| | | Jaká všechna minima mají piloti na přistání? 7. 6. 2011 / 00:35 | |
| | V souvislosti s dnešní bouřkou jsem byl zvědavý, jak se s tím popasují přílety do Prahy, tak jsem nažhavil flightradar a koukal se. Zatímco nad Prahou se blýskalo, tak všichni poctivě holdovali. Všimul jsem si ale několika věcí, které si neumím zas tak dobře vysvětlit, tak se ptám
Nejprve však přikládám obrázek: http://dl.dropbox.com/u/3196988/wtf2.PNG
1) (na obrázku nezobrazeno) Nějaký tunis air či kdo, (v příletech na csl.cz vedený jako travel service, ale flightradar říkal něco jiného) suverénně přistává na LKPR téměř v bouřce, asi tak deset-patnáct minut poté, co si přiblížení nad Neratovicemi rozmyslel British Airways (v obrázku stopa č.1) a tou dobou už krouží nad Českou Lípou.
To jsou čistě rozhodnutí pilotů, nebo v tom můžou být ještě nějaká objektivní pravidla, která britovi nedovolila a tomu druhému ano?
2) Ten holdovací obrazec brita (stopa č.1) je trochu podivný, naposled když jsem sledoval holdování, tak všichni kreslili krásné velké ovály Předpokládám že řídící povolil nějaký "volnější" systém kroužení? Stejně tak, další travel service, který bohužel taky nemám na obrázku, holdoval někde nad Mladou Boleslaví, taky netočil žádné ovály, ale spíše takovou postupující spirálu (asi jak se na něj nasouvala bouřka z jihozápadu). Takže předpokládám, že řídící taky povolil něco ve smyslu že "holdujte si podle radaru jak chcete" Ano?
3) Mystérium dne: Let ČSA z Moskvy (stopa č.3) , poté co obletěl bouřku nad Libercem, suvérénně vletěl nad Českou Lípu v devíti kilometrech, natočil pár okruhů bez náznaku klesání a pak zřejmě divertoval do Brna? Stopy č. 1, 2 a 3 jsou přibližně ze stejného času. Takže zatímco v Praze už se vesele přistává, on divertuje do Brna? Přičemž, to jak neklesal, skoro vypadalo na to, že ta diverze byla jasná už dřív? Proč? Bouřka se sice prohnala, tou dobou sice v Praze ještě asi trochu pršelo, ale viditelnost 10km+. Je možné, že měli piloti nějaká vlastní minima na přistání, kvůli kterým museli divertovat?
4) Na co je taková blbá smyčka (stopa č.4) skoro ve stejné výšce? Jediná moje hypotéza je, čekání na nějaký ATR co na flightradaru není vidět, než se docourá na přistání. Ale tak tohle je asi blbá otázka, to asi leda že by to tu četl nějaký řídící co to nařídil
|
| |
|
| | | Jaká všechna minima mají piloti na přistání? 7. 6. 2011 / 07:26 | |
| | včera jsem to poslouchal.. bylo to docela zajímavý.. mno vyhejbali se tomu.. oblítávali.. zkoušeli jeslti by to nešlo pristat na 06ku po větru.. a pak takovym polovizuálem kolem Kbel přistály na 24ce v Praze... ta spirála je tam protože ho postupně odtlačovala na bouřka.. například ten Brit se dal do holdu hned.. jeden Travel tim prolítnul a přistál. další holdoval u finále ve 5000ft asi 15minut.. je to všechno takový individuální podle toho co jsem poslouchal... řídící jen řekne thunderstorm over the airfield, rwy is flooded... jeden v pohode pokracuje příblížení a třeba ten British jde radši holdovat... i jsem to nahrával včera protože to bylo dost zajímavý ale bohužel semmel problémy s mikrofonem čehož jsem si nevšim takže to neni moc "čitelný" |
| |
|
| | | | Jaká všechna minima mají piloti na přistání? 7. 6. 2011 / 08:32 | |
| | Jojo, to přibližování k 06 a polovizuál na Kbely je vidět na té stopě č.1 (british). Zajímavé je taky to, že pokud mě zoom nemýlil, tak líznuli strop LK P 1 přesně v 6000 stopách |
| |
|
| | | Jaká všechna minima mají piloti na přistání? 7. 6. 2011 / 08:04 | |
| | Zajímalo by mne, jestli jsi zachytil i jiné zoufalce v té době - zcela podobné holdování nad Českou Lípou mi aktuálně ve 23:40 reportovala manželka, kterou to probudilo. Já jsem zrovna v Ostrově, tak jen předávám získanou info:
V přesném obrazci kroužící letadlo vypadalo, že s každým dalším kolečkem klesá. V noci triedrem se nepodařilo identifikovat bližší vzhled, než že dvoumotorové dopravní. Barvy a společnost - negativ. Po asi 3 kruzích (oválech) opustilo obrazec směrem na sever (diverze Drážďany?) Je zajímavé, že obrazec holdování je zcela shodný se záznamem č. 3, ale směr příletu a odletu byl jiný.
