FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 22. 11. 2024, svátek má Cecílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů Jeden příspěvek | Celý strom
IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 14:53
PILOT253   
Zdravím kluci,
můj příspěvek sem dávám proto, že se poslední dobou setkávám v FS na sítí opravdu jen s "hráčema" hry přes internet.

Píšu konkrétně o používání UNICOMu.
Posledni dobou se setkáváme jako každým rokem se stálým přísunem nových členů, kteří létání přes IVAO mají už třeba jen jako koníček nebo jako učební pomůcku pro svou budoucí kariéru či aby si zazili "reálný" provoz pokud jsou například žáky PPL(ULL) a ví o předpisech a létání zatím málo apod...

Jako v tomto přízpěvku ( http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=77159&lan=0 ) kde se obdobná situace rozebírá, bych chtěl poprosit všechny členy co létají, aby tuhle službu UNICOM ( 122.80 MHz) nezanedbávali, ať už jsou kdekoli v ČR a ať už je jakýkoli provoz i na neřízeném letišti.

Vím jak je to otravné psát a ještě k tomu letět. Proto vám zde uvedu mé příklady pro VFR a IFR komunikace přes UNICOM jak jednoduše a stručně o sobě dát vědět a nenabírat špatné návyky:
(jedná se o C-172 za VFR letící na trati Kunovice -> Ostrava, není kolem mě široko daleko žádný provoz, tudiž nebudu psát Start-Up, Taxiing to H/P RWY atd.)

OK-BHA-> C172 (as) VFR, dep LKKU to LKMT, crs N/LKKU and Prerov 2000feet QNH 1024

Napíšu to ještě před pojížděním, jelikož opravdu neočekávám že by se zde objevil nějaký velký provoz natož v Kunovicích.

Až se blížím k cílovému letišti:
např:

OK-BHA -> pos T/LKMT, crs final RWY 04 LKMT

Pokud zjistím že v blízkém okolí je také provoz, udržuji aktuální informace o mé poloze atd.

OK-BHA -> pos Lipník nad Bečvou, 2500feet, QNH 2024 crs to T/LKMT


IFR:
(B737-300, letící z Prahy do Brna, FL150 trasou BODAL)

BHA253-> B733, LKPR start-up and taxi to h/p RWY24
BHA253-> DEP LKPR to LKTB, T/O RWY24, DEP BODAL1A crs FL150
BHA253-> pos BODAL crs 3000feet to ILS RWY28 LKTB
BHA253-> final RWY 28 LKTB

Pokud něco podobné vidím na UNICOMu, vím že nějaká B73sedma letí na trase Praha - Brno, tuším že to nebude let ve velké výšce, vím že startovala tam a tam - ale celkově je mi to na nic, jelikož já jsem třeba v Ostravě. Celkově mě ani nezajímá že zrovna se chystáte startovat motory 400km mimo mou polohu. Uznávám že někteří se snaží psát veškerou činnost, v ničem jim nebráním - správně kluci, akorát nám to pak furt přebihá v zelené liště na horní straně obrazovky, horší je když nepíšete nic!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
JDE MI O TENHLE VÝSLEDEK:

Pište na UNICOM -> v reálu at uz letíte IFR ci VFR stejne ladíte RLP ci AFISáka, proto prosím neztrácejte nutnost o sdělování vašich činnu na virtuálním nebi - jelikož mám zažité, že i takováhle kravina se může projevit i do reálného létání!
Buďte prosím i jako "hráči" patřičně zodpovědni za jisté standarty ikdyž se lítá ve virtuální realitě. Může to pomoct ostatním, možná i vám pokud se chystáte do leteckých výcviků - létání není jen o tom držet kus železa v ruce, ale také o tom, snažit se cestovat bezpečně vzhledem k ostatním.

Po každém opouštěním jakékoli frekvence do neřízeného sektoru, vám řídící přeci vždy dává contact UNICOM 122.8, aby sjte pokračovali vlastní navigací -> tudiž jste neztráceli kontakt s ostatníma.

Chápu ty co létají "neřízené lety v neřízených letadlech" dálky třeba přes 4000-5000NM tudiž se UNICOM pro ně stává prakticky zbytečným - chápu, jsou taková mezi námi co za ně letí eroplán přes noc na autopilota.

Já apeluji na vás všechny, hlavně na ty nejnovější a také i staré kmety, PROSÍM - létejme s radostí a zas tolik si to létání nezjenodušujme.

Děkuji za pochopení

(můj názor)

Radim Stibůrek





 1x  

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 16:09
Helicopter pilot
No nečetl jsem to celé, protože je to moc dlouhé, ale musím ti k tomu něco říct...

!!!Bez ohledu co napíšu jsem v zásadě pro to aby se pravidla DODRŽOVALA a to všechna!!!

Ale je tu pár okolností kvůli kterým ti musím oponovat:
1) Každý simpták není obsluha autopilta (myšleno samozřejmě IVAO letce), který naťuká trasu a pak sedí a čumí kam mu to vlstně letí! Ti oni pak prakticky po staru zmáčknou čudl a vypnou ho jak se jim kolca obuté do nových pneumatik dotknou toho zameteného čistého plácku, dlouhého 3 kiláky, vybaveného ILS!

2) Každý nelítá s tak stabilním érem jako jsou dopraváky, kdy ti do něho foukne zboku a vevnitř si pilot in command ani nevylije kafe z kelímku do klína, když se zrovna jedním prstem dlube v nose a druhým zkouší jestli to kafe je ještě teplé (stále mám na mysli simptáky ;o)

3) Každý nemá čas vypisovat co zrovna dělá, protože není chobotnice aby jednou rukou držel knipl/berany druhou pom/kolektiv, pomocí třetí studoval mapu a čtvrtou, pátou psal do unicomu a šestou měnil frq na nav rádiu. To si můžou opravdu dovolit pouze obsluha autopilota autobusu a nebo praví piloti těch malých pomalých letadýlek. Uvědom si že i v opravdových velikananánských letadel sedí minimálně dva piloti, kteří mají po stratu a přistání spouustu práce.

4) Každy to nežere tak jako jiný a průlet jiným letadlem na finále nezpůsobuje žádnou škodu. Když kolize jsou všeobecně doporučeny jako vypnuté ;o)
Tady bych ještě napsal, že samozřejmě to některé jedince může naštvat... Protože on byl přece na tom finále první že? ) Tady samozřejmě neřeším realističnost simulovaného provozu na síti, když tam není žádný odpovědný pracovník ve skvělé kondici, schopen a ochoten se vyškrábat na tu rozhlednu vybavenou vysílačkou, nazývanou příznačně kontrolní věž, tower, věžka, apd... Protože když tam nikdo není o realitě nemůže být ani řeč...

