Aby nedošlo k omylu, nemám v zásadě nic proti létání bez odpovídače, pokud se provádí mimo prostory, s jejich dokonalou znalostí a dobru navigací a/nebo po dohodě s řídícími
Na druhou stranu ale tady lítám v jednom z nejrušnějších prostorů na světě jak ve 2-3 tis. ft na příblížení se 757mou, tak o 500ft níž na okruhu s Cessnou a můj pohled na tuhle praxi se tak trochu změnil...Odpovídač i rádio mám teď zaplé a nastavené vždycky, člověk není totiž tvor neomylný a každá chyba v navigaci nebo sledování přístrojů tak může být podchycená zavčasu, než se stane nějaký problém.
Loni vyšel ve FLYERu povedený článek na téma narušení prostorů - je to zpověď narušitele, spojená s komentářem NATS (obdoba českého ŘLP). Vyplývá z ní nejen jak je snadné způsobit problém, ale taky jak je snadné ho napravit, pokud se pilot chová zodpovědně. Také jak přiznání takové chyby znamená nejen vyhnutí se nějaké formě stíhání a pokutování, ale hlavně skvělé poučení pro všechny ostatní.
http://virtualskies.net/FLYER1009_AirspaceInfringement.pdf
Nevím jaká je v téhle době politika ÚCL a ŘLP vůči takovým událostem, o "sebebonzovací" safety kultuře v ČR si popravdě moc velké iluze nedělám. Ale místo toho aby instruktoři radili žákům takové nesmysly, možná by v rámci školení mohli probrat takový článek...Člověk může udělat chybu kdykoliv, jsme všichni omylní, platí to kupodivu i o pilotech ;o) Co je umění, je tu chybu si přiznat, vyplnit pár formulářů, probrat událost s příslušnými stranami které jí byly ovlivněny a vyvodit nějaké poučení - ideálně formou podělení se s ostatními....
Příjemné počtení
P.S.: Chlapi z ŘLP - existuje/používá se v ČR něco jako listening squawk? |
|