| | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 10:49 | |
| | Z celé hádky Piloti vs. Strojníci mě zaujala jedna věc - cituji:
„…manuálního lítání B757 stylem „Seneca“ (no AP, no A/T, no FD, no map, raw data)…“
Měl bych k tomu pár dotazů:
- co znamená slovo/zkratka SENECA
- co se myslí pod pojem raw data (asi něco jiného než ve fotografii )
- jak se dá lítat bez map? Teda ne že by to nešlo, ale tady je za NO CHARTS na IVAO pravidelný pojeb
- dá se vejít s manuálním řízením do RVSM?
Díky |
| |
|
| | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 10:52 | |
| | | |
|
| | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 10:53 | |
| | Do této chvíle jsem si myslel že Seneca je malé dvoumotorové letadlo.
Ale třeba se také dozvím něco nového. To samé pojem "no map" - to by mě zajímalo jak to dělají, já si bez mapy ani nenaladím VOR či rádio, nehledě na postupy .... |
| |
|
| | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 11:04 | |
| | No map - tím se myslí, že nemáš na palube nějaký udělátko, který ti zobrazuje "moving mapu" primo na displeji nekde v pristrojovce - ruzny moving mapy, a takovy (nebo proste "map" rezim v bulikovi). Predpokladam, ze se tim chce rict, ze letis tak, ze nesledujes caru na mape, ale hezky ladis VORy, NDBcka, pocitas DME vzdalenosti, casy a ja nevim co. Opravdu tim nemysli, ze sebou v letadle nemas mapu
A raw data - viz "raw data flying" na googlu. Letíš ručně, bez FD, AP, AT. Postaru, podle horizontu, zatackomeru, vária, kulicky? .) a ja nevim ceho. |
| |
|
| | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 11:10 | |
| | Za mě dík, budu si to taky psát do fpl. |
| |
|
| | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 11:35 | |
| | Postaru, podle horizontu, zatackomeru, vária, kulicky? .) a ja nevim ceho.
Tome, prosím Tě, a podle čeho lítá PM, když nemá kuličky? (dochtor to říkal)
;o)) |
| |
|
| | | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 11:37 | |
| | ...létá neustále ve skluzu či výkluzu... |
| |
|
| | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 12:40 | |
| | Seneca řečený mladší byl slovutný starořímský básník a filosof. Nemýlím-li se, byl také nějakou dobu učitelem Nerona (to nevím jistě) a zastával stoickou školu.
Seneca je ale také kmen lesních indiánů ze severozápadu. Po nich se jmenuje to létadlo...
Estli teda tím lítat "stylem Seneca" autor nemyslel stoicky brát to co přichází bez mrknutí okna (kde jsem? kam to kufruju? jaké jsou plyny? proč uletěla vrtule?) a ve finále, když se všechno posere, tak podpálit Řím a pak si v klidu vybrat cestujícího a sloupnout mu skalp. Tohle bych si pod tím pojmem představil já... |
| |
|
| | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 12:44 | |
| | aha, jasně, takže logickou dedukcí doplním tvou úvahu:
Seneca byl znám tím, že měl drobnou řečovou vadu - nevládl plně jazykem a tím pádem plně neartikuloval. K odstranění a tréninku si vkládal pod jazyk kamínek, tím jazyk trénoval až řečovou vadu plně odstranil. Takže - létat stylem Seneca je létat s kamínkem pod jazykem. Smysl mi sice uniká, ale když to píše ON, tak to muší bejt pravda.
Peace, brothers! |
| |
|
| | | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 12:48 | |
| | Počkej, počkej!
S těmi oblázky v hubě co se snažil přeřvat příboj - takže pak pro něj parlamentní diskuse byl piece of cake - to byl Démosthénés!
(a ten s tím oblázkem v praku zas David)
|
| |
|
| | | | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 12:56 | |
| | A ta s těma nohama v praku? |
| |
|
| | | | | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 13:12 | |
| | | |
|
| | | | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 13:08 | |
| | nikoli, myslím něco jiného, ne přeřvávání příboje, nicméně je možné, že to byl Cicero a ne Seneca DD Kdo byl řečník? Cicero, že? Tak to byl Cicero... Mám v tom bordel, projevuje se u mně senilita a navíc plebsácký syndrom
Peace, brothers! |
| |
|
| | | | | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 13:25 | |
| | Nechci Ti do toho kecat, ale neměl by si, jsa poučen z krizového vývoje, začít používat pozdrav "Plebs, brothers" místo onoho vyčpěle imperialistického "Peace..."
