| | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 10:38 | |
| | O tomhle by měli novináři psát:
Při letu v hladině vypadl zdroj elektrické energie, rádio, navigace. Za chvilu začala svítit varovná kontrolka nedostatku paliva (3300 kg) - čerpadla v "raschodnij" (spotřební ?) nádrži nefungovala. Přistáli na zavřeném letišti Ižma, které dřív sloužilo pro An-2, An-24 a Jak-40. Kvůli výpadku elektřiny nešlo vysunout klapky ani sloty. Rozměry dráhy 1325 x 42 m, Tučko potřebuje min. 2200 m. Dráhu samozřejmě přejeli, zastavili se po 160 m, naštěstí v mladém lese. Podle leteckých odborníků je zázrak, že se nikomu nic nestalo.
http://www.vesti.ru/doc.html?id=391076
|
| |
|
| | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 10:39 | |
| | | |
|
| | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 11:07 | |
| | ... nebo se to nestalo v té "správné" zemi... |
| |
|
| | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 10:48 | |
| | Dik, na normalni televizi hodne zajimave reportaze. |
| |
|
| | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 11:08 | |
| | n.z.; jj, dobrej zdroj zpráv i o letectví. Přijde mě, že na rozdíl od většiny ostatních TV/médií nerozlišujou, KDE se co stalo, ale CO se stalo.
|
| |
|
| | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 10:58 | |
| | Tak závěr tohoto vyšetřování bych chtěl vidět.
|
| |
|
| | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 11:00 | |
| | | |
|
| | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 11:08 | |
| | Zajímavé piloti si asi mákli jen je škoda, že se o tom skoro nikde nemluví nebo spíš díky Bohu za to |
| |
|
| | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 11:21 | |
| | NO, tak jsem schválně zvědav, pro koho je pérak zdroj nejnovějsich zprav - jestlipak se to objevi v nějákem českém net-plátku )))
Zatím je ticho po pěšině ;o) |
| |
|
| | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 12:38 | |
| | | |
|
| | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 12:43 | |
| | 12:24 |
| |
|
| | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 13:44 | |
| | to bylo rychle |
| |
|
| | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 11:10 | |
| | Protože každej tupolevista ví, že palivová kontrolka se rozsvítí při 2500 kg a ne při 3300, tak malá oprava: těch 3300 kg je max. množství paliva v spotřební nádrži. Takže v okamžiku výpadku elektriky měli max. 3300 kg.
|
| |
|
| | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 12:42 | |
| | Omlouvám se, nepřesnost se vloudila: kapacita spotřební nádrže je sice 3300 kg, ale plní se max. do 3200 kg.
Neví někdo proč je tam ten rozdíl 100 kg ? (Kvůli hydrodynamickému rázu ?) |
| |
|
| | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 12:59 | |
| | tuhle jsem v létě natankoval do auta až po okraj a odešel palivoměr. že by rozpínavost paliva? |
| |
|
| | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 13:15 | |
| | Já zas na svém favoritu kdysi dávno měl digitální palivoměr. Jak se to pozná? Když jste natankovali plnou, tak údaj na budíku "přetekl" a ručička začala znova ukazovat odspoda. Teprve když se vyjelo cca 2/3 nádrže, tak skočila nahoru na "plno".
Prostě typicky špatně zvolená velikost proměnné, typovali bych osmibitový převodník, měření po 0,1l a při 25,6l v nádrži to prostě přeteklo... |
| |
|
| | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 13:44 | |
| | joo Favorit.. to si pamatuju jak ta ručička lítala nahoru dolu, když se pořádně natankovalo |
| |
|
| | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 14:06 | |
| | No, jestli to taky třeba nebude tím, jak se ten benzín v nádrži promíchá, systém má bordel v tom, jestli je to LIFO nebo FIFO a díky tomu pak nejenom, že dochází ke špatné interpretaci proměnné 'i8_FuelVolumeLeft' případně 'b_FuelVolumeLeft', ale taky hrozí memory leak (v tomto případě benzín lík ;o)
...
