2. Potom je to iný typ ktorý aretovanie nemá čiže odpadá povinný úkon odaretovať horizont.
4. Toto je manuál k hodinám čo sú v z-142 myslím že morava má také isté
Letecké palubní hodiny mohou mít nìkolikeré provedení. Popíšeme si tedy ty
nejčastější v našich aeroklubech. Klasicky, jsou to velká a malá ručička a k tomu
2 menší ciferníky - dvojí stopky - horní hrubé, dolní jemné.
Dole jsou po stranách ještě 2 knoflíky/ovladače. Ten vlevo - červeně označený
- se chová podobně jako u hodinek. Když jej povytáhneme, seřizujeme čas na
hodinách. Při otáčení levého ovladače doleva se hodiny natahují. Stiskem levého
ovladaèe spouštíme hrubé stopky - v podstatě malé hodiny (velká a malá ručička)
v horní části ciferníku s tím, že začínáme na nule, tj. nahoře. V tomto malém
ciferníku je okénko indikující stav hrubých stopek. Je tmavé - když stopky stojí, bílé - když běží a
napùl bílé napùl tmavé - když jsou stopky zastaveny. Cyklickým mačkáním levého ovladače hrubé
stopky zapínáme, zastavujeme a nulujeme. Pokud máme spuštěny hrubé stopky, povytáhneme levý ovladač a posuneme čas např. o 15 min. dopředu, tak se posune i údaj na hrubých stopkách. Je to propojeno.
Pravý ovladač - stříbný s šipkou doleva a nápisem "Pusk" - spouští jemné stopky do 30 minut;
které jsou ve spodní části ciferníku. Mačkáním stopky cyklicky buď spouštíme, zastavujeme nebo
nulujeme. Buď je minutová ručička v ciferníku sama a vteřinovka obíhá ve velkém ciferníku, nebo
(méně často) je vteřinovka součástí malého spodního ciferníku. Stiskneme-li tedy pravý ovladač, a spustíme stopky, začne se ve většině případù pohybovat vteřinovka na velkém ciferníku a po minutě
vidíme, jak se na spodním malém ciferníčku indikuje první minuta.
Nápis "Pusk" je tam proto,ze celý hodinový stroj se pootočením pravého ovladače doprava dá
kdykoli úplně zastavit - cvakne v tom, a přestane tikat. Pootočením doleva hodinový stroj zase spustíme.
Používá se to při delším stání, kdy je jasné, že by péro tak dlouho nevydrželo - musí se pak
samozřejmě seřídit aktuální čas.
Oboje stopky spouštíme těsně před rozjezdem. Hrubé stopky slouží pro měření celkové doby letu,
jemné pro délku jednotlivých traťových úsekù.
Stopky lze spouštět/zastavovat/nulovat klikáním levým tlačítkem myši na ovladače. Seřízení správného
času se provede klikáním pravým tlačítkem myši na levém ovladači (rozlišuje se pravá a levá část,
takže jde seřizovat oběma směry. Zastavení (Pusk) se provádí kliknutím pravého tlačítka myši na pravé
polovině pravého ovladače - spuštění pak opět pravým tlačítkem myši na levé polovině pravého ovladače.
Snáď je to jasné
5. Je to presne tá poloha |
|