|  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 30. 7. 2011 / 18:23 | |
|  | Jak se blíží termín zveřejnění Final Reportu, na stránkách francouzské BEA se objevují nové informace na základě analýzy FDR/CVR.
http://www.bea.aero/en/enquetes/flight.af.447/flight.af.447.php
Nově tam teď sedí poznámky k transcriptu (synthesis note) a Safety recommendations. Sice jenom obecné, ale speciálně ta druhá část obsahuje inteligentní body.
Drobná dramatizace zde:
http://pilotnewsmag.com/?p=10928
A původní pérakovský thread:
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=410394&lan=0&style=2
Tak a teď si ještě počkáme na zhodnocení investigativního žurnalisty kreténa Máchy, kde se dozvíme, jak jsou všichni strojníci nýmandi, kteří na počkání hubí nic netušící cestující.
Panu novináři bych doporučil zamyšlení na dvěma body:
- The copilots had received no high altitude training for the "Unreliable IAS" procedure and manual aircraft handling
- There is no CRM training for a crew made up of two copilots in a situation with a relief Captain
Zejména bych onomu panu odborníkovi na dopravní létání připomenul, na jaké úrovni je jeho high altitude training for Unreliable IAS (haha) a CRM pro posádku, kde jsou dva copiloti a žádná kapitán. Nebo obecně jakékoliv CRM 
Nicméně nebojím se, že i přes nulové zkušenosti na daná témata se od pana odborníka jistě dovíme velmi zajímavé informace  |
| |
|
 |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 30. 7. 2011 / 18:26 | |
|  | Jo jo, řeči o strojnících už jsem v nějakých neleteckých diskuzích zaznamenal. I odkazování na původní Máchův (alias Bartošův) článek a vůbec připomínání jeho myšlenek. Včera jsem už tady dva z těch dokumentů odkazoval. |
| |
|
 |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 30. 7. 2011 / 18:32 | |
|  | Takže přecijen final report ještě není venku, ano? Já včera čučel na stránky BEA jak puk a uvažoval jsem, jestli jsem slepý nebo nevidím, protože všude píšou jak vyšla závěrečná zpráva a kdesi cosi... |
| |
|
 |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 30. 7. 2011 / 18:36 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 30. 7. 2011 / 18:36 | |
|  | Zatím byla tiskovka, snad to bude co nevidět.
Předběžná už je na webu, ale zatím jen ve fránině |
| |
|
 |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 4. 8. 2011 / 16:13 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 4. 8. 2011 / 17:57 | |
|  | K tomu CRM... Já jsem žil v domnění, že v případě odchodu kapitána z kokpitu během letu, je určen jakýsi "Flight Captain", který má oprávnění být velitelem letu jen v cestovní části letu. Mám pocit, že to někdo vykládal na nějakém kokpit videu... Takže v čem je změna? Velící je prostě ten co sedí vlevo, nebo ne? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 4. 8. 2011 / 21:48 | |
|  | Nevím jak to mají u AF (divil bych se kdyby moc jinak), ale u nás je to takhle:
Commander je vždycky jenom jeden, nominovaný většinou min. na jeden sektor, ale většinou na celou sérií letů s danou posádkou (i kdyby v posádce byl druhý kapitán). Pokud se letí let jako "heavy crew" (tzn. je tam jeden navíc, který funguje jako cruise copilot v případě odpočinku jednoho z posádky), tak v případě, že commander odchází z kokpitu např. do bunku, tak provede tzv. transfer of command na zbývajícího člena posádky. Pochopitelně včetně podrobného briefingu kdo má jako zodpovědnost a za co, plánované diverze, revizi procedur, apod
Druhým členem posádky je buď další kapitán, nebo zpravidla zkušenější First Officer. V každém případě je ale Pilot Flying ten, pro koho je daná sedačka "domácí" tzn. pokud zastupuje kapitána, tak je PF ten FO co sedí vpravo, pokud zastupuje ten navíc FO vpravo, tak je PF kapitán vlevo. Je to hlavně z toho důvodu, že na simulátoru se cvičí určité emergency záležitosti (pro cruise zejména emergency descent, nebo engine failure at altitude) pro každého z odpovídající sedačky a z důvodu zachování návyků a bezpečnosti a promptnosti daného drillu je vhodnější, když to dělá dotyčný ze své obvyklé pozice. Ono sedět na druhé sedačce není jen tak - u nás musí mít všichni kapitáni Right Hand Seat Check a když po dobu jeho checku sedím vlevo, tak je to pořádnej nezvyk a člověk je ve všem hrozně pomalej a nemotornej.
