|  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 14:12 | |
|  | Je mi nekdo schopen vywsvetlit, co je to konstanta Wo (W0?), o ktery dneska basni celej ceskej inter(fer)net, a cely zbytek sveta to ignoruje?
(a abych byl v tematu, tak take vysvetlit, cim je to tak prevratne, ze to umozni zrusit barometricke vyskomery v eroplánech)?  |
| |
|
 |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 14:20 | |
|  | | |
|
 |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 14:46 | |
|  | A copak na tom nechápeš?
Jak to chápu já, je to vypočítaná střední hladina moří a oceánů, která pokud se dostane do mezinárodního používání sjednotí stávající výšky vztažené vždy k různým mořím jak se komu hodí (resp typicky které je nejblíž).
Se zvedáním oslavných číší bych počkal až to odsouhlasí OSN a hlavně začnou používat všechy státy. I když přijetí mezinárodní astronomickou federací je už velkým úspěchem samo o sobě.
je docela dobré, že to vypočítal vědec ze suchozemského státu 
|
| |
|
 |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 14:49 | |
|  | Nějak nechápu, co se tím změní pro letadla, kromě jiné výšky v mapě. |
| |
|
 |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 14:50 | |
|  | No, chapu, ze je to neco takoveho. teda, ocekaval bych to.
ale pak tam nechapu oslavne reci na to, ze uz v letadle nebudu potrebovat barovyskomer a ja nevim co. |
| |
|
 |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 14:52 | |
|  | "V letadlech se stále používají barometry, ale když dojde například při bouři k rychlé změně tlaku vzduchu, dojde ke skokové změně výšky. To může ohrozit bezpečnost letu," řekl Vatrt.
Navíc letadla již nebudou zcela závislá na drahých radiolokátorech při přistání. Stačí jen změřit přesný čas a s použitím konstanty bude za okamžik patrné, jak vysoko jsou nad terénem.
druhy odstavec si uz nejspis vymyslel pseudonovinar, ale prvni odstavec postrada logiku. |
| |
|
 |  |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 14:57 | |
|  | AD druhý odstavec: K čemu pak slouží radiovýškoměr??? |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 14:59 | |
|  | nevidim souvislost mezi tim, ze zmerili stredni hladinu more a radiovyskomerem. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 15:30 | |
|  | V druhém odstavci píšeš, o měření výšky nad terénem, při přistání. Tak se jen ptám, proč ji mam měrit nějakou konstantou, když existuje radiovýškoměr? (i když chápu, že ten asi nemá každé éro).  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 15:44 | |
|  | tak ja jeste vim, k cemu slouzi radiovoyskomer ja se jen pozastavuju nad tim, co tam vyblil pseudonovinar a snazim se dopidit, co tim chtel rict, a jestli mi neco ve veci Wo neunika. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 15:45 | |
|  | Proste to nechapu. Dyt muzu vysku pocitat klidne od letiste, nebo kdyz by na to prislo od Svateho stolce v Rime, je to porad stejny problem. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 15:48 | |
|  | Spis to vypada, ze pisálek nepochopil a pustil si fantazii našpacír  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 16:00 | |
|  | A kde jsi tohle vlastně četl? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 16:11 | |
|  | idnes a pak rada dalsich ceskyh periodik  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 6. 2. 2011 / 00:23 | |
|  | Tak to bych skoro řek, že jsme doma!  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 15:12 | |
|  | Radiovýškoměr měří výšku nad zemí na základě vysílaných impulsů. Zpravidla ve výškách < 2500ft. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 16:03 | |
|  | No, pakliže zkusím eliminovat novinářské perly, tak význam pro letectví (výhody a důsledky) vidím následovně:
Zkusme nahradit ve druhém odstavci slovo radiovýškoměr slovem GPS (či jiným systémem který určuje umožňuje určovat výšku pomocí satelitů také např. Galileo aj.)
Pakliže si na mapkách každý stát určí "nulu" sám, nemůže tudíž existovat žádná absolutní a jakmile sedneme na zem, bude se vždy lišit (nevezmu li v úvahu matematické přepočty aby ta elektronická krabička věděla... ááá jsme v Čechách, budeme přepočítávat na Balt).