Tak a proč to tu píšu... Jak sis jistě všimnul, tak v nicku mám helicopter pilot... Můžu ti říct, že ovládat "fošnolet", jako přirozeně nestabilí zařízení, které se ovládá převážně ""chybným opravením předešlého chybného zásahu do řízení"" a to celý let, ti bezpečně zaměstná obě ruce obě nohy a skoro všecky prsty. Nějaké vypisování do unicomu během visu, zatáčky nebo i přiblížení je velice komplikované, hlavně uzkutečněné levou rukou a strašně rozptylující v době kdy věčinu soustředění musíš věnovat samotnému provedení manévru ;o) No a to ani nezmiňuji dobu kdy je rotor ufukovaný svisle, kdy je větřák háklivý na pohyb toho klacku co bývá na stole ;o) Bavíme se o virtuálu že? A tak ti co nemají bedajle a jen rotační osu na "Džoji" si užívají svoje peklo ještě více Ono to totiž bez vyšlápnuté bedajle neletí ani rovně ;o)

A abych se zastal i rourařů! Buď zdráv Toníku ;o) Tak třeba s Migem 21 za dobu kdy ty napíšeš "OK-XXX na finále dráhy 22" (v dokonalé angličtině samozřejmě). Stihne s timhle šípem proletět vstupní bod CTRka, zařadit se v druhé zatáčce do okruhu, prolítnot zbytek okruhu. vstoupit na finále. přistát. zarolovat, vypnout, podepsat papíry, nechat se odvézt od letadla, vymočit se (někteří bestak do sprchy) ti druzí se vymoči až tady a pak se teprv osprchují, převlečou se a před odchodem domů ještě stihnou šlehnout (čti plácnout) nějakou štíhlou sympatickou poddůstojnici na rozloučenou, před opuštěním letiště po prdílce. V téhle chvíli ty teprve dopisuješ teprv "dráha 22" ;o)

Takže ač pravidla jsou od toho aby se dodržovala... Já bych tě zase chtěl požádat o schovívavost... Někeří mají skutečně plné ruce práce a né jen mačkají a točí čudlema na autopilotu ;o)
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 16:24
maco
Můžu potvrdit, že s mixérem je to fakt o hubu i třeba při změně frekvence A ještě lepší jsou ti, kteří se mnou pořád chtějí chatovat a když se neozývám tak píšou "halooooooo", dokud nepřistanu a nepošlu je někam
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 17:18
Mike2811
Taky tě zdravím...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 17:21
maco
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 18:36
FSPilot   
Mě navíc fascinuje, že se připojím na síť (díkybohu, už to není tak často) a do pár minut se mi ozve někdo, kdo zrovna letí na druhém konci virtuální zeměkoule s nějakou obecnou volačkou a chce si taky chatovat a z nějakého důvodu se domnívá, že vím o koho se jedná
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 17:47
Mike2811
1) Není.
2) Nelítá.
3) Zřejmě jsem chobotnice. ( Pokud jsi zanedbal přípravu nebo se učíš ovládat stroj/počítač/sebe až za letu (taky občas dělám) nemůžeš si stěžovat na druhé)
4) To jsem si myslel do té doby, než jsem kamarádovi takhle sestřelil FSpax. To, že ty to nežereš by nemělo ovlivňovat druhé.

Jsem jak A/P master tak i fošnolet (chcešli), takže možná bych nemusel být předpojatý. Nepopírám, že některé úkony jsou ve vrtulníku složitější, ale co chceš psát ve visu ???? visím, pozice N49,5500349 W016,2133123 visím, pozice N49,5500351 W016,2133122 visím, pozice N49,5500348 W016,2133123 ??, když na začátku, při vstupu do finální oblasti napíšeš, že hodláš dělat kraviny 5mil jižně od LKPD, tak to bude bohatě stačit a pak si vis, stav se na ocas nebo klidně couvej. Protože až se přiblíží ten playstation, rád by věděl alespoň to, že tam někde jsi (což bývá složité s ohledem na fakt, že část pilotů ignoruje odpovídač úplně a zbytek na něj občas taky zapomene).

Pokud poté, co Tonde přistál, stále ještě hledáš klávesu K, tak chyba není na straně předpisů IVAO...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 22:16
Helicopter pilot
Dej si s vrtákem IFR let (patřičně vybaveným vrtákem) a mizerné počasí a uvidíme jestli stihneš unicom ;o)
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 22:53
Mike2811
Já si ho občas dávám, navíc ne vždycky mám joy a potom lítám přes myš, takže co nejvíc musím řídit přes klávesnici. Tak mi prosím netvrď, že je to něco nemožného...

V minimalistické verzi jde o nějaké tři, čtyři zprávy:
0) vzlet + co po něm // to lze napsat a odeslat ještě před samotným vzletem
1) kam letím + stoupání
2) jednou za čas nahlásit nějaký VOR, pokud je vůbec třeba, v obvyklé CL vrtulníků je téměř vždycky mrtvo
3)klesání + kam mířím
4) finále
5) opustil rwy / přistál na heliportu // to se dá taktéž napsat, když jsi na zemi (v tomto případě už)

To chceš říct, že na to za celou např. hodinu nemáš na ty 4 zprávy čas ?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 22:58
PILOT253   
Ten kluk má pravdu, je to sice nevýhoda že musíme tyhle věci místo ustní komunikace psát, ale myslím že na tyhle věci si člověk určitě vzdy najde čas...

Někteří tam dokonce maji tolik času, že píšů aj start motorů, pak oznámí že budou taxovat, pak oznámí že jsou na holding point, poté oznámí že vstupují na dráhu, na dráze napíšů že vzletavají, pak dlouho nic, ptz se musí venovat rizení a odletu, az je tam full autopilot napisu ze stoupají toli ka tolik a pokracuji na ten bod, na tom bodu se oznámí ze dosáhli v presne výšce.... proste, jsou takoví
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 23:15
Mike2811
Na zemi toho píšu podstatně víc taky, zaprvé protože na to mám čas a zadruhé a to především protože nejsem vidět - tím myslím, není zaplý TCAS, mohu narozdíl od letu velmi často a rychle měnit směr >jsem nevyzpytatelný a taky proto, že nevím, jestli poblíž není někdo podobný. Já sice FSX mám seznam strojů poblíž a dokonce se na ně můžu dívat, ale ne všechna letadla se musí do FSky prolít i když oni mě vidí. Už jen domluvit a nesrazit se s takový duchem je zážitek, natož když o sobě ani nevíte...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 20:07
PILOT253   
Ahoj, no četl jsem celou tvou reakci. Mě jde zkratka o to, aby se dodržovalo to co se má a ne že mě to sere - mě je to u pr.. že ostatní to nepíšou, já jen jsem chtěl poradi ostatním, že ať si tyhle špatné zvyky nenavykaji, ptz jak se píše, no furt nekoho ladíš v reálu a rikas mu, odstupy si hlidas sám. Pokud ale si zvyknes to ze letis a nemáš ani tu chvili si dát práci s napsaní ze jsu tam a tam, tak pochybuji že budeš v realnem letani jednička. Já to myslel v dobrem, aby se nezvykali díky virtuální realitě úlevy či podobné věci. Létajme, ale tak jak se má - já když letím v reálu třeba v nějaké ATZ tak chci mít duševní klid, že ten co letí kolem, ví že se mi ma ozvat ptz já ho mozná nevidím.

IVAO je krásná věc, ale nesmí se z ní ztracet pravidla!!! 1000ce pilotů tam nahoře ve virtuálním nebi nezná základní pravidla létání! Chapu to že to někteří to berete jako vyloženě HRU, ale s tím já nci nenadělám...

Kluci, můj názor
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 20:15
Zase v opozici a zase blbě   
Sice mě taky štvou lidi, kteří, i když vidí že tam kolem nich je provoz, tak nenapíšou ani řádku do UNICOMU, ale srovnávat toto s reálem mi přijde velmi úsměvné. V reálu taky nemusíš během řízení nic psát na klávesnici.

Myslím, že každému, komu to trochu myslí, tak ví, kdy a co přesně napsat na UNICOM, aby ostatní měli přehled a aby bylo zachováno pokud možno co nejbezpečnějšího a nejplynulejšího provozu.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 20:39
kuma   
S reálem bych to fakt nesrovnával, zejména pokud někdo létá na notebooku bez přídavné číslicové klávesnice (= já). jeden z důvodů, proč se mi připojování k síti a klávesová komunikace jeví riskantní - a proč už dlouho lítám bez výjimky off-line.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 21:22
RabbiT_CZ
Přidávám se na tvou stranu a více méně s tebou souhlasím. Myslím, že v ČR a SR to ještě není tak strašné jako v zahraničí. Už mnohokrát se mi stalo, že když jsem byl na finále, tak mi někdo natvrdo vjel na dráhu. A to aniž by si přečetl, že mám finále, natož sám aspoň něco napsal.