Teď mě tak napadlo - jasně že v tom musíš mít binec, pokud chceš měřit na desetiny, nemůžeš použít int8 ale aspoň single - Filipe, kamaráde - floating point, to je ten prevít, co Ti měřák zabil... ;o) |
| |
|
| | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 15:47 | |
| | Marky to má namakané. Nemusíš, jenom všemu posunuješ při interpretaci desetinnou čárku |
| |
|
| | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 13:34 | |
| | je to možný
navrhuju experiment - zopakovat v zimním období |
| |
|
| | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 13:42 | |
| | negativ.. palivoměr odešel úplně.. tak jezdim byoko podle kilometrovníku s předpokládanou spotřebou 10L/100 s tím, že jednou za čas jsem mile překvapen, když za 300kč dočepuju plnou |
| |
|
| | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 13:59 | |
| | (s novým palivoměrem, jestli nějakej bude)
To by se skoro hodil nějakej fuel planner - podle převýšení, nákladu, protivítru |
| |
|
| | | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 14:12 | |
| | neni potřeba v kufru vezu zhruba 3litry v kanistru-podle toho kolik zbylo z víkendového sekání trávy na chatě s tim na nejsblíži benzínku dojedu... To je v letadle ovšem těžko prověditelné "jít do kufru pro kanistr a dolejt" |
| |
|
| | | | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 14:13 | |
| | To se pleteš.. Bohové musí být šílení II. Tam dolejvali za letu.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 14:24 | |
| | To kdyby se dozvěděli v Ryanairu.... |
| |
|
| | | | | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 14:36 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 8. 9. 2010 / 21:42 | |
| | U Fagota 7/100???? Naivko! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 9. 9. 2010 / 00:47 | |
| | já nemám Fandu kdysi dávno jsme ho ale měli..takřka nesmrtelný auto |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 9. 9. 2010 / 01:57 | |
| | A-haa, já myslel |
| |
|
| | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" - ad raschodnyj bak 8. 9. 2010 / 11:28 | |
| | Ad raschodnyj bak - jen tak pro zajimavost:
- presne to urcite v tucku popise SONP nebo nekdo z tupolev teamu, ale na migu to bylo tak, ze bylo nekolik nadrzi, ktere se v urcitem poradi vyprazdnovaly a precerpavalo se mezi nimi palivo prave do raschodneho baku a z nej az slo hlavnim cerpadlem palivo do motoru - tedy preklad v zavorce "spotrebni" je spravny. Prvni sly podvesene baky, potom kridla, potom zadni trupova atd. Kazda nadrz mela svou kontrolku, ktera se po jejim vyprazdneni rozsvitila a podle palivomeru a zustavajiciho zbytku se kontrolovalo, zda vse precerpava jak ma. Napr. "nasos III. baka" (tedy nadrz je prazdna a vypinam jeji cerpadlo) se ma rozsvitit pri zbytku 1600 -1800 litru na palivomeru - pokud palivomer ukazoval jiny udaj, precerpavani nefunguje jak ma a musim pocitat s mensim zbytkem paliva o objem nadrze, ktera se mela precerpat podle poradi a necerpa se z duvodu poruchy cerpadla - vse se zjistovalo prubezne. Na migu jsem tedy musel pocitat s tim, ze mam treba o 600 litru paliva min k pouziti, ale mam ho tam fyzicky, takze na pristani budu o pul tuny tezsi. Pokud se mi rozsvitila kontrolka "raschodnyj bak" bud jsem tutan a nevsiml jsem si poruchy precerpavani a sviti mi i kontrolka "opasnyj ostatok" (nebezpecny zbytek paliva) - jsem bez paliva a pocitam s tim, ze za par sekund si odpalim pod prdeli raketu a let dokoncim na padaku s tim, ze si nenapisu do zapisniku pristani, a nebo nejsem tutan a jen mi vysadila cerpadla, takze striktne dodrzuji kladne nasobky (pri naznaku nuloveho pretizeni nebo nedejboze zaporneho je okamzite vysazeni motoru a nastupuje varianta raketa pod prdeli) a vracim se co nejrychleji domu.
Tak to jen na okraj co je raschodnyj bak.
Jinak tedy soudruzi meli kliku a zmakli to fajn
Peace, brothers! |
| |
|
| | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" - ad raschodnyj bak 8. 9. 2010 / 11:34 | |
| | Ámen, nigga brother, eyaah. |
| |
|
| | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" - ad raschodnyj bak 8. 9. 2010 / 12:37 | |
| | dík, je vidět, že pilot roury si musel hlídat kde co... |
| |
|
| | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" - ad raschodnyj bak 8. 9. 2010 / 13:30 | |
| | Tu154M má spotřební nádrž č.1 (centrální), ze které provozní čerpadla dodávají motorům. Všechny ostatní nádrže jsou průběžně přečerpávány do č.1. Jsou to vnitřní křídlové 2L a 2P, vnější křídlové 3L a 3P a "přídavná" nádrž č.4 v trupu před centrální č.1. Z toho je jasné, že použití č.4 má vliv na centráž a musí se s ní podle toho pracovat.