Prostě jak píšeš, č. 3 je mystérium |
| |
|
| | | | Jaká všechna minima mají piloti na přistání? 7. 6. 2011 / 08:38 | |
| | Nezachytil. Třeba nemají ten konkrétní odpovídač co nám je zobrazuje na flightradaru Ale ta stopa č.3, to ani nevím jestli mohlo být z té ČL nějak rozumně vidět, protože to bylo fakt FL300, bez náznaku klesání. |
| |
|
| | | Jaká všechna minima mají piloti na přistání? 7. 6. 2011 / 08:49 | |
| | Minima v podobě, jako je to u dohlednosti a případně základny oblačnosti v případě bouřek neexistují, provozovatelé však mají ve svých příručkách jasně definované, pod jakou vzdálenost se nesmí letadla přibližovat k jádru (kupř 20NM ve větších výškách).
Problém je, jak jádro poznat (mluvím o situaci, kdy letadlo letí v noci, či už je v nějakém mlíku bez viditelnosti). Radar je sice fajn, ale vyhodnotit jeho odrazy není někdy tak snadné, protože bere jen vodu. Takže se lze nechat vyplašit zbytečně prostou přeháňkou, nebo naopak vlétnout do silné turbulence a krup (jsou suché, bez odrazu) tam, kde radar nic nekreslí. Chce to tedy situaci analyzovat ještě podle dalších parametrů (třeba důležitá je hladina nulové izotermy, je-li odraz vody nad ní, znamená to prudký stoupavý proud, který je plný srážek, jež ještě nezmrzl, tedy téměř jistá silná turbulence), a proto je v tom velká dávka subjektivity, a tím se vysvětluje, proč v mírnějších podmínkách dochází k různému vyhodnocení různými posádkami. Samozřejmě, pokud je to měla jako včera, to už není co řešit a nejlepší je půl hoďky počkat, ono to v našich končinách většinou přejde.
Ohledně toho holdování, ano, pokud je očekáváno delší vyčkávání, často se posádky dohodnou s ATC na modifikování holdingu, většinou protažením "outbound legu" kvůli komfortu cestujících, jindy dá ATC volnost ve vykružování podle úvahy posádky tak, aby zůstaly mimo oblačnost, jindy povolí téměř jakékoliv manévry a oblety, aby se zůstalo v čistém. V tomhle ATC v PRG dělá dobrou práci a mám s tím jen ty nejlepší zkušenosti, často jsme na vlastní žádost přiletěli třeba až z úplně druhé strany. Ono totiž u bouřek platí, že než se snažit podle radaru najít cestu "skrze", je lepší to úplně celé obletět či vyčkat |
| |
|
| | | | Jaká všechna minima mají piloti na přistání? 7. 6. 2011 / 09:51 | |
| | No taky se sakra snažíme Moje oblíbené povolení je: Any avoiding heading approved when able to ...
Sice to není ve frazeo, ale pak se ti neotva letadlo na každejch pět stupnů co potřebuje přihnou. Mám radar ne vidím. Jinak je to docela zajímavá situace i pro atc hezky se pozná kde jsou jak dobrý řídící protože padají veškeré koordinace a většinou to funguje na principu ONPOV. |
| |
|
| | | | Jaká všechna minima mají piloti na přistání? 7. 6. 2011 / 11:35 | |
| | Co se tyka zdroje informaci o pocasi, mate krome radaru k dispozici jeste neco? Datalinkove pocasi, stormscope?
Protoze jak jsi psal ve svem prispevku - klasicke radary nejsou zdaleka tak presne, a kdyz uz do nejakeho sajrajtu (v noci) vletis a leje jak z konve, tak neni moc sance dohledat jadra.
My moc rezervy na delsi oblety nemame, takze pokud se uz nekolik NM pred bourkou nestouram v datalinku (ktery je jen v jednom letadle) nebo nevestim ze stormscope, tak se bud voli metoda utazenych pasu, letu "na minimalce" nebo divertu. |
| |
|
|