| | | L-200D Morava - neznámé budíky na panelu 25. 2. 2011 / 12:16 | |
| | Předem se omlouvám za neznalost, ale ať hledám jak hledám, tak některé budíky na tomhle éru mi nejsou jasné (viz obrázek a v něm červené obdélníky).
1. - je mi jasné, že se to týká motorů, ale co konkrétně tyto 4 budíky představují.
2. - knoflík dole uprostřed (má polohy + a -), hýbe s letadýlkem v umělém horizontu, ale k čemu to je? V Readme je text "po vstupu na dráhu odaretovat gyro + horizont". Týká se to tohoto?
3. - Budík ukazující jakési teploty, ale teploty čeho (vzhledem k tomu, že jsou dva, tak oět něco od m otorů, předpokládám).
4. Knoflík vlevo dole u hodin, k čemu je? Po jeho stisknutí se na hodinách objeví bílý obdélníček, ale opět nevím, k čemu je.
5. V Readme je text "Nefunkční motor musí bý zapraporován". V jaké poloze je vrtule zapraporována?
Díky za odpovědi.
|
| |
|
| | | L-200D Morava - neznámé budíky na panelu 25. 2. 2011 / 12:30 | |
| | 1. Myslím že teplota a tlak oleja a tlak paliva ale v tomto si nejsom istý keď tak ma opravte
2. Odaretovať znamená že kliknem na to tlačítko a zmizne mi červená vlajočka s kraja horizontu vtedy je to odaretované. Pohybom + a - s lietadielkom nastavujem neutrálnu polohu kedy mi to letí rovno aby som sa podla toho vedel orientovať.
3. Teplota hlavy valcov u jednotlivých motorov
4. Spúštajú sa ním hodiny a stopky
5. "Zapraporován" znamená maximálny uhol nábehu vrtule aby vrtula mala čo najmenší odpor. |
| |
|
| | | | L-200D Morava - neznámé budíky na panelu 25. 2. 2011 / 12:55 | |
| | Dík za některé odpovědi.
2. - Ať koukám, jak koukám, tak žádné klikací tlačítko na odaretování nevidím, ani tu červenou vlaječku.
4. - Myslel jsem, že stopky se spouštějí tlačítkem vpravo dole (1. stisk spouští, 2. stisk zastavuje a 3.stisk nuluje). Ale na co je tlačítko VLEVO dole (u hodin). Hodiny mi běží stále, ať ho mačkám nebo ne.
5. Takže v této poloze? viz obrázek. |
| |
|
| | | | | L-200D Morava - neznámé budíky na panelu 25. 2. 2011 / 13:46 | |
| | 2. Potom je to iný typ ktorý aretovanie nemá čiže odpadá povinný úkon odaretovať horizont.
4. Toto je manuál k hodinám čo sú v z-142 myslím že morava má také isté
Letecké palubní hodiny mohou mít nìkolikeré provedení. Popíšeme si tedy ty
nejčastější v našich aeroklubech. Klasicky, jsou to velká a malá ručička a k tomu
2 menší ciferníky - dvojí stopky - horní hrubé, dolní jemné.
Dole jsou po stranách ještě 2 knoflíky/ovladače. Ten vlevo - červeně označený
- se chová podobně jako u hodinek. Když jej povytáhneme, seřizujeme čas na
hodinách. Při otáčení levého ovladače doleva se hodiny natahují. Stiskem levého
ovladaèe spouštíme hrubé stopky - v podstatě malé hodiny (velká a malá ručička)
v horní části ciferníku s tím, že začínáme na nule, tj. nahoře. V tomto malém
ciferníku je okénko indikující stav hrubých stopek. Je tmavé - když stopky stojí, bílé - když běží a
napùl bílé napùl tmavé - když jsou stopky zastaveny. Cyklickým mačkáním levého ovladače hrubé
stopky zapínáme, zastavujeme a nulujeme. Pokud máme spuštěny hrubé stopky, povytáhneme levý ovladač a posuneme čas např. o 15 min. dopředu, tak se posune i údaj na hrubých stopkách. Je to propojeno.
Pravý ovladač - stříbný s šipkou doleva a nápisem "Pusk" - spouští jemné stopky do 30 minut;
které jsou ve spodní části ciferníku. Mačkáním stopky cyklicky buď spouštíme, zastavujeme nebo
nulujeme. Buď je minutová ručička v ciferníku sama a vteřinovka obíhá ve velkém ciferníku, nebo
(méně často) je vteřinovka součástí malého spodního ciferníku. Stiskneme-li tedy pravý ovladač, a spustíme stopky, začne se ve většině případù pohybovat vteřinovka na velkém ciferníku a po minutě
vidíme, jak se na spodním malém ciferníčku indikuje první minuta.
Nápis "Pusk" je tam proto,ze celý hodinový stroj se pootočením pravého ovladače doprava dá
kdykoli úplně zastavit - cvakne v tom, a přestane tikat. Pootočením doleva hodinový stroj zase spustíme.
Používá se to při delším stání, kdy je jasné, že by péro tak dlouho nevydrželo - musí se pak
samozřejmě seřídit aktuální čas.
Oboje stopky spouštíme těsně před rozjezdem. Hrubé stopky slouží pro měření celkové doby letu,
jemné pro délku jednotlivých traťových úsekù.
Stopky lze spouštět/zastavovat/nulovat klikáním levým tlačítkem myši na ovladače. Seřízení správného
času se provede klikáním pravým tlačítkem myši na levém ovladači (rozlišuje se pravá a levá část,
takže jde seřizovat oběma směry. Zastavení (Pusk) se provádí kliknutím pravého tlačítka myši na pravé
polovině pravého ovladače - spuštění pak opět pravým tlačítkem myši na levé polovině pravého ovladače.
Snáď je to jasné
5. Je to presne tá poloha |
| |
|
| | | | | | L-200D Morava - neznámé budíky na panelu 25. 2. 2011 / 19:12 | |
| | Dík za vyčerpávající popis hodin, funguje to přesně tak. |
| |
|
| | | | L-200D Morava - neznámé budíky na panelu 25. 2. 2011 / 14:54 | |
| | Ad 5. Nemá spíš vrtule při maximálním úhlu náběhu největší odpor? |
| |
|
| | | | | L-200D Morava - neznámé budíky na panelu 25. 2. 2011 / 15:44 | |
| | Má voči motoru - otáčaniu. Voči prúdu vzduchu obtekajúcemu lietadlo má odpor minimálny. |
| |
|
| | | | | | L-200D Morava - neznámé budíky na panelu 25. 2. 2011 / 15:52 | |
| | Áha |
| |
|
| | | L-200D Morava - neznámé budíky na panelu 2. 3. 2011 / 19:40 | |
| | | |
|
| | | | L-200D Morava - neznámé budíky na panelu 4. 3. 2011 / 19:41 | |
| | Panečku, tak něco takového jsem si představoval, dík. |
| |
|
|