Ten článek má nejspíš v laikovi vzbudit dojem,že Gripen je vhodný pouze jako letoun na air policing,ale jinak je k ničemu.Pravda však je,že máme takové Gripeny jaké jsme chtěli,to znamená,že letouny určené výhradně pro vzdušný boj,tzn. neschopné nosit inteligentní protizemní výzbroj a navíc nevybavené standartním šifrovacím zařízením NATO LINK 16,bez kterého je letoun nepoužitelný v operacích NATO.Např. Madarské JAS-39 tohle všecko mají,takže problém je čistě na naší straně,že máme to co jsme chtěli...Navíc nová generace Gripenu označovaná JAS-39E je na tom ještě lépe,protože je to stroj stavěný na výběrová řízení států NATO jako Norsko,Dánsko či Holandsko.
Pokud chceme bojové letouny používat pro operace NATO,tak závažnější problém je počet letadel.V současné době,když odečteme letouny v hotovosti a jejich zálohu plus letouny neschopné letu,tak pro běžný výcvik zbývá 4-5 letadel,které když odlétnou někam do zahraničí,tak doma se výcvik zastaví.Minimální vhodný počet by byl 18 letadel,v ideálním případě dvě letky s celkem 20-24 stroji,kdy jedna letka by sloužila v rámci systému PVO a druhá by byla schopna zahraničního nasazení. |
|