| | | Metar - neznámá stať...??? 18. 1. 2005 / 18:57 | |
| | LKPR 181730Z 16010KT 9999 OVC036 00/M04 Q0999 06290095 13290058 NOSIG RMK REG QNH 0994
co tam znamená ta stať 06290095 13290058 ...? Dík.. RWY06 a 13 víc mě nenapadá ?-) |
| |
|
| | | Re: Metar - neznámá stať...??? 18. 1. 2005 / 19:52 | |
| | draha 06/24:
2 - mokra nebo morke pasy
9 - pokryto vice nez 51% drahy
00 - vrstva mensi nez 1mm,
95 - dobre brzdici ucinky
draha 13/31:
2 - mokra nebo morke pasy
9 - pokryto vice nez 51% drahy
00 - vrstva mensi nez 1mm,
58 - koeficient treni 0.58 (nemam tucha co to je , nejspis to bude mit neco spolecneho s brzdenim)
viz google |
| |
|
| | | | Re: Re: Metar - neznámá stať...??? 18. 1. 2005 / 20:04 | |
| | Mám pocit, že je to opravdu součinitel smykového tření v soustavě runway-pneumatiky letadla |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Metar - neznámá stať...??? 18. 1. 2005 / 22:42 | |
| | Ano, ta poslední hodnota je brzdný účinek.
|
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Metar - neznámá stať...??? 18. 1. 2005 / 22:51 | |
| | Počkat, ale jestli si pamatuju dobře, tak brzdný účinek je udáván v procentech, takže těch 0,58 bude spíš 58% breaking actionu za sucha, ne? Protože součinitel smyk. tření 0,58 je snad něco tak neoddělitelnýho jako třeba Škromach a vládní křeslo...
PS: Měří se to fakt pěknym pětikolákem (Volvo, tuším)
Aleš |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Metar - neznámá stať...??? 18. 1. 2005 / 23:33 | |
| | Ad literatura: 95 = Braking action:Good
Co by jsi chtěl měřit za sucha,navíc tohle je ze Snowtamu, tzn. dráha je pokryta třeba sněhem.
|
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metar - neznámá stať...??? 19. 1. 2005 / 09:26 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metar - neznámá stať...??? 19. 1. 2005 / 21:32 | |
| | Dobře, souhlasím. 95 je good , ale mě jde o to , co to vlastně znamená ... je to f (souč. sm. tř.) , jsou to procenta , je to nějakej další koeficient...????
Metaru rozumím, ale nikdy jsem se o to hloubějc nezajímal a celkem mi to vrtalo hlavou. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metar - neznámá stať...??? 19. 1. 2005 / 21:42 | |
| | Zkousel sem to doma s utilitkou metar pro unix a tohle z toho vypadlo
INPUT: 2005/01/19 20:00
LKPR 192000Z 23014KT CAVOK 01/M02 Q1012 06190095 13190095 NOSIG
METAR Report
============
Airport-Id: LKPR
Report time: 2005/1/19 20:00 UTC
Wind: from the SW (230°) at 25.9 km/h 14 kt = 16.1 mph = 7.2 m/s
Temperature: 1°C 33.8°F
Dewpoint: -2°C 28.4°F
Rel. Humidity: 80%
Pressure: 1012 hPa 29.88 in. Hg
Sky condition: clear skies
Runway 06: damp, 51-100%, 500 mm, good braking action
Runway 13: damp, 51-100%, 500 mm, good braking action
|
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metar - neznámá stať...??? 19. 1. 2005 / 22:07 | |
| | Je to součinitel smykového tření - f, kterej patří mezi bezrozměrná čísla, tudíž nemá jednotku. Hodnota 0 znamená, že nepůsobí žadně tření, tj. brzdící účinky 0% - fyzikálně nemožný. Hodnota 1 je přesný opak, tj. že když do tělesa zatlačíš, ani se nepohne, neboli brzdící účinek 100%. Ale to stejně neřikám nic novýho... |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metar - neznámá stať...??? 19. 1. 2005 / 22:44 | |
| | Takže to asi skutečně bude ten základní fyzikální parametr f . Kolo na betonu má klasicky účinnek okolo f = 0,8 , čili by to mohlo být tak, že od nějaké hodnoty níž to už good není (jak to je? jaká je ta mezní hodnota?).
Možná to příjde jako rozpitvávání, ale mě to docela zajímá... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Metar - neznámá stať...??? 19. 1. 2005 / 22:50 | |
| | Jak praví příručka IVAO kapitola L-1 Metarspeci:
7 a 8 číslo METARu
01 to 90 = coefficient 0.01 to 0.90
or
95 = good
94 = medium to good
93 = medium
92 = medium to poor
91 = poor
99 = uncertain
// = unknown
Takže buď je uveden koeficient nebo přímo kvalita brždění |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Metar - BLU ( was neznámá stať...??? ) 19. 1. 2005 / 23:24 | |
| | Kdyz uz tady probirame metary...
V Pardubicich je vecne na METARu v RMK BLU BLU nebo BLU+ BLU+.
Ma nekdo tuchu co to je? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Metar - BLU ( was neznámá stať...??? ) 19. 1. 2005 / 23:39 | |
| | Teď si nemůžu vzpomenout - někdo tu psal odkaz na oficiální výklad metaru někde na stránkách řízení let. provozu? Teď už se mi to nechce hledat. RMK by měly být remarks - poznámky (?) no nejsem si jist - spíš to trefuju. Tohle na IVAO není. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Metar - BLU ( was neznámá stať...??? ) 20. 1. 2005 / 00:12 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Metar - BLU ( was neznámá stať...??? ) 20. 1. 2005 / 00:27 | |
| | Tak mi to nedalo a něco jsem našel. Bylo to sice německy¨, ale myslím že sem to rozluštil.
Na vojenských stanicích (asi meteo nebo letištích) se používá k vyjádření výšky oblačnosti - ceilingu + dohlednosti u země tzv. COLOR-CODE
Ceiling ve výšce a dohlednost :
blu+ (blue-plus) 20000 ft ceiling - 8 km dohlednost
blu (blue) 2500 ft 8 km
wht (white) 1500 ft 5 km
grn (green) 700 ft 3700 m
ylo (yellow) 300 ft 1600 m
amb (amber) 200 ft 800 m
red unter 200 ft unter 800 m
black Letiště není z technických důvodů používáno
Pokud je použita jen jedna barva - např. BLU+ - označuje to aktuální ceiling a dohlednost. Dvě barvy např. BLU WHT znamená : první barva aktuální stav - druhá barva předpověď. Dvě stejné barvy = NOSIG |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Metar - BLU ( was neznámá stať...??? ) 20. 1. 2005 / 08:23 | |
| | | |
|
|