|  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 12:02 | |
|  | V odkaze u příspěvku Passanger je doporučení vypnout Yaw Damper před přistáním při silném bočním větru ale přiznám se, že jsem se doposud nikde nedočetl jak a k čemu přesně slouží a proč se zapíná či vypíná.Díky za odpověď |
| |
|
 |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 12:09 | |
|  | Podle mě,doporučovat vypnutí "Yaw Damper" nemusí jen PS..to by podle mě mě dělat automaticky každý pilot,který vypíná autopilota před přistáním,když to bere do "teplejch". nebo se pletu? Já osobně to tak teda dělám. |
| |
|
 |  |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 12:15 | |
|  | Třeba u ATR se automaticky při AP disconnect vypne i YD.
Teď jen hádám, ale neposkytuje YD i koordinaci zatáček? Pak bys ho vypnout měl, protože jinak nějaký decrab během podrovnání těžko uděláš.
YD je zařízení kompenzující dutch roll, a ten se projevuje více se snižující se rychlostí a zvyšující se výškou.
L. |
| |
|
 |  |  |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 12:17 | |
|  | Přetahovat se při přistání s YD o směrovku by nebylo asi příjemné D |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 12:18 | |
|  | no to ne...mohl by urvat Joy a se stolem. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 12:21 | |
|  | viz jinde... YD se odpojí při vyšlápnutí směrovky.... |
| |
|
 |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 12:11 | |
|  | Asi nejsem nejpovolanější k odpovědi...
Ale myslím, že YD slouží k vyrovnání ""vybočování"" podél svislé osy do stran letadla vychylováním směrovky...
Znalci opraví nebo doplní... |
| |
|
 |  |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 12:14 | |
|  | Jo to máš samozřejmě pravdu...ale jemu se jaksi stále nedostává odborné odpovědě ve smyslu,kdy vypnout nebo zda-li vypnout. Každej sme mu něco napsali ale chtělo by to jak říkáš,přesnou odpověd od povolanějších. |
| |
|
 |  |  |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 12:15 | |
|  | No ale on se ptal i co to je a k čemu slouží takový YD )
No to víš, na odbornou pomoc tohoto druhu jsem krátký, jak to nemá vrtulu na placato, tak si s tím nevím rady D |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 12:17 | |
|  | Však jsem myslel to,že si mu odpověděl dobře na co slouží...ale nemá zodpovězeno kdy..  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 12:21 | |
|  | YD zařízení pro automatické vychylování směrovky pro kompenzaci tzv. Dutch Rollu:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_roll
Většinou jsou to nějaká gyra, která pokud tento pohyb zaznamenají tak reagují příslušnou výchylkou směrovky.
Jinak ještě jedna věc, YD se alespoň na ATR odpojí sám při šlápnutí do pedálů směrovky překračujících nějakou mezní sílu (myslím 20lb?). Takže při pokusu YD přeprat dojde stejně k jeho odpojení.
L. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 12:31 | |
|  | Jak jsem psal jinde, nejsem nejpovolanější.... Napsal jsem co jsem věděl... ;o)
Mimochodem perlička... Někde jsem zahlídnul Bell206ku se zabudovaným autopilotem s funkčním YD... Jak se zdá, už lítají s jením prstem v nose a druhým v prdeli i v někerých tutulníkách D |
| |
|
 |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 13:05 | |
|  | Yaw Damper je v překladu tlumič kmitů podle osy zatáčení., tudíž svyslé. Jeho prvotním úkolem je eliminaci tzv. Holandského kroku. Protože je známo, že letadla, která mají křídlo s kladným šípem se pohybují, jako když se nějaká slečna naparuje a vrtí p*delí,... Prameny uvádějí,že Il-62 se dázal rozhoupat i na +/- 15°, což je fakt hodně. Yaw dumper ovšem nikdy nedrží letadlo v ustálené zatáčce (kuličku) to je třeba u B737 dáno aerodynamicky, proto světe div se, 737ma nemá zálohovanou směrovku jinak, než hydraulikou. No, na přistání se vypíná z toho důvodu, že musí srovnat "traverz" aby jsi nezul všechny kola a udržet letadlo na dráze. To se ti může Yaw Damper snažit znemožnit. |
| |
|
 |  |  |  | Yaw Damper a FS 16. 5. 2011 / 13:09 | |
|  | Díky za poučení, jen jsem se chtěl zeptat, jak moc je tato skutečnost simulována ve FS (je jedno jestli FS9 či FSX), resp. jak jsou na tom samotné modely - PMDG, Wilco ATR Flight1 atd.? |
| |
|
 |  |  |  |  | Yaw Damper a FS 16. 5. 2011 / 13:15 | |
|  | Dovolím si tvrdit, že FS to simuluju dostatečně ;o) |
| |
|
 |  |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 14:22 | |
|  | Opravdu se pred pristanim vypina? Kdyz je to tak dulezite, proc sem to nikdy nevidel v zadnych SOPs nebo checklistech u zadnyho era? Ani FS2Crew, ktery se snazi simulovat kde co, o tom nema zadnou zminku... |
| |
|
 |  |  |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 15:10 | |
|  | Vypina se automaticky pri AP discon., popr 2x AP discon.
