| | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 19:31 | |
| | Nechci tady polemizovat, už se toho probralo dost ale teď koukám na internet a ouha-nová zpráva-
kapitán prý před vzletem neuvolnil parkovací brzdu.
To mi příde absurdní.... |
| |
|
| | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 19:35 | |
| | to mi přijde jako hloupost, brzdy by to měly udržet,... |
| |
|
| | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 19:49 | |
| | Já si myslím, že brzda zabrání jen samovolnému pohybu letadla, ale že plný tah tří motorů úplně neudrží. |
| |
|
| | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 20:00 | |
| | Prosím tě, prostě se to svede na cokoli, jenom aby se zastřela skutečná vina. Měli tam ten den přilítat pohlaváři a do toho tam byl i ruskej prezident. Na letišti, kde jak se uvádí..nebyly zvyklí na velkej provoz, to prostě najednou bylo psycho. Víme jaký padaji tresty v rusku, takže když ti tam kvůli pohlavářům, nařídí, že se máš odlepit včas a nejlépe včera bylo už zítra, tak se taky budeš snažit, neudělat si zybtečný problémy. Pod nátlakem se prostě dělaji chyby a podle mě to v tomhle případě palatilo tuplem. Prostě se to svede na mrtvého, ten už mluvit nemůže. Stejně té vyšetřovací zprávě věřit nebudu, tak jako jsem nevěřil té ze Smolenska. |
| |
|
| | | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 20:02 | |
| | a toho jedineho ziveho clena posadky prinutia nejakym sposobom mlcat alebo nehovorit pravdu. |
| |
|
| | | | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 20:08 | |
| | o tom žádná. Jako vždy, že. Už jste někdo zažil, aby zvítězila v rusku pravda nad lží a nenávistí? To bylo vyjimečně jen v ČR |
| |
|
| | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 21:24 | |
| | | |
|
| | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 21:59 | |
| | Do tohoto stromu nebudu raději věcně přispívat, protože bych musel být sprostý. |
| |
|
| | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 22:02 | |
| | Bodejť! Nemá cenu přispívat věcně do nějakého stromu. Raději přispěj zítra na simbíru finančně do sudu |
| |
|
| | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 22:04 | |
| | | |
|
| | | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 20:06 | |
| | Kendy dle mého názoru ať to éro bylo v jakymkoliv technickym stavu tak v tomhle případě je na vině prostě i pilot.... |
| |
|
| | | | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 20:10 | |
| | Jo to je, seděl v tom. Jestli to nevíš, tak to letadlo někdo pilotovat bohužel musí. Kdyby si potřeboval ještě s něčím poradit, tak se nestyd a zeptej se mně. |
| |
|
| | | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 23:37 | |
| | A čemu na té zprávě nebudeš věřit, že to je chyba pilota (a dalších dvou členů posádky), že si nevšimnul, že letadlo dostatečně nezrychluje??? Proč by měli v tomto případě něco tajit??? Prostě se stala nehoda a je potřeba zjistit proč. Snad nejsi jeden z těch paranoiků, kteří hledají za vším spiknutí Jinak závěry ruské zprávy ze Smolenska mi připadají hodně korektní. |
| |
|
| | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 00:09 | |
| | Takže spekulaci, že tam měli letět pohlaváři věříš, ale spekulaci, že za to může "zatažená ručka" ne. Zajímavé... |
| |
|
| | | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 00:16 | |
| | Věřit by se teoreticky dalo všemu. V rusku je možný vlastně uplně všechno. Nemusím ale bejt hned ten špatnej, když na to mám jinej názor ne? |
| |
|
| | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 10:24 | |
| | Špatnej ne, ale paranoidní ano. Protože ti vyštřovatelé mají narozdíl od tebe informace, ze kterých můžou vycházet. A ty máš jen příliš bujnou fantazii a představy o rusku. A nezapomeň, že na vyšetřování se podílí odborníci z více zemí, včetně ČR. Ti určitě nemají potřebu něco překrucovat. |
| |
|
| | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 10:34 | |
| | Ok, beru zpět, nebudu vystupovat z řad věřitelů a budu tomu teda odedneška taky věřit. |
| |
|
| | | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 11:18 | |