A výmluvy létám na NB a nemám numerickou klávesnici teda moc nechápu. Vždyť jsou čísla i na alfanumerické části??? Já píši levou rukou a trefuji se do kláves jedním prstem a jde to - taky pro to máme zkratky, které se v unicomu používají.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 21:27
kuma   
Já nenavádímn, aby se do unicomu nepsalo, já jen konstatuji, že opravy překlepů případných číslic byly jedním z důvodů, proč na IVAO nepáchnu.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 21:33
RabbiT_CZ
Já to praktikuji tak, že si zprávu napíši ve volné chvíli dopředu a pak to akorát odentruji, až v okamžiku kdy je aktuální To mám čas si ty překlepy opravit. U něčeho rychlejšího by to ale asi moc nešlo ...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 22:54
PILOT253   
U něčeho rychlejšího by bylo vhodné napsat dopředu aspon třeba

MIG21 as VFR, DEP LKPD to LKPD, via LKPR/VOZ/Velké Mezirici in FL080
U Prahy myslím uz stací jen MIG21 15NM to final RWY24 LKPR, G/A

např. reakce:

CSAXXX FL180 desc to 4000feet, LKPR final RWY24 arr in 5 min (numb 2 for land)

tohle by snad pochopil každý přitom je to tak jednoduche...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 23:28
Helicopter pilot
Ještě jsem nezažil na ivao, že by mi dopravák sám od sebe napsal že půjde jako druhý na přistání, co to plácám... pokud nepočítam pardubice tak nikde ani s ATC online ;o)

Mimochodem to s tím 15min do finále... To je tipický přístup IFR pilota...

1) k Praze se s rychlou nepřiblížím ani za nic... Důvod? Nechci tam dělat paseku ;o) Snažím se s civilama žít v simbióze a né jim překážet...
2) Těžko budeš psát 15mil do finále když máš před sebou teprv vstupní bod, který se snažím z 95% dodržet a to znamená že pak musím napsat i vstup na okruh a minimálně třetí zatáčku že? A tak to s VFR provozem chodí víme?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:14
PILOT253   
To bylo např jak se to dá napsat... Já stihacky nelétám, toš tohle neresím...

Nevím vlastně proč se tohle takhle musí detailně řešit když mi jde o jediné, aby jste se vsichni snazili vyuzit sluzby UNICOM a nezvykali si (hlavně ti co létajů realně) sedet v letadle a nemít zadne povinnosti jak u některých muzu videt denně na siti (konkretně dopraváci)...

Děkuji za pocohpení
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   7. 6. 2011 / 18:53
zLKNA
jen tak pro zajímavost: ten VelMez je tam jen náhodou, nebo hraje nějakou roli i v reálný navigaci ? dík.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 16:39
Algy   
No vem si, že já lítám většinou v ČR za VFR v době kdy v celý Evropě je on-line tak 10 latadel. Nemusím letět ani s nijak sofistikovaným strojem na to, abych měl prostě plný ruce práce se vzletem nebo pristáním.
Používám obstarožní NTB bez num. klávesnice, na který je opravdu žrádlo cokoliv psát jednou rukou (prte tou druhou pilotuju) do toho hlídat kam ti to letí, jakou máš výšku, protože se zároveň díváš, co vlastně píšeš. Nemluvě o tom, že pak mačkam třeba "G" abych si vysunul podvozek a pak zjistim, že to vlastně píšu do do IVAPu.
Navíc pokud 100NM okolo mě není jediný provoz, sám sebe se ptám, komu to vlastně píšu? Maďarovi letícímu v hladině nad Francií?Ten určitě ocení informaci, že právě přistávám na LKKL
Takže se opravdu nedivim lidem, kteří občas něco nenapíšou tak, jak maj.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 17:39
tonde   
hm, flejm začíná....
Chlapci, IVAO má svoje pravidla, tak je asi třeba je dodržovat a ne flejmovat. Převážná většina lidí tady volá po maximálním přiblížení k realitě - v reálu není Unicom, ale vysílání naslepo. Jako let VFR si řídíte a odpovídáte za rozestupy sami - takže je snad jasné, kdy se kdo má ozvat na unicomu atd....
Nebo byste v reálu taky začali okecávat, proč jste neudělali to a tohle?
Koho chleba jíš, toho píseň zpívej, buď pravidla dodržujte, včetně unicomu, nebo nelétejte Nebo - pokud jste tak silní v kramflecích, napiště oficálně staffu návrh jiného řešení a vsadím se, že vás nikdo do prdele nepošle. Jakákoli pravidla je možné kdykoli změnit, pokud je změna prospěšná A tuším se při regostraci na IVAO někde zaškrtávalo, že "podmínky jsem si přečetl a souhlasím s nimi" Takže - buď silná argumentace, nebo dodržování, jiná cesta asi není.
Howgh, peace, brothers!
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 17:49
Helicopter pilot
Řekl bys mi tohle do očí? D
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 18:09
tonde   
.... můj táta, když jsme šli proti sluníčku a já se začal šklebit se mně zeptal:
"Svítí ti to do očí?"
Po mé kladné odpovědi mi odvětil:
"Tak se otoč, bude ti to svítit do prdele!"

Takže klidně ti to do očí řeknu, nebo se otoč....
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 18:38
Michal (CSA447)
I já přispěji se svou taškou do mlýná.. prosimvás, pište na ten unikom...
21506 B / 600 x 450 / 254255_1862731080674_1012861057_31765951_160432_n.jpg
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 18:41
FSPilot   
Máš jich víc? Protože ti ju všichni za chvíli popíšou!
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 18:48
Mike2811
A dá se na to psát plničkou ?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 20:18
PILOT253   
Jinak vidím že to stále někteří nechápete...

Jde mi opravdu jen o zachování jistých standartů neboli předpisově řečeno pravidel, které jejich dodrzování se od virtuálního letani odvyjejí a to ve značné míře!

Já zacinal na IVAO v r.2005 a neumel jsem ani s jedním erem. Po 5 leetch jsem se dla na výcvik PPL(A) a reknu vám že nekteré návyky mi pri letu opravdu skodí, idkyž uz si na ne dávám pozor. Tak jsem chtěl varovat zaroven verejnost, ze to není jen o jak jsme vzpominal, drzení knyplu a regulace výkonu motoru...

K těm příkladum na UNICOMu:
Pokud třeba letíte už s tím MIGem, coz neni tak frekventovaný provoz zas, nevadí, staci napsat pri vzletu třeba z Cáslavi že MIG21 vzelt tam a tam, budu delat tohle, dále do prostoru Libavá, atd, ve formaci... já uvidím ze to je to voják, tak asi něco rychle, toš pocitam ze pilot nemá cas vypisovat pozice, chápu... Jde mi o to, strucne to napsat a informovat provoz. Pokdu neni provoz, klidně to nepište, přeberte si to sami když litate i v reálu atd... někomu to nevadí, jinému to neprospívá tak si na to dá pozor atd...

Není to jen o UNICOMu, ale také o FLP atd... Kolik kluků dnes léce s Boeingem s náletem 20h IVAO a vyplnit FLP umí opravdu jen jak jim kamoš rikal... Já to beru - učí se to a jde mi o to, dostat těm klukům do palice správné návyky a informace...

Hoj
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 20:28
Tragédie v JRD
No, když to tak čtu, tak se musím tak trošičku smát .. ale to je jedno.


