| | | Dotaz na zkušené piloty - navigační příprava 19. 4. 2011 / 16:58 | |
| | Ahoj kluci. Už sem sa dostal až k navigačním letům, čeká mé plánování různých tras atd. a proto se obracím na vás , na profesionály méně i více zdatné, co by jste mi mohli doporučit jako velmi dobrou pomůcku k plánování navigačních letů za VFR.
Děkuji moc předem za odpovědi a typy a už se prosím tady nehádejte o aeronovinách
Radim |
| |
|
| | | Dotaz na zkušené piloty - navigační příprava 19. 4. 2011 / 17:04 | |
| | Mě se velmi osvědčil airquest.cz, trasu si naplánuješ na monitoru, vytiskneš si navigační štítek, prostě paráda |
| |
|
| | | Dotaz na zkušené piloty - navigační příprava 19. 4. 2011 / 17:15 | |
| | Ačkoliv ho nepoužívám, tak qirquest je ideální. A jeho štítky jsou velmi, velmi pohodlné a praktické. |
| |
|
| | | Dotaz na zkušené piloty - navigační příprava 19. 4. 2011 / 17:20 | |
| | No, já bych rozhodně pro začátek doporučil mapu, dva trojúhelníky (aspoň jenden s úhloměrem), tužtičku a nejlíp k ruce nějaký vhodný computor (DR2 nebo E6-B, na počítači v nouzi "virtuální E6-B").
Pro VFR si myslím, že to je plně postačující - a hlavně - naučí tě to, co a jak. Pak zjistíš, že tohle a obnohle děláš hlavně protože to k tomu patří - ale už dopředu tušíš, co ti vyjde - a to je ten potřebný stav, kdy jsi rovnou za letu schopen vyřešit spoustu nestandardních situuací. Jiné pomůcky - různé plánovače atd. používej až pak, pak doceníš, co ti nabízejí, kde ti práci zjednoduší a kde naopak přidělají - a jestli je ůbec pořebuješ.
Plánování pro případnou velkou dopravu (a IFR) je samozřejmě něco úplně, úplně jiného. I když - zas tak moc taky ne... |
| |
|
| | | | Dotaz na zkušené piloty - navigační příprava 19. 4. 2011 / 18:58 | |
| | Ahoj, no jasně, já myslel nějaký web kde je popsané jak se plánuje atd, ja notebook sebou nikdy nemám tudiž nemuzu planovat na letisti, tak proto jsem chtěl neco, co si na netu přečtu, udělám výpisky a pak mi to pudje snažši .... Nějaký psotup atd... |
| |
|
| | | | | Dotaz na zkušené piloty - navigační příprava 19. 4. 2011 / 20:39 | |
| | Tak ja teda nechápu co chceš. Na to, jak se ovladá pravítko a maluje fixkou a počítá s kalkulačkou snad nějaký tahák nepotřebuješ. A ty další věci kolem (třeba navigace výpočtem - nebo jak se tomu nadává) - to máš popsaný v učebnici... |
| |
|
| | | | | Dotaz na zkušené piloty - navigační příprava 19. 4. 2011 / 21:08 | |
| | Tak minimálně potřebuješ znát počasí a prostory, to zde ( http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=406329&lan=0 ).
Navigační přípravu kreslit do mapy mě učili následovně:
Podle prostorů si stanovíš nějaké otočné body a pospojuješ je čarama, ale tak, aby sis nepřečmárnul nějaké pro tebe důležité informace nebo orientační body, jako např. nadmořské výšky nějakých významných kopců na trati, názvy větších měst (nemusel bys pak být schopen říct, kde je tvá poloha - popis "velké město" nestčí ), hrady a zámky apod.
Každá ta část trati (leg) by neměl být delší než 15 min - to kvůli kontrole na otočném bodě a zapsání času do navigačního štítku a popř. kdyby ses ztratil, tak poslední přesně známá poloha je max. 15 min vzdálená od tebe, popř. co 5 min si udělat na trati malou čárku, což ti tento odhad ještě zpřesní (máš lepší reference v průběhu letu a poslední známá poloha v případě ztráty orientace je do 5ti minut, což už je celkem dobře použitelné.