| | Mě spíš vadí ten přístup automaticky všem informacím z ruska principiálně nevěřit. Chápu, rusové si to svým dřívějším přístupem ke zveřejňování informací zavinili sami, ale doba se přeci jen trochu posouvá a navíc je tam mezinárodní účast. Ani mě nenapadá, proč by měli něco tajit, nejde o vojenskou záležitost a ať chyba byla v technice nebo u pilota, vina vždycky zůstane na ruské straně, takže si nijak nepomůžou. Nebo máš nějaké důvěryhodné informace navíc, které by naznačovaly, že to bylo jinak? |
| |
|
| | | | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 11:28 | |
| | Jediná důvěryhodná, kterou ti mohu prozradit...je ta, že jsem téměř "Husákovo" dítě a že když mě ve škole mlátili za to, že jsem nechtěl učit a mluvit rusky, tak jsem dostal nějakou blokaci v sobě vůči všemu co trochu zavání ruštinou. Vrchol byl dokonán tím, že dnes, kamkoli se podíváš, tak slyšíš ruštinu, vidíš ruštinu a dokonce nemusíš cestovat ani daleko aby si v tom rusku mohl být. Největší paradox je, že mě učili ve škole to, že rusko je směrem na východ a já zjištuju, že je na západ kousek od Prahy. Odedneška ale slibuju, že se budu snažit v sobě to nějak potlačit a budu více věřit tomu co slyším v ruštině, co se stalo v rusku atd. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 12:03 | |
| | Mrkni do profilu na můj věk Já jsem taky "Humusákovo dítě" a škola mi dokázala perfektně zprotivit vše pocházející z Ruska Ale přeci jen za ty roky už se snažím k tomu přistupovat více s nadhledem. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 12:47 | |
| | Já ten nadhled mám taky. Sice je tohle téma už jiné než kvuli čemu vzniknul tenhle strom, jen chci ještě říct., že ty co mě nechápou, snad někdy za čas pochopí samy, až se začnou rozhlížet víc kolem sebe. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 13:59 | |
| | Tebe učil ruštinu Igor Hnízdo s rákoskou? ale jinak asi vím o čem píšeš. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 17:56 | |
| | Ten by byl ještě v pohodě Byla to nějaká soudružka učitelka předdůchodového věku a trochu moc to žrala, jako by to byl nejdůležitější předmět. |
| |
|
| | | | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 14:59 | |
| | Vina sice pravděpodobně bude na Ruské straně, ale určení viníka bude bezpochyby klíčové pro pojišťovny, které podle toho budou určovat výši plnění, spoluúčastí, krácení a další s tím spojené věci. A že nepůjde o malé částky. Určitě si umíš představit nakolik může být pojištěný jeden takový hokejista... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 18:21 | |
| | Co to znamená: "Vina pravděpodobně bude na ruské straně?"
To jako když spadne ve státech bulík, tak bude vina asi také na americké straně? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 15. 9. 2011 / 08:18 | |
| | Těžko říct takhle z hlavy, koho Luděk CH. myslel tím - vina vždycky zůstane na ruské straněl.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 15. 9. 2011 / 09:15 | |
| | To je takové nejobecnější určení. Chtěl jsem tím říct jen to, že tam není důvod, aby se překrucovaly výsledky vyšetřování, protože ať to zavinil pilot či technika, ostuda je to pořád ruská. Tedy asi nikdo nemá důvod svalit vinu na pilota, kdyby to tak nebylo. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 15. 9. 2011 / 09:10 | |
| | Ruské letadlo, ruská posádka, ruské letiště. Napadá tě nějaká možnost, jak by mohla být vina na jiné, než ruské straně? Tedy pokud pominu zahraničního teroristu, což asi není tento pŕípad. |
| |
|
| | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 20:06 | |
| | Jako Tecnam Echo brzdy udržej při plném tahu, ale to nemá ani půl tuny a motor ze sebe vydá 80 kobyl. Tyhle motory budou asi krapek účinnější a obávám se, že i kdybych zajistil blok všech kol, tak se to letadlo hne.
Spíše mě překvapuje, že na ně neřval nějaký alarm nebo aspoň nesvítilo nějaký světýlko. |
| |
|
| | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 20:32 | |
| | Ke skutečnému pilotování jsem si ani nepřičuchnul, nicméně si drze dovolím nesouhlasit.
Principiálně to určitě je možné - na 100% si jako malý kluk pamatuju,když jsme s rodiči lítali
LKPR - HECA (asi 8x) tak jsme lítali dvěmy ruskými stroji, někdy IL62, jindy TU-154M.