Ale, zeptám se jinak. Když lítáš VFR, pindáš do rádia přesně podle vzorové VFR komunikace, tak jak je v L4444 (nebo jak je to číslo)?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 20:30
Tragédie v JRD
(k druhému odstavci - myslím v reálu ...)
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 23:32
Cirrus/Pindra
ty ne?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 23:34
Tragédie v JRD
Ne. Ty snad jo?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 01:01
Cirrus/Pindra
Tak snažím se, samozřejmě je pro mě hlavní pravidlo "Aviate, navigate then communicate" a když prostě je víc práce s érem, tak ohlásim polohu později nebo třeba finále vůbec, ale ta pravidla komunikace nejsou pro prdel.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 20:34
PILOT253   
Když letím VFR třeba přes ATZ tak to rikam tak jak me to naucili kluci z praxe...

OK-GKA, Cessna 172, poloha 5km jižně od Olomouce, výška 2000 féétů, QNH1010 do 2 minut průlet jižním okrajem letiště... nebo já nevím, nějak tak...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 20:57
Tragédie v JRD
Sám jsi si odpověděl. Létáš podle toho, co tě naučili. Snad nikdo (ve VFR) nepindá do rádia v souladu s předpisem frazeologie (to bychm se ukecali). Tak holt ani na IVAO někdo nelítá podle předpisu a na UNICOM nepindá.

A stejně jako v reálu platí, že na pindání do rádia letadlo nelítá (po větru taky nejdřív děláš úkony a pak až krafeš do rádia, že jsi po větru bla blá), tak proč by to samé neplatiilo až na IVAO?. A pokud holt z nějakého důvodu nezakrafeš, letadlo nespadne. I když je to samozřejmě komplikace.

K tomu bych přidal ještě dosah UNICOMU - pokud se nic nezmenilo od dob, kdy jsem se tam taky proháněl (a textový UNICOM zrovna moc nevyhledával), tak zpráva psaná na unicomu šla do vcelku velké vzdálenosti. A pilota někde v Čáslavi vcelku nepochybně nezajímá, že někdo vzlítává v Brně. Méně je někdy více.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 08:08
FSPilot   
Vidno, že vůbec nechápeš důvod, proč nějaká ta frazeologie a postupy existují...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 09:03
SONP   
Zrovna Tragéda bych z nesprávné radiotelegrafické činnosti nepodezíral, měl jsem možnost jej několikrát slyšet a hovoří téměř vzorově. A ruku na srdce - kdo z nás hlásí na malých letištích base leg, aniž by byl požádán stanovištěm AFIS...

 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 09:10
kuma   
No, base leg není povinný - povinný jsou jen čtyři situace - vstup do zóny AFIS (případně její opuštění), způsob vstupu do okruhu, poloha po větru a finále.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 09:12
SONP   
Ja teda nevím, školy nemám, ale:

Letadlo, které je vybaveno radiostanicí, musí na
neřízeném letišti a v ATZ, bez ohledu na to, zda je
poskytována letištní letová informační služba, hlásit na
příslušném kmitočtu přiděleném a publikovaném pro
jednotlivá letiště typ letadla (při prvním navázání
spojení nebo vysílání naslepo), dále svoji polohu,
nadmořskou výšku a zamýšlenou letovou nebo
pozemní činnost způsobem a v rozsahu, který je
uveden dále. Jiná letadla, nacházející se na neřízeném
letišti nebo v ATZ, musí být na poslechu na příslušném
kmitočtu a musí využít těchto informací k vyhnutí se
srážkám. Letadla musí hlásit:

b) přilétávající letadla: b) arriving aircraft:
i) volací znak; i) call sign;
ii) typ letadla (při prvním navázání spojení nebo
vysílání naslepo);
ii) type of aircraft (in the initial call or when
transmitting blind);
iii) letiště vzletu (není-li totožné s letištěm přistání); iii) aerodrome of departure (if it is not identical with
aerodrome of arrival)
iv) polohu letadla před vstupem do ATZ; iv) the position of the aircraft before entering the
ATZ;
v) místo zamýšleného vstupu do letištního okruhu; v) the intended position of entering the traffic circuit;
vi) polohu po větru; vi) downwind position;
vii) polohu před poslední zatáčkou (base leg) ; vii) base leg;
(Na požadavek stanoviště AFIS piloti vynechávají
hlášení poloh po větru a před poslední zatáčkou
nebo hlásí jiné polohy v ATZ. Polohy po větru a
před poslední zatáčkou se nehlásí, provádí-li
letadlo přímé přiblížení.)
(If requested by an AFIS unit, pilots omit
downwind and base leg position reports or they
report other positions within the ATZ. Downwind
and base leg positions are not reported when an
aircraft is making straight-in approach.)
viii) polohu na konečném přiblížení – finále ; viii) final;
ix) nezdařené přiblížení (opakování okruhu) ; ix) missed approach (another circuit);
x) úmysl křižovat dráhu nebo pojíždět zpět po dráze
(i neaktivní);
x) intention to cross the runway or backtrack the
runway (inactive RWY included);
xi) uvolnění dráhy v noci, nebo je-li další známý
provoz ve fázi konečného přiblížení - finále;
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 09:23
Mike2811
Přemýšlím v čem bezpečnosti napomůže, když AFISák / okolní provoz bude vědět, že letím z Tuřan a ne z Mošnova...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:00
tonde   
..že když nějaký éro spadne a začne se telefonovat a hledat, kdo ho slyšel poslední a kde, tak ti jako první info cinkne do ucha, že se hledá éro letící z Tuřan a ne z Mošnova
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:14
Mike2811
Jsem sice jen pilot teoretik, ale není k tomu určená spíše volačka ? Navíc letadlo, které spadne v dosahu ATZ, asi nebude třeba moc dlouho hledat.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:26
tonde   
..achjaj.... potřebuješ veškeré informace, tudíž je dobré i to, odkud kam kdo letí. Normální řídící má potom i představu o tom, co se mu děje v prostoru. Však, chlapci, přemýšlejte.... Dáváš tím ATC mraky informací, třeba o svém směru, o tom, jak dlouho mu budeš překážet v jeho prostoru, kde a kdy tě má očekávat atd.... Zároveň i ostatní ví, kdo kde je.... A pokud nedejbože spadne, resp. zmizí, tak se rozezvoní telefony a "Hledá se OK-XXX, letící z A do B, naposledy slyšen nad C" a normální ATC ví, že už jen podle toho, kdo jak letěl může tolik a tolik letadel z hlavy a seznamu vypustit....
A to je jen jeden příklad proč
A letadlo, které spadlo v dosahu ATZ se může hledat klidně i tři dny...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:52
Mike2811
Já neříkám, že je to blbá informace, jen mi to (v případě stanovišť ATZ ) přijde jako informace dublující a tudíž její přínos ve srovnání se zdržováním frekvence přijde trochu sporný.

Ano, ale až ho budou hledat, tak je bude zajímat, kdo to je - OK-XXX a kde se naposledy hlásil, nebo vyskytoval - spadl v pol. po větru levého dráhy XY, nebo vystoupil z C jižně a směřoval do B. Podle informace A dohledají leda, koho mají čekat na palubě a to se dá zjistit i přes OK-XXX, navíc řekl bych, že v danou chvíli je to celkem podružná informace ve srovnání s tím, že jim chybí letadlo.

Když jsme u toho - píše si afisák do nějaké "knihy hostů", kdo letiště navštívil a co dělal, nebo se spoléhá jen na jeho paměť, kdyby náhodou byly tyto informace dodatečně potřeba ?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:45
Lowmick   
"Nebude třeba moc dlouho hledat", tim myslis jakou casovou jednotku? Nebo jsi to nemyslel vazne? Umrit se da behem par sekund/minut, takze jakekoliv zpresneni polohy pri nehode je nutnosti.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:55
Mike2811
Zdraví do toho teď prosím nepleť, uvažuji čistě hypoteticky. Myslím tím to, že v ATZ by měli mít nějaké povědomí o tom, kde se to letadlo motá, než spadne, takže by neměl být problém vědět, kam spadlo. Ale z tohoto omylu už jsem by vyveden...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:47
Tragédie v JRD
??? Letadla padají jen v dosahu ATZ? Kapku jsi to nepochopil...