;o) |
| |
|
| | | | | | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 14:44 | |
| | Zadrž, nepříteli! Výdrž mých starobylých svěračů má své meze !!!
|
| |
|
| | | | | | | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 14:53 | |
| | "...musíte se víc snažit pane správče"
;o) |
| |
|
| | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 13:03 | |
| | | |
|
| | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 13:23 | |
| | Čeština má takovou vychytávku, že rozlišuje mezi slovy KDO a CO. I když se obě pojí s 1. pádem, mají zásadní rozlišovací schopnost.
Takže tomuto vtímpku zasměju mnohem míň, než kdybys napsal:
„Slovenská cestovní kancelář (www.seneca.sk)“ |
| |
|
| | | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 13:37 | |
| | Zašel bych do lednice pro kus masa... |
| |
|
| | | | Co je to SENECA? - Narozeniny Pierre Clostermanna 28. 2. 2011 / 14:48 | |
| | Dík za odkaz na zajímavé stránky. A nejen kvůli knihám - vikz v pravém sloupci v tomto odkazu aktualita:
Dnes je 28.02.2011. Před 90 lety se narodil(a): Clostermann Pierre
To je přece podstatnější informace, než páně Máchovy uhnilé koule, ne?!
Vive Le vieux Charles!
Plebs, Burárum! |
| |
|
| | | | | Co je to SENECA? - Narozeniny Pierre Clostermanna 28. 2. 2011 / 15:15 | |
| | Néni zač dochtore. Aspoň někdo tady čte. |
| |
|
| | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 13:07 | |
| | Tak to není. Je to SENACA známená to lítat stylem "Seru na CAA!". |
| |
|
| | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 13:59 | |
| | | |
|
| | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 13:58 | |
| | Sice už tu na většinu věcí bylo zodpovězeno, ale když už jsem to jednou plebsácky vyblinknul, tak bych si to měl taky zdůvodnit, že
Tím manuálním lítáním byla myšlena situace, kdy i s dopravním letadlem letíš úplně stejně jako na vejlet s aeroklubovým letadlem - v tomhle případě Piper PA34 Seneca. Teda nemyslím tím hala bala vejlet po krajince, malinko precizněji Typ pro srovnání jsem zvolil záměrně, neb jsem ho lítal (bez vybavení autopilotem) a druhak je to prostě takové klasické dvoumotorové éro. Letíš NE tak jak píše Mácha (že všichni strojníci tam jenom sedí posraní až za ušima se zapnutým autopilotem a nesmějí na nic šahat), ale prostě jako s normálním letadlem - od oka, ručně, klasicky podle horizontu, výškoměru, rychloměru, vária, nějakých těch navigačních udělátek a motorových budíků. Já mám tohle ruční lítání moc rád, hlavně v případě složitých odletovek (challenge accepted!) a silného provozu, protože všechny ty kombinace velkých změn směru, výšky a rychlosti najednou, člověku udržují dobré návyky (přístrojový scan, pitch and power pro různé režimy, ...) a hlavně soustředění. Pokud to jde, letím takhle každý let do nějakých 10.000ft, nebo do hladiny. Pokud děláme ferry lety s prázdným érem, tak třeba i celý let. Jsou piloti, kteří to tak nedělají a mají raději podle SOP autopilot v 1500ft AGL, ale to je otázka preferencí. Jednak mají svého ručního létání nalítáno dost a dost a druhak někdy je to mnohem vhodnější - jsou situace, kdy je potřeba řešit spoustu věcí naráz a letět to ručně do toho vnáší příliš mnoho zbytečného monitoringu a odvádění pozornosti od ostatních důležitých činností. Proto tam ostatně ten autopilot je - ne proto, že by strojníci neuměli lítat, ale aby měli kapacitu na řešení dalších věcí....o kterých ví Mácha taky prd.
A poněvadž Mácha nikdy dopravní letadlo neřídil, nedokáže si ani představit strojníka v situaci, že s tím LETÍ - všichni jsme totiž nuly, co to umí jen sotva zvednout ze země a zbytek za nás dělá letadlo. A protože si to neumí představit, pravděpodobně mu to přijde neskutečně složité a nereálné.
No a k těm dotazům:
- Seneca je dvoumotorové pístové šestimístné letadlo Piper PA34 Seneca
- Raw data znamená, že nemáš zaplého autopilota a autothrottle (takže máš ruce na řízení a plynech a letíš ručně jako každé jiné letadlo), nemáš zaplého flight directora (takže nesleduješ dvě fialový čárky na EADI který ti ukazují jak s tím máš letět, ale prostě provádíš starý dobrý IFR scan základních přístrojů a letíš podle nich) a pro navigaci nemáš zobrazenou mapu a trasu na EHSI, ale letíš podle ručiček RDMI, nebo VOR zobrazení na EHSI starým dobrým způsobem.
