| | | Dead Reckoning a RNAV 9. 5. 2011 / 18:42 | |
| | Zdravím,
dotaz na zkušené:
mám-li RNAV trať, skládající se ze seznamu pěti-deseti fixů (žádný VOR, NDB), jsem schopen ji akceptovatelným způsobem zaletět pomocí Dead Reckoning?
Nejde mi ani tak o to, jestli tam v reálu to nevybavené letadlo může vletět, ale jestli je schopné aspoň
částečně udržet správnou trasu.
Bylo mi řečeno, že když nemám ani GPS tak se prostě tyhle trasy létají DR navigací, což se mi tedy moc nezdá.
Vaše názory? |
| |
|
| | | Dead Reckoning a RNAV 9. 5. 2011 / 19:11 | |
| | Strucne, ne. Vem si jenom menici se vitr... potrebujes nejaky druh navigace, at uz inerce, nebo neco na bazi VOR/DME pocitani. Dead reckoning je pouzitelny jen jako nouzovy zpusob navigace (a umi to takhle treba Citation Souvereign) |
| |
|
| | | | Dead Reckoning a RNAV 9. 5. 2011 / 19:26 | |
| | Mám stejný názor, ale radši se ptám. |
| |
|
| | | Dead Reckoning a RNAV 9. 5. 2011 / 19:40 | |
| | Jednoducho povedane - RNAV, cize priestorova navigacia je sposob navigacie kedy si schopny letiet z akeholkovek miesta na ine akelkovek miesto.
Kedze sa tato metoda navigacie pouziva pri IFR letoch, je nutne byt aj adekvatne pristrojovo vybaveny. Zoznam vybavenia pouzitelneho pre RNAV je uvedeny v dokumente vydanym JAA, oznaceny ako TGL No.2 Rev.1. Ten stanovuje, ze akceptovatelnymi pristrojmi pre RNAV navigaciu su VOR/DME, DME/DME, INS alebo IRS, LORAN C, GPS.
Vsetky tieto pristroje musia byt schopne viest lietadlo z bodu do bodu s urcitou predpisanou navigacpu presnostou tzv. RNP (Required Navigation Performance). Najbenevolentejsia RNP je tzv. BRNAV (Basic Area Navigation) kedy sa predpoklada, ze zariadenie je schopne udrzat lietadlo na pozadovanej trati v rozmedzi +/- 5NM od trate pocas 95% doby letu.
Dead Reckoning (tzv. "navigacia vypoctom") je mod prace GPS, kedy GPS strati prijem signalu a polohu lietadla dalej pocita z poslednych udajov, ktore mala k dispozicii. Vyssie uvedeny dokument popisuje aj cinnost osadky pri strate tzv. RAIM co je, zlahka povedane, schopnost mat v urcitom case a priestore k dispozicii dostatocny pocet satelitov, aby signal prijimany GPS bol bez mozneho prerusenia. Vtedy sa predpoklada, ze aj pri strate RAIM je mozne GPS pouzit na RNAV, ale je treba monitorovat polohu aby bola v limitoch RNP. Ak to uz nebude mozne je nutne prejst na iny sposob RNAV navigacie.
K poslednemu dotazu - teda bez GPS a trat letu bez VOR, NDB, DME,... podla mna, asi tazko letiet v ramci limitov RNAV podla dead reckoningu, kedze nemas ziadny relevantny udaj o polohe lietadla.
Ako je to s INS a IRS pri dead reckoningu a RNAV povedia tí, co to lietaju. |
| |
|
| | | | Dead Reckoning a RNAV 9. 5. 2011 / 20:21 | |
| | Díky.
Týká se to jinde zde probíraného modelu SAAB 340A, který neobsahuje ani FMS ani GPS.
Tak jsem autorovi napsal, zda by tam nepřidal GPS aby se dala letět RNAV trať. A přihodil mu obrázek kokpitu reálného Saabu, který má GPS domontovaný nad palubku.
Odpověď byla, že by to stálo moc času, že většina 340A žádné GPS nemá a že se to lítá DEAD ROCKONING cituji: flying using dead reckoning (The way REAL pilots fly)
Všimněte si velkého REAL
V dalším kole jsem mu poslal trať z Prahy do Lipska, což je asi 8 fixů, ať mi ten postup naznačí.
Zatím nic
|
| |
|
| | | | | Dead Reckoning a RNAV 9. 5. 2011 / 20:53 | |
| | To si muzes v PlaneMakeru pridat sam, nebo ne? Ten model nemam. |
| |
|
| | | | | | Dead Reckoning a RNAV 9. 5. 2011 / 21:10 | |
| | Do 3D modelu?
Nemáš, protože ještě nevyšel. |
| |
|
| | | | | | | Dead Reckoning a RNAV 9. 5. 2011 / 21:45 | |
| | No alespon KLN95, nebo X-FMC. |
| |
|
| | | | | | | | Dead Reckoning a RNAV 9. 5. 2011 / 22:02 | |
| | Ale jo, tak to víš, že to jde.