Už nevím, který z nich, ale přesně si pamatuju ty šílený vzlety - vstoupil na dráhu, zastavil vytočil motory na maximum, takhle je nechal řvát asi 30 sekund a pak teprve pustil brzdy přičemž se letadlo třáslo,jak ratlík před "ratličkou" ale stálo to na fleku celou tu dobu ! |
| |
|
| | | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 20:37 | |
| | 30 sekund je trochu moc... jinak je to u vicemotoraku standardni procedura na stabilizaci otacek motoru (a kontrolu parametru) - ne na plnem vykonu... |
| |
|
| | | | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 20:40 | |
| | jasný - možná jsem neúmyslně přestřelil, bylo mi 8 let, takže tenkrát z mého pohledu to bylo "hroooozně dlouho" , možná jak říkáš to bylo ještě kratší než těch dnes mých odhadovaných 30 vteřin |
| |
|
| | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 18:43 | |
| | pozor,nepleťte si parkovací brzdu s provozními brzdami.Třeba u L410 je pracovní tlak brzd min 120 kpa ale parkovací brzda jen 40 kpa....tu taky na parkovací brzdě při plnym tahu neudržíš.... |
| |
|
| | | | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 20:45 | |
| | Já bych to nezevšeobecňoval a nesrovnával bych starý s novým a ruský se západním.
Lítal jsem třeba tryskovej dvoumotorák, kde stabilizace nebyla potřeba, dokonce se ani nedoporučovala. A naopak pokud je mi známo, jsou některé ruské typy, které před vzletem skutečně vyžadují poměrně dlouhý (v řádu desítek sekund) run-up, nikoliv pouhou stabilizaci. Třeba An-124.
Takže to, že nějaký starší typ vyžadoval takhle dlouhou "motorovku", možné je.
Stejně tak nikde není psáno, že ta parkovačka byla zatažená plně, klidně mohla být jen špatně odbržděná, to na některých typech lze, čert ví, jak to má Jak. Signalizace tam je a dokonce píšou, že svítila, ale posádka si jí nevšimla (a pokud to jen svítilo, a nespustilo to pořádnej randál jako na jiných typech, je to zjevný konstruční nedostatek) |
| |
|
| | | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 20:41 | |
| | tak jest, brzdy udržely i miga na forsáži. Spíš by se znalci mohli vyjádřit k materiálce Jaka, jak je parkovací brzda vůbec dělaná atd... Pokud to byla klika jako na cessně tak si dokážu představit, že vypadala uvolněná a přitom trochu přibržďovala a dokážu si i představit následky... Jednou jsem měl na jedné dýchavičné cessně blbě nohy na pedálech, na trávě jsem na nerovnostech "brnkal" špičkama do brzd a na délce vzletu to bylo znát, až mně kolega musel okřiknout abych nebrzdil, načež jsem se hádal že nebrzdím a mám jen nohy na pedálech |
| |
|
| | | | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 22:04 | |
| | při vší úctě pane - opravdu ??
pokud vím při motorové zkoušce jsme je museli přivazovat lany (brzdy neudržely ani maximální výkon)...