- Bez map znamená bez té pohyblivé mapy na EHSI, která ti ukazuje situaci kolem tebe a trasu kterou máš letět. Bez map rozhodně nelítáme, to by bylo hodně špatný Ne že bych neznal pár letišť zpaměti všechny frekvence a příletovky / odletovky / přiblížení, ale jsme tvorové omylní od přírody a základem bezpečnosti dopravního létání a CRM jsou crosschecks, standardisation, communication a checklists. Tzn. i když "všechno vím a znám" a byl jsem tam tisíckrát, tak si otevřu mapu, všechno projdu s kolegou abychom byli oba na stejné vlně a následně nejdůležitější věci ověříme checklistem.
- RVSM - tady je to malinko šedá zóna Předpis říká, že bys měl mít FUNKČNÍ vybavení pro automatické sledování a kontrolu výšky (čili autopilota) a že by se výškoměry mezi CPT a FO neměly lišit o více než 200ft. Nikde se nepíše (aspoň jsem to nikdy nenašel), že bys toho autopilota měl mít zapnutého V každém případě - každý pilot co má přístrojovou kvalifikaci musí být schopen za většiny podmínek letět manuálně s limity +/-100ft výškově, +/- 5° směrově a -5/+10kt rychlostně a tyhle schopnosti jsou tak nějak základ nejen pro udělení licence, ale i její pravidelné udržování u zkoušek jednou až dvakrát ročně. Přes Máchovu kritiku schopností strojníků jsou kupodivu všichni certifikovaní IFR piloti takové preciznosti z nějakého důvodu schopni, takže jestli udržíš +/-100ft ve FL380 (a splňuješ ty ostatní předpoklady na vybavení), tak jsi IMHO RVSM able. Je to tam nahoře pravda malinko divočejší a náročnější na preciznost a koncentraci (mnohem více citlivé řízení, malý rozptyl rychlostí alias "coffin corner"), ale nic co by nešlo v pohodě a s klidem zvládnout. Ne že by teda na tyhle schopnosti měla nějak vliv akrobacie nebo instruktorování na malých letadlech, ale Mácha to nikdy nezažil, tak to pochopitelně nemá jak posoudit, že.
Mimochodem k tomu lítání "bez mapy" - i těch pár tisíc mil přes Atlantik se dá relativně přesně a bezpečně přeletět s horizontem, výškoměrem, rychloměrem, váriem, kompasem a stopkama. Teda ne, že bych chtěl Máchovi nějak vymlouvat jeho teorie, ale strojníci dokážou kupodivu i takové věci... |
| |
|
| | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 14:08 | |
| | A sakra ty ses nám nasral D |
| |
|
| | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 14:22 | |
| | Díky moc - tedy Lejzův překlad se mí líbí mnohem víc, než jen prachsprostý název éroplánu
„…i těch pár tisíc mil přes Atlantik se dá relativně přesně a bezpečně přeletět s horizontem, výškoměrem, rychloměrem, váriem, kompasem a stopkama…“
A jak praví klasik - po sedmihodinovém letu na Brusel přistát nedaleko Varšavy.
|
| |
|
| | | | Co je to SENECA? 28. 2. 2011 / 15:25 | |
| | Musíš to kurňa napsat česky aby to plebs pochopil |
| |
|
| | | | Co je to SENECA? 1. 3. 2011 / 09:12 | |
| | Předpokládám, že úmysl letět na ručku je součástí brífingu a že spolupráce letící / neletící je v tomto případě jiná.
Jak je to se spotřebou, protože manuální let bude mít určitě větší spotřebu, než A/T.
Je to něco na způsob:
„… tun do Lutonu, něco na taxi, něco na divert, já si přihodím dvě tuny…“
„Kapitáne, rád bych letěl na ruku.“
„Rozumím, tak čtyři tuny…“ |
| |
|
| | | | | Co je to SENECA? 1. 3. 2011 / 13:25 | |
| | Pokud se chystám letět celý let takhle, tak o tom určitě mluvíme už na briefingu. V takovém případě má totiž Pilot Monitoring mnohem víc práce než normálně, skoro bych i řekl, že víc práce než Pilot Flying. Jedna z mnoha věcí co Máchovi taky nevysvětlíš ;o)
Někteří kapitáni to přímo nabízejí sami, někteří zase mají rádi trochu klidu aspoň v hladině....Pokud jde o normální let, kde si dělám manuálně jen ten trochu delší odlet, tak se na to ptám v průběhu taxi, to není potřeba nějak složitě řešit.
