FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 16. 11. 2024, svátek má Otmar Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Smolensk Tu-154M - Final Report Jeden příspěvek | Celý strom
Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 19:02
Rychlokvaška
Tak jak je zvykem, uzavíráme letecké kauzy závěrečnou zprávou.
http://www.mak.ru/russian/investigations/2010/files/tu154m_101/finalreport_eng.pdf

A musím říct, že už sotva po třiceti stranách už skoro přestávám mít chuť to číst do konce. Ani ne tak proto, jakým způsobem asi probíhá výcvik a létání v polském letectvu, ale hlavně proto, jakou ochotu ke "spolupráci" vyvinuli potentáti z Varšavy. Tomu se opravdu říká snaha o objektivní uzavření vyšetřování.

Je to hnus.
 1x  

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 19:07
Lejzy
Dík, zkusím přečíst.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 20:26
FSPilot   
No příčiny víceméně dle očekávání, ale to pozadí letu je drsné. Na IVAO tu přípravu a provedení letu docela osírám, ale jak tak čtu, tak tady to nebylo o nic moc lepší... 180 stran sice nepřečtu, ale průběh a hlavně shrnuté fakta jsem dočet s kroutící se hlavou...
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 20:40
Tragédie v JRD
jen k tomu konci.. jsi si jist, ze ta zprava samotna je objektivni, takze muzes "objektivne" verit "neobjektivnimu" pristupu polaku?
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:14
Rychlokvaška
Na tohle téma nemá smysl diskutovat...to bys pak objektivním nemohl nazvat nic, vždycky to bude jen o tom, kdo takovou zprávu připravuje, s jakým profesionalismem a nakolik mu jde důvěřovat.

Nicméně...
Na základě toho co koluje po internetu už ode dne té katastrofy, na základě téhle zprávy a jejích technických detailů a na základě svých zkušeností s dopravním lítáním si troufám říct, že jako faktografický dokument popisující danou událost vypadá důvěryhodně a objektivně. Dokázal bych si představit jiný závěr (doporučení na pouhou jednu stranu jsou celkem výsměch v porovnání třebas s NTSB nebo AAIB) a trochu jinou strukturu, ale jako rozbor události a jejích příčin mi to připadá jako velmi profesionální dílo.

Ostatně Rusko s celou události má tak málo co společného, že už jenom proto nevidím žádný motiv k neobjektivnosti nebo zkreslování či zamlčování informací.
Naproti tomu o tom jaký je v polském letectvu bordel předpokládám už málokdo pochybuje....koneckonců není to první událost, která ukazuje na pořád ty stejné systémové problémy a lidská selhání, z kterých se nikdo nepoučil....
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:23
Tragédie v JRD
No, dle me je tam toho k diskusi vice, nez by se zdalo. Ano, nikdy by nezpochybnoval treba cesky UZPLN nebo jinou instituci, pokud resi nehodu nekoh, ke komu nema zadny vztah.

Pokud ale jde o tento konkretni priklad, je situace trosku jina. Je to asi stejne, jako kdyz by policajt mel resit svuj vlastni trestny cin. Stret zajmu celkem jednoznacny.

A to, ze zrovna rusove s polaky moc ochotni spolupracovat nebyli, je vcelku zname.

Takze, jakkoli se treba "trefili" s pricinami a dejem na palube, stavel bych se k obejtivite vuci Polsku velmi, velmi ostrazite.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:34
Rychlokvaška
Co je třeba k diskusi a v čem je střet zájmů??

Tímhle vyjádřením o "jednoznačném střetu zájmů" bys napadal každé jednotlivé vyšetřování letecké katastrofy v historii. Vždycky tam bude zástupce provozovatele, výrobce letadla, výrobce motorů i země kde se stala nehoda. To je základní princip zakotvený v konvencích a ICAO Annexu. To není žádný střet zájmů, ale profesionální vyšetřování.

Podíl Ruska na té katastrofě je nulový. Podíl na jejím vyšetřování naopak velmi značný - Ruské území, letadlo, motory, většina systémů. Nevidím vůbec žádné důvody pro neobjektivitu, byť si o celém politickém pozadí můžu myslet cokoliv.

Ten kdo naopak vůbec spolupracovat nechtěl, byli Poláci...celá zpráva je prolezlá tím, jak Poláci odmítli něco poskytnout - dokumenty, součinnost, důkazní materiály, apod.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:37
Tragédie v JRD
A ty ocekavas, ze si rusko do sebou vydane zpravy napise, byt naznak, ze nejaky dil viny muze mit ono?

Ale pokud tem zaverum a vsemu , co je tam napsano, bezmezne veris, tak o tom fakt nema cenu diskutovat
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:41
Rychlokvaška
Tome, upřímně, existuje i bez toho co tam napsali nějaký důvod si myslet, že by na tom měli mít nějaký podíl? Pokud ano, tak jaký?

Já jsem nenapsal, že tomu bezmezně věřím, já jsem napsal co jsem napsal v předešlém příspěvku. Věřím, že poznáš rozdíl

Ale jestli máš chuť diskutovat, tak prosím, začni Moc rád se dozvím něco co v té zprávě není, nebo je špatně
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:47
Tragédie v JRD
Prosim Te, precti si jeste jednou k cemu se tykala ma poznamka o objektivite u tveho puvodniho prispevku.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:56
Rychlokvaška
Neobjektivní přístup Poláků mi nemusí nikdo z Ruska vysvětlovat, ten je jasný i bez té zprávy...
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:00
Tragédie v JRD
Aha .. a to jsi si precetl v ruskych novinach? .)
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:02
Rychlokvaška
Ne, to jsem si přečetl ve své amatérské neobjektivní mysli
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:37
Balooo   
Ono to nebude tak žhavý. Věřím tomu, že kdyby nějaká jiná "elitní garda" zrakvila prezidenta s takovým kolotočem průšvihů, tak by taky kolem sebe vztekle kopala, protože je jasný, že za tohle by měli vykopat půl důstojnického sboru, pokud se všichni neúčastnili toho nešťastného zájezdu.
A s Polákama je to sice těžký, protože mají trochu větší traumatické ego, ale k nám se taky dostanou jenom ty nejlepší špeky, což jsou výkřiky, kterým se tam ostatní taky smějou.
Myslím, že umřít při podobné příležitosti je to nejlepší, co si může populistický politik přát. A nakonec to dvojče bez dvou za dvacet stejně prezidenta nevyhrálo, tak to u sousedů nebude tak špatný.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:35
FSPilot   
No pokud to bereš tak, tak se nikdy nemůžeš dozvědět, jak to skutečně je, protože Poláci jako národ jsou známí svým zaujetím a zapálením pro vlastní věc -> např. Papežem byl polák, celé polsko bylo v tu ránu šíleně věřící; polák byl na špici ve skocích na lyžích, celé polsko se mohlo ze skoků na lyžích bránit; polák se dostal do F1, všichni se stali fandy motorsportu, atd.
A co se týče spolupráce s Ruska s Polskem, tak tam bych se ani nedivil, že nechtěli spolupracovat, protože už z povahy toho národa je víc než zřejmé, že kdyby měli Poláci hlavní slovo ve vyšetřování, nikdy by se nedostalo na objektivní vyhodnocení téhle katastrofy a za všechno by mohli ATC na letišti, tehnika na letišti a "nepředvídatelné" počasí (krásně je to vidět na nedávné havárii Kubicy).
Myslím si, že vím o čem mluvím. Do teď jsem žil defakto na polských hranicích.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:40
Tragédie v JRD
A cesi tim snad zapaleni nejsou? )) Kdyz jsme byli mistry sveta v hokoeji, tak se pulka naroda stala hokejovym fandou. Atd . To neni zadna zvlasnost polaku, to je zvlastnost v podstate kazdeho naroda Kdyz janda vyhral turne tri mustku a vubec, zaril ve svetaku, tak taky vsichni zrali skoky na lyzich