a samotná parkovací brzda neudržela ani SU 25 a to byla nějaká brzda |
| |
|
| | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 09:35 | |
| | při vší úctě - opravdu Ale mluvím o brzdě ovládané na kniplu páčkou, abych řekl pravdu tak ani nevím, či mig nějakou parkovačku má, neb si nepamatuju, že bych ji kdy použil, možná ji využívali jen technici. Při motorovkách na forsážních stojánkách se přivazovaly mašiny předpokládám z bezpečnostních důvodů a MiG-21 a MiG-23 se skutečně na dráze stálo na brzdách, zapl se maximál, forsáž, kontrolovalo se zapnutí forsáže a motorové budíky, pustila se brzda a jelo se... Ale znovu říkám, týká se brzdy ovládané na kniplu. |
| |
|
| | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 20:14 | |
| | Jó ty myslíš tu brzdu na kniplu? Jde vidět že opravdu byla výroba v té době dobře promyšlená a z přebytků ve fabrice koloběžek se vybavovaly třiskáče, protože úpně tu samou jsem měl na kolobrndě ty trubkolete |
| |
|
| | | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 15. 9. 2011 / 06:58 | |
| | ...aspoň netaháme za špagát na stropě jak v tramvaji a motor nám doběhne sám a nemusíme brzdit žádnej větrák a přitom se bát že z toho vypadnu.... |
| |
|
| | | | | | | tragédie v Jaroslavli 16. 9. 2011 / 11:14 | |
| | Tonde, vypadá to, že tě čte i ten ruskej vyšetřovací úřad. Další spekulací podloženou i nějakým infem z ruskýho UZPLN jsou ... nohy na pedálech a přibzrděno. |
| |
|
| | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 16. 9. 2011 / 11:41 | |
| | ... spíš nejsem ani první ani poslední, kdo tuhle chybu udělal a která mi ani nedošla... |
| |
|
| | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 16. 9. 2011 / 13:15 | |
| | Na mě teda v začátcích taky náčelník neustále řval "KU**A NEBRZDI PORÁD!" |
| |
|
| | | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 23:31 | |
| | Z čeho poznals, že to držel parkovací brzdou a nestál při tom na pedálech? Já bych se klidně vsadil, že pokud letadlo nejdříve visí na brzdách s motory na vyšší výkon, nebude to nikdy na parkovací brzdě, ale na pedálech. |
| |
|
| | | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 20:41 | |
| | Nechci spekulovat, jen si dovolím předložit trochu kupecké fyziky.
Velmi hubě si dovolím odhadnout, že výkon 3ks Lotarev D-36 bude mít na plný knedlík v přepočtu tak 10 000 - 15 000kW celkem. (vím, že se to jednoduše přepočítat nedá ale jen tak pro představu)
Kola zřejmě nebyl zablokována, protože by po pár metrech bouchla a stejně by to bylo neřiditelné. Výkon motorů se tedy rozdělil mezi zvýšení kynetické energie soustavy a brzdy. I kdyby brzdy sežraly pouze 20% energie, musely by absorbovat 1000 - 1500kW což by je po 20s spolehlivě roztavilo.
Nebijte mne, nedělám rozbory havárie, jen pokus o fyzikální cvígo. |
| |
|
| | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 21:13 | |
| | nechci polemizovat, ale počkal bych na závěry vyšetřování a na net i novináře se vyprdnul. Oni něco musej napsat, aby dostali gáži. Mluvil jsem s klukama od Aeroflotu a taky jen dohady. |
| |
|
| | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 23:01 | |
| | na čt24 řikali, že pilot neodjistil omezovač otáček motoru, co je prý obdoba ruční brzdy v autě
pak jej jasný jak to novinky a spol. chápou |
| |
|
| | | | tragédie v Jaroslavli 13. 9. 2011 / 23:10 | |
| | | |
|
| | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 10:51 | |
| | jen tak naokraj - může tedy některý z místních jakoznalců uvést na pravou míru, jak je to s těmi brzdami u jaku? jestli to má regulerní parkovačku , jako jiný letadýlka, a nebo jestli může jít o ten nějaký omezovač otáček? Naši novinářští experti jsou schopni v jednom článku zcela volně přecházet mezi pojmem parkovací brzda a omezovač otáček... prase aby se v tom vyznalo. |
| |
|
| | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 11:11 | |
| | No nejsem Jakoznalec 42, ale před hafo lety jsem měl zkoušky na 40, kriste pane to je už minulé století. A tam byly parkovačky, pokud mne sklerotická pamět neklame pouze On - Off, tj. nebylo to jako známe z auta - částečně zataženo, nebo nedostatečně odbržděno, ale buď a nebo..
42 neznám a jak jsem to pochopil, asi je tam nějaký omezení tahu motorů na zemi a při pojíždění. nevím , je to divné. V každém případě aspoň u 40 se na dráze nestálo na parkovačkách. To nedává celé smysl. Tak raději počkejme na ofiko zprávu z šetření. Bohužel v rusku je možné asi vše, jak sami rusové píší, ale po průseru jsou všichni chytří jak rádio. |
| |
|
| | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 11:20 | |
| | Taky by mě to zajímalo O omezovači jsem nikdy neslyšel, minimálně to určitě není simulováno v SCS Tu-134 (a nepamatuju si to ani z real checklistu) a nemá to asi ani 154ka (tu nelítám). Jediný co maj tyhle éra je omezovač úhlu otáčení přední podvozkové nohy 154ky. Možná je to ale nějaká specialiata Jaku-42? |
| |
|
| | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 12:50 | |
| | Tak se zdá, že ani brzdama to nebylo ... |
| |
|
| | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 12:52 | |
| | ona se nějaká ta pravda, která tomu bude slušet nakonec najde, neboj. |
| |
|
| | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 12:59 | |
| | teď napíšu něco hrozného.....Mrtvá posádka - dobrá posádka. Jen ten borťák v tom dělá zmatek.