Nejde jen o přílet do ATZ, ale o průleth ATZem, a i když někteří považují hlášení "ultralehké echo z prdelákova do hnojákova" za zbytečné, IMHO není - náhodou se ztratíš, a tak pořád tuší, jakým směrem tě mají hledat. Poslední kontakt jsi měl v Zbraslavicích, a hlásil jsi let z Brna do Benešova. Máš tak vcelku jasně danou oblast, kde tě mají hledat.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:57
Mike2811
To určitě ne, ale pokud spadne mimo ATZ, tak bude důležitá informace kam z toho ATZ letělo a ne, odkud do něj přiletělo. Když nebereme v potaz variantu, že letadlo je úplně jinde než si myslí, a tak i když hlásí průlet ATZ, tak tam vlastně není. Pak by info o tom, odkud kam se vlastně snažilo letět, mohlo mít hlubší smysl při rekonstrukci skutečné trasy.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 11:01
Tragédie v JRD
Hele, a nemyslíš, že než vymýšlet, kdy budeme hlásit odkud letím, a kdy budeme hlásit kam letím, je rovnou pindat odkud kam letíme? .)
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 11:05
Mike2811
Samozřejmě, ale to v případě letu v prostoru ATZ už říkáš (a mnohem přesněji) tím, že hlásíš v poloze po větru a pokračuji na finále....
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 11:11
Tragédie v JRD
Nevím, jestli mi něco neuniklo v předchozích příspěvcích, a nebo žiješ v představě, že let po okruhu je jediná činnost, která se děje v ATZ letiště....

Já tu dvakrát napíšu průlet ATZ a ty mi tady začneš dávat nějaký polohy po větru a finále...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 11:16
Mike2811
Není. Zkusíme to jinak:

b) přilétávající letadla: b) arriving aircraft:
i) volací znak; i) call sign;
ii) typ letadla (při prvním navázání spojení nebo
vysílání naslepo);
ii) type of aircraft (in the initial call or when
transmitting blind);
iii) letiště vzletu (není-li totožné s letištěm přistání); iii) aerodrome of departure (if it is not identical with
aerodrome of arrival)
iv) polohu letadla před vstupem do ATZ; iv) the position of the aircraft before entering the
ATZ;
v) místo zamýšleného vstupu do letištního okruhu; v) the intended position of entering the traffic circuit;
vi) polohu po větru; vi) downwind position;
vii) polohu před poslední zatáčkou (base leg) ; vii) base leg;


Já se celou dobu ptám, k čemu je AFIS bod číslo 3, když hned současně dostane bod číslo 4, tedy mnohem přesnější infromaci a potom taky hlášení o tom, co bude dělat. Pokud nechápeš uvedení konkrétní příkladu, tak s tím ti asi nepomůžu...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 11:32
Tragédie v JRD
Jo tohle, ty se pořád motáš kolem toho předpisu a modelové situace "přílet na letiště"...

... no, a tohle je zrovna krásný příklad, že předpisy jsou jedna věc, a realita a praxe druhá. Např. u průletu ATZty tohle předpis vůbec nevyžaduje, i když zrovna tam to má podstatně větší opodstatnění.

No, a proč to máš i u příletu? No, to už není ani kvůli tomu, kde tě mají hledat (dáváš vstupní bod to ATZ), ale to už je spíše administrativní požadvek, aby se ouřada nažral, a letadlo letělo dál...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 20:25
maco
Nevím sice co dělají afisáci, ale na řízeném letišti když se ozve éro, tak si ho musíš nějak vložit do systému a zadává se: volačka, typ, letiště vzletu, letiště přistání, vstupní bod, čas na vstupním bodu, výstupní bod, čas na výstupním bodu a squawk. Když tam nějakou z těhle informací nedáš, tak to neprojde a všechno se ukládá do statistiky.

Jinak info odkud kam éro letí je fakt dost užitečné, protože když je pěkné počasí, tak se ti ozve třeba OKBLB a letí z LKFR do LKZA, za půl hodiny z LKZA do LKHN, za půl hodiny z LKHN do LKKR, z LKKR do LKFR, pak z LKFR do LKHN a v průběhu dne ti třeba zavolají z LKFR: "Nevíte náhodou kde je náš OKBLB? Už jsme o něm dlouho neslyšeli a říkal že bude za hodinu zpátky." A ty pak můžeš říct: "Jo před 20 minutama letěl do Krnova." A můžeš tam zavolat a říct jim, ať se pilot ozve těm co ho hledají.

Nebo zavolá RCC a řekne že se ztratilo éro OKBLB a nikdo neví kde je a vyhlašují pátrání. A ty mu můžeš dát tímpádem info kudy se to éro během dne pohybovalo.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 09:58
kuma   
sorry, ale jako ATC (na LKMT) nevíš, co a jak by měl dělat AFIS?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 15:40
maco
Nevím, jestli si to pamatujou, nebo píšou do nějaké knihy, nebo na papírek od nanuka.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 15:48
FSPilot   
A nebo jestli si to píšou vůbec

Zažil jsem dispečera AFIS takového staršího pána, který seděl za zahradní židličce před hangárem s vysílačkou v ruce, opaloval se a sem tam něco řek
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 11:14
tonde   
... a jak zjistíš, z které strany k tomu bvodu přiletělo? Vektor směru se skládá ze dvou bodů - výchozího a konečného, pokud znáš oba, znáš vektor a dokážeš určit trasu - chápeš? Není důležité jen to kam letí, když nevíš odkud letí - nedokážeš určit vektor a lítání je hlavně o skládání vektorů
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 11:17
Mike2811
bod číslo 4. Samozřejmě za předpokladu, že pilot má povědomí o tom, kde se nachází.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:31
kuma   
Souhlas. Pokud by se dalo spolehnout na poctivé vyplňování "knihy odletů a příletů" a následnou kontrolu dosažení cíle, takový význam by to možná nemělo. Takhle je to "odkud - kam" skutečně jediný poslední info o tom, odkud to éro vlasstně bylo a kdo v něm asi seděl. Navíc knihy odletů a příletů nemaj centrání databázi a tak dohledat v nich něco, když nevím na jakém letišti hledat, je prakticky nemožné.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:29
kuma   
Hmmm, fakticky je to totéž, co píšuu já, akorát ten base leg je podle litery předpisu povinný, ale skoro bez výjimky jej AFIS nechtějí (=> hlásí ho jen magoři - já ho hlásím, a proto vím, kolikrát mi kdo říkal, abych to už nedělal.. )
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:33
FSPilot   
Tak ono záleží, jaký je v okolí provoz, žejo... pokud na to není prostor a letíte v pěkném "vláčku" a ví se, co se děje, tak je to nežádoucí...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 11:04
SONP   
Ne tak docela Nemáš ho hlásit jen tehdy, pokud ti předem řeknou, že ho nemáš hlásit Tolik litera předpisu. Ovšem šedá je teorie, zelený je strom života.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 11:24
kuma   
jak vyplývá z mého příspěvku, v reálu většinou hlásím - a jsem pak jebán. Z toho vím, kde to nechtějí - a příště (po minulém sexu) již nehlásím (ke spokojenosti AFIS).
PS: asexuálních letišť je z tohoto pohledu fakt jak šafránu!
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 11:29
SONP   
Ahá, takže v tomto případě je v zásadě řádné poj**ání přesně "požadavkem stanoviště AFIS na vynechání hlášení polohy před poslední zatáčkou". A předpis je naplněn - takže zelený strom života v praxi.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 12:50
kuma   
No jak jinak bys to chtěl vykomunikovat...


