jsem tvaroval "kapotáž" za vrtulí a tohle ovlivňovalo hrozně moc ten zvuk.

A pískání bych řekl, že je vyvoláno nějakýma škvírama (ony ty éra neměly tak uzavřenou konstrukci, jako dnešní mašiny a často tam byly různé škvíry kudy mohl proudit vzduch a tak vzniká v podstatě stejný efekt jako meluzína při silném větru u domku, kde nejsou dostatečně těsné okna nebo dveře. Ono se to dá pozorovat i u modelů letadel - např. jsem to slyšel u akrobata (cca 2,5m rozpětí) z laminátu, kdy při plné výchylce kormidel vznikaly škvíry, kudy moh vzduch proudit "přes konstrukci". Určitě to není jediný vliv, ale i tohle by možná stálo za zmínku
 

OT: Zvuk stihačky   5. 10. 2011 / 13:22
Premek
ad vyfuk - ano, tvar vyfuku ma sakra vliv (kluci u nas v praci ladi vyfuky po destinkach mm) nicmene ten vstup JE dulezity - z Wartburga Veyron neudelas... (ver mi, moje Fabie nese hrde oznaceni HTP ;o))

ad vrtule - jsi nepoucitelny Ivo - nabihas si. Tech turbin u P-51 moc nenajdes...

ad piskani - no, uznavam, neco si pochytil - Tva posledni veta vyjadreni zjemnuje. Ale presto, nezlob se - nemuzes srovnavat vetsinu modelaru s realnym letadlem. Myslim, ze tam si s provedenim sakra hrali kvuli aerodynamice - viz lepeni pulek hrasku na Spitfire aby zjistili, ktere nyty je opravdu nutne zapoustet... Jsem presvedceny, ze netsina piskani nema s nekvalitnim zpracovanim co delat...
 

OT: Zvuk stihačky   5. 10. 2011 / 14:46
kuma   
O škvírách v Mustangu se dá dost úspěšně pochybovat. Nevím jestli ke konci války ještě taky, ale v úvodu své kariéry měly mustangy křídla tmelena (!) a lakována (!!) kvůli čistotě laminárního profilu... je ale fakt, že některá letadla (Astir, Orlík-II atd..) za letu "hrajou". Proč tedy ne stíhačky.

Co se týče vrtulí, doporučuji nahlédnout na konce rotoru takového Lynxe a na kouzla se šavlemi" u ATR či L-410 UVPE...

Co se týče výfuků a typu motoru, postřeh z "prasklého" výfuku je jistě správný, ale tady asi o něčem tak brutálním nehovoříme. Srovnání typických zvuku radiálního motoru (dakota, Jak-11, An-12, brigadýr), řadového motoru (Spit, Mustang, mezek, Zlin) a boxerů (Lycoming, Continetal...) naopak dokládá, že na uspořádání motoru zvuk záleží docela hodně.
 

OT: Zvuk stihačky   5. 10. 2011 / 15:09
FSPilot   
Ty vrtule by možná spíš bylo lepší porovnání dvou letadel s podobnými vrtulemi a jinou kapotáží, např. tu 410tku a Beechcraft 350.

Ad ten poslední odstavec - to je právě to, co se těžko na hotovém letadle porovná, protože:

na hvězdičácích máš hoooodně jiný tvar a uspořádání za vrtulí než např. u řadového a to brumlání hvězdičáku je podle mě výrazně, ale výrazně ovlivněno právě tím, že za vrtulí je taková velká "plocha", která je blízko.

Ideální by bylo porovnání zvuku čistého motoru (bez kapotáže a bez vrtule - ikdyž bez té by to šlo dost těžko, ale dalo by se tam hodit jiný setrvačník) a domnívám se, že by až tak razantní rozdíl ve zvuku nebyl. Rozdíl tam samozřejmě bude (12ti válec nemůže znít stejně jako 4 válec), ale nemyslím, že by to bylo až tak...
 

OT: Zvuk stihačky   5. 10. 2011 / 15:11
ondras   
Ještě malý koncertíček pro fajnšmekry....
http://www.youtube.com/watch?v=h5fjKEXXPQ8&hd=1
 2x  

OT: Zvuk stihačky   5. 10. 2011 / 15:25
Premek
Hmmm, je to jasny - u mě to musí být diagnóza - malem jsem si poslintal triko, jak jsem na to hleděl....

Díky moc...
 

OT: Zvuk stihačky   5. 10. 2011 / 16:59
kuma   
To-je-vo-no !!!
dík!
 

OT: Zvuk stihačky   5. 10. 2011 / 15:51
FSPilot   
A ještě jedna věc Křídlo není jediná konstrukce na letadle a těch míst,kde by ten vzduch moh proudit a pískat můžou být stovky. Stačí už jen to, že překryt kabiny se dá za letu otvírat, takže např. tam budou škvíry stoprocentně (myslím, že vzduchotěsnou kabinu nedělali ) a určitě znáš pískot při jízdě autem, kdy dveře nepřiléhají dostatečně a nebo máš trošinku otevřené okno
 

OT: Zvuk stihačky   5. 10. 2011 / 16:26
ondras   
Nee.
 

OT: Zvuk stihačky   5. 10. 2011 / 17:00
kuma   
No comment. Uznávám, že máš poslední slovo, nemám problém, aby u toho zůstalo

Béke, burárum!
 

OT: Zvuk stihačky   5. 10. 2011 / 17:02
Tragédie v JRD
Me teda v aute nic nepíská. Ani když mám otevřený okno. Chtělo by to návštěvu ORL.
 

OT: Zvuk stihačky   5. 10. 2011 / 15:03
ondras   
Ivošu sorry ale nemáš tak trochu škvíru v hlavě?
Viděl's někdy na vlastní oči mustanga, nebo éro stejné kategorie?
 

OT: Zvuk stihačky   31. 10. 2011 / 12:36
Matt
Že to dělá u warbirdů bych chápal, ale F/A-18???

http://www.youtube.com/watch?v=Cy172p0V8SM&feature=related
 

OT: Zvuk stihačky   31. 10. 2011 / 14:01
kuma   
Hmmmm....to je zvláštní - ze dvou důvodů - jednak zvuk jako vůbec - a pak (a to pro men nejvíc) klesající frekvence toho zvuku. Podle polohy letadla a figury by, IMHO, měla být frekvence srtejná, nebo (alespoň zpočátku) stoupat - a až po průletu klesat. Teda - aspoň posledně to v hospodě tvrdil ňákej Doppler...
 

OT: Zvuk stihačky   31. 10. 2011 / 16:39
ondras   
Tak to's byl asi na hajzlu, když mluvil o odrazech od okolních překážek
Je to zvláštní ale sám jsem něco podobného několikrát zažil na vlastní uši na vojně v Chotusicích.
V určitých místech (já tenkrát věděl o dvou) byly průlety Migů-23 slyšet i s tímto "efektem". Zvuk se odrážel od úlů a budov na letišti.
Když jsem viděl to video, hned se mi to vybavilo.
 

OT: Zvuk stihačky   31. 10. 2011 / 20:29
Matt
Aha, tak to je dost možné Nedávno sem tu dával vystoupení F/A-18C z kokpitu + záběry ze země a v čase 3:40 to jde slyšet ještě zjevněji.

http://www.youtube.com/watch?v=v22oYndgU2k
 

OT: Zvuk stihačky   1. 11. 2011 / 08:47
kuma   
Jojo, ale tady je to přesně tak, jak to ten Doppler u toho piva říkal...
 

Gonzo
VWAC
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