Už jsem četl tolik volovin od expertů a zasvěcených, že zbývá jen to, že byli ožralí a řídila letuška.
Proboha přece museli vidět a prý to i řve, že to nešlo na startovní režim.
|
| |
|
| | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 13:10 | |
| | ...tak nějak.Takže v klidu vyčkáme a nebudeme reagovat na dalších X verzí novinářských šmuků.Vždyť letadlo má ještě tolik částí a oni potřebují, aby na tych jejich weby někdo chodil, rozčiloval se a spekuloval.Takže čím větší blbost, tím větší návštěvnost.
Jen jsem někde zachytil, že to pravděpodobně nevzali od prahu dráhy ale z půlky, což normálně dávno stačí, ale tady těch problémů bylo zřetelně víc (indispozice CPT....), takže asi jakovždy, řetězec chybiček, z nichž žádná o sobě nemusí být fatální.Jen jsem si ještě vzpomněl na poučku, že nic není tak zbytečného, jako runway za tebou......A všem protiruským fanatikům vzkazuji že i rusové mají doma manželky, milenky, děti......a nechtějí předčasně do nebe.HOWGH! |
| |
|
| | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 13:17 | |
| | Asi tak.
Sice nejsem rusofil, ale v tom máš pravdu a lidský život nezná rasu ani národnost. Je mi jich líto a nejvíc toho borťáka co to přežil. To musí být strašný, co prožívá. |
| |
|
| | | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 14:46 | |
| | Rozhovor s uznávaným ruským zkušebním pilotem M. Tolbajevem k tématu současné praxe v rusku, pokud jde o posádky a jejich přípravu:
http://www.kp.ru/daily/25753/2739458/
Pokud to nerusofonní proženou google překladačem, smysl pochopit lze. |
| |
|
| | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 14. 9. 2011 / 15:01 | |
| | Ale jo, přelouskal jsem to, něco přece jen ze školy zůstalo v hlavě. Je to síla. Je dobré, že to píší a řikají sami rusáci. Nikdo je nemůže podezírat z toho, že vidí vše špatně. Bohužel a už jsem to tady psal, muselo se stát něco takového a s oblíbenými sportovci, aby se to snad začalo řešit. To je bída tohoto světa, že bezejmenní nikoho moc nezajímají. On určitý stupeň bordelu je všude, ale co tam píše je už za hranicí únosnosti. |
| |
|
| | | tragédie v Jaroslavli 18. 9. 2011 / 14:45 | |
| | Takže z oficiálního komentáře MAKu.
Взлет выполнялся с ВПП 23. Выруливание самолета на взлет осуществлялось по РД 5. Расстояние от РД 5 до входного торца ВПП 23 примерно 300 метров. Общая длина ВПП 3000 метров.
Экипаж принял решение о взлете на номинальном режиме работы двигателей. Предварительное моделирование показало, что до скорости ~165 км/ч темп разгона самолета соответствовал фактически установленной тяге двигателей.
Подъем носового колеса экипаж начал на скорости примерно 185 км/ч. Руль высоты был отклонен на кабрирование до значений 9-10 градусов (примерно половина хода, однако роста угла тангажа не произошло. Через 6 секунд двигателям был установлен взлетный режим работы. В дальнейшем, несмотря на выход двигателей на взлетный режим, темп роста скорости существенно замедлился, что может быть объяснено появлением дополнительной силы торможения. Фактическая величина дополнительной тормозящей силы будет установлена по результатам математического моделирования и натурного эксперимента, который планируется провести на самолете-аналоге в ЛИИ им. М.М. Громова. С участие ОКБ готовится летная программа его проведения. Сохранившиеся элементы тормозной системы самолета направлены на исследование в специализированный институт. Исследования тормозной системы начаты 16 сентября.