V případě, že by se přešlo na Wo, musí se předělat všechny letecké mapy, což je nevýhoda, vyvážená tím, že kdekoli na světě bude souhlasit výška letiště v mapě s tím, co ukáže elektronika. (oprostěme se od toho, jakou má v současné době přesnost civilní systém GPS a uvažujme o tom, že je technologicky velmi blízká situace, že přístroje satelitní navigace budou i výšku ukazovat v dynamickém režimu s přesností centimetrů)
V této souvislosti pak zavedení Wo do letectví velký smysl, protože by tím bylo možné mít v letadlech spolehlivý druhý systém na měření absolutní výšky (barometrický systém je relativní, protože z principu je závislý na znalosti jedné neznáme kterou je tlak)a jediné co je schopné měřit absolutní výšku na terénem je v současnosti radiovýškoměr. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 16:27 | |
|  | Nevim tak uplne , co tim chces resit u GPS. GPS celosvetove jednu svou "hladinu more", i kdyz je to velicina, ktera s hladnou more zas tak moc nesouvisi, má .. a to geoid WGS 84. a nemyslim si, ze by nejaka konstanta stacila na to, aby se misto geoidu wgs 84 mohl zacit pouzivat ... jiny spravnejsi system.
O ten druhy odstavec mozna teoreticky ani nejde. To je chory vyplod novinare. Me spis zarazi prvni odstavec, ktery mi pripada uplne stejne chorý, jako druhy odstavec, jen s tim rozdilem, ze to je uvedeno jako citat vědátora.
PS: ve druhem odstavci nic o radiovyskmeru neni. tam je jen jakasi odvazna myslenkova konstrukce, ze kdyz budu znat presny cas a konstantu, tak se dovim presnou vysku .) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 17:26 | |
|  | No osobně z těch článků (dvou které jsem četl) nějak taky nechápu o co vlastně jde. Měl jsem za to, že myšlená hladina oceánů je nepravidelná kvůli nepravidelnému gravitačnímu poli Země. Pro to se používá právě ten geoid (btw mám za to, že v GPS se používá pouze elipsoid WGS 84; a geoid WGS 84 byl nahrazen geoidem EGM 96). Takže nějaká střední hodnota mi přijde přinejmenším hodně zvláštní, právě pro to, že u geoidu se pohybuje rozdíl výšek kolem -100m/+80m od pravidelného elipsoidu. Takže jak tento rozdíl může nahradit jedna konstanta?
A taky jsem měl za to, že se v leteckých mapách (tak jako v NATO) používá jednotný systém a to právě WGS 84, takže všechny státy by měly mít stejnou "nulu". Různé nuly se používají u státních mapových děl, kde např. u nás se pro zobrazení používá systému S-JTSK a pro výšku se používá systém baltský po vyrovnání (Bpv). |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 19:07 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 20:04 | |
|  | No konecne.. to zni jako neco, co dovedu pochopit a predstavit si... nicmene pokud by to tak bylo (proc ne), to porad neresi, jak to vyresi problem s atmosferickym tlakem u letadel za letu a podobne ale to uz bych chtel po novinarich asi moc  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 20:35 | |
|  | No prostě už se nikdy nebude rychle měnit, no. Nechápu, co na tom nechápeš  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 4. 2. 2011 / 21:11 | |
|  | je to jen moja domněnka 
to sem taky nepochopil; třeba nám chtěli sdělit, že když bude jedna referenční výška, bude možný k měření výšky letadla použít jinou metodu/technologii/veličinu, než barometrickej tlak. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 6. 2. 2011 / 13:51 | |
|  | V prvé řadě k tomu článku - tak nějak to vypadá, když mluví odborník s novinářem 
- "Stačí jen změřit přesný čas" by se dalo přeložit asi jako "stačí použít údaj o výšce z GPS". Etalon v podobě přesného času a měření odchylky od něj je koneckonců základním principem pro měření vzdálenosti od konkrétní družice a tím pádem při započtení dalších družic principem pro určení přesné polohy
- "Navíc letadla již nebudou zcela závislá na drahých radiolokátorech při přistání" - to bych už malinko nazval zbožným přáním autora Wo a hudbou (ne)daleké budoucnosti, kdy by poloha nebyla měřená primárním radarem a výška předávána sekundárem, ale éro by si prostě zjistilo polohu a výšku samo a poslalo ji datalinkem na zem řídícím a taky ostatním letadlům okolo. Nedávno jsme tady o tom na Péráku diskutovali a popravdě musím říct - už aby to bylo ;o) (pochopitelně se zálohou stávající technologií)
- "V letadlech se stále používají barometry, ale když dojde například při bouři k rychlé změně tlaku vzduchu, dojde ke skokové změně výšky." - to už bych vůbec nedával do souvislosti s daným objevem. Jestli myslí turbulence, tak těm Wo vůbec nepomůže, jestli tím myslí kolísání skutečné výšky letadla podle tlakových polí, tak ty rozhodně nejsou skokové a už vůbec neohrožují bezpečnost letu Proto lítáme všichni hladiny ve výšce a stejné QNH u země a proto jsou nad terénem 1 a 2 tisícové odstupy.