Krom toho je pozice Cruise Copilota, jak mu říkáme, velmi omezená - PF může být pouze nad FL200 a mimo emergency situace, může se podílet na provedení letu ve smyslu monitoringu nebo výpomoci, ale neměl by do ničeho zasahovat, pokud nehrozí nějaký bezpečnostní problém, atd.
Jsou aerolinky (napadá mě třebas Cathay), kde může taky člověk strávit Cruise Copilotováním řadu let, bez toho aniž by ve skutečnosti vůbec kdy řídil letadlo...ne, že bych tomuhle scénáři fandil (právě naopak), ale i taková je realita strikně longhaul létání. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 4. 8. 2011 / 18:11 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 4. 8. 2011 / 21:25 | |
|  | Nojo, Air France...to je prostě kapitola sama pro sebe. Francouzská národní hrdost ve své ryzí a nejarogantnější podobě. Já být pilotama Air France (resp. jejich managementem, problémy nejsou úplně v nich samotných, ale hlavně v úrovni výcviku a schopnosti reagovat pružně na nové safety záležitosti), tak se v prvé řadě podívám na svůj firemní safety record (celkem šokující), pak sklopím hlavu HODNĚ dolů a pak s tím začnu něco dělat. Včetně jednání s EADS v rámci úprav systémů pro zvýšení bezpečnosti, to bezpochyby...ale kritizovat BEA a bojkotovat spolupráci, to si opravdu snad dělají legraci...
Pokud by se někdo nudil, doporučuju knížečku The hidden face of Air France od Fabrice Amadeo. Velmi výživné čtení. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 4. 8. 2011 / 22:34 | |
|  | Vive la France...
Zajímavé je, že tohle si přehazujou v rámci své země (francouzská společnost versus francouzští vyšetřovatelé versus airbus (defacto francouzské letadlo - jasně, francouzské je jen něco, ale pořád to je assembled in Toulouse...), dovedete si někdo představit jak by to vypadalo, kdyby výrobce letadla byl třeba z anglie? Další Battle of Hastings? Nebo v případě bulíku by z French fries byly zase Freedom fries, víno by se lilo do kanálů a na druhé straně louže by se mekáče ve Francii podpalovaly a já nevím co ještě...
Hlavně, že vyšetřování leteckých nehod má mít za výsledek poučení a pokud možno vylepšení stávajících řešení...
Btw. při čtení toho interim reportu jsem si všimnul, že mají AF příručky hezky podomácku... ne, že by mě to teda vůbec překvapovalo.... nevíte někdo, co ostatní společnosti - aspoň ty větší v evropě jako lufthansa apod. ? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 5. 8. 2011 / 19:04 | |
|  | Ty příručky "podomácku" relativně nedávno vybojovala jedna z odborových organizací pilotů AF :-/ |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 5. 8. 2011 / 11:43 | |
|  | Ano, velmi, velmi smutné.
Trochu nerozumím tomu, že ve výpisu z FDR (3. stránka) je CAS nestabliní, ale záznam GS je úplně v pořádku a reflekruje zřejmě skutečný stav. Znamená to tedy, že GS se určuje z jiného zdroje (GPS?). Přitom GS se určitě někde na PFD zobrazuje. Proč není ve zprávě nikde zmínka o tom, že piloti neporovnávali nestabilní hodnotu indikované rychlosti s GS? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 5. 8. 2011 / 12:46 | |
|  | Tak GS (předpokládám braná z GPS/DME a podobných krámů) IMHO musí jít z jiného zdroje, než CAS (zdrojem je pitotstatický systém), ne?.
Co by vlastně získal pilot porovnáním CAS a GS, v situaci, kdy je v nějaký buřině 10km nad zemí .. moc smysluplné využití mě nenapadá... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 5. 8. 2011 / 19:01 | |
|  | No nevím, ale když mi bude GS ukazovat 100 kts tak je asi něco špatně, ne? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 8. 8. 2011 / 08:50 | |
|  | Samozřejmě je to divné a a teoreticky ti to může něco naznačit (i když GS je s ohledem na vliv větru, který může být na hladině velmi silný, asi slabým zdrojem jakékoli informace o IAS). Ovšem někdy se říká, že člověk za reálným kniplem je "poloviční debil" - v té chvíli se prostě někdy stává, že pilot při poruše jednoho přístroje přestává důvěřovat ostatním, anebo začne důvěřovat tomu porouchanému. Dokazují to situace iluze za letu, kdy pilot bez ohledu na indikaci přístrojů "srovná stroj" do polohy na zádech, protože je přesvědčen, že je to správně, nebo kdy při vysazení motoru vypne zdravý motor, přestože indikace je správná... Tedy i kdyby v tu chvíli GS odpovídala TAS, stejně by asi pilot podle této indikace nebyl schopen identifikovat pád.