U nas na jednom letadle se ten kram vypina i kdyz zmacknu tlacitko trimu, takze se temer neda letet se zapnutym YD na ruku. U druheho letadla to jde a je to fakt rozdil. |
| |
|
 |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 16:09 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 18:10 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 18:29 | |
|  | Dík, tohle vlákno mě minulo, nicméně přičinu mi neobjasnilo... kde je vÚZPLN?  |
| |
|
 |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 18:38 | |
|  | V tomhle vlákně se objevilo několik nepřesností a polopravd, pokusím se to trochu napravit.
Yaw Damper skutečně slouží nejen ke tlumení kmitů kolem svislé osy, dutch rollu, ale i ke koordinaci zatáčky.
Existují dva základní systémy Y/D a to podle toho, jak jsou do řízení zapojeny, a to (upozorňuji, že tohle rozdělení je čistě z mé hlavy a neručím za to, že je to takhle i terminologicky správně):
-"paralelně"
-"sériově"
První, tedy "paralelní", je vložen do systému řízení tak, že při své práci nejenom hýbe směrovkou, ale i pedály. Nožní řízení je tedy z pohledu pilota jakoby "zablokováno" a to je důvod, proč se u letadel s tímto způsobem provedení musí Y/D před přistáním vypínat (a vzlet je pochopitelně taky bez Y/D). Tohle jsem zažil u dvou typů, ATR a CE-680. I u nich se to ale lišilo v provedení, u ATR se dal "vykopnout" tím, že síla, jako se působilo na pedál směrovky překročila určitou hranici, proto tedy nebylo nutné Y/D před přistáním zvlášť vypínat, byť to hodně pilotů, včetně mě, dělalo. U CE-680 tahle možnost "vykopnutí" není, proto dochází s odpojením AP k současnému automatickému odpojení Y/D, a při letu bez AP se před přistáním Y/D musel odpojit, byl-li používán samostatně.
Druhý, "sériový", má třeba 737 a myslím, že i drtivá většina větších letadel, proto se v žádných postupech s jeho odpojením nesetkáme. V takovém případě Y/D ovládá pouze směrovku, pedály nijak nehýbe a ani je nijak neblokuje, takže bez problémů lze směrovku používat ať už Y/D zapnutý je či není.