Ano - poslednim odstavcem jsi uderil hrebicek na hlavicku. Kdyby to vysetrovali polaci, tak by za vetsinu mohli Rusove. Stejne tak, kdyz to vysetrovali Rusove, tak je vcelku ocekavatelne, ze za vsechno muzou Polaci.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:45
Rychlokvaška
Já pořád přemýšlím, co za příběh by si asi museli Poláci vycucat z prstu, aby mohli ukázat prstem na Rusko...

Že nerozehnali mlhu na letišti? Nebo že nezamontovali do Tučka nějaký automatický blbuvzdorný goaround? Nebo že nenapsali do manuálu - POZOR, životu nebezpečno klesat pod minima a ignorovat GPWS? Nebo že jim nezakázali vstup do vzdušného prostoru? Nebo co vlastně?
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:49
FSPilot   
To máš jedno Tom prostě musí mít slovo proti. To by nebyl on, aby hned souhlasil a nezpochybňoval

Fascinuje mě, že vůbec neudělali approach briefing, jestli jsem to tam pochopil správně - mám za to, že to je i pro jednopilotní IFR základ zahájení přiblížení.
A pak to přestavení výškoměru na standart, aby neřval GPWS... to je možno dělat?
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:52
kuma   
No, já si nedovedu představit, že někdo letí na letiště, které je bez navigačních prostředků "támhle někde v mlze" - a nemám před tím nazpaměť nabiflovaný aspoň záladní kursy, vzdálenosti, výšky a rychlosti... I když jsem si jen pro radost vozil zadek na blbym simulátoru, kde víc než půlku za mne udělal můj instruktor, bez tohohle jsem nemoh ani zkoušet nahazovat....
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:46
kuma   
Myslím, že by bylo velmi zajímavé vrátit zpět historii a nechat to vyšetřit poláky. POkud pominu nesmyslné výkřiky bratra zesnulého prezidenta, tak si myslím, že i v Polsku je ještě dost lidí, kteří mají chladnou hlavu. Chtěl bych vidět, čistě hypoteticky, co by podle tebe ti poláci mohli vymyslet - znovu opakuji, že základní fakta jsou jasná od prvního dne - jak facka.

Zkus vymyslet aspoň něco, teoreticky, abychom si mohli udělat reálnější představu...
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:51
Tragédie v JRD
To je fuk Jsem se nechal unest, to uz bylo spis jako diskusni otazka. On ten komentar te objektivity se tykal kapku neceho jineho Ne ani tak toho, jestli za to mohli zrovna rusaci nebo polaci
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:53
FSPilot   
Já su hlópé, ale zvědavé synek Čeho se to teda týkalo?
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:57
Rychlokvaška
"Nechal jsem se unést"
Co si takhle místo toho dát pivko a napsat - zase jsem chtěl kafrat, ale nějak mi došly argumenty? ;o)
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:03
Tragédie v JRD
Cece, to bych ani nerekl. Jen neverim tomu, co napise rusak vysetrujici udalost v rusku, o "nekonstruktivnim" pristupu polaku, v situaci, kdy sam Rusak ma maslo na hlave a sam bojkotoval nezavisle vysetrovani a pristup polaku k vysetrovani.

... Ale tomu ty neveris, protoze v te sprave jsi si to neprecetl, ze jo?
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:11
FSPilot   
Moc koukáš na americké filmy o konspiračních teoriích
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:18
Rychlokvaška
To si nemyslím...kdybych napsal o konspiračních teoriích, tak Tomáš zase napadne konspirační teorie. On totiž žije v nějaké jiné dimenzi, kde nic není skutečné, nikdo nemluví pravdu a nikdo nemá úplné informace, krom něj samotného
Co je ještě kouzelnější, že se zdá, že v oné dimenzi existuje nějaký nevyčerpatelný zdroj informací o všem možném, který je v zásadě správný, pravdivý a objektivní, jen do něj nikdo z nás poučených laiků nevidíme, ať se snažíme sebevíc ;o)
Jinak si to zpochybňování všeho a všech z obou stran argumentu neumím vysvětlit....
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:25
Tragédie v JRD
No, zalezi na tom v cem Pokud jsi prisel s "chemtrails"... tak ti ji napadnu Pokud by jsi vyjadril (coz je taky konspiracni teorie) pochybnosti o objektivite tvrzeni v te zprave, tak nereknu ani slovo, neb bych to nemel potrebu komentovat

To je easy. A jen proto, ze ty si myslis, ze to tak je, me nezavazuje k tomu myslet si to same.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:29
Rychlokvaška
To tě nezavazuje, to máš pravdu. Ale pořád ještě tvůj názor, byť je jistě oprávněný, nebyl z tvé strany podložený ničím konkrétním, viz opakované dotazy

Mimochodem, znovu opakuji, já se nebavil o objektivitě nějakého tvrzení v té zprávě, ale o to zcela zjevné nesoučinnosti polské strany.
Tedy ne o tom, že rusák napsal "poláci nechtějí spolupracovat", ale o tom, že ve zprávě není dokument XY, protože ho poláci odmítli poskytnout.

Ale to by sis ji musel přečíst celou a to je moc dlouhý co?
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:42
Balooo   
Aha, takže
- můžeš vyloučit existenci UFO? Aha!
- můžeš vyloučit, že je Elvis naživu? Aha!
- můžeš dokázat, že se chemtrails naprosto a vůbec nezakládají na pravdě? Aha!
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:47
Tragédie v JRD
Vyloucit nemuzes nikdy nic, ale myslet si muzes ledasco... krom toho, na ufo - teda - na mimozemstany - verim, elvis.. to je ten zpevak? ten je mi tak nejak ukradenej, tak at si klidne zije, nebo je mrtvej ...
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:51
Balooo   
Že tě už očipovali ještěři? Přiznej se!
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:53
Tragédie v JRD
Voe, me uz astar seran odlifroval .. nevim kam toslibovali.. na plejady?
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:58
Balooo   
já jsem se byl podívat na evakuační plavidlo, ale už měli volný jenom kajuty a já chci apartmán s terasou. Tak jsem si dal rezervaci na další let.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 14:25
Karel
Serte na ještírky. Za chvílu tu bude ta... no, ta... jak se jmenuje... Planeta X! Přesedneme a bude to s plnou parádou. Tam budou apartmány, to si Balooo budeš rochňat!
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:33
FSPilot   
A ten zdroj se jmenuje "gůgl"
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:12
Rychlokvaška
Tak znovu...