- OK-ABC, cessna 1 7 2 z letňan k vám, vstupuji do vaší ATZ z jihu, 2000 fít, pokračuji nad letiště, žádám dispozice na přistání a informaci, zda se u vás hlásí base leg.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 13:06
SONP   
Přesně logicky by to mělo býti takto: "OK-ABC, cessna 1 7 2 z letňan k vám, vstupuji do vaší ATZ z jihu, 2000 fít, pokračuji nad letiště, žádám dispozice na přistání a žádám o požadavek stanoviště AFIS na vynechání hlášení polohy před poslední zatáčkou".

Čili jeden z případů nepříliš užitečného pravidla a příkladu toho, jak si s takovým pravidlem poradí praxe. Čistě formálně vzato, pokud ti při konkrétním letu konkrétní AFIS neuvede jinak, musíš hlásit base bez ohledu na eventuální očekávané poj**y

Jestli ta právničina není krásná
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 13:10
PILOT253   
No já si zas myslím že vám tak kluci ještě chybí oznámení na jakém talku letím

OKABC, C172, poloha xkm jižně xxxxxx, výška xxxxf, qnh xxxx pokračuji průlet severně vaší ATZ dále na xxxxxx
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 13:14
Tragédie v JRD
"průlet severně vaší ATZ" říká, že proletíš severně od ATZ .. Nikoli severní částí ATZ. Když už tu tedy slovíčkaříme.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 13:30
kuma   
Taky jsem přemejšlel, co jako by tohle hlášení mělo vyjadřovat...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 13:48
Balooo   
Hele, a nemá se správně ATZetům při průletu vyhýbat, takže toto kvaziteoretické cvičení je tedy pseudorelevantní?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 13:55
Tragédie v JRD
Tys někdě narazil na to, že by jsi se měl ATZtům vyhýbat? Já teda ne ...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 14:04
Balooo   
Já jo, ale už nevím kde. Pamatuju si to z teorie, kdy jsme se tomu společně zasmáli, stejně jako používání odpovídače ve VFR (ještě by nás našli), předpisovému hlášení (než to odvyprávíme vstup, tak už hlásíme výstup) a hmotnostním limitům SLZ (průměrná hmotnost pilota SLZ je 25kg včetně sluchátek a mapy).
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 14:14
Tragédie v JRD
Já ti nevím, předpisy věc, jako průlet ATZ znají, takže by mě docela zajímalo, kde je opak
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 15:07
kuma   
Ale jo, někde to je. Pokud přímo v ATZ nemáš co dělat (VBT, OBT, KBT) měl bys naplánovat traťový let mimo ATZ. Zkusím pohledat....
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 15:42
Tragédie v JRD
Aha... Tak to je mozne, ja scenar typu prulet kousku atz ani nepredpokladal...jsem automaticky predpokladal variantu obt...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 13:38
kuma   
A co jako máš na mysli?
U nás ve špitále se dřív talek sypal do rukavic.
Lítat jsem na tom nezkoušel, navíc jako že bych rádiem roztruboval jaký ten talek při tom je... to mne teda ani nenapadlo!
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 13:48
Algy   
Zkus to šňupat!
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 13:39
Tragédie v JRD
A mimochodem, při vstupech/výstupech/průletech ATZ považuji hlášení typu "jsem nad Jenkovicema, pokračuji ATZ na Borek" (ač jsou asi předpisová) za poněkud nešťastná.

Pokud tam letí kolem někdo, kdo není místní, tak je mu tato informace vcelku k ničemu - hledat v mapě, kde kurňa ta díra, kterou ten člověk hlásí, vlastně je, a jestli se mě tato informace o provozu týká nebo ne, považuji spíš za kontraproduktivní. Za mnohem účelnější považuju hlášení poloh typu vstupuju severovýchodně, a pokračuju na jih nebo tak něco....
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 13:54
Balooo   
To mi připomíná reakci čáslavskýho věžníka na požadavek penetrace MCTR s průletem nad základnou: "Máme provoz, pokračujte přímo Golčův Jeníkov a oznamte." A já debil s dvoukilem mapou v ruce, která se východně od Čáslavi láme na další list, hledal nešťastný Golčův Jeníkov na první mapě, nic, potom na druhý mapě, no instruktor s poskládanou pětistovkou se náramně bavil. Ale to bohdá nebude, aby český tralalajtista o vektor si poníženě zákeřnému věžníkovi požádal!
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 13:57
Tragédie v JRD
To jsou ty tvý dvoustovky... Takže tomu mám rozumět tak, že tu ICAOVku co sis na zkoušku půjčil zužitkuješ a odkoupíš?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 14:01
Balooo   
Stydím se odpovědět nahlas... Ale proč v ikaovce nejsou přenosová vedení s tečkama podle voltáže??? Jak teď budu obdivovat českou přenosovou soustavu VVN a VN?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 10:36
kuma   
máš dvě ruce, můžeš držet dvě mapy, ne?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 14:08
FSPilot   
tak zrovna tobě by to problém dělat nemělo ne? Tlačítko zoomu na GPSce snad máš
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 14:18
Tragédie v JRD
Az jednou budes litat, a nebudes o tom jen teoretizovat, ke svemu prekvapeni zjistis, ze ve vzduchu nejsi sam.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 14:22
Mike2811
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 14:50
SONP   
Tak už se hoši nechte. Stejně se na Dnech NATO budete zasejc objímat.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 17:25
Balooo   
Pravdu díš. A hlavně: MOC DLOUHÝ!!!!
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 09:02
FSPilot   
Jo takhle, takže s tebou letěl ještě někdo, kdo ti ukazoval cestu, tož to jo Taky možnost navigace
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 09:33
Tragédie v JRD
Ne, to jsem opravdu neměl na mysli.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 13:26
tonde   
...načež ti AFIS, které pouze informuje a neřídí, odpoví:
"XXX info...."
Ha včúl co? DDDD
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 09:19
Tragédie v JRD
Ale jo, znají ... je tam "poloha před poslední zatáčkou" a některé další "blbinky"...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 09:41
FSPilot   
Já to tak třebas hlásím. A několikrát se mi to už hodilo, protože teprve tam se objevil nějaký jiný letadlista, který do té doby považoval hlášení za "zbytečnou věc, když tam přece nikdo jiný nelítá". Instruktora tak na jednom letišti málem sestřelili při přistávání jiným érem... opět stejný důvod
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 09:05
Tragédie v JRD
Pilot teoretik promluvil....
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:05
FSPilot   
Na víc se nezmůžeš?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 20:53
kuma   
Příznačná poznámka. Myslím, že strohou a výstižnou VFR komuinikaci zvládá málokdo (v žádném případě se k těmto borcům nepočítám, i když teoreticky cosi tuším, občas pořád dostanu pohlavek)

Zdá se to jednoduché - kdo jsem, co jsem, odkud kam letím, kde jsem, jak jsem vysoko, případně co mám v úmyslu dál dělat.

Třeba (po navázání kontaktu):
Lípa info, OK-ABC, C172 z letňan do Mostu přes vás, vstupuji do vaší ATZ jihozápadně, 2500 fít, pokračuji nad letiště.

QNH nemá význam, doplňovat, že jsem VFR, bez plánu, že jsem jeden (pokud nás není víc), že vstupuji do zóny 5 km od letiště (to nevstupuju, to v ní už jsem) jakým směrem letím (letím z jihozápadu nad letiště) - to všechno je zbytečné, to všechno v té první hlášce je.

Cyhtl jsem se před pár dny s jedním ultralehkým instruktorem, který po svém žáku chudáku chtěl, aby na příletu na naše letiště nejmíň 3x meldoval celý ten román (bez plánu, VFR, ALT na QNH, kolik km od letiště vstupuje do ATZ atd.atd.) a bylo jasné, že ten kluk blekotá, protože je to na něj dlouhé, nepamatuje si to, je ve stresu... ptal jsem se, proč to toho kluka učí blbě - a že prej to je podle předpisu.