Максимальная скорость, которой достиг самолет, составляет примерно 230 км/ч. Несмотря на сохранявшееся отклонение руля высоты на кабрирование отрыва самолета на ВПП не произошло. Согласно крокам места авиационного происшествия, фактический отрыв самолета произошел на удалении 400 метров за выходным торцом ВПП-23 после отклонения руля высоты на 13-14 градусов и перекладки стабилизатора до 9.5 градусов на кабрирование. После отрыва самолета от земли произошло его столкновение с антенной системой курсового радиомаяка, а также интенсивный рост угла тангажа до 20 градусов за 2-3 секунды. Максимальная высота, которую набрал самолет – 5-6 метров.
В дальнейшем последовало интенсивное кренение самолета влево и его столкновение с препятствиями и землей.
По результатам выкладки фрагментов воздушного судна установлено, что на момент авиационного происшествия закрылки и предкрылки были установлены во взлетное положение, спойлеры убраны, стабилизатор в положении около 10 градусов на кабрирование. Выкладка проводки управления рулем высоты показала, что на момент авиационного происшествия рассоединения проводки не было.
Техническая комиссия отрабатывает все возможные версии появления дополнительной силы торможения на разбеге и причин, по которым самолет не смог своевременно произвести отрыв от ВПП.
a nějaký český výtah pro mě a ty , co ruskými obrázky nevládnou
"Vzlet se uskutečňoval z RWY23...přes TWY5, která ústí 300m od THR RWY23. Celková délka RWY je 3000m. Posádka se rozhodla pro vzlet v nominálním režimu. Z předběžné analýzy vzplývá, že až do cca 165km/h odpovídalo zrychlení tahu motorů. Rotaci zahájila posádka při 185 km/h. Výškovlka byla natočena do 9-10° (1/2 výchylky), nicméně letadlo se zvedat nezačalo. Během 6s byl u motorů nastaven vzletový výkon. Později, bez ohledu na vzletový režim motorů, se zrychlování výrazně zpomalilo, což se dá vysvětlit objevením se brzdné síly. Její velokost bude stanovena na základě mat. modelu a skutečného experimentu na Žukovské základně....
Maximální dosažená rychlost...230km/h. Bez ohledu na trvalé přitažení, k vzletu nedošlo....až po 400m po vyjetí z dráhy, při výškovce 12-14° a přesunutí HS na 9,5°. Po odlepení došlo ke kolizi s LLZ a k nárůstu podélného sklonu na 20° za 2-3s. Max. výška 5-6m.... Flaps a sloty v okamžiku nehody OK, HS 10°....
|
| |
|
| | | | tragédie v Jaroslavli 18. 9. 2011 / 14:54 | |
| | z toho předběžně vyplývá, že měli hmotově nevyvážené letadlo (když se jim to povedlo odtrhnout po přetrimování),... A to zpomalení můžeme přisoudit nárůstu Cx při dosažení kritického úhlu náběhu,... Bohužel na tohle většinu přijde posádka v době, kdy se vzlet už přerušit nedá |
| |
|
| | | | | tragédie v Jaroslavli 18. 9. 2011 / 15:33 | |
| | ...takže buď měli všechnu bagáž vpředu, nebo se urostlí hokejoví obránci posunuli před vzletem dopředu a CG byl posunutý víc dopředu než posádka čekala a spočítala? Tudíž nastavená poloha stabilizátoru a trimu neodpovídala skutečnosti.... Můžu tomu tak zjednodušeně rozumět? |
| |
|
| | | | | | tragédie v Jaroslavli 18. 9. 2011 / 15:44 | |
| | jo, zjednodušeně jo. Buď špatně naložený, nebo se cestující přesunuli hromadně, kam neměli, nebo špatnej výpočet,... |
| |
|
| | | | | | | tragédie v Jaroslavli 18. 9. 2011 / 15:57 | |
| | Něco jako: kluci pojďte všichni dopředu tam neni takovej kravál od motorů??? |
| |
|
| | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 18. 9. 2011 / 15:58 | |
| | no, nebo: já budu sedět s Voloďou. A já taky,... |
| |
|
| | | | | tragédie v Jaroslavli 19. 9. 2011 / 16:15 | |
| | To mi nějak nesedí.
Jdednak po rotaci (na 185 km/h, do té doby vše skoro normální) se nikdo v letadle nestěhuje, každej je přivázanej tam, kde sedí. Přesuny se odehrávají až pozdějc.
Druhak: rotace proběhla úspešně a volně - bez přetrimování - to podle mého hovoří proti špatně nastavenému CG jako příčině.
