Tak minimálně potřebuješ znát počasí a prostory, to zde ( http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=406329&lan=0 ).
Navigační přípravu kreslit do mapy mě učili následovně:
Podle prostorů si stanovíš nějaké otočné body a pospojuješ je čarama, ale tak, aby sis nepřečmárnul nějaké pro tebe důležité informace nebo orientační body, jako např. nadmořské výšky nějakých významných kopců na trati, názvy větších měst (nemusel bys pak být schopen říct, kde je tvá poloha - popis "velké město" nestčí ), hrady a zámky apod.
Každá ta část trati (leg) by neměl být delší než 15 min - to kvůli kontrole na otočném bodě a zapsání času do navigačního štítku a popř. kdyby ses ztratil, tak poslední přesně známá poloha je max. 15 min vzdálená od tebe, popř. co 5 min si udělat na trati malou čárku, což ti tento odhad ještě zpřesní (máš lepší reference v průběhu letu a poslední známá poloha v případě ztráty orientace je do 5ti minut, což už je celkem dobře použitelné.
potřebuješ pravítko (tohle používám já http://www.hrst.cz/fotocache/bigorig/Troj%C3%BAheln%C3%ADk%20s%20%C3%BAhlom%C4%9Brem%20KOH-I-NOOR%20703044.jpg )
S tím se dá měřit kurz tak, že přeponu (nejdelší část) přiložíš k trati a střed přepony nastavíš tak, aby jím probíhal nejbližší poledník (svislá čára na mapě). Jakmile tohle budeš mít, tak ti tentýž poledník na okraji pravítka ukáže úhel (směr/kurz), teda dva a tobě stačí jen rozhodnout se, kterým směrem po té trati poletíš a podle toho určíš jestli je to jeden nebo druhý (např. bude-li trať směřovat od východu na západ a ty budeš chtít letět ve stejném směru, naměříš kurzy 090 a 270 a pokud víž, že chceš po té trati letět ve směru na západ, tak bereš kurz 270, apod. - u toho se to dobře odhadne, tam není třeba nic měřit, ale u jiných úhlů už to tak pěkně neodhadneš, tak je třeba to takhle měřit).
K těm kurzům mě naučili psát si vzdálenosti a pod to časy daných úseků. Ty vzdálenosti popravdě nevím k čemu jsou dobré, ale nepřekáží to, tak co Samozřejmě tyhle údaje závisí na výkonech konkrétního letadla (cestovní rychlost).
Pak z toho uděláš navigační štítek, kde si vypíšeš názvy jednotlivých bodů, kurzy, jakými k nim máš směřovat a časy, jak dlouho k nim máš letět, popř. další informace (např. o letištích z AIPu frekvence, dráhy, atd. - jinak tohle stačí jen zkontrolovat, pokud máš databázi letišť, zda nedošlo k nějaké změně), spočítáš si celkový čas letu, přidáš 45min jako rezervu a podle příručky si spočítáš, kolik paliva potřebuješ. Jen první bod se plánuje nějaké místo poblíž letiště (např. vesnička vedle letiště), kde zahájíš traťový let. Na manévry se zde počítá cca 5min času. Na přílet se kreslí čára a zakroužkuje se přímo letiště příletu s tím, že se na čas přistání počítá taky 5min, takže celkový čas, který napočítáš z mapy ještě musíš obohatit o 10min a ještě tu rezervu.
Pak v průběhu letu vypisuješ údaje, jako čas příletu na daný traťový bod a odhad příletu na další bod a počítáš, kolik jsi pozadu, nebo popředu a podle toho upravuješ let. Z počátku je toho moc, ale jak si zvykneš, tak je to pohoda
Přihazuju obrázek takové přípravy v mapě (čmárnuté baj voko)
|
|