A teď drobně k tomu uplatnění v letectví. Je pravda, že letecké mapy používají na celém světě jednotný systém, ale to se týká pouze zeměpisných souřadnic, nikoliv výšek. Výšková informace je čistě národní záležitost, přepočítaná právě na střední hladinu moře, toho konkrétně příslušného pro danou zemi. Právě proto je v každé zemi každý kopec jinak vysoko, letiště v 1000ft není ve stejných 1000ft jako někde jinde a moře není vždycky ta stejná nula. Právě proto bylo (mimo jiné) vynalezeno QNH, aby se tyto rozdíly eliminovaly. K čemu by Wo a příslušná změna leteckých map a databází mohlo sloužit je právě celosvětové sjednocení referenční nuly a tím pádem GPS zjištěná výška by byla absolutní, kdekoliv na zemi. Tím pádem by se mohla používat nejen pro přiblížení a přistání, ale taky pro rozestup od terénu a vertikální mezi letadly. Odpadla by tak nutnost tak velkých bezpečnostních rezerv např. při letu nad terénem nebo při vertikálních rozestupech mezi letadly, odpadly by starosti se závislostí výšky na aktuálním tlaku a teplotě, apod.
Samozřejmě by to znamenalo jenom překopat kompletně všechny letecké mapy, AIPy a FMC databáze a kompletně změnit navigační systémy letadel, technologii a filozofii řízení letecké dopravy ;o)
Co mi zatím ale ne tak úplně sedí je vliv letu v absolutní výšce z hlediska efektivity a komfortu. Protože zatímco letadlu je dneska jedno v jaké je absolutní výšce, protože si pohodlně sedí v tlakové hladině a kopíruje bez velké námahy její "vlny". Při letu v GPS výšce by ale letělo skrz isobary a to si zatím neumím dost dobře představit....
No v každém případě byť je to idea hezká, aplikace v letectví se podle mého názoru dočkáme až ve velmi vzdálené budoucnosti. Potenciální náklady jsou natolik velké a přínos v krátkodobém horizontu tak malý, že se do toho podle mně nikomu nebude chtít. Přijde mi to jako zajímavé a elegantní řešení, to ano...ale kdy se ho dočkáme to si netroufnu předvídat 
btw OT: Docela fajn fičura na iDNESu - když člověk vybere kus textu a dá copy, tak se mu do schránky vloží i reference na iDNES  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 - vyřešeno ! :) 6. 2. 2011 / 00:50 | |
|  | Teď jsem to pochopil!
Princip tkví v tom - přizpůsobit hladiny letu/ů (rotační elipsoidy) reálnému rozložení gravitačního pole Země - takže nadmořská výška (korigovaná podle Wo) bude u všech oceánů a moří stejná. Toho se docílí, když oblastí a místní QNH budou korigovány o místní diferenci Wo. Dá se tak říci, že nadmořská výška podle barometrických výškoměrů se bude shodovat s nadmořskou výškou podle gps. (čímž se odstraní těch 6-8 metrů rozdílu středních hladin moří)
Pokud ovšem dobře chápu, nebude to k ničemu jinému, než k přesnému přistávání na plochu oceánu bez vidu a pouze podle barometrického výškomeru...
nebo vás napadá jiný užitečný efekt? 
Béke, burárum!
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 - flightsimleaks ! :) 6. 2. 2011 / 01:24 | |
|  | Tvá konstrukce se sice na první pohled tváří věrohodně, ale ve skutečnosti jsi nepochopil nic. Konstanta "WO" je krycí název tajné akce ministerstva obrany, které bude v rámci úspor od nynějška do vojenských letounů namísto všech těch nesmyslně drahých navigačních přístrojů dodávat speciálně vyškoleného Vietnamce. Ten bude v rámci nařízení EU jednotně označován jako "Pan Wo" a díky své malé postavě se snadno vejde do nově uvolněného prostoru pod přístrojovou deskou. Pan Wo bude pomocí svého logaritmického pravítka bleskově provádět všechny potřebné výpočty a do otvoru po EHSI displeji hlásit výsledné hodnoty.
V praxi tak bude komunikace vypadat nějak takto:
"Pane Wo, výšku prosím."
"Tšista dvacet tisíc stopa pane, ale pro vás jenom Tšista..."
"Pane Wo, jaký máme kurz?"