Při záletech se testuje schopnost Y/D tlumit boční kmity, a je hezky vidět, jak to zabírá, ale i jak koordinuje zatáčku. |
| |
|
 |  |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 18:46 | |
|  | takže zjednodušeně řečeno pro MSFS..pokud to zvolený addon neumožňuje automaticky(ATR a CE-680)...tak prostě před přistáním,rozhodně vypínat,alespoň ručně ale určitě.  |
| |
|
 |  |  |  |  | Yaw Damper 16. 5. 2011 / 19:53 | |
|  | No, to právě ne, spíš pokud to je v postupech výslovně napsáno, tak vypínat, pokud není, tak ne. Třeba u 737 nic nevypínat |
| |
|
 |  |  |  | Yaw Damper 17. 5. 2011 / 07:20 | |
|  | Když půjdeš do jádra pudla, tak přijdeš na to, že Yaw Damper je na 737CL (NG neznam) taky jak píšeš "paralelní" je sice schovanej v Main rudder power contol unitu, ale Yaw dumper otáčí šoupátkem okolo osy otáčení,kterou tvoří čep táhla nožního řízení,... Dal bych sem i schéma, ale nechce se mi skenovat manuál, když mi ho Google nenašel... Ale když čtu, že YD na 737mě má výchylku jenom +/- 2.5° , tak to asi snadno přešlápneš při možnosti jít na 15° Ale to udržení kuličky je spíš benefit, protože mám v chytré knize psáno, že má pouze limitovat Dutch roll
http://www.b737.org.uk/flightcontrols.htm#Yaw_Damper
http://www.b737.org.uk/theruddersystem.htm
K tomu ATRu tam je na sílu jenom vejškovka a to od CPT a je tam 10DANů na vypnutí. Jinak pokud AP není schopen vytrimovat po nějakou dobu letadlo, tak to většinou "vzdá a vypadne",... Což vidím, jako správné, protože tím posádku upozorní (která čte noviny, spí, či obcuje s jiným palubním personálem, obvykle opačného pohlaví to sem zase zvědavej, kde se to dočtu) na to, že to už nezvládá.
|
| |
|
 |  |  |  |  | Yaw Damper 17. 5. 2011 / 08:45 | |
|  | Mezitím jsem zjistil, že to rozdělení na sériové a paralelní se skutečně používá a že 737 má sériový Y/D. Viz "Ace the Technical Pilot Interview" Gary Bristow |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Yaw Damper 17. 5. 2011 / 08:50 | |
|  | Ze stejného zdroje k samotnému významu Y/D:
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Yaw Damper 17. 5. 2011 / 12:13 | |
|  | Kaji se pánové,... za trest si dám pročíst si zmiňované Maintenance training manuály a Descryption operation daných systémů,... |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Yaw Damper 17. 5. 2011 / 11:04 | |
|  | Chystáš se měnit zaměstnanání, že čteš předzkouškovou populárně naučnou literaturu? ;o)) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Yaw Damper 17. 5. 2011 / 13:38 | |
|  | Ne, jen jsem to našel na netu. Já jestli udělám nějakou změnu zaměstnání, tak tu, že se vykašlu na dopravu a půjdu lítat se Spitfirem, až mě ho teda někdo nechá lítat  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Yaw Damper 17. 5. 2011 / 14:11 | |
|  | Ach tak....ona je to tu pro pohovory něco jako bible, byť je tam teda pár pěkných nesmyslů Ale když to chce někdo rychle, snadno a krátce, tak je to asi fajn knížka, byť ji otvírám zřídka, v knihovničce samozřejmě nechybí 
No a s tím Spitfirem...třeba když se budeš dostatečně často ochomejtat kolem Hangáru 2 v Duxfordu, tak se jim tě zželí ;o) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Yaw Damper 17. 5. 2011 / 14:19 | |
|  | Jo, to jsem jednou četl rozhovor s pilotem, který Spitfiry alespoň přelétává na letecké dny. Jeho historie začala takhle. "Když mi bylo 22let, začal jsem se ochomejtat kolem hangáru (teď nevím přesně kterého). Za dalších dvacetdva let běhání se šroubovákem a hadrem a létání na Chipmunku jsem se na Spitfire přeškolil". Chce to holt výdrž, ne jak my stylem "všechno teď, hned, snadno!"  |
| |
|
 |  |  |  |  | Yaw Damper 17. 5. 2011 / 09:05 | |
|  | S tím ATR nemáš úplnou pravdu: FCOM ATR 42-500:
The yaw damper:
Yaw damper function is provided through the YAW CHANNEL of the AP and should always be
engaged in flight to improve passenger comfort.
In order to let the rudder axis free for pilot inputs (engine failure, ground control after landing
etc.) without the need to disconnect the YAW DAMPER, a force sensor has been implemented
and any pilot force of more than 30 daN / 66 lb lbs applied on rudder will cause the YD to
disengage.
Takže ta možnost YD odpojit zásahem do řízení tu je. |
| |
|
|