Sice už tu na většinu věcí bylo zodpovězeno, ale když už jsem to jednou plebsácky vyblinknul, tak bych si to měl taky zdůvodnit, že
Tím manuálním lítáním byla myšlena situace, kdy i s dopravním letadlem letíš úplně stejně jako na vejlet s aeroklubovým letadlem - v tomhle případě Piper PA34 Seneca. Teda nemyslím tím hala bala vejlet po krajince, malinko precizněji Typ pro srovnání jsem zvolil záměrně, neb jsem ho lítal (bez vybavení autopilotem) a druhak je to prostě takové klasické dvoumotorové éro. Letíš NE tak jak píše Mácha (že všichni strojníci tam jenom sedí posraní až za ušima se zapnutým autopilotem a nesmějí na nic šahat), ale prostě jako s normálním letadlem - od oka, ručně, klasicky podle horizontu, výškoměru, rychloměru, vária, nějakých těch navigačních udělátek a motorových budíků. Já mám tohle ruční lítání moc rád, hlavně v případě složitých odletovek (challenge accepted!) a silného provozu, protože všechny ty kombinace velkých změn směru, výšky a rychlosti najednou, člověku udržují dobré návyky (přístrojový scan, pitch and power pro různé režimy, ...) a hlavně soustředění. Pokud to jde, letím takhle každý let do nějakých 10.000ft, nebo do hladiny. Pokud děláme ferry lety s prázdným érem, tak třeba i celý let. Jsou piloti, kteří to tak nedělají a mají raději podle SOP autopilot v 1500ft AGL, ale to je otázka preferencí. Jednak mají svého ručního létání nalítáno dost a dost a druhak někdy je to mnohem vhodnější - jsou situace, kdy je potřeba řešit spoustu věcí naráz a letět to ručně do toho vnáší příliš mnoho zbytečného monitoringu a odvádění pozornosti od ostatních důležitých činností. Proto tam ostatně ten autopilot je - ne proto, že by strojníci neuměli lítat, ale aby měli kapacitu na řešení dalších věcí....o kterých ví Mácha taky prd.
A poněvadž Mácha nikdy dopravní letadlo neřídil, nedokáže si ani představit strojníka v situaci, že s tím LETÍ - všichni jsme totiž nuly, co to umí jen sotva zvednout ze země a zbytek za nás dělá letadlo. A protože si to neumí představit, pravděpodobně mu to přijde neskutečně složité a nereálné.
No a k těm dotazům:
- Seneca je dvoumotorové pístové šestimístné letadlo Piper PA34 Seneca
- Raw data znamená, že nemáš zaplého autopilota a autothrottle (takže máš ruce na řízení a plynech a letíš ručně jako každé jiné letadlo), nemáš zaplého flight directora (takže nesleduješ dvě fialový čárky na EADI který ti ukazují jak s tím máš letět, ale prostě provádíš starý dobrý IFR scan základních přístrojů a letíš podle nich) a pro navigaci nemáš zobrazenou mapu a trasu na EHSI, ale letíš podle ručiček RDMI, nebo VOR zobrazení na EHSI starým dobrým způsobem.
- Bez map znamená bez té pohyblivé mapy na EHSI, která ti ukazuje situaci kolem tebe a trasu kterou máš letět. Bez map rozhodně nelítáme, to by bylo hodně špatný Ne že bych neznal pár letišť zpaměti všechny frekvence a příletovky / odletovky / přiblížení, ale jsme tvorové omylní od přírody a základem bezpečnosti dopravního létání a CRM jsou crosschecks, standardisation, communication a checklists. Tzn. i když "všechno vím a znám" a byl jsem tam tisíckrát, tak si otevřu mapu, všechno projdu s kolegou abychom byli oba na stejné vlně a následně nejdůležitější věci ověříme checklistem.
- RVSM - tady je to malinko šedá zóna Předpis říká, že bys měl mít FUNKČNÍ vybavení pro automatické sledování a kontrolu výšky (čili autopilota) a že by se výškoměry mezi CPT a FO neměly lišit o více než 200ft. Nikde se nepíše (aspoň jsem to nikdy nenašel), že bys toho autopilota měl mít zapnutého V každém případě - každý pilot co má přístrojovou kvalifikaci musí být schopen za většiny podmínek letět manuálně s limity +/-100ft výškově, +/- 5° směrově a -5/+10kt rychlostně a tyhle schopnosti jsou tak nějak základ nejen pro udělení licence, ale i její pravidelné udržování u zkoušek jednou až dvakrát ročně. Přes Máchovu kritiku schopností strojníků jsou kupodivu všichni certifikovaní IFR piloti takové preciznosti z nějakého důvodu schopni, takže jestli udržíš +/-100ft ve FL380 (a splňuješ ty ostatní předpoklady na vybavení), tak jsi IMHO RVSM able. Je to tam nahoře pravda malinko divočejší a náročnější na preciznost a koncentraci (mnohem více citlivé řízení, malý rozptyl rychlostí alias "coffin corner"), ale nic co by nešlo v pohodě a s klidem zvládnout. Ne že by teda na tyhle schopnosti měla nějak vliv akrobacie nebo instruktorování na malých letadlech, ale Mácha to nikdy nezažil, tak to pochopitelně nemá jak posoudit, že.
Mimochodem k tomu lítání "bez mapy" - i těch pár tisíc mil přes Atlantik se dá relativně přesně a bezpečně přeletět s horizontem, výškoměrem, rychloměrem, váriem, kompasem a stopkama. Teda ne, že bych chtěl Máchovi nějak vymlouvat jeho teorie, ale strojníci dokážou kupodivu i takové věci... |
|