"Dvacet koruny za jedno euro, pane."
"Neklesáme příliš rychle, pane Wo?"
"Promiňte, nerozumí česky..." |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 - flightsimleaks ! :) 6. 2. 2011 / 01:37 | |
|  | Tak....
A jdu si kupovat nový prádlo... (roztrženou břišní krajinu jsem zatím zalepil stříbrnou duct-tape, zatím drží, ale ještě jeden takový příspěvek a ponesu si střeva v náručí!)
 |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 - flightsimleaks ! :) 6. 2. 2011 / 09:00 | |
|  | ty jsi vůůůůl    A já si říkal kdo si dovolí říct dochtorovi že něco nepochopil a vyklube se z toho tohle To chce někam zaarchivovat a totálně mně složí, až si o tom přečtu na novinkách jako o seriozní studii 
Peace, brothers! |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 - flightsimleaks ! :) 6. 2. 2011 / 09:06 | |
|  | Dokonalý rozbor W0 |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | OT/MM: Konstanta W0 - flightsimleaks ! :) 6. 2. 2011 / 11:16 | |
|  | Hahaha, nádhera ;o)))
Stejně je krásný, jak si tady můžeme na péráku politicky inkorektně dělat srandu z Číňanů a Vietnamců a černochů a Eskymáků a v první řadě sami ze sebe, bez toho aby na to vlítnul nějakej chytrák a začal z toho dělat rasismus, xenofobismus, nebo rovnou mezinárodní konflikt 
Vždycky se mi tady v Británii líbilo, jak si tohle může kdejakej komik v televizi, nebo moderátor, nebo novinář dovolit taky, všichni se zasmějou a je to fajn. Koneckonců britský humor je od základu hodně pichlavý v tomhle ohledu a to se mi na něm tak líbí Dokonce jsme si tu vždycky dělali srandu z amíků, jak nemají absolutně smysl pro humor, všechno berou příšerně vážně a jako útok na sebe, demokracii a jů es ej ;o)
Ale od dob nového Equality zákona už to není co to bývalo, všichni jsou připosraní a když si pustí někdo hubu na špacír, je z toho umělá národní ostuda...
I přesto mně ale níže uvedený článek v Daily Mail předevčírem rozesmál natolik, že jsme málem nepřistáli ;o)
Bohužel jen pro angličtináře. Zároveň jen pro fanoušky Top Gear,který si z nás Čechů a naší milované Škodovky dělají prdel už léta, naposledy z Yetiho, což bůhvíproč všichni na českém internetu považují za chvalozpěv ;o). A zároveň jen pro fanoušky Clarksona a jeho nádherně nevymáchané držky 
Škoda, že nová série v ČR ještě neběží a snad nebude dabovaná, naživo v originále to byla dobrá prdel...( http://www.youtube.com/watch?v=85Ui7bISwQg ) ale takhle sepsaný na papíře (s mezinárodními souvislostmi) to zní ještě víc "hilarious" ).
Aneb mexikánci a stereotypy:
http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-1353950/Top-Gears-Jeremy-Clarkson-hits-Mexican-racist-remarks.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1353503/Top-Gear-BBC-faces-lawsuit-Richard-Hammond-calls-Mexico-lazy-feckless.html
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/cifamerica/2011/feb/04/mexico-top-gear
http://www.bbc.co.uk/news/world-latin-america-12361790
Ach jo, kam to spějem když si nemůžeme už ani dělat srandu ze sebe navzájem  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | OT/MM: Konstanta W0 - flightsimleaks ! :) 6. 2. 2011 / 11:22 | |
|  | ú
jaks napsal - my eště můžem, my tady ještě jo!
 |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | OT/MM: Konstanta W0 - flightsimleaks ! :) 6. 2. 2011 / 11:50 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | OT/MM: Konstanta W0 - flightsimleaks ! :) 6. 2. 2011 / 12:15 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | OT/MM: Konstanta W0 - flightsimleaks ! :) 6. 2. 2011 / 12:21 | |
|  | Video obsahuje obsah partnera bbc, který ho ve vaší
zemi zablokoval na základě autorských práv .  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | OT/MM: Konstanta W0 - flightsimleaks ! :) 6. 2. 2011 / 12:29 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Konstanta W0 - flightsimleaks ! :) 6. 2. 2011 / 11:37 | |
|  | ja to cet z mobilu ... a tak jsem poradne nevidel , kdo je autorem. automaticky jsem to zaradil do pomyslne "slozky" radimoviny... nyni ale koukam, ze jsem se seredne mylil 
velmi zdarile  |
| |
|
|