V čem spočívá úloha ruské strany na celé události?
Pauza
V čem spočívá úloha ruské strany na celé události?
Pauza
Prosím o odpověď, než začneš číst dále.

A rusák nemusí nic psát o nekonstruktivním přístupu, aby pochopil každý průměrně inteligentní jednotlivec, že ten přístup konstruktivní nebyl. Přečti si třeba tu zprávu a její reference na neposkytnuté dokumenty a informace. Pak si ji srovnej s běžným reportem třebas NTSB nebo AAIB, abys viděl tu do nebe rostoucí hromadu toho co v něm chybí z důvodu, že se to Poláci rozhodli neposkytnout. Vyšetřování má politické pozadí (z polské strany) už od začátku. Do vyšetřování nehod nepatří, přesto ho tam ONI motají už od začátku.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:48
Lejzy
Oni v tech papirech meli nejspis peknej bordel. Nepochopil jsem ani, jestli to letadlo melo platne osvedceni o letuschopnosti.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 23:08
Rychlokvaška
Na palubě podle všeho jen staré neplatné a pak ještě jedno platné, ale od jiné mašiny...
 

Smolensk Tu-154M - Final Report... aneb návrat do budoucnosti je možný, že, kumo?   8. 2. 2011 / 11:02
lancaster   
Tak nevím jestli jsem se nepřekoukl, ale praštilo mě do očí datování Final Reportu, protože podle něj bylo vyšetřování uzavřeno dříve, než k události došlo:viz strana 8 dole
Start of investigation April 10. 2010, End of investigation January 10.2010, takže podle datování téhle oficiální zprávy asi něco soudruzi ... sakra, aspoň by si to mohli po sobě zkontrolovat, když tomu dají název Final Report.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:44
kuma   
Až na to, že Poláci se nestali zarputilými katolíky po promoci Jana Pavla. To byli odjakživa, konec konců už když bojovali o Síč.

V zásadě si ale myslím, že Tom tak trochu ulítá, já myslím (a psal jsem to tu mockrát), že skutečně už od prvních dnů je jasné co a proč se stalo, jen všichni váhali / doufali, jestli oficiální vyšetřování nebo černé skříňky přinesou zásadní novinku.

Zásadní novinka byla, že papaláši hudrali pilótovi do zátylku, v kabině byl navigátor kdoví proč - navíc se zjistilo, že PIC neměl refresh pro špaté povětrnostní podmínky, na tomto letišti byl jen 3x za hezkého počasí jako kopilot - a z posádky to tam jinak neznal nikdo. O secvičení víceposádky a případném preflight breefingu ani nehovořím.

Což jsou okolnosti šokující, ale původní principiální linku nijak nezpochybňující a neovlivňující. Na tom žádnou skulinu pro spiklenecké teorie nevidím... (pokud ovšem někdo nebude trvat na tom, že mezi troskami pobíhali ruští hejkalové, ranami do zátylku dobíjeli přeživší oběti - an ještě jim z těl stačili vydloubat ty kulky, aby je nikdo nenašel).

Béke, burárum!
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:51
Rychlokvaška
To máš pravdu, jen je to všechno onen Level 1, jak to kdysi nazval Radim.
Co ta zpráva (konečně) rozkrývá je i onen systémový Level 2.

Totiž onen bordel ve výcviku posádek, jejich (ne)zkušenosti, nijak neošetřené lítání na vícero typech, střídání sedaček, dodržování recency, jiném složení posádek, neúplných procedurách a jejich nedodržování, celkem zarážející maintenance a certifikační nesrovnalosti, nedostupnost základních informací pro provedení letu, atd. atd.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:52
Rychlokvaška
Můj soukromý názor - kdyby to byla civilní aerolinka, jsou na blacklistu.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report MEGA-OT (promiňte...)   7. 2. 2011 / 22:00
kuma   
Tohle je totiž princip.

Na to se snadno zapomíná, snadno se to přehlédne, ale právě level 1, level 2 atd. je genialita toho systému.

Omlouvám se za odbočku, ale musím- to je právě ten rozdíl, který žene naše zdravotnictví do absolutní žumpy. Zdravotní pojišˇ%tovny, které toto nikdy nezajímá. Politici, kteří toto nikdy epochopí. Kormidelníci velkých zdravotnických subjektů, kteří nemají ani ánung, co to je udržovat kvalitu. Hloupá sestra s politickými funkcemi, která sy myslí, že to ty doktory konečně naučí... A rozptýlená skupina doktorských jednotlivců, kteří cítí, že je hůř. Že se ta hrouda másla pomaloučku rozpouští... Jen málo z nich si dovede uvědomit, kde jsou konkrétní chyby, jen zcela výjimeční jedinci dokážou na chyby ukázat a bohužel není nikdo, kdo by dokázal navrhnout fungujcí systém, který by bezedný propad zastavil. Buďte si ale jisti, že ani Heger, Nečas, Klaus, Horák, Šnajdr atd... to nejsou.

Co bych dal za to, kdyby jen část bezpečnostních mechanismů (vyspělých zemí a vyspělých provozovatelů) šlo aplikovat v našem National Health Service System....

Bojím se, že jen ti, kteří rozumí systémům kvality a odvratitelnosti průseru toto pochopí. Ještě jednou se omlouvám za mega-off-topic...
 

Smolensk Tu-154M - Final Report MEGA-OT (promiňte...)   7. 2. 2011 / 22:05
Rychlokvaška
Ono to není moc offtopic doktore...letecká doprava a zdravotnictví má spolu společného až příliš. A dokonce se už roky od sebe vzájemně učíme. Jen u nás doma je bohužel vidět, že se tomu nikdo 22 let nevěnoval....
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:57
Biker
to FSPilot: A zapomněl jsi napsat, že polák z F1 se vysekal v rallye a všichni poláci najednou vědí, že za to může špatné auto...
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:02
FSPilot   
Možná to nevíš, ale takové zprávy se objevily
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:01
Rychlokvaška
Teda teď tohle čtu podruhé...tys Tome něco pil, že jo? Nebo tu cítím zcela zásadní neporozumění principu vyšetřování leteckých nehod? ; )
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:06
astrak
Musíš to brát tak, že Poláci měli v tom letadle nejvýše postavené politiky, tak se dalo čekat, jakým způsobem k tomu budou přistupovat. V letectví by to mělo vypadat určitě jinak, ale nemyslím si, že kdyby se taková nehoda stala jinému státu, tak že by to vypadalo o moc jinak.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:25
Rychlokvaška
Když někdo zůstal v letectví mentálně v 60.-70. letech minulého století, tak ano, to se dalo čekat. Škoda pro nás všechny, nejen pro nešťastnou posádku a cestující onoho letu...