Kapacita:
1: 3.300kg
2: 2x 9.500kg
3: 2x 5.425kg
4: 6.600kg
Typický fuel load pro evropské destinace (1,5-2h) může být:
1: 3.300 (100%)
2: 2x 950 (10%)
3: 2x 2.700 (50%)
4: 0 (0%)
Čeprání paliva z manuálu:
In flight there’s a constant updating of the sump tank №1 due to fuel transfer from the tanks № 2, 3 and 4. Fuel usage begins from tanks №2 (left and right) up to a quantity of 3700 ± 250 kg.
At a remaining fuel quantity in tanks №2 of 3700 ± 250 kg, the ETSN-323 pumps of tanks №3 are activated and parallel usage from tanks №2 and №3 proceeds, until fuel from tank №2 is fully used. Empty tank №2 then corresponds to a remaining quantity of 1725 ± 250 kg in tank №3. Then after full use of tanks №3 their pumps are switched off and the pumps of tank №4 are turned on up to full transfer from tank №4. After full usage from tank №4 and corresponding pump switching, the fuel transfer from tank №1 begins. |
| |
|
| | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 9. 9. 2010 / 19:49 | |
| | Tučko má palivové pumpy jen na jednom generátoru? A žádné suction feed, scavenging, apod. vychytávky?
To by nebyl příliš redundantní palivový systém. |
| |
|
| | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 10. 9. 2010 / 13:22 | |
| | Má tři 200VAC okruhy (a generátory) + na zemi VSU (APU), připojený na druhou sběrnici. Při letu jsou tyto okruhy propojeny, automatika rozděluje energii dle potřeby. Standardně si práci rozdělují GEN1 a GEN3. GEN2 zůstává v záloze, případně slouží pro anti-ice a samozřejmě může pomáhat GEN1 a GEN3. Při výpadku automatika ihned propojuje, případně lze propojit ručně a to i v případě výpadku konkrétních usměrňovačů a transformátorů na okruzích, také má i invertor pro AC z baterie.
Provozní čerpadla (z nádrže č.1) jsou čtyři, ty plní pro všechny motory. Nemůžu to dohledat, ale jestli si dobře pamatuju, tak minimálně z křídelních nádrží by to mělo chodit do spotřební i samospádem.
Jaký nastal skutečně problém a jestli ho šlo řešit se možná dozvíme, nebo taky ne, protože Rusko a pilot je geroj. Nechme se překvapit!
|
| |
|
| | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma". 10. 9. 2010 / 13:27 | |
| | Motory jely, podle údajů na PT dostávají motory palivo ze spotřební nádrže i bez dodávacích pump (jede nouzován pumpa na stejnosměrný proud, dále částečně samospádem a částečně si ho motory nasají samy). Ta se ovšem bez elektřiny a tím bez přečerpávacích pump nedoplňuje.
Blíže viz diskuse na http://www.protu-154.net/forum/viewtopic.php?p=184682#184682 |
| |
|
| | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" Snad ještě bude lítat 24. 3. 2011 / 12:13 | |
| | Dneska Tučko přelétli na letiště Uchta, kde projde prohlídkou, doplní se palivo a pak odletí do výrobního závodu v Samaře, kde projde kompletní prohlídkou.
http://www.vesti.ru/doc.html?id=439079 |
| |
|
| | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" Snad ještě bude lítat 24. 3. 2011 / 12:19 | |
| | A při té příležitosti dostane titul "Letoun - hrdina"
Nutno říct, že klobouk dolů pro všechny zúčastněné
|
| |
|
| | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" Snad ještě bude lítat 24. 3. 2011 / 12:37 | |
| | tak tak, vypadá že to letěli ti nejlepší zkušební piloti: "командир - заслуженный летчик-испытатель, Герой России Рубен Есаян, заслуженный летчик-испытатель, полковник Игорь Чернов..."