potřebuješ pravítko (tohle používám já http://www.hrst.cz/fotocache/bigorig/Troj%C3%BAheln%C3%ADk%20s%20%C3%BAhlom%C4%9Brem%20KOH-I-NOOR%20703044.jpg )
S tím se dá měřit kurz tak, že přeponu (nejdelší část) přiložíš k trati a střed přepony nastavíš tak, aby jím probíhal nejbližší poledník (svislá čára na mapě). Jakmile tohle budeš mít, tak ti tentýž poledník na okraji pravítka ukáže úhel (směr/kurz), teda dva a tobě stačí jen rozhodnout se, kterým směrem po té trati poletíš a podle toho určíš jestli je to jeden nebo druhý (např. bude-li trať směřovat od východu na západ a ty budeš chtít letět ve stejném směru, naměříš kurzy 090 a 270 a pokud víž, že chceš po té trati letět ve směru na západ, tak bereš kurz 270, apod. - u toho se to dobře odhadne, tam není třeba nic měřit, ale u jiných úhlů už to tak pěkně neodhadneš, tak je třeba to takhle měřit).
K těm kurzům mě naučili psát si vzdálenosti a pod to časy daných úseků. Ty vzdálenosti popravdě nevím k čemu jsou dobré, ale nepřekáží to, tak co Samozřejmě tyhle údaje závisí na výkonech konkrétního letadla (cestovní rychlost).
Pak z toho uděláš navigační štítek, kde si vypíšeš názvy jednotlivých bodů, kurzy, jakými k nim máš směřovat a časy, jak dlouho k nim máš letět, popř. další informace (např. o letištích z AIPu frekvence, dráhy, atd. - jinak tohle stačí jen zkontrolovat, pokud máš databázi letišť, zda nedošlo k nějaké změně), spočítáš si celkový čas letu, přidáš 45min jako rezervu a podle příručky si spočítáš, kolik paliva potřebuješ. Jen první bod se plánuje nějaké místo poblíž letiště (např. vesnička vedle letiště), kde zahájíš traťový let. Na manévry se zde počítá cca 5min času. Na přílet se kreslí čára a zakroužkuje se přímo letiště příletu s tím, že se na čas přistání počítá taky 5min, takže celkový čas, který napočítáš z mapy ještě musíš obohatit o 10min a ještě tu rezervu.
Pak v průběhu letu vypisuješ údaje, jako čas příletu na daný traťový bod a odhad příletu na další bod a počítáš, kolik jsi pozadu, nebo popředu a podle toho upravuješ let. Z počátku je toho moc, ale jak si zvykneš, tak je to pohoda
Přihazuju obrázek takové přípravy v mapě (čmárnuté baj voko)
|
| |
|
| | | | | | Dotaz na zkušené piloty - navigační příprava 19. 4. 2011 / 21:55 | |
| | Děkuji moc za přinosnou odpověď ... to si vytisknu jako tahák |
| |
|
| | | | | | | Dotaz na zkušené piloty - navigační příprava 19. 4. 2011 / 21:58 | |
| | Hehe, no snad poslouží |
| |
|
| | | Dotaz na zkušené piloty - navigační příprava 19. 4. 2011 / 17:48 | |
| | Tady třebas najdeš plánované prostory nebo notamy http://aisview.rlp.cz/
Počasí na http://meteo.rlp.cz/
A zbytek pak už můžeš malovat a vyplňovat navigační štítek. Jdou stáhnout a nebo si můžeš udělat svůj vlastní (mi se žádný z těch, které jsem na netu našel nelíbil, tak jsem si v excelu udělal svůj ) |
| |
|
| | | Dotaz na zkušené piloty - navigační příprava 19. 4. 2011 / 19:47 | |
| | Vecer pred spanim zavolas druhymu pilotovi, ze se druhy den leti a ze mu to rano zkontrolujes... |
| |
|
| | | | Dotaz na zkušené piloty - navigační příprava 19. 4. 2011 / 21:37 | |
| | Ovšem tato verze je velice neoblíbená u druhých pilotů. Často po obdržení úkolů prskají! (hlavně když už sedí u piva, televize, nebo leží v posteli) |
| |
|
| | | | Dotaz na zkušené piloty - navigační příprava 19. 4. 2011 / 21:56 | |
| | Taky možnost, ale já nejse ani ten druhý pilot jedině že bych to naučil třeba babičku, a ta ve volném čase nebude lůskat ořechy večer u televize, ale bude mi dělat briefing pro lety |
| |
|
| | | | Dotaz na zkušené piloty - navigační příprava 19. 4. 2011 / 22:44 | |
| | A nebo přijdeš ráno do práce, tam najdeš všechno v packu, koukneš jestli je vidět aspoň na těch 75 metrů a nefouká víc jak 33k z boku a jdeš letět ;o) |
| |
|
|