Můžu to tak brát, ale nikdy s tím nemůžu souhlasit.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:30
astrak
To je bohužel politika a máš samozřejmě pravdu. Co se s tím ale nadělá.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:38
Rychlokvaška
No co se nadělá no, to je fakt
Rozumní si vezmou poučení - já třeba jak nemám nikdy lítat přiblížení (ne že by mě to nedejbože i bez té nehody někdy napadlo) a nechat se tlačit k něčemu od nadřízených a taky že si mám dát Polish Air Force na osobní aerolinkový blacklist
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 21:49
kuma   
Je potřeba rozlišit vyšetování a obvyklou politickou válku.

Polirtická válka zní úplně stejně bez ohledu na to, kdo je zrovna u vesla. Vždycky za to můžeten druhý - a pokud vládu záíská opozice - a přinese do parlamentu zákon, který v minulém období navrhovala druhá strana, ta druhá strana ho bude torpedovat bez ohledu na to, že to původně byl její nápad. zažili jsme to mockrát i u nás....
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:14
astrak
No, já si myslím, že to tak úplně rozlišit nejde. Protože vyšetřování a politická válka se sebou mohou souviset, nebo při nejmenším tím může být vyšetřování ovlivněno. I když vím, že určitě řeknete o demokracii a spol., tak přece jen toto se týkalo snad 1/4 celé Polské vlády vč. prezidenta, tak si myslím, že v sebe vyspělejším státě to bude vždy ovlivněno.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   7. 2. 2011 / 22:19
Rychlokvaška
Bude, ale je to špatně.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 00:30
tonde   
tohle vlákno i ta zpráva je tak dlouhý, že i kdyby to bylo jen z poloviny tak dlouhý, tak je to furt dlouhý...
Jen mi není jasný, proč někomu furt není jasný, že žádná strana z POLITICKÝCH důvodů nepřizná vinu. To jako čekáte, že poláci řeknou - ano, naši piloti byli blbě vycvičení a udělali chybné rozhodnutí - a že rusové řeknou - ano, naši řídící udělali chybu a udělali chybné rozhodnutí?
Chlapi, to je politika, to není objektivní vyšetřování letecké katastrofy. Co se tam opravdu stalo si všichni zúčastnění - bohužel - vzali do hrobu a asi to tak má být, protože by vyplavalo na povrch mnoho neuvěřitelných a nepochopitelných věcí na obou stranách a nelze z lidského hlediska hanět památku zesnulých, ať už politických špiček, nebo pilotů, kteří vezli politické špičky - je třeba to chápat v širokých, velmi širokých souvislostech -, nebo řídících, kteří navigovali a řídili na přistání politické špičky a posádku, která vozí politické špičky atd... To nikdo nikdy nerozmotá a pravdu nenajde ani Mulder se Scullyovou...
Peace, brothers, a ať všichni z toho nešťastného letu odpočívají v pokoji a ať všichni, kdo se toho letu účastnili třeba na rádiu atd ať klidně spí. Co se stalo se nevrátí a celá tato postsituace nemá řešení.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 01:53
Rychlokvaška
tonde...
Že žádná strana nepřizná vinu z politických důvodů mi celkem jasné je. Sice se to teda týká pouze Poláků, protože vinu na ruské straně si nedokážu nikde představit ani domyslet, ale že nic nepřiznají, je (zatím) bohužel realita. Čekám, naivně, že to udělají, ale samozřejmě o tom pochybuju. Chápu, že nechtějí před národem vypadat jako že hrají na notu rusákům, nebo že jejich letectvo je národní ostuda, nebo že někdo tak neomylný jako nějaký vysoký důstojník mohl pochybit...bohužel tím ale dělají svému národu medvědí službu. Zatímco kdyby přiznali barvu, byla by to sice ostuda, ale dalo by se s tím něco dělat, takhle se jim každej daňovej poplatník vykašle na systémové změny nebo modernizaci letectva...před každým kdo tomu rozumí budou vypadat jako břídilové stejně, jen měli šanci zachránit veřejné mínění (vyjma těch, kteří maji s Ruskem osobní problém pochopitelně). Jejich chyba, jejich problém, jen je mi líto těch, které budou vozit...

Nesouhlasím ale vůbec s tím "vzali do hrobu a asi to tak má být". Tohle je letecká událost, ze které mají šanci se všichni poučit. Piloti letící do Smolensku, piloti a provozovatelé Tu-154M, řídící...a hlavně, hlavně polské letectvo. Takhle to totiž V ŽÁDNÉM případě nemá být!! Co vyplave na povrch je úplně jedno, nikdo nebude nikoho hanět ani odsuzovat, nebo pošlapávat památku zesnulých. Je ale důležité aby to vyplavalo, aby se všichni mohli poučit, udělat příslušné změny, takové aby se to už nikdy neopakovalo.

Co se stalo nikdo nevrátí...to je pravda. Proč se ale teda vyšetřují letecké nehody? Právě proto, aby se nikdy nic takového nestalo znovu! Přijde mi až děsivé, navíc od pilota jako ty, že by někdo toužil po tom, aby se to nechalo být a bralo se to jako "stalo se". To je tak zhoubná myšlenka, že kdyby všichni uvažovali stejně, tak jsou letecké katastrofy na denním pořádku. Něco co pošlapává práci tisíců lidí, kteří se vyšetřováním leteckých nehod zabývají. A s tím promiň nemůžu nikdy souhlasit. Naopak...každou takovou událost považuju za naprosto nezbytné rozebrat do nejmenšího detailu....

Doufám tonde, že tohle "stalo se, nechme to být" není tvoje filozofie pokud jde o lítání...To bys mě teda nasral ;o)
Vyšetřování leteckých nehod a incidentů nejsou o tom najít viníka a poslat na něj prokurátora a z mrtvých udělat obětní beránky, ale o tom najít chyby a hlavně jejich řešení, aby se neopakovaly. A je úplně jedno kdo při tom musí sklopit hlavu, nebo přiznat pochybení, omyl, opomenutí....
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 07:20
tonde   
Míro, chápu tě a rozumím ti, ale nějak jsi nepochopil ty mně . Nicméně jsem to psal proto, protože:
- každý inteligentní člověk, potažmo pilot se z toho poučil i bez těch stále se měnících hypotéz a závěrů
- "nechme to být" a "vzali si do hrobu a je to tak dobře" jest psáno z důvodu, že skutečná pravda by vrhla na X osob velmi, ale velmi ošklivé světlo a každý ať si přebere, koho myslím a myslím jich hodně
- ne, není to moje filozofie při létání. Ale takovýmahle debatama se nic nevyřeší, to, co neměla žádná strana (ruská, polská, to je jedno) udělat v celém kolorytu událostí bylo jasné pár hodin po tom, co se publikovala zpráva o katastrofě
- já nevím co se tam stalo na palubě, ale vím, co se tam stát nemělo, resp. co kdo neměl udělat (pilot, řídící, prezident, asistent. atd) a to je jasné každému rozumnému - viz výše
- a že není vina na ruské straně (nebo část viny) snad nemyslíš ani ze srandy vážně , to bys mně zas nasral ty ) A daňový poplatník se ti na změny v letectvu vykašle furt, ale to jsme uplně jinde s debatou
- reagoval jsem tím svým příspěvkem jen na to, že hlavní příčina je jasná - chtěli přistát někde, kde přistávat v žádném případě neměli - a další spolupůsobící příčiny jasné nejsou a nebudou a škoda plácat játrama a hledat varianty. A potřetí píšu, že rozumný člověk se z toho poučí a to další je politika - proto to vše ostatní.
- barvu, co se týče všeho nemůže přiznat nikdo, to by byl neuvěřitelný politický průser a to je nepřípustné
- pochopil jsi mně? musím jet do práce, tak už nemůžu psát dál

Takže co plyne z této a nejen této katastrofy? To, co jsi tu párkrát napsal:
Nikdy neleť tam, kde tvoje mysl nebyla před minutou...