Jestli si dobře vzpomínám, tak tam byl overcast ve 400 m (dohlednost cca 12 km) a protože neměli elektriku (tím pádem ani umělej horizont), přes mraky proletěli podle kelímku s nějakým nápojem... Asi s vodou |
| |
|
| | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" Snad ještě bude lítat 24. 3. 2011 / 12:40 | |
| | | |
|
| | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" Snad ještě bude lítat 24. 3. 2011 / 12:48 | |
| | Proč by nemohl? Při ustáleném klesání bude voda kolmo k zemi , zatímco kelímek nakloněný s letadlem, a můžeš podle toho svou p olohu vůči horizontu odhadnout. To je trošku jiná situace, než v tom videu. |
| |
|
| | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" Snad ještě bude lítat 24. 3. 2011 / 13:23 | |
| | Prostě ze strany na stranu funguje kelímek jako kulička, zatímco zepředu dozadu (přibližně) jako horizont. |
| |
|
| | | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" Snad ještě bude lítat 24. 3. 2011 / 13:37 | |
| | Akorát jakmile uděláš zatáčku, nebo na vodní hladinu bude působit zrychlení, tak je celá indikace vedle a ukazuje pouze jako kulička. Nepopírám, že jim ta flaška v kombinaci s ostatníma přístrojema mohla pomoci pro udržení ustáleného klesání skrz mraky. Jsem chtěl jen upozornit, že je blbost vletět do mraku, vytáhnout flašku a řídit se podle ní jako podle umělýho horizontu. Stejně tak jsou blbosti různé aplikace pro iPhone tvářící se jako umělý horizont, který taky nemůže v letadle fungovat, jelikož se v iPhonu netočí setrvačník. |
| |
|
| | | | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" Snad ještě bude lítat 24. 3. 2011 / 18:26 | |
| | | |
|
| | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" Snad ještě bude lítat 24. 3. 2011 / 13:01 | |
| | tak asi nevěděli, že to nemůže fungovat
psalo se o tom tady:
"Авиагоризонт к тому времени тоже отказал, и чтобы определить положение самолёта в облаках, он применил дедовский способ - поставил перед пилотами стакан с водой."
http://www.vesti.ru/doc.html?id=398621&tid=83273
|
| |
|
| | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" Snad ještě bude lítat 24. 3. 2011 / 13:35 | |
| | Bez ohledu na to, co psali v novinách - a také co ti borci po přistání řekli (vot, kagdá tymaladěc, stakan s vadoj chvátit! )
Kelímek s vodou se chová jako dvě kuličky, jedna tak jak ji známe (pravá levá) a jakoby druhá kolmo k ní (dopředu, dozadu). Ukáže skluz, výkluz a v ustáleném letu jakž takž lze usuzovat na polohu vůči horizontu, to ale jen pokud funguje zatáčkoměr, který ukazuje, že se nezatáčí. Jinak je skutečně kelímek na prd.
Určitě ale nadstandardní schopnosti zkušebních pilotů i při takovém vysazení avioniky hrají velkou roli - zkušební piloti mívají vybičované prdelní čidlo jak vlčák čuch...
|
| |
|
| | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" Snad ještě bude lítat 24. 3. 2011 / 13:38 | |
| | Kdyz nebudou sahat na msmerovku, tak by to snad pouzit slo, nebo ne? |
| |
|
| | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" Snad ještě bude lítat 24. 3. 2011 / 13:39 | |
| | Ale zas tak naprd kelímek s vodou není, dá se podle něj určit, jestli ty mraky přeletím, nebo ne |
| |
|
| | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" Snad ještě bude lítat 24. 3. 2011 / 13:42 | |
| | ... aj starí taxikári, niekedy doleteli na letisko - iba podľa kondenzačných čiar ... |
| |
|
| | | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" Snad ještě bude lítat 24. 3. 2011 / 13:46 | |
| | Hovoříme o kelímku za situace, kdy kolem vidíš prd. POkud vuidíš souvislou vrstvu oblačnosti a kondenzační čáry, je hej. Když se potopíš do mraku - nevidíš nic a turbulence ti rozhodí prdelní čidlo, podle mne nemáš šanci se z toho dostat, než v náruči strážného anděla (pokud zrovna na tebe má čas). Myslím, že kdo to někdy zkusil a v domění, že dělá táhlou levou zatáčku (s fungujícím zatáčkoměrem a kuličkou, ale bez horizontu a gyra) a vypadl z kumulu vprostřed jsho boku v poloze šikmo hlavou dolů - ten nezapomene, že prostě bez těch setrvačníků je to sestsakra štěstí, že si hubu neabiješ. Vždyť pokd by stačil příčný a podélný skliniměr (stakan s vodou), proč by byo tolik štráfů s umělými horizonty, ne? |
| |
|
| | | | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" Snad ještě bude lítat 24. 3. 2011 / 13:53 | |
| | Hodně se dá vyčíst ze vzájemných souvislostí mezi výškoměrem, váriem, rychloměrem a kompasem, ale chce to hodně klidu, rozvahy a představivosti... |
| |
|
| | | | | | | | | | | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" Snad ještě bude lítat 24. 3. 2011 / 17:04 | |
| | To jo, hodne hodne hóóódne představivosti a nejlíp zkušeností v netypických polohách a situacích - to si myslím byla výhoda, že to byli zkuše(b)ní piloti.... Myslím, že méně (a možná zas ani ne tak moc méně) zkušený človíček snadno podlehne prostorové iluzi - viz katastrofa Tu-154 ve vývrtce, kterou jsem tu taky probírali.... Ono to strojnictví možná není zas taková prdel, jak naznačuje PM...
Béke, burárum! |
| |
|
|