FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 22. 11. 2024, svátek má Cecílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Změna VPD v užívání Jeden příspěvek | Celý strom
Změna VPD v užívání   21. 2. 2011 / 20:20
armyboy
Pěkný večer, měl bych dotaz na odborníky asi nejlíp pro real ATC. Zajímalo by mě jak je v praxi řešena změna VPD v užívání. V podstatě jde o to jak dlouho trvá změna VPD v užívání (myslím prakticky) navést letadla na novou dráhu atd. Samozřejmě s tím se pojí i dotaz jak se to v praxi provádí a co je zásadním faktorem pro změnu VPD (vím že je to asi směr a rychlost větru).
Díky
 

Změna VPD v užívání   21. 2. 2011 / 21:48
Rychlokvaška
Než se ozvou real ATC, tak jenom drobná odbočka k nám na Gatwick. Změna dráhy v užívání je u nás bůhvíproč záležitost 10-15 minut a to se mi vždycky zdálo hodně (zvlášť na příletu, když se člověk blbě časově trefí a musí holdovat).

Teda bůhvíproč...Tak jsem se na to na nedávném setkání s ATC, co pravidelně děláme, ptal proč to tak je. No a byl jsem zahrnut půlhodinovou přednáškou, na kterou nešlo říct ani ble a koukal jsem jak tele na nový vrata ;o)
Údajně ve zkratce musí provést inspekci dráhy, exitů, světel, ILS a záložních zařízení a zdrojů pro ILS, kompletně přeorganizovat provoz v London TMA, atd.

Na jednu stranu je chápu, jsme holt letiště, které má jen jednu dráhu, s největším provozem na světě. A taky London TMA je celkem brutální organizovaný chaos, kde cokoliv co jde takříkajíc proti proudu dělá pěknou paseku.

Na druhou stranu kamkoliv lítáme do destinací není většinou problém vyžádat si opačnou dráhu a obratem ji dostat, přesto že není aktivní a na druhé (opačné) je čilý provoz. Maximálně nás nechají chvíli čekat, abychom se jim nemíchali do aktuálních příletů.

Jinak faktory na změnu dráhy z pohledu ATC ti řeknou kluci. Z pohledu pilotů to může být spousta jiných důvodů. Vzlétat proti větru je základ, tos vystihl správně. Ale tuhle podmínku je někdy potřeba porušit třebas z důvodu členitého terénu v okolí letiště - někdy je startovat proti větru ale zároveň proti kopcům horší, než s trochou větru v zádech, ale směrem na moře. Někdy je to jenom pocitově z hlediska větší rezervy v případě problémů (vysazení motoru), jindy nutnost z důvodu váhových omezení na vzlet proti kopcům. Příkladem budiž Lanzarote, Dalaman, Milas Bodrum, Korfu, Torino...
Někdy je u složitějších odletů nebo zdlouhavého pojíždění taky fajn si říct o jinou dráhu, prostě jen protože tím člověk ušetří spoustu času - typicky Antalya a dráha 36R/18L, Palma de Mallorca, atd.
 

Změna VPD v užívání   21. 2. 2011 / 22:18
Lowmick   
Na Mallorce jsem si jednou jedinkrat dovolil somrovat o ready message a dostal jsem na frekvenci sodu, ze uz je priste nepoprosim radsi ani o QNH, natoz o zmenu drahy Byla tam takova asi dost dominantni pani...
 

Změna VPD v užívání   21. 2. 2011 / 22:48
Rychlokvaška
No jestli to bylo poslední půlrok, tak to je bohužel ta jejich příšerná "stávka". Časy kdy člověk od Španělů dostával directy, sami dávali ready a delay msg a spoustu dalších drobných hloupostí je tatam. Dokonce bylo období, že všichni museli lítat komplet SIDy a STARy včetně výškových a rychlostních constraintů, kompletní approache, spoustu lidí nechávali holdovat, nepovolili žádnej vizuál a pokud jsi nebyl ve svém CTOT na minutu přesně na holding pointu, tak tě dokonce v klidu poslali pěkně zpátky na stand. To už začalo dost hraničit s absurditou (byť stále v rámci pravidel) a přerostlo to v totální chaos v okamžiku, když se jednoho dne rozhodli stávkovat doopravdy a bez nějakého upozornění řekli prostě za půl hodiny padla a kdo neodletí, zůstává. Někdo to stihl doslova v poslední minutě, někdo bookoval hotely, kupoval shortky, žabky, tričko a zubní kartáček

Kanáry už jsou poslední dobou relativně ok, skoro jako za starých časů. Ale Baleáry a to naprosto chaotický okolí Barcelony je pořád peklo....