Peace, brothers!
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 10:32
kuma   
Je v tom ale háček, jak to cítím já.

Protože ponaučení z prvních rozborů bylo velmi primitivní - pro každého z nás pilotů celkem jasné - nelítej do mlhy, když nemáš patřičné radiovybavení v luftě a na zemi.

Teprve z těch rozborů vyplývá (by mohlo a mělo vyplývat) to všechno kolem - jak je důležité mít mapy toho, kam letíš. Jak je důležité mít obmnovovací praxi po dlouhé přestávce. Jak je důležité nelítat někam, kde jsem v životě nebyl, když jde o stresující akci (prezident atd.) Jak je důležité, aby pilot měl koule a dokázal vyhodit z kokpitu kohokoliv, třebas by to byl prezident.

A tyhle všechny "jak je důležité" totiž zdaleka nejsou argumenty pro piloty - to jsou hlavně argumenty pro provozovatele, armádu, zaměstnavatele a vlastníky leteckých firem, že toto jsou detaily, na kterých může viset život prezidenta. Že pokud provozovatel nedbá na úroveň těchto drobností, neměl by nikdy vozit prezidenta (a ani obyčejné lidi, oč je prezident důležitější, před smrtí jsou si všichui rovni).

Protože jen když je takovej nějakej papáír s velkym kulatym razítkem ( a klidně na něm může být hvězda), tak může někdo z pilotů jít "na tředitelství", tlouct tim papírem o stůl a požadovat prostor pro výcvik, prostředky na tréning posádek atd. atd. - i když na první pohled z ekonomického hlediska (a bohužel pro sopoustu managerů) jsou to zbytečně vyhozené peníze...
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 12:38
Balooo   
tonde, já jsem od jisté doby poměrně citlivý na zvolání "každý inteligentní člověk" a podobný, který je používán jako dogmatické potvrzení subjektivního názoru a zároveň předem odsuzující každého, kdo by jen naznačil rozpor, do pozice vola. Na takový tlachání o hovně je expert celý dfens-cz web a podobný, včetně diskuzí na idnesu.

OK, poučili jsme se, nepoletíme do mlhy. Takhle v prvním plánu jsme se asi poučili všichni, uděláme si večer u tabule rozbor a pak do hospody. Ale dušínoj tady vcelku jasně popisuje, o čem by mělo být to Vyšetřování, tedy o prevenci prvotních příčin a tady je zakopanej pes, protože třeba já nevěřím tomu, že by ti kucí, ať to byli lumenové sebevětší, by prostě jen tak sami od sebe šli po hlavě do těch sraček. Takže je IMHO správný hrabat se v postupech SPRP, metodách výcviku, certifikace, náletu posádek, přezkušování, realitu gethereismu, sterilitu kokpitu, MCC, atd., protože mě to přijde, že takovou posádku by si do letadla žádná aerolinka neposadila, a tady to vozilo ústavní činitele.

K těm rusákům - pokud tvrdíš, že jenom ze srandy může někdo věřit, že je ruská strana z obliga, tak bys měl dodat, co konkrétně. Mě by teda zajímalo i jenom teoreticky, co by mohli rusové udělat špatně, aby měli vliv na tu kraksnu, i jenom spolupůsobící vliv. A neakceptuju to, že měli mít líp vybavený letiště, mluvit anglicky, protože to byly předem daný fakta.

Stejně tak, co mohli rusové udělat nad rámec standardních povinností. Tady mě napadá paralela s triplewhiskey na Šumavě, tam řídící poskytoval přímo nekorektní informace a dle mého osobního názoru má část viny, i když UZPLN jako orgán řekl jinak. Ale tady jsem nic podobnýho nevyčetl, nechám se poučit.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 13:31
tonde   
... taky jsem nenapsal nic proti tomu, co psal Dušínůj - tedy jak by se mělo vyšetřovat. Psal jsem o jiném pohledu na Vyšetřovací zprávu - tedy na dokument, kterým se celá událost publikuje široké veřejnosti a v té je politka naprosto neoddělitelně a pro mne logicky zastoupena.
Zbytek můžem probrat někdy v hospodě Já mezitím přehodnotím svoje vyjadřovací schopnosti
Principielní paralela je třeba v další nešťastné události - havárka Roberta Kubicy ve fabii. Logicky se už zvedly hlasy, zda za to nemůže i auto samotné, je tam hodně principielně stejných věcí.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 13:50
Balooo   
No právě, oni jsou poláci takoví trochu furt-nám-někdo-ubližuje a bejvali-jsme-velkej-národ, podobně jako Maďaři. To výborně podporuje nacionalismus, kterýmu se v Polsku a Maďarsku tak daří, resp. žádný úspěšný politik se bez nacionální otázky neobejde. Proto jsou tak podráždění, když někdo z historicky těch špatných ukazuje, že je u nich něco špatně. Ale to asi opravdu vyšetříme v hospodě.

toníku, zorganizuj to.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 22:54
Rychlokvaška
tonde,
To hlavní už napsali Balooo a dochtor, s obojím souhlasím a celkem správně pochopili co jsem měl namysli.

Zprávy o nehodách jsou důležité, rozpitvávání do detailů taky a následná debata rovněž. Jestli to na někoho vrhá ošklivé světlo by mělo být irelevantní - člověk je tvor omylný a s tím se v letectví několik posledních desítek let počítá - proto máme vícečlenné posádky a CRM, proto máme několikanásobné zálohy a varovné systémy jako GPWS nebo TCAS, spousty blikátek, houkátek a taky ATC. Pochopitelně než jsme k tomu dospěli nejprve několik desítek let trvalo pochopit že pilot = bůh není bohužel pravda Z tohohle pohledu je úplně jedno jestli někdo udělá chybu nebo ne, důležité je ji najít, pojmenovat a zajistit aby se neopakovala. Spousta událostí není fatálních, já sám jsem se několikrát prásknul ve firmě v případě věcí, které nebyly košer, neměl jsem problém s tím si poslechnout, že jsem to udělal blbě a já sám a krom mě taky ostatní se mohli z výsledku poučit. Tomu se říká safety kultura. Zamlčování, ututlávání, persekuce, vrhání ošklivého světla a neschopnost přiznat chybu jsou jedny z hlavních příznaků špatné safety kultury....dlouhodobě nevyhnutelně vedoucí k incidentům nebo dokonce fatálním nehodám.