Prostě ku létání stvořeni nejsme, a proto se psychika na příčinách nehod odráží víc, než je zdrávo. |
| |
|
 |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 30. 7. 2011 / 18:48 | |
|  | V jaké výšce to mohl mít kapitán ještě šanci zachránit, kdyby to začal vybírat předpisově? |
| |
|
 |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 30. 7. 2011 / 19:39 | |
|  | To závisí na hrozně moc věcech...ale nějakých 15-20 tisíc stop by bez nějakého jiného problému mělo stačit na fully developed stall a korektní metodě vybírání. Pochopitelně zkušenosti mám pouze z profi full motion simu, nikoliv z reálné mašiny. |
| |
|
 |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 4. 8. 2011 / 18:01 | |
|  | Pro onen investigativní plátek je navíc důležité - na pravé sedačce seděl pilot s GLD licencí, jaktože to nevybral? |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 4. 8. 2011 / 20:50 | |
|  | GLD licence nestačí. Nevykradl AK Strakonice, nepil destilku a nebyl frekventantem Zahradníkova programu LETKA (to je ten co se tam učí střílet ze vzduchovky a běhat s rozbaleným padákem). Pak by byl dokonalý, nejchytřejší a připravený na všechny krizové situace. Takhle to byl jen ubohý strojník maskovaný GLD licencí. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 4. 8. 2011 / 21:33 | |
|  | zapomněl jsi akrobačku s tralalajtem |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 4. 8. 2011 / 22:02 | |
|  | Heleď jak nelítáš od patnácti, neakrobatíš, neplachtíš, nemixéruješ, neinstruktoruješ, nemáš FAA i JAA licenci (z Oxfordu), neděláš freelance pilota, nevyhrál jsi medaili "pro Českou Republiku" na "zahraniční soutěži" a není ti nejmíň 40, tak seš bez ohledu na kvalitu a kvantitu své letecké historie od výcviku po současnou praxi naprostá nula. Nejenom, že svěřit ti dopravní stroj je předpoklad ke katastrofě, ale nemáš co dělat vlastně v žádném odvětví letectví, včetně managementu...
Zato ale pokud všechno předchozí splňuješ, byť tě odevšad vyhodili a tvoje zkušenosti ti věří snad jen tvůj logbook, tak seš PILOT a jen díky takovým máme tak bezpečné letectví 
Muhahahahaaa |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 4. 8. 2011 / 23:10 | |
|  | A už ji tam máš Ten idiot sem pořád leze jak je vidět...
Já bych chtěl mít někdy taky tolik času na smolení podobných nesmyslů....aha jo, pardon, mám smůlu, lítám, vykořisťuje mě totiž zaměstnavatel jako bezejmenného strojníka  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 5. 8. 2011 / 07:28 | |
|  | Napsal jsem cosi na téma PM a aeronoviny, ale pak jsem to smáznul, protože plivat do žumpy je akorát ztráta času a ptyalinu
(pro ty, co by se jim to nechtělo hledat na gůglu, ptyalin je jeden z trávicích enzymů, které činí naše sliny užitečnými. Škoda ho na PM!)
 |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Další z informací k nehodě Air France Rio - Paris 5. 8. 2011 / 08:58 | |
|  | tak to mě opravdu pobavilo. Škoda, že si to nepřečtu, asi před půl rokem jsem se zařekl, že Aerožumpu už nebudu otevírat a své slovo se snažím držet. Podle všeho, jediné co tomu nebožákovi zbylo je právě honění si počítadla a já mu nechci způsobovat zdravotní komplikace (vykloubení zápěstí) tím, že mu tam budu klikat. Na druhou stranu, čas od času mi někdo z kamarádů říká, že už o mě moc nepíše a o kom Mácha nepíše jako by nebyl a kom píše pozitivně tak to jsou většinou lidé, kteří mají podobně jako on problémy se zákonem a do téhle party opravdu nechci patřit. |
| |
|
|