Myslím, že pravidlo o stručné a výstižné komunikaci je všem seznamům nadřazeno.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 20:50
litinoveweedle (CSA381)
No kdyby se chlapci na IVAU pochlapili a udelali kanaly na team speaku pro UNICOM dle FIRu tak si muzeme vysilat naslepo a je vsechno OK. FIR je tak jeste maximalni oblast kterou by snad lide nezahltili, kdyz nejsou ridici online.

Nevidim velky problem napsat do IVAPu cast ktera te proste pri preletu hranic FIRu pokud mas naladeno 122.8 presune do spravneho teamspeak kanalu.

Jenze podobne napady tady byly uz mnohokrat a mnohem propracovanejsi a domyslenejsi nez to co jsem nastreli nahore. Jenze podobny posun kupredu v IVAO siti asi moc nehrozi... skoda.

S pozdravem
L.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 21:05
Tragédie v JRD
A jakej by byl přínos toho, že bych měl ve sluchátkách maglajs dění v celém FIRu, což by v některýcgh FIRech znamenalo prakticky neustávající proud (pro mě) zbytečných informací?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 21:13
litinoveweedle (CSA381)
Jak jsem psal byly i lepsi napady, napriklad rozdelit svet na virtualni hexagony o dane velikosti, pricemz by krome toho, nad kterym aktualne jsi, by te slysela letadla i na temi prilehlymi - tedy "verne" simulovani "dosahu" tveho radia jako pri vysilani na slepo.

Mimochodem, nejsem si jist, ze jsi posledni dobou videl provoz na IVAO siti. Nepotkal jsem uz dlouho nic, co by komunikaci na UNICOMu per FIR dokazalo zahltit. Sna dkrome akci a online dnu. Ale protoze pravidlo zni, ze kdyz jsou piloti, jsou i ridici, tak tohle by asi problem nebyl.

Obavam se ze to vidis stejne jako Ti, kteri o tom rozhoduji. Misto duvodu a napadu jak to udelat lepe se hledaji duvody jak opodstatnit soucasny stav - pokud mozno beze zmeny.

L.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 21:17
Tragédie v JRD

Mimochodem, nejsem si jist, ze jsi posledni dobou videl provoz na IVAO siti. Nepotkal jsem uz dlouho nic, co by komunikaci na UNICOMu per FIR dokazalo zahltit. Sna dkrome akci a online dnu. Ale protoze pravidlo zni, ze kdyz jsou piloti, jsou i ridici, tak tohle by asi problem nebyl.



No, možná právě proto, že psát se někomu nechce. Pokud by někdo byl trvale naladěn na TS na nějakou frekvenci, a stačilo by jenom pindat do mikrofonu, tak by se nejspíš UNICOMistů našlo o dost víc....(a nebo taky ne).

 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 21:23
litinoveweedle (CSA381)
Tos me spatne pochopil, ja jsem myslel pocet letadel na FIRy. Predpokladam, ze pokud to tu uvidi nekdo ze stafu, asi by se daly zjistit i realne data.

Ale podle toho co vidam, kdyz letam, tak opravdu nejsou takove pocty, aby to frekvenci zahltilo. A v dobe kdyby se to stat teoreticky mohlo, tak jsou online i ridici.

L.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 21:12
ZDESVA
já používám unikom pouze ve vztahu k ostatnímu provozu do 20 nm a 10 hladin pode mě a nade mě stejně tak na zemi pokud je na letišti jakýkoli provoz v jiném případě ne pač mě nenapadá koho by to mohlo zajímat tzn. používat s rozumem
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 21:31
Helicopter pilot
Počkej nepřeháněj. Chápu co tím chceš dosáhnout a ve své podstatě máš dobrou myšlenku JENŽE!

Nemůžeš po síti chtít aby to bylo přesně podle reálu... Mi se fakt nechce, protože lítám věčinou s rourama, před každým letem zajít ke své obvoďačce aby mi podepsala papír že jsem schopen nadzvukového letu. ;o)
Takže ještě jednou... Je to v prvé řadě hra na piloty a až v druhé řadě simulace ;o)
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 21:59
torpy
Tak ked vidím túto debatu,tak aj ja pridám svoju trošku do mlyna,
Samozrejme si myslým,že nikto po nikom nechce aby vypisoval let v hladine,a waypointy(myslené IFR),ale tie základné veci pri odlete,a pri prílete by sa písať mali.Myslým,že to človeka až tolko nezaťažuje,a pre ostatných čo sú v blízkosti to je prospešné,no a tým čo sú daleko to len prebehne lištou,a je im to jedno,ale určite ich to nejak neobťažuje.
Ono je to furt lepšie jak byť ticho,a potom sa stane,že sa blížim k letisku,a od začiatku STARu píšem heslovite svoje zámery až po opustenie dráhy,(není toho až tak moc...),a tesne pred poslednou zatáčkou sa predo mnou objaví nejaké lietadlo,o ktorom síce viem,že sa blíži k letisku ale podla servinfa by malo sadať 5 min po mne.Lenže on si dá nejaký DCT,a už je predo mnou.
To že ho dá,je v poriadku,ale nič by sa mu nestalo keby za 10 s napísal na UNICOM:XXX pass XXX ,DCT XXX,report final ...
Potom není problém spomaliť,alebo zrychliť,ale sa nejak inak prispôsobiť
A takáto vec sa mi nestala ani raz,ani dva krát,ale velakrát,a aj preto už na IVAO nelietam,ale každopádne by sa písať malo-nato to je...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 22:07
Helicopter pilot
Přečti si můj prví příspěvek v této diskuzi...tím se ti dostane reakce na to cos napsal ;o)
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   5. 6. 2011 / 22:03
Mike2811
Ehm.

Mission Statements.
1.1 - The mission of IVAO™ ( The International Virtual Aviation Organisation ) is to provide an environment for a realistic Flight and Air Traffic Control simulation via the internet, utilizing IVAN ( International Virtual Aviation Network ) without charging money and available to anyone who agrees with the membership requirements.

1.2 - The main goals are to provide: 1) A highly realistic simulation experience whilst maintaining a fun and friendly atmosphere, 2) Supply the required internet services, and 3) Information and training in real life procedures for both Pilots and Air Traffic Controllers.

1.3 - When simulating real world aviation in the IVAO™ environment, we will avoid, at any price, to simulate or to become involved in real world ethnical, political and religious conflicts and problems. We also will not allow the simulation of any form of aggression or war. IVAO™ is an entertaining and educational network where every world citizen, without any exception, is welcome to join the fun and pursue there virtual aviation experience.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:21
PILOT253   
Děláme z toho velkou vědu, je ráno, sedím 17 minut jako LKAA_OBS a dávám jsme zaznam z UNICOMu:

AFL26YW (00)> EDDT tfc, 5nm inbnd MULDO next BATEL leave FL310 desc FL120, after BATEL direct REGBA for ILS08R
DLH2301 (02)> final rwy 28 edde
DCAA1 (06)> start rwy 25 edma
DLH2301 (08)> rwy vac edde
AFL26YW (09)> EDDT TFC 39nm inbnd REGBA for ILS08R, FL120 desc 3000ft, expect established in 7 or 8 minutes
AFL26YW (17)> EDDT established ILS08R, 14nm to go

Po celé evropě ani noha a vidím že zahraniční kolegové s tím problémy nemají...

 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:49
Tragédie v JRD
Fajn. Ale mě v Praze fakt nezajímá, že někdo startuje v EDDT .... Nevýhoda UNICOMu - daleký dosah. Kdyby začali všichni poctivě hlásit všechno, tak z toho bude takový šum, že informace důležitá pro tebe v tom snadno zanikne.