Jinak jestli myslíme tu samou dominantní paní, tak ta jednou tak seřvala nějakýho chudáka ve španělštině, že z toho co jsem pochytil to znělo skoro jako jeho manželka ;o) Beztak to bude nějaká tlustá fousatá Máňa ;o)
 

Změna VPD v užívání   21. 2. 2011 / 23:13
Tragédie v JRD
Víš co se říká, že jo .. Baby s medovým hláskem, pod kterým si představíš blonďatýho anděla, jsou ty nejhnusnější a naopak
 

Změna VPD v užívání   21. 2. 2011 / 23:27
Rychlokvaška
Ne tahle byla jako jasná...nevím co tomu řekne Lowmick, ale tohle muselo být peklo ;o)

Čoveče ale nevím jestli to platí i o Francouzkách....oni jich mají na rádiu spoustu a najdou se mezi nima moc pěkný hlásky

Jednou dokonce kdosi na frekvenci chtěl po slečně/paní asi třikrát zopakovat to samý, pak slušně poděkoval, že to je jen proto jak se to krásně poslouchá a jestli by nemohl poprosit o telefon...

Už si ani nepamatuju co ona to vlastně říkala...proceed dct COQUE?
 

Změna VPD v užívání   21. 2. 2011 / 23:38
pseudoMates
Nebylo to spíš "proceed dct Merde"..?
 

Změna VPD v užívání   22. 2. 2011 / 09:55
Lowmick   
No Traged mi to pokazil. Fakt mela krasnej a prijemnej hlas (i kdyz me zrovna jebala). Tak jsem si stejne na zaver rikal, ze jsem s ni aspon trochu rozvinul konverzaci, bude si me pamatovat a pri regulernim CTOT ze uz se jen zeptam na telefonni cislo a je to tam... Ted jsem kvuli vam ztratil iluze...

Na druhou stranu, taxi time se pocital tusim 20min. Jedna posadka od Lufthansy to prosvihla o 4 minuty (takze ji na taxi zbyvalo porad 16), a tahle slecna jim nedala povoleni. At si podaji novy FPL. Asi 15min se tam s ni na frekvenci hadali do krve, ale nepochodili. Koncilo to tim, ze si zadali jmeno jejiho nadrizeneho a telefonni cislo (hajzli, chteli me predbehnout). Fakt bych nikdy nerek, co se na tak velkem letisti da verejne v radiu zaslechnout.

btw po spusteni nam (konkretne u tohodle era) trva 3 minuty nez se nastavi AHRS. Zadal jsem ji pro to 3 minuty pred 20ti minutama pred 5 min CTOT ( ) o spusteni, abychom byli on-time. A stejne mi to nepovolila. Po objasneni duvodu s poznamkou, ze to je kvuli umyslu striktne dodrzet pridelene casy to najednou slo.
A myslim, ze ten den jsem si vyzral i Francouze. Jak si spanelaci s frantikama predavaj nekde v pulce letu nad vodou, tak si rikam "gut, hned je zkusim ukecat o zkratku", a ono neeee Presne bod po bodu jak jsem to mel ve FPL. Ani o mili min
 

Změna VPD v užívání   21. 2. 2011 / 22:26
FSPilot   
Např. na Mošnově se používají oba směry dost často - přílety od HLV, popř. TBV na 04 a odlety z 22. Při tom provozu, co tam je, je to sranda (až na vyjímky)
 

Změna VPD v užívání   22. 2. 2011 / 12:15
armyboy
Děkuju, myslím že s pohledu pilota paráda. K těm letištím slyšel jsem že EHAM je na pojíždění prevít všude daleko
 

Změna VPD v užívání   22. 2. 2011 / 12:42
Hermann   
jo jo, 36L/18R je velkej hit ..
 

Změna VPD v užívání   22. 2. 2011 / 17:35
Rychlokvaška
Taky jste sedali do polí u Amsterdamu? Já když jsem onehdá po 45 minutách letu a půl hodině pojíždění zahlídl jak se po třetím přejezdu dálnice konečně na obzoru vyloupl termínál, tak se mi chtělo vystoupit a jít pěšky....

Lítat z Heathrow do Amstru snad musí být nejméně ekonomická linka na světě a přesto to třebas BA dává 8x denně Někdy nechápu jak se můžou vejít do scheduled 1h block time
 

Změna VPD v užívání   22. 2. 2011 / 17:41
Balooo   
nesmíš tak koukat na dálniční speed limit. na rovince oroštovat, před zatáčkou přibrzdit a pomoct si křidélkama, za deset minut to musíš dát.
 