Já taky nevím co přesně se stalo na palubě...ale kouzlo té zprávy je v tom, že spoustu toho děje velmi pěkně rozkrývá, někdy až v celkem podrobném a velmi odborném detailu. A závěry o tom jak a co proběhlo celkem jasně a přesvědčivě podkládá zdůvodněními ze souvislostí a hmatatelnými důkazy. Uvědomit si, že do sraček se nelétá je samozřejmě celkem jasné memento celé události, bez dané zprávy. Ale i bez potentátů na palubě, i bez stresu, mála zkušeností a v lepším počasí se může někomu jinému přihodit spousta věcí, které potkaly onu posádku.
Třeba fakt, že Tučko nemělo V/S režim, ale pouze pitch control, které díky různým omezením není doporučované pro nepřesná přiblížení a je vhodnější letět ručně. Nebo fakt, že zvýšili strmost klesání a nikdo si toho nevšiml i přes průvodní znaky - nekontrolovatelný nárůst rychlosti, plyny na idle...Nevšiml si toho nikdo z posádky a zapomněl na to i kapitán, pravděpodobně díky nezkušenosti, stresu a koukání ven. Nebo že pravděpodobně FO se pokusil o goaround, ale nebyl dostatečně důsledný a díky aktivnímu autopilotu a jeho logice se vlastně jeho snaha projevila spíš negativně (trim na čumák). A nebo když se kapitán o goaround pokusil, nárůst klopení byl tak agresivní, že i kdyby se letadlo nestřetlo s terénem, přešlo by během okamžiku do nevybratelného pádu. Nebo použití radiovýškoměru a naprostá fixace na něj borťákem i přes trvající let pod minimy. Fakt, že někdo přenastavil v poslední chvíli levý výškoměr na STD...
Atd. atd.
Spousta drobností, izolovaných problémů...a věcí, které se můžou stát mnohem zkušenější posádce v úplně jiné situaci.

A druhá polovina jsou systémové záležitosti - fakt, že téměř neprobíhá výcvik a přezkoušení na simulátorech, fakt jakým se řeší "razítko" na minima (let v téměř CAVOK), způsob jak se nedůsledně a nevhodně dělá výcvik na typu (míchání jiných typů v průběhu), způsob jak se nedůsledně řeší výcvik na kapitánskou pozici, jak se párují VIP posídky, jak nedostatečné je nahrazení SOPs originálními příručkami k letadlu, nesrovnalosti v údržbě letadel (necertifikovaní technici, chybějící airworthiness certifikát).
Atd. atd.
Spousta věcí, které se můžou dít někde jinde, v měnší či větší míře.

Nejde o to ukázat na piloty toho Tučka - tohle jsou viníci, kteří za všechno můžou. Jde o to říct - tohle je chyba co se stala, důvodem je lidský faktor, nebo špatné postupy, nebo špatný výcvik, nebo rozptylování nebo cokoliv jiného. Chybu specifikovat a najít její řešení - ideálně systémové (změna postupů, manuálů, výcviku posádek, atd...).

Je teda už trochu jasné, proč se tak usilovně snažím o to, aby se o tom mluvilo a proč si myslím, že by se k tomu měli stejně stavět i Poláci?
Jasně, chápu...politika. To může být ale výmluva pro Tuska a potentáty od letectva, ale já to rozhodně neberu. A Poláci by taky neměli.

A k té ruské straně - už jsem se ptal i Tragéda a ani ten nenapsal nic konkrétního Co teda rusáci udělali špatně? Já se snažím, ale zpráva nezpráva, nic nenacházím.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 22:58
Tragédie v JRD
Možná neudělali špatně nic. Možná něco zatajili, nebo si vymysleli. To Ti do ty zprávy ale nenapíšou, že tohle je, či není pravda. Takže se to nikdy nijak nedovíme.

Na mě to nicméně působí krajně nedůvěryhodně a velmi politicky. Což mi nevymluvíš, a tak se o tom ani nechci bavit, protože by byla nekončící diskuse, kterou nemůžeš opřít o žádná fakta. Tonde mi mluví z duše.

PS: jen jsi tam v jednom příspěvku psal něco o běžném týmu, který to vyšetřuje. A zcela správně jsi zmínil i zástupce provozovatele. A zrovna ten (alespoň toliko, co člověk může věřit mediím - protože pravdu od zdroje se nedoví, neb si každý bude stejně tvrdit svou) byl ruskou stranou od vyšetřování celkem ... odstavován.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 23:16
Rychlokvaška
Tome....důvod proč se na ty rusáky pořád ptám je jeden....v celém sledu události souvisí s letem jen úloha pozemního řídícího na věžce ve Smolensku a ta je navíc naprosto NULOVÁ a ať se snažím sebevíc, nikdo další na ruském území s tou událostí neměl ani vzdáleně nic společného.

Celý proces od vzletu až po přistání je úlohou posádky a nikdo do něj nevstupuje jinak než doporučením. I "povely" ATC jsou jen žádostí, kterou může posádka kdykoliv odmítnout.
Jediné co mohl řídící ve Smolensku posádce říct je, že je hnusně pod minima, že jim nemůže bránit v pokusu o přiblížení, ale že minima jsou minima, doporučuje diverzi, nebo přinejhorším goaround. Dokonce je v průběhu přiblížení varoval, že jsou nízko. I kdyby nedejbože zpráva naprosto lhala (proč??) a řídící je do něčeho nutil, nebo jim snad podal nepravdivé informace, nebo já už nevím co...pořád to nijak nemá nic společného s činností posádky...

Tady není vůbec potřeba nic hledat ani zkreslovat nějaká fakta....chápeš?
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 23:35
FSPilot   
Pro Toma jsou rusáci komouši a cokoliv je s něma je špatně
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 23:24
Rychlokvaška
Pozn. k onomu PS:
Otevři si, prosím, to PDF a podívej se na stranu 8.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 23:27
Tragédie v JRD
Ja to četl. Co to dokazuje?
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 23:31
Rychlokvaška
Že tvoje věta:
"A zrovna ten (alespoň toliko, co člověk může věřit mediím - protože pravdu od zdroje se nedoví, neb si každý bude stejně tvrdit svou) byl ruskou stranou od vyšetřování celkem ... odstavován."
Je nesmysl.

A prosím ušetři mně vět o tom, že rusáci napsali do oficiálního dokumentu, že na něm spolupracovali nějací lidé, ale lžou a ti na tom nepracovali.

Ukaž mi jednoho z těch odborníků, kteří proti takovému znění závěrečné zprávy protestovali. Jediný kdo protestuje jsou politici, kteří tomu nerozumí ani zbla, a potentáti letectva, kteří mají máslo na hlavě.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 23:34
kuma   
Byl odstavován, nebo "pa polski" brečel, že je rusáky odstavován?
Novinářům bych nevěřil nai skenici vody
A jak to bylo s těmi dokumenty, která polská strana, lačná solupráce, nedodala?

Víš, nic ve zlém, asi ti pořád tak docela nerozumím - ale ta zpráva podle mého soudu jen vyjmenovává bordel, který byl za socíku v takových složkách úplně běžný. A je možná (asi) pořád i v Rusku. Takže ti vyšetřovatelé asi věděli předem po čem koukat - a určitě se jim to snáz psalo, když psali o Polácích, než kdyby psali o svých (i když možná ne, možná jim křivdím) ale ta zpráva (v útržcích - zatí jsem to nepřelouskal celé) mi přijde věcná, docela jsem podezíravý a přesto jsem tam zatím nikde nenašel indicii nebo náznak, že ta komise tlačí fakta jedním směrem.