Spolupráce moc jiná není, pořád postupujeme v rámci SOP pro případ, kdy není zaplý autpilot - prostě PF žádá co udělat, zvolit, nastavit a PM vykonává. Samozřejmě pro případ, že není engaged autopilot a ani jeden nemáme zapnutý FD, jsou všechny tyhle calls takové akademické - na FMA se nic nezobrazuje, na MCP se sice mačká, ale neaktivuje...Je to ale standard na který jsme zvyklí, je dobrý vědět co ten druhej vlastně dělá (když ho má někdo monitorovat). Navíc aktivní cleared alt, heading a speed se samozřejmě nastavují na MCP vždy. Pokud si PM zvolí, že si nechá FD zobrazený, pak je i jednodušší zapnout hned autopilota pokud je potřeba, protože všechny režimy a hodnoty jsou přednastavené.
Pokud jde o to palivo - mám pocit spíš opačný. Proč myslíš, že by měl mít větší spotřebu?
Jen drobně k tomu plánování - přihodit si dvě tuny, to už musí být jó důvod jako třeba bouřky v destinaci, apod. Rozhodně teda ne z důvodu letu ručně
Výjimkou jsou ty krátké prázdné ferry lety co děláme mezi letišti hlavně v UK v noci. Tam nám sice spočítají přelet na nějaké např. 3-4 tuny, ale stejně vždycky ládujeme klasických 10. Důvod je jediný - potřebujem aby to éro bylo aspoň trochu těžší, jinak je to jak splašená kobyla |
| |
|
| | | | | | Co je to SENECA? 1. 3. 2011 / 13:54 | |
| | Cituji: prostě PF žádá co udělat, zvolit, nastavit a PM vykonává.
To jako Pavel Mácha???? |
| |
|
| | | | | | | Co je to SENECA? 1. 3. 2011 / 14:00 | |
| | PM nevykonává, PM s redakcí zpovzdálí sleduje a dělá si poznámky. |
| |
|
| | | | | | | | Co je to SENECA? 1. 3. 2011 / 14:09 | |
| | A zpracovává desítky mailů. Rozmáhá se nám tu jistý nešvar... Už to koukám prosakuje i do okolních vláken, to je horší, než SARS! |
| |
|
| | | | | | Co je to SENECA? 2. 3. 2011 / 08:32 | |
| | „Pokud jde o to palivo - mám pocit spíš opačný. Proč myslíš, že by měl mít větší spotřebu?“
Pokud je v FMC optimální parametr letu, manuálně těžko dosáhneš optimálnějšího. To je nesmysl jak
jazykově, tak fakticky. Samozřejmě, pokud nacpeš do FMC cost 150 a pak letíš ručkou na 15, tak máš nižší spotřebu, ale zase jsi nedodržel některý z parametrů letu.
Prostě si myslím, že pocitovka sebelepšího pilota nemůže překonat stovky korekcí (nebo kolik) za minutu.
|
| |
|
| | | | | | | Co je to SENECA? 2. 3. 2011 / 08:43 | |
| | S tema korekcema sakra pridej ;o)
|
| |
|
| | | | | | | Co je to SENECA? 2. 3. 2011 / 16:26 | |
| | Tomuhle Vláďo vůbec nerozumím.
Cost index není ve výsledku vůbec nic jiného než rychlost, kterou spočítá FMC a letadlo podle ní letí. Jestli tu rychlost dosáhne automatika, nebo já ručně throttlama je úplně jedno.
Proč si myslím, že navíc naopak uspoříš, je z důvodu větší předvídatelnosti co hodláš udělat - nemusíš vymýšlet jaký režim autopilota a autothrottle použiješ a pak je dolaďovat, ale prostě letíš ručně tak, aby to optimálně vycházelo - speciálně pro continuous descent a approach není nic příjemnějšího, než to celé letět ručně - pěkně si poladíš ihned co potřebuješ, bez přemýšlecího času FMC a různých nechtěných reakcí automatiky např. na poryvy, změny směru větru, apod.
S těma stovkama korekcí taky těm automatikám moc nefandi Speciálně v hladině je autothrottle záměrně "tupá" a reaguje velmi pozvolna (v řádu desítek sekund až jednotek minut) na drobné změny, pokud vůbec. Není to potřeba, většinou jsou to drobné "vzduchové nerovnosti" na které není hned potřeba reagovat jiným výkonem a naháněním rychlosti. Aktivnější korekce dělá automatika až při přiblížení, ale i tam hodně konzervativně a ručně si myslím jsi to schopen zaletět optimálněji... |
| |
|
|