Změna VPD v užívání   22. 2. 2011 / 17:43
Rychlokvaška
A pak to vzádu vyložit rovnou vidlema
 

Změna VPD v užívání   22. 2. 2011 / 18:01
Balooo   
Stačí vzadu otevřít a následně vylézt z dickpitu s šálou na hlavě a zařvat: "Pro Alláha, tady je zase psů!" Evakuace do patnácti vteřin.
 

Změna VPD v užívání   23. 2. 2011 / 09:14
Premek
Jo kamarade, co sis nalozil, to vezes... ;o)
 

Změna VPD v užívání   22. 2. 2011 / 21:31
Hermann   
nastesti ne. Nicmene pojizdeni co trva dyl nez samotnej let, to snad vazne ma jen Amstr ...
 

Změna VPD v užívání   23. 2. 2011 / 09:20
AJS
Přitom z mého subjektivního pohledu, AMStry jsou hned tři.

AMS 1 je ten starej, dobrej, kdy člověk sedne na nějakou normální dráhu, jako 27, 18C, 06 apod, zatočí doleva a šup, už je na okružní pojížděčce kolem terminálů, jen najít tu stojánku.

AMS 2, to je ta příšera, jak popisuje Mirek Dušín, tzn. člověk sedne na Polderbaan, odbočí na polní cestu, a po dvaceti minutách jízdy kukuřičným polem uvidí kdesi v dálce záři nad terminálama

AMS 3, to je, když člověk letí na terminál všeobecného letectví, nebo na údržbu, a ATC ho pošle na dráhu 22/04. To je ta stará, zřídka používaná, relativně krátká dráha, ze který se jen odbočí a šup, člověk je u terminálu. Pojíždění asi tři minuty. Na vzlet to samý. Pokud by si člověk odmyslel tu komunikaci, má pocit, že je na jiném letišti a ten cvrkot vedle k tomu vůbec nepatří.
 

Změna VPD v užívání   21. 2. 2011 / 23:45
pseudoMates
Nejsem sice real ATC, kdyžtak mě někdo z věžníků opravte.
Jak už tu zaznělo.. Primárním faktorem pro změnu QFU je směr a rychlost větru.. dále pak to jsou hluková omezení, v případě více dráhových letišť preference jednotlivých drah ať už v závislosti na povětrnostních podmínkách tak i na oněch hlukových omezeních.. Pak to může být třeba systém uklízení sněhu, kdy u křižujících se drah a příznívém větru se dá lítat na jednu a druhá se uklízí, a pak se to protočí.. Atd..
 

Změna VPD v užívání   22. 2. 2011 / 09:24
Medcin
Dotaz jsem spíš chápal ne na důvody, ale na postup. Jestli je to něco jako „tydle tři ještě na 06, další mi lifruj na 24“ nebo „OKZAK na krátkém finále - go arround - před 5s jsme změnili dráhu“
 

Změna VPD v užívání   22. 2. 2011 / 09:55
maco
Tohle je specialita řídících na IVAO Když jsem na finále, tak se zničeho nic objeví TWR a trvá si na tom, že dráha v používání je úplně někde jinde, i když ji právě kromě mně nikdo jiný nepoužívá
 

Změna VPD v užívání   22. 2. 2011 / 09:57
Tragédie v JRD
No, od toho tam ten věžník je .)
 

Změna VPD v užívání   22. 2. 2011 / 11:08
N.G.
Presne tak proste dostane kdo jeste poleti starou drahu a kdo novou.
 

Změna VPD v užívání   22. 2. 2011 / 12:38
veznikprg
Tak ve zkratce ... Vedouci smeny na vezi se rozhodne (na zaklade okolnosti jako je sila a smer vetru,hlukove postupy,kontaminace drahy,kvalita pristrojoveho priblizeni apod.) otocit drahu.Zavola vedoucimu smeny na APP ze za 15 minut by otocil drahu.Dela se to vetsinou kdyz je co nejmin provozu aby nebyl nejaky velky dopad.Lidi u "stolu" se domluvi kdo bude jako posledni na pristani a kdo jako posledni jeste na vzlet.V nejlepsim pripade je draha otocena nez kdokoli stihne doletet.Obcas se musi zavyckavat ale nebyva to prilis caste.Nebudu mluvit o pripadech kdyz jsou velke bourky a pod.(to se obca lita i 13 dolu a 31 nahoru))APP zavola na ACC ze sme zmenili drahu a ty zacnou pridelovat nove STAR pro danou drahu.
 

Změna VPD v užívání   22. 2. 2011 / 17:38
armyboy
Díky moc
 

Změna VPD v užívání   22. 2. 2011 / 19:39
N.G.
A pak je tam druhe reseni ze sedi typickej aproucnik a zmeni drahu trikrat ze 10 minut a tak jsme za voblouky co se nedokazou rozmyslet.
 

VWAC
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