Možná tomu rozumím blbě, rád bych vědl, jestli tedy v té zprávě ty nebo tonde myslíte něco konkrétního.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 23:02
tonde   
já s tebou v tomhle souhlasím, jen si stále nerozumíme... Já píšu o zprávě, ne o vyšetřování. Píšu o vlivu politiky na zprávu, ne na vyšetřování. Píšu o vlivu politiky na to cizí slovo, co jsi napsal - safety kultura.
Vzdávám to Asi se fakt neumím vyjádřit.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 23:19
Rychlokvaška
Já tě chápu Ale podle mně je ta zpráva korektní, velmi profesionální a velmi apolitická. Politiku z toho dělají jen Poláci, kteří se z posledních sil snaží hodit vinu na někoho jiného, aby neprasknul zcela evidentní bordel, který tam mají.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 23:05
Rychlokvaška
Čtu to po tobě ještě jednou a přijde mi zvláštní jak malou máš důvěru (asi) v podobná vyšetřování. Píšeš, že "další spolupůsobící příčiny jasné nejsou a nebudou a škoda plácat játrama a hledat varianty". Z toho Tučka a lidí v něm po nehodě zbylo celkem dost materiálu, který když se do té zprávy podíváš, velmi podrobně a důvěryhodně rozkrývá i ty nejmenší detaily průběhu celé události. Můžeš to nazvat "jeden říká ten a druhej zase tohle", ale pro mně osobně jsou ty detaily natolik reálné a způsob jakým vyšetřovatelé zdůvodnili svoje nálezy natolik průkazný, že bych se hodně divil, kdyby to celé proběhlo nějak jinak. Jinými slovy - zpráva do celé původní blabla ublížené debaty Rusko vs Polsko vnáší zcela konkrétní a přesný popis celé události a tak má potenciál tyhle nesmysly ukončit a začít se bavit konečně o tom, jak z toho ven.
Že si to "neuvědomují" Poláci, chápu. Politika.
Že si to ale neuvědomuješ ty, mě celkem překvapuje
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 23:28
tonde   
Ok, tak na plnou hubu Mám nedůvěru k té zprávě - nikdy jsem nepsal nic o vyšetřování, a tohle připomínám po několikáté. A proč jsem psal ty ostatní věci:
Z jednoduchého důvodu, protože: (a teď to jsou pouze a pouze hypotézy, teorie, domněnky, názor...)
- je politicky nepřípustné, aby se ve zprávě objevilo, že prezident byl arogantní hovado a vřískal na pilota, že pokud nepřistane a poletí na diverz tak bude do konce života zametat rampu na letišti
- je politicky nepřípustné, aby se ve zprávě objevilo, že osádka, která vezla největší politické špičky, nezvládla psychický tlak okolností, počasí, přítomnosti nejvyšších nadřízených nejen na palubě, ale i v kokpitu
- je politicky nepřípustné, aby se ve zprávě objevilo, že osádka, která vezla největší politické špičky byla nedostatečně vycvičena
- je politicky nepřípustné, aby se ve zprávě objevilo, že velitel letectva nebyl schopen se postavit svému nadřízenému a podržet pilota
- je politicky nepřípustné, aby se ve zprávě objevilo, že selhala organizace přistání na ruské straně. O tom letu museli vědět, protože ani náš a ani polský vládní letoun se neprovozuje pod civilama, ale pod vojákama a jestliže i prezident chce někam letět svým speciálem, který je vojenský, tak každý stát přes jehož prostor přelétá a přistává musí dát povolení k tomuto letu, proto se občas v tisku objeví, že vládní speciál odněkud neodletěl, protože se čeká na povolení některého státu (ale to jsem odbočil)
- je politicky nepřípustné, aby se ve zprávě objevilo, že vina je na straně ruského řídícího z mnoha důvodů, které se mi fakt nechce vypisovat
a miliony dalších takovýchto poznámek a o tom tu celou dobu píšu, ne o vyšetřování, píšu o tom, že do zprávy si můžou napsat co chtějí, samozřejmě tam bude hodně faktů pravdivých, ale hodně věcí se ututlá - protože výše. Takže abych ti vrátil zdvořilost, tak mně zas překvapuje, že i když jsem už tento rozdíl vzpomínal, tak že si ho neuvědomuješ ty
Zažil jsem vyšetřování několika nehod a katastrof a byli jsme povinně seznamováni se závěrem a to i v době, kdy sovětská technika prostě nemohla selhat a veřejnost se o haváriích vojenských letounů neinformovala, nebo se informovala jen tak nějak symbolicky a tudíž do závěrečné zprávy se zasahovalo politicky. Samozřejmě se vyvodily důsledky i odborné, postupové atd, takže do toho, co se pustilo ven, se napsalo něco ve smyslu že blablabla a sovětská technika byla v pořádku, selhalo cokoli jiného, jen ne sovětský stroj. Takže pokud, bohužel, havaruje polský stroj v rusku, nemám absolutně růžové a idealistické představy o objektivitě a plné pravdivosti závěrečné zprávy a jsem přesvědčen, že (jak jsem psal před několika týdny, či kdy se to zas debatovalo) na ní pracovalo mnoho velmi moudrých mozků, aby vypracovali variantu, která bude politicky přijatelná nejen pro obě strany zúčastněné, ale i pro strany nezúčastněné.
Takže naposled opakuji - vždy jsem psal o zprávě, která se předkládá veřejnosti a nikdy ne o způsobu vyšetřování a odborných závěrů z tohoto vyšetřování vzniklých.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 23:40
Rychlokvaška
Zvláštní je, že téměř všechny ty "politicky nepřípustné" věci o kterých píšeš, se ve zprávě OBJEVILY ;o))

Vrátím se ale k tomu co píšeš a i když se ti nechce, poprosím tě o detaily:
1.) V čem selhala organizace letu a jaký to mělo vliv na nehodu?
2.) Jaké jsou důvody k vině ruského řídícího ?!?!?!

Opravdu mně to zajímá...
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 23:53
tonde   
...já tu zprávu nečetl, protože z toho mediálního šílenství okolo toho je mi na blití a pochybuju, že se to tam objevilo tak, jak jsem to napsal - tedy na plnou hubu. Možná se na tu zprávu podívám, jen celou tvou a mou debatu vyprovokoval jeden můj příspěvek, když jsem přišel z karet se spolužáky DD
Zítra musím do práce a fakt se mi nechce už tolik psát, ale teď si zas rýpnu já do tebe - otázky 1 a 2 myslíš vážně? To jsi zas teď překvapil ty mně V principu k bodu 1 jen jednu větu - kdyby měl přiletět prezident s celou suitou na letiště, kde buď já šéfuju, nebo mám službu, nebo cokoli, tak si nakrémuju i tkaničky od bot - doufám, že jsi tuto moji nadsázku principielně pochopil.
Na bod 2 jsem už dnes docela unavený, ale chceš mi říct, že nemohl udělat víc? Ano, možná podle předpisu udělal vše co měl, a zřejmě tak i udělal, ale.... Balooo naznačil něco o tripple W - princip je podobný a ať se ten strejda infák s tím naučí žít, že mu ouřad v podstatě nic nevytkl, jelikož byl Info, ale já na to mám názor hodně odlišný a nejsem sám, ale zase odbíhám od tématu. Zmatky v komunikaci, polština, ruština - to je podle tebe ok? A další a další věci.