Na druhou stranu proč tam někde honit nějaká 2D okna, když on tam může přidat úplně hloupoučké GPS, jako má Felisova An-24 či Il-14, případně letadla od STMA. Ani jedno z nich není dnes létající airliner (narozdíl od toho Saabu) a přesto GPS mají. Já bych skoro řekl, že to jsou defaultní GPS, ale nevím to jistě.
|
| |
|
| | | | | Dead Reckoning a RNAV 10. 5. 2011 / 17:03 | |
| | Nevim jakou ma predstavu o REAL pilots a REAL flying autor letadla, ale nevim, jestli bych po tomhle vyjadreni jeho vytvor chtel koupit... Jestli nemysli radionavigaci, to bych jeste bral. |
| |
|
| | | | | | Dead Reckoning a RNAV 10. 5. 2011 / 17:40 | |
| | | |
|
| | | | | | | Dead Reckoning a RNAV 10. 5. 2011 / 18:10 | |
| | Já jsem na něj zvědavej, podle obrázků to má skoro hotový. Když tam přidá něco na ten RNAV tak by to nemuselo být špatný. Ovšem jak jsem psal už jinde, vleče se to a dokud to neuvolní nebo aspoň neukáže videa tak těžko říct, jak moc je to hotové.
Každopádně to CRJčko asi z trůnu nesundá, už kvůli reálnému FMS, ale letadélko vypadá pěkně. |
| |
|
| | | Dead Reckoning a RNAV 9. 5. 2011 / 20:34 | |
| | Můj názor je, že to jde.
Jiná otázka je, jestli se to používá.
Že to jde je zřejmé podle výkonů nočních bombardérů ve 2. světové válce. A taky podle návodů v "Letecké příručce", kterou jsem si podle jednoho kamaráda tady koupil v antikvariátu - a tam se počítá i s takovejma špekama, jakože se poloha a směr letu kontroluje podle změn tlaku - isobar v mapě, změn barometrického výškoměru a radiovýškoměru - a tím se kontroluje, jestli se letí správně. Všechny opravy pravé vzdušné rychlosti podle teploty, výšky, korigované podle rtypu výškoměru atd. atd. - milión věcí, co staří navigátoři uměli - a dělali - a současní se učí, ale běžně nepoužívají. je to totiž strašná facha - a byl to důvod, proč byl navigátor zvlášť - seděl sám a nebyl to ani pilot, ani radista, páč na to musel mít klid a čas. Tak jak se sofistikovaly ty hračky před pilotama, tak pak byli navigátoři "nevytížení" - létalo se dvouposádkově (a občas mohou být i na škodu, jakove smolném Smolensku...)
Si myslím... |
| |
|
| | | | Dead Reckoning a RNAV 9. 5. 2011 / 20:43 | |
| | No, tak to ti taky pěkně děkuju |
| |
|
| | | | | Dead Reckoning a RNAV 9. 5. 2011 / 22:49 | |
| | ...cos taky od doktora čekal Ale nějak to za války holt fungovat muselo, vždyť ty noční bomardéry byli schopni v noci najít neuvěřitelný lokality. Zato dneska se lidi ztrácejí za dne i s pomocí GPS...holt lidstvo degeneruje...a národ letecký bohužel taky.....(( |
| |
|
| | | | | | Dead Reckoning a RNAV 9. 5. 2011 / 23:00 | |
| | No, taky letěli na Drážďany a shodili bomby na Prahu |
| |
|
| | | Dead Reckoning a RNAV 9. 5. 2011 / 22:16 | |
| | To se dělalo v dobách před povinným B-RNAV. Tehdy spousta letadel už schopnost létat RNAV měla, byť ještě nebyl většinou vyžadován, a ATC direkty dávalo. Pak se prováděla výpočtová navigace. Vyprávěli mi to kluci, co už tehdy létali ATR. Dostali direct druhý konec Polska, třeba cestou do Rigy, VOR ještě nechytli, a tak počítali a letěli, a pak se "dorovnali" podle VORu, když už hrál.
Jenže tohle všechno vzalo v roce 1998 za své, s nástupem B-RNAVu (zjednodušeně prosotrová navigace pro lety po tratích, s přesností 5NM) |
| |
|
| | | | Dead Reckoning a RNAV 9. 5. 2011 / 23:01 | |
| | Díky. A teď mám pěkně nabito |
| |
|
| | | | Dead Reckoning a RNAV 9. 5. 2011 / 23:53 | |
| | Ahoj Radime,
mám otázku na kterou jsem nějak nenašel odpověď. Často používané (např. v Německu) SID/STAR RNAV transitions. Umí je reálný HT1000 GNSS?
Vycházím z toho, že v modelu od Flight1 ATR72-500 GNSS umí SIDy a STARy, ale není možné k nim vybrat transition pro jednotlivé rwy/app. Probíralo se to na fóru flight1 (bug or feature ), ale nevím, zda to reálný HT1000 umí nebo ne. Nevzpomínáš si prosím? (to umí myslím, že je má v AIRAC databázi a je možné je vyvolat, ne že je tam budu muset pokaždé nakrmit ručně )
Díky
L. |
| |
|
| | | | | Dead Reckoning a RNAV 11. 5. 2011 / 21:58 | |
| | Čau, já už si to moc nepamatuju, ale myslím, že transitions uměly všechny tři FMS, se kterými jsem se setkal, resp. nevybavuju si, že by to nějaká neuměla. Takže z toho nepřímo odvozuju, že i HT1000 to zvládla. Ano, určitě to uměla, teď mi došlo, že třeba RNAV transitions typu LANDU 26 a 08 v Mnichově tam určitě byly |
| |
|
| | | Dead Reckoning a RNAV 10. 5. 2011 / 08:39 | |
| | Malé bouchnutí virtuálního šampaňského
Autor modelu pod mými (ehm vašimi) argumenty připustil, že se pokusí vydat dva nezávislé modely, jeden s integrovanou GPS a druhý bez GPS.
Takže ještě jednou děkuji. |
| |
|
|