No co se Sofie týče, je to jedno z nejnebezpečnějších letišť. Nezdá se, co? Důvodů je několik
1) Vitoša , ten kopec jižně od letiště, nejen že tam překáží, ale taky při silném větru způsobuje turbulenci takového rázu, že to až neni hezký, Zažil jsem tam nejhorší turbulenci svýho života, kdy jsem měl chvílema problémy číst přístroje. Jediná šance byla po vzletu držet (pochopitelně ručně) na horizontu něco málo nad 10stupňů a nechat rychlost lítat od 170 do 210kts, aby jsme nespadli a zároveň nepřekročili rychlost na klapky. Fuj.
2) Kombinace Vitoši a poněkud staromódní postupy ŘLP způsobují poněkud hektické přílety. Zejména když se sedá na dráhu 09 a přilétá se od Kalotiny a sejde se to s odletem,způsobuje to problémy s klesáním (ATC dlouho nechce pouštět dolů), takže už jsem tam párkrát zaži "čestné kolečko", tj. zatáčku o 360 stupňů.
3) ATC někdy používá QNH/feety (v poslední době už je to naštěstí pravidlo) a někdy QFE/metry. Pakliže použije QFE a je nízký tlak vzduchu, stane se, že díky relativně vyšší poloze letiště, asi 1700ft, nelze na výškoměru patřičné QFE ani natočit, takovou hodnotu to neumožňuje. No a tak se používají speciální tabulky pro Sofii, kde se QFE/metry od ATC převádějí na QNH/feety.
A když se faktory 1,2,3 sejdou dohromady, a k tomu nějaká buřinka nebo nízké mráčky, tak to je lepší se na to vyprdnout a jít na pivo. |
|