P.S: aby sis nemyslel, že na tebe budu naštvanej, páč tu se sebou navzájem nesouhlasíme, tak už ti v pokoji chodí o velký světlo na dálkový a lustr máš pověšenej
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   9. 2. 2011 / 00:04
Rychlokvaška
No, to žes tu zprávu ještě nečetl považuju za celkem závážný nedostatek Pak se nesmíš divit tomu, že mně některé věci co říkáš zvedají ze židle

Mediální šílenství mně vůbec nezajímá - jen fakta. Právě o těch jsem psal a celou dobu píšu, to vy dva s tragédem tu furt melete o politice a o tom co jedna bába povídala

A ano, otázky 1 a 2 myslím vážně:
1.) Příprava k letu - nevidím nic zanedbaného, nebo nedostatečného. Maximálně tak zapomněli rozehnat mraky
2.) Uvědom si, že tohle je nějaký věžník/eproučník a ne řídící létání nebo vojenský návodčí. Na průběh události nemá žádný vliv. Ruština a metrické jednotky jsou dané AIPem. Přiblížení je publikované. Minima jasná. I kdyby tam ten řídící jen seděl a dloubal se v nose, tak na výsledku nemá pražádný podíl. On jim ale navíc doporučil divertovat, posléze upozornil na goaround na minimech, v poslední fázi je několikrát žádal o stoupání z důvodu terénu. Všechno posádka ignorovala. Fakt nevidím jediný důvod ho do toho jakkoliv zatahovat. Když poletím já nevím na Korfu a jsou sračky až na zem a řídící mi povolí nepřesné přístrojové přiblížení, tak to je poslední věc, kterou má povinnost udělat. Zbytek je jen a jen na mně a nějak mi v té činnosti pomoct čistě jeho dobrá vůle. Jakoukoliv zodpovědnost z jeho strany bys hledal marně.

P.S.: Normální výměna názorů, to je zdravé a oboustranně poučné ;o) To dálkový zní dobře, už se těším Teda jestli zase nebudeš říkat, že ti narušuju sexuální život, jak mi reportoval soudruh SONP!
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   9. 2. 2011 / 00:07
tonde   
Soudruh SONP dostane na prdel za vyzrazování tajných informací a dobrou noc
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   9. 2. 2011 / 00:14
Rychlokvaška
Jinak k tomu tripple W - na něj mám názor stejný, na základě závěrečné zprávy a toho záznamu za který málem padaly hlavy kamarádů

Tohle je ale úplně něco jiného a proto bych to nesrovnával. Přesto, že má tenhleten ruský řídící mnohem větší zodpovědnost a povinnosti než onen infák, nerozdíl od něj měl mnohem menší možnosti, jak změnit výsledek.

I přesto udělal podle mého názoru všechno co mohl a i přes výsledek se pozitivně snažil zabránit několikrát katastrofě. Zbytek byl mimo jeho možnosti.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   9. 2. 2011 / 00:31
BigglesR   
Mimochodem, není někde k sehnání podrobnější zpráva z toho incidentu v roce 2008 v Gruzii, o kterém se v i v tomhle reportu zmiňují?
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 10:23
kuma   
Mně ta případná vina na ruské straně totiž ale taky pořád vrtá hlavou....
Teoreticky, prosím, vypočítejte se mnou, co mohlo nastat, co tak asi mohl říci ruský ATC (3 varianty):

1) tady neni vidět na špičku nosu, žádný radary nemáme, přistát se tu nedá. Konec. Jste v řízeným prostoru, tak koukejte letět pryč. Jo že tu před chvilkou byl váš Jak-40? ten má štěstí, že jsme ghio nesestřelili, vy tady nemáte co dělat.

2) Dohlednost je 30 m vertikálně, do toho by mohl sedat jen šílenec. Ale vaši už tu byli s Jakem a i když nemáme žádný radary, tak ti to dokázali. Zvažte své možnosti, dráha sice není vidět, ale je volná.

3) My na dráhu z věže vidíme, tam vzadu je trochu mlha, ale kdfyž půjdete hezky v ose, tak by vám to mohlo vyjít. naši moodci sem takhle lítaj běžně, mohli byste to zvládnout...

...vynechal jsem něco? Myslím že ne. On totiž ATC, který má v rude jen mikrofon a jeden blbej přehledovej radar před sebou toho totiž asi víc říct nemůže... A z dostupných záznamů se mi jeví, že nastala varianta č. 2.

To letadlo bylo teoreticky nakrmený spoustou navigačních prostředků, ale chystalo se přistát "na poli" - na letišti, kde nebylo skoro nic - a ti Poláci to zjevně věděli. Jakou možnost má "ruská strana?"

Snad (pokud by s tím Poláci souhlasili - jakože by asi nesouhlasili) říct - vezete sem prezidenta, půjde o hodně a je blbý počasí, tak vám na práh dráhy dovezem laserovou glisádu a do kokpitu posadíme někoho, kdo na to umí přistávat. Kdyby jako byla mlha.... Ale to je skutečně jen teoretická možnost.

Nějak mne fakt nic víc z ruské strany nenapadá...

 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 10:29
Lejzy
Jestli jsem spravne cetl, tak ruskymu Iljusinu taky povolili zkusit priblizeni. To ale nedopadlo, protoze to otocili na minimech. Pry i Polakum zduraznili, aby ucinili stejne.
Jeste se chci zacist, jak to bylo s tim pristavacim radarnikem. Tam jsem se jeste nedocetl, tak nevim, jestli je vyzival ke go-aroundu, nebo jak. Ale asi to nebyl plny PAR radar se vsim vsudy.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 10:34
kuma   
PAR = precision approach radar - tak to neměli ani náhodou. A v tý zprávě to je - a Poláci to věděli. Pokud jsem pochopil, byl tam jen přehledovej radar, nic víc.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 10:38
Lejzy
Ne ne, byl tam pristavaci radar s vertikalnim skenem. Ve zprave jsou i ukazky z jeho testovani a byl soucasti definovaneho priblizeni radar + 2 NDB. Ale nebyl to uplny PAR a jeste jsem nedocetl celou jeho ulohu v tom vsem.
 

Smolensk Tu-154M - Final Report   8. 2. 2011 / 11:24
pseudoMates
Ve videu, který se tu před nedávnem objevilo, to bylo dokonce i s komunikací a tam zaznělo (neumim sice rusky, ale předpokládám, že ten volnej překlad byl správnej), že ATC řekl něco v tom smyslu - "ve sto metrech neuvidíš dráhu, děláš průlet".. Já myslim, že tím je ATC celkem z obliga.. Za konečně provedení přiblížení je zodpovědný přece jen pilot..
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