Takže - ano, upravit dosah UNICOMu a vyžadovat hlásít tyhle bejkoviny, a nebo to nechat být, bo by to stejně k ničemu nebylo.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 08:44
Zaremba   
Hlavně je to všechno IFR. Nadatlované FMC a pak 3 hodiny civění v hladině Jo, při IFRu si z 90% taky čas na UNICOM najdu - vlastně vyhledávám, je co dělat...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:37
PILOT253   
Mě se libí jak všecí jen spoléháte na IVAP a jeho možnost zobrazení TCASu ano! Doufám že tento návyk uplatníte v reálu
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 10:50
Tragédie v JRD
Všichni? O TCASu tady mluvil jeden člověk, jednou. Nikdo víc.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 11:08
PILOT253   
Ne ale jak vsichni sakra víte jaký je kolem vás provoz když se teda do TCASu nedíváte
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 11:25
Mike2811
A co teda navrhuješ ? Protože buďme realisti, i když si to tady všici slíbíme, že budeme psát všechno, co se dá, tak IVAO to nespasí...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 12:51
Algy   
V reálu nemáš TCAS - nevíš o provozu oklo sebe, tak vysíláš na slepo.
Na síti nemůžeš vysílat na slepo - kukneš do TCASu.
To je ten rozdíl mezi hrou a reálem. Až jednou půjde na síti vysílat na slepo, pak to bude ARAIG.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 11:11
SONP   
Heleď, reál je jedna věc a FSka je druhá věc, i když obojí může být pro provozováno zábavu. Když někoho baví se koukat v FS Cessně na TCAS, tak ať se na něj kouká a ty coby reálista nemáš žádný důvod ho kvůli tomu mentorovat.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 11:18
PILOT253   
Chápu to, ale jak už jsem kdesi v přízpěvku psal, že aby jste si ti co létaji nebo chců létat, aby se jim tyhle veci nestali zlozvykem že ztratí nutnost se pak hlásit v ATZ apod a taky jak jsem uvadel, aby tyto zvyky nebyli přenášeny na paluby reálných letadel...

At si to prebere kazdy jak chce, at uz litas nebo nelitas v reálu, na IVAO létá max 1/2 co maji neco spolecné s realným letanim si myslím, tak jsme chtel jen rict, aby si lidi na tohle dávali pozor.

Píšu tohle vše z důvodu že se mi neco podbné stalo...
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 11:21
Tragédie v JRD
Promiň, ale použiju stejně zvrácenou argumentační logiku ....

... bylo by vhodné, aby každý, kdo někde na flightsimu píše nějaký příspěvěk, by se měl naučit psát opravdu česky a používat shodu přísudku s podmětem, protože by jednou mohl být učitelem češtiny, a přenášet své zlozvyky z peráku na potenciální študentíky....
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 15:49
Teflon_490   
Blbej priklad.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 08:50
Zaremba   
Nezlob se na mě, ale nechceš tady tvrdit, že když jsi začínal létat, tak jsi sedal do letadla v režimu "FS" a byl jsi vykulený z toho, že se třeba vysílá na slepo a dělalo Ti potíže to dodržet?
A teď teda sedáš na židli k počítači, pouštíš sim a jsi v režimu "REÁL"?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 08:46
Zaremba   
Úplně stejně jako když se zvednu ue židle a jdu na kafe. Reál a IVAO = jablka a hrušky.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 16:40
awacs
Můžu se zeptat, když to tady takhle pročítám, je na tom Vatsim stejně? Že se to tam bere taky tak vážně?
Popřípadě poraďte někomu, kdo si chce zalétat s "reálnější" komunikací a nebýt lynčován za každou prkotinu? Mě totiž připadá, že se to IVAO bere až moc vážně, kdyby tam létaly skutečná letadla, tak neřeknu, ale takhle, co se stane, když spadnete
Vím, že existuje Kendyho Multievent, ale nic proti němu (je výborný), to mi připadá málo. Upřímně, ž mám strach se na Ivao vůbec připojit, aby mě hned někdo nelynčoval. A učit se, jako bych měl dělat piloťák? To mi přijde trochu moc, chtěl jsem si u simu odpočinout a zároveň ho trochu posunout nad offline,ale abych se učil na VŠ a i na Ivao, to mi nepřijde jako oddych :/
A teď do mě
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 16:48
Teflon_490   
Nejlepsi si domluvit trenink s nekterym z TAcek, a ti nad tebou budou drzet ochrannou ruku. Nemusis se vubec bat, ze by te nekdo lyncoval, tady na peraku to totiz pokazde vypada daleko horsi nez to opravdu je. Najde se sice par jedincu co te budou od zacatku nevybirave poucovat, ale ti si vetsinou nevidi na spicku nosu. Drtiva vetsina lidi zbehlych v ivao vecech novackum vzdycky rada pomuze. Opravdu se neni ceho bat, nevim proc je ivao takovej strasak, trestni stihani jako v realu za nejaky prehmaty nehrozi, tak proc to nezkusit?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 17:22
Algy   
Když už o tom píšeš, dřív bejvaly tréninky pro začátečníky snad každou neděli, ale nějak jsem o tom už dlouho neslyšel. Funguje to eště, nebo je nutný si to vždycky domluvit individuálně?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 19:57
Teflon_490   
To dnes uz nefunguje. Hlavne, kazdy ma cas jindy, proto se preslo na tenhle individualni system, ale nekdy se najde rovnou vic zajemcu a pak je to multitrenink
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   6. 6. 2011 / 16:53
Tragédie v JRD
Ale houby. tohle není žádný lynčování, ale (použiju již jednou použitá slova) soukromá aktivita jednoho z členů .)
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 09:29
Helicopter pilot
Tak jsem už ASI konečně pochopil pravý důvod téhle diskuze! Ty se nám vlastně jen snažíš říct, aby v reálu letící piloti nedělali ty samé věci jako na síti...

A vzhledem k tomu že jsi několikrát napsal že se ti to stalo, tak zřejmě pravý důvod téhle diskuze je říct: Lidi koukejte přesednul jsem z točící židle za stolem, do sedačky éra za motorem ;o)
V tom případě ti ještě doporučuju napsat do tématu kdo na jakém simu lítáme...můžeš tam třeba napsat "REÁL" ;oD

Promiň tak mi to připadá ;o)

Requiescant in pace
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 09:39
Tragédie v JRD
Nebyl jsi s náma včera v hospodě?
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 09:42
Helicopter pilot
Že by se tento názor nevyskytoval pouze u mě? D
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 10:47
Zaremba   
Čoveče já teď zrovna přemýšlel koho z vás to je alterego
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 12:02
Helicopter pilot
Tak a teď mě to začíná zajímat...
1) S kým že jsem to byl v té hospodě?
2) O čem že jsme se to tam vlastně bavili?
3) A co jsem sakra chlastal, že si nic nepamatuju D
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 12:20
Lowmick   
No musels tam bejt... tohle uz nemuze byt nahoda...

Jeste je jedna varianta - pokud jsi tam nebyl s nami, tak jsi tam byl u vedlejsiho stolu bud s nejakou slecnou, nebo jsi byl prevlecenej u jinyho stolu za duchodkyni a vsechno od nas odposlouchaval.
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 12:41
Helicopter pilot
Ne vážně ) Nevím o čem je řeč D
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 13:18
FSPilot   
"Čoveče než tobě něco dojde "
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 13:22
Zaremba   
Hlavně žádná jména!!!
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 13:41
Hermann   
ja tam nebyl!!!
 

IVAO - UNICOM / prosba o dodržování určitých standartů   9. 6. 2011 / 13:58
Tragédie v JRD
Ty nic, ty kuchař
 

FS Medlánky
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