Třeťak: teprve po rotaci došlo k nepoměru mezi tahem motorů a dalšími potřebami vzletu.
Současně s tím se mi zdá zvláštní záznam z kabiny - a zde, prosím, někoho zkušenějšího, aby mi napověděl - rotaci uskutečnili zřejmě na nominálním nikoliv na vzletovém výkonu motorů. Je to normální? Teprve pak (později...) dal kapitán pokyn ke zvýšení tahu na "startovní" režim - dle mého soudu dost pozdě. Myslel jsem si, že se "startovní" dává hned na začátku, ještě dokud letadlo stojí a povolují se brzdy....
Z tohoto pohledu - FO (nováček) tahal čumák nahoru, éro ještě jelo po zadních, kapitán (kterému bylo nevolno?) ale stále určoval režimy, které borťák nastavoval - tedy "nominál" - FO se s tím rval a kdo ví, jestliskutečně neopřel nohy i o brzdy - ale (viz dostupné video z bezpečnostní kamery v ose dráhy) to éro jelo na zadních se strašně velkým úhlem náběhu (jaký je optimální úhel náběhu pro stoupání u Jak-42?) - myslím, že to je kombinace těchto dvou příčin (režim motoru a příliš velký úhel náběhu od rotace) nebo tří příčin (první dvě plus brzdy), které ve finále způsobily, že to éro nemohlo vzlítnout...
Je to samozřejmě spekulace, ale myslím, že špatné umístění CG v tom má jen malou roli, protože pokud by k jeho eliminaci postačovalo přestavění stabilizáítoru v obvyklých mezích (!), pak není důvod, proč by to mělozpomalit letadlo a nebo dokonce nezvlítnout (pokud bude tah motorůa úhel náběhu nosných ploch správný - rychlost přece měli dostatečnou - podle záznamů až 230/hod...)
Čekalo byse, že kapitán tyhle věci pozná, že jsou"jinak" a vzlet přeruší, ale "bylo mu nevolno"... borťák poslouchal, co mu kapitán říkal a FO tahal jak nejlíp mohl, tohle éro ještě moc neznal.Bojím se, že to celé je jen a jen lidský faktor...
|
| |
|
| | | | | | tragédie v Jaroslavli 19. 9. 2011 / 16:16 | |
| | Vidím že jednookým smajlípkem jsem si naběhl - když se udělají tři tečky před záívorkou, udělá to smajlíka - úplně nevhodně, žádného jsem tam nechtěl, omlouvám se. |
| |
|
| | | | | | tragédie v Jaroslavli 19. 9. 2011 / 16:47 | |
| | kumo, dovolím si s tebou nesouhlasit. Právě hmotové rozvážení ti klidně zůsobí, že letadlo buď neutrhneš, nebo dokonce pokud jsi centráž přesunul hodně za nějakou mezní centráž, tak se letadlo stane nestabilním. A přestě tohle já vidím, jako hlavní aspekt možné příčiny. Protože právě velký nárůst odporu na a za kritickým úhlem náběhu ti může způsobit velkou deceleraci. A pak právě nezkušený pilot nemusí povolit, nebo se snaží tlačit a není to schopný utlačit a vrátit, protože pak začali přestavovat stabilizátor na těžký na hlavu, ale s tím už nemohli nic udělt. Vzpomínám si na případ TVS, kdy jim v Káhiře špatně naložená 737ma po najetí na dráhu a naložení plnýho knedlíku kecla na zadek. A oni chodit nikam nemuseli. Stačilo, když seděli jinde než měli, nebo měli jinde bagáž,... |
| |
|
| | | | | | | tragédie v Jaroslavli 21. 9. 2011 / 09:29 | |
| | Když to úpo sobě čtu znova, dávám ti za pravdu. CG hraje významnou roli. Potkává se to s tím bzytečně (?) velkým úhlem náběhu, jak se mi zdá z těch videozáběrů. Oststatní ale zatím sedí a děkuji (i dalším) za doplnění podrobností startu ruských strojů.. |
| |
|
| | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 21. 9. 2011 / 14:36 | |
| | Neznám JAKa-42, ale u TU-154 byly lety s extrémně zadní centráží povoleny jen bez cestujících jako technické přelety... A jak známo extremní zadní centráž způsobuje neočekávaná zvýšení úhlu náběhu, tím růst čelního odporu a možná tedy i té decelerace... Kachnovo vysvětlení dává smysl. jen bych připomněl, že dle některých zpráv měly být na VPD blokovací stopy, tak kdo ví, zda to nebylo kombinováno ještě s již dříve tipovaným problémem na brzdách (divné ale je, že V1 a asi i Vr dosáhli celkem bez problémů).
Nu, vypadá to, že pérácké vÚZPLN tuto nehodu nevyřeší, a budeme to muset opravdu nechat na MAK. Tímto zdravím novináře, šmejdící na péráku po našich názorech na příčiny této katastrofy... |
| |
|
| | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 21. 9. 2011 / 14:41 | |
| | Doufám, žes nemyslel MAKy podle pijáků destilky... |
| |
|
| | | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 21. 9. 2011 / 14:49 | |
| | Negativ, měl jsem na mysli Mezinárodní leteckou komisi - Межгосударственный авиационный комитет (МАК учрежден на основании подписанного 30.12.1991 межправительственного "Соглашения о гражданской авиации и об использовании воздушного пространства" (Соглашение. Данным Соглашением МАК определен исполнительным органом 12 государств бывшего Союза ССР по делегированным государствами функциям и полномочиям в области гражданской авиации и использования воздушного пространства.
Участниками Соглашения к настоящему времени являются Азербайджанская Республика, Республика Армения, Республика Беларусь, Грузия, Республика Казахстан, Кыргызская Республика, Республика Молдова, Российская Федерация, Республика Таджикистан, Туркменистан, Республика Узбекистан и Украина.
Zdravím též pijáky destilky, na ty jsem zapomněl |
| |
|
| | | | | | | | | tragédie v Jaroslavli 21. 9. 2011 / 16:34 | |
| | ...novináři od nás nemají co převzít, páč fyzika určitě ve škole nebyla jejiich hobby a vůbec netuší, proč se letadlo udrží ve vzduchu Ostatní z tvého odstavce nepochopí už vůbec. Někteří pisálkové navíc neumí ani česky, spíš to vypadá, že chodili úplně jinam než do školy....
Jo a tvůj názor, že centráž byla extrémně vzadu se mi i díky koncepci Jaku ( 3 motory vzadu) zdá daleko logičtějěí.Takže se tě zastávám náčelníku! |
| |
|
| | | | | | tragédie v Jaroslavli 19. 9. 2011 / 17:09 | |
| | 1. Získejte povolení k vzletu
2. Sešlápněte brzdy a oznamte "Vzlétáme, hranice xxx kmh" (..V1)
3. Plynule a synchronně přesuňte páky výkonu do polohy odpovídající 74-76 stupňům (nominál?), musí se rozsvítit indikace "KPV-KND otevřeno".
4. není
5. Poté, co výkon reálně dosáne 74-76 stupňů, uvolněte brzdy a zahajte rozjezd.
... tady jsou nějaké tipy pro ekonomiku vzletu...
6. Dvě až 3 sekundy od rozjezdu (stragivania??) letadla přesuňte všechny páky výkonu do pozice VZL. Zkontrolujte zhasnutí indikátorů "KPV-KND otevřeno" a "KPV-KVD otevřeno" všech motorů.
Přerušte vzlet, pokud se po umístění pák do VZL ozve signál a rozsvítí "NENÍ PŘIPRAVEN KE VZLETU".
Přerušte vzlet, pokud ukazatele motorů vykazují odchylky od normálu.
7. Až do dosažení V1 ponechejte ruce na pákách výkonu.
atd
Mimochodem palubní inženýr je povinnen potrvit kapitánovi vzletový režim.
Je to divné, ale tomu záznamu to neodpovídá.
|
| |
|
| | | | | | tragédie v Jaroslavli 19. 9. 2011 / 17:10 | |
| | U ruských letadel je vzlet na nominále vždycky volbou (je to vlastně obdoba de-rate na západních eroplánech, akorát bez kompjůtrového automatu tahu)... |
| |
|
| | | | | | | tragédie v Jaroslavli 19. 9. 2011 / 17:32 | |
| | ...nicméně dle naší (tupolevovy bible) se v praxi vzlet na nominál moc nepoužívá, neboť v případě vysazení motoru při vzletu čeká posádku kus práce....nicméně RWY byla dost dlouhá, letadlo bylo hluboko pod MTOW, takže i na nominál by vše mělo klapnout.Bohužel neklaplo..... |